تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834639842
در اولین نشست باشگاه فرهنگی فیلمنامه نویسان عنوان شد مهکام: گاهی میتوان در دل قواعد ژانری شیطنتهایی نیز کرد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در اولین نشست باشگاه فرهنگی فیلمنامه نویسان عنوان شد
مهکام: گاهی میتوان در دل قواعد ژانری شیطنتهایی نیز کرد
نویسنده فیلمنامه «برف» گفت:ژانرها اساساً استوانه های تاریخی نیستند بلکه استوانه های فرعی در دل فیلمنامه هستند و برای این شکل گرفتهاند که نویسندهها قواعدی در نوشتن ایجاد کنند. اما گاهی میتوان در دل این قواعد شیطنتهایی نیز کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس،«ایده» موضوع محوری برنامه های پاییز این باشگاه است که اولین نشست آن با استقبال اعضای باشگاه از سراسر ایران روبرو شد. آقای دکتر روح الله حسینی؛ مدیر کل دفتر مطالعات و توسعه دانش و مهارت های سینمایی سازمان سینمایی، از اعضای افتخاری باشگاه نیز در این نشست حضور داشتند. اعضای شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان و شاهپور شهبازی از دیگر حاضران در این برنامه بودند. در ابتدای نشست سعید رحمانی؛ از اعضای شورای مرکزی به تشریح برنامه های باشگاه و ویژگی های دوره پاییز پرداخت و گفت:«همانطور که فیلمنامه با ایده شروع می شود، مبحث فصل اول را نیز به ایده اختصاص دادیم. من و دوستانم در شورای مرکزی در بررسی و تدوین برنامه های باشگاه، سر فصل هایی را برای این فصل طراحی کردیم که امیدواریم بتوانیم آنها را اجرایی کنیم.» او ادامه داد:«همه ما یک طرف و در کنار هم هستیم و برنامه های باشگاه به این شکل نیست که فقط ما آموزش دهنده صرف باشیم.» در ادامه حسین مهکام درباره مبحث "ایده و ژانر" به صحبت پرداخت و گفت:«نکته ای که لازم می دانم ابتدای جلسه به آن اشاره کنم این است که شما اعضای باشگاه قصد دارید فیلمنامه نویسان خوبی شوید و یا فیلم شناسان خوبی؟ این دو نکته در شکل برخورد با فیلمنامه بسیار مهم است چراکه فیلمنامه نویسِ خوب می تواند فیلم شناس خوبی باشد اما فیلم شناسِ خوب لزوماً فیلمنامه نویس خوبی نیست.» مهکام ادامه داد:«رابرت مک کی در مبحث ژانر 20 گونه را تقسیم بندی کرده و به عنوان ژانر فیلمنامه معرفی کرده و در این 20 مورد در مورد تم ها هم حرف زده است. اگر کتاب "سبک های ادبی" را خوانده باشید، ریشه های مختلف سبک های ادبی را می بیند. اما وقتی به عنوان نویسنده به رئالیسم می رسیم باید توقف کنیم و ببینیم در قرن 21 به چه سبکی رئالیسم می گویند؟» او ادامه داد:«مثلاً آیا فیلم "آرایش غلیظ" در این تم قرار می گیرد؟ به نظر من قرار می گیرد اما یک منتقد یا تحلیلگر دیگر ممکن است نظر دیگری داشته باشد. پرسش اینجاست: آیا ابتدا سبک ها اختراع شده اند یا ابتدا فیلمنامه هایی نوشته شده و فیلم هایی ساخته شده و بعد تحلیلگران این اسامی را بر آنها گذاشته اند؟ من شکل دوم را محتمل تر می دانم.» نویسنده فیلمنامه "برف" ادامه داد:«ژانرها اساساً استوانه های تاریخی نیستند بلکه استوانه های فرعی در دل فیلمنامه هستند و برای این شکل گرفته اند که نویسنده ها قواعدی در نوشتن ایجاد کنند. اما گاهی می توان در دل این قواعد شیطنت هایی نیز کرد.» مهکام ادامه داد:«بحث دیگر معطوف به این است که در مقوله ایده، نسبت ما با ژانر چیست و زمانی که با ایده روبرو می شویم چه باید بکنیم؟ چیزی که رابرت مک کی از ایده می گوید (چه می شد اگر)هایی است که در سینما وجود دارد و دو خطی هایی که یک فیلمنامه را می سازند. اینجا این پرسش مطرح می شود: زمانی که با ایده اصلی فیلمنامه مواجه می شویم آیا ابتدا باید از ژانر عبور کرده با ایده مواجه شویم و بعد در دل یک ژانر آن را جای بدهیم؟ فکر می کنم همه این پرسش ها به تجربه دیداری فیلمنامه نویس بازمی گردد. یعنی بانک ذهنی او، فیلم هایی که دیده است و تلقی هایی که در مورد سینما دارد و البته بخش دیگر به جسارت فیلمنامه نویس معطوف است.» این فیلمنامه نویس افزود:« در لحظه نگارش است که ذهن شما ساختارمند می شود و در بازه زمانی 5 دقیقه نشستن پشت کامپیوتر ممکن است مسیر نگارش تغییر کند و دیگر همان چیزی که 6 ماه وقت صرف فکر کردن به آن کرده اید، نباشد. پس در مسیر نوشتن می توانید به ژانرهای 20 گانه وفادار نباشید. کتاب هایی که درباره این مباحث صحبت کرده اند منابع اصلی برای فهم بهتر این مسیر است چراکه مخاطب از ما داستانی می خواهد که منحصر به فرد و قابل باور باشد.» در بخش دیگری از این نشست مهران کاشانی درباره "ایده از منظر رابرت مک کی" صحبت کرد و گفت:«ابتدا معنی چند واژه را مشخص می کنم که در طول صحبت هایم به آنها زیاد اشاره خواهم کرد. منظور من از داستان، ترتیب خطی در یک زندگی است و زمان هم فیزیکی است. دومین واژه پیرنگ به معنی ساختار است. وقتی داستانی را روایت می کنیم، نمی توانیم در دو ساعت کل زندگی کسی را بنویسیم بلکه گزینش هایی رخ می کنیم و تقدم و تأخر آن متفاوت است. حادثه محرک هم به معنی حادثه ای است که تعادل قهرمان را به هم می زند.» او ادامه داد:«حالا سوال اینجاست که چطور می توانیم ایده ای برای یک فیلم تولید کنیم؟ مک کی می گوید (ایده اولیه همان قلاب است و همیشه رابطه ای بین ایده اولیه و حادثه محرک وجود دارد) به همین دلیل زمانی احساس می کنیم ایده جذاب است که کنش و واکنشی را به همراه داشته باشد.» کاشانی ادامه داد:«چرا مک کی می گوید که ایده ناظر باید بعد از داستان شکل بگیرد؟ چون معتقد است داستان یک کشف و شهود است. حالا پرسش اینجاست که اگر پایان داستان را ندانیم به کدام سمت حرکت کنیم؟ سید فیلد می گوید بهترین نقطه برای شروع دانستن پایان هست.» او در ادامه با ارجاع به گفته های مک کی اشاره کرد:«این تئوریسین می گوید در فیلمنامه مانع خلق کنید و شخصیت را در معرض حادثه محرک قرار دهید. وقتی هم به سمت حل مشکل حرکت می کنید شکاف ایجاد کنید تا مسیری برای رسیدن به راه حل مورد نظر طی شود.» نویسنده فیلمنامه "دیگری" در پایان گفت:«ایده و ژانر حتماً با هم ارتباط دارند و بزرگترین فایده ژانر این است که انتظارات تماشاگر را فرم می دهد و تأثیر مهمی در فروش دارد.» در ادامه این بخش یکی از اعضای باشگاه پرسشی را مطرح کرد مبنی بر اینکه تا چه حد یک ایده ارزش پرداختن دارد؟ کاشانی در پاسخ گفت:«این انتخاب به سلیقه نویسنده بستگی دارد که چقدر یک ایده برایش اهمیت داشته باشد.» آخرین بخش این نشست بخش "انتقال تجربه" بود که با حضور فرید مصطفوی و سحر عصرآزاد برگزار شد. عصرآزاد گفتگو را با "قصه ها" آغاز کرد که شیر نقره ای جشنواره ونیز را برای فیلمنامه گرفته و اشاره کرد:«بنظرم فیلمنامه "قصه ها" منحصر به فرد است و در سینمای ایران سابقه نداشته که ادامه زندگی و سرنوشت قهرمانان فیلم های قبلی یک فیلمساز را در یک اثر مستقل ببینیم، به گونه ای که سرنوشت امروز آنها بر بستر قصه ای از جنس زمان حال شکل بگیرد. ایده این شکل قصه گویی در فیلمنامه "قصه ها" از کجا آمد؟» مصطفوی در پاسخ به این پرسش گفت:«قبل از اینکه این فیلمنامه نوشته شود شرایط ویژه ای برای خانم رخشان بنی اعتماد به وجود آمده بود و نمی خواست پروانه فیلم بلند بگیرد و چند سالی هم بود که فیلم نساخته بود. ایشان می خواست فیلم های کوتاهی به صورت مستقل بسازد تا وقتی کنار هم قرار می گیرند تبدیل به یک فیلم بلند شوند. از من پرسیدند اینکار عملی است یا نه؟ منهم اعلام آمادگی کردم.» مصطفوی ادامه داد:«وقتی قرار شد ادامه زندگی قهرمانان فیلم های قبلی خانم بنی اعتماد را بنویسیم نام اولیه فیلمنامه "اِپیلوگ" بود که به فیلم هایی اشاره می کند که زندگی چند سال بعد شخصیت ها را نشان می دهند. اما بعدتر فیلمنامه به این شکل درآمد و نام "قصه ها" را گرفت.» در پایان این بخش نیز اعضای باشگاه پرسش هایی را درباره نوع نگاه این فیلمنامه نویس به سینما و فیلمنامه نویسی و عادت های خاص نوشتن او مطرح کردند. اولین نشست باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران که ساعت 16 در سالن سیف الله داد خانه سینما آغاز شد تا ساعت 20 به طول انجامید. دومین نشست فصل پاییز باشگاه فرهنگی فیلمنامه نویسان پنجشنبه 29 آبان ماه ساعت 16 تا 20 در سالن سیف الله داد خانه سینما 1 (کوچه سمنان) برگزار میشود. انتهای پیام/
93/07/25 - 12:41
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
«ایده» موضوع اولین نشست باشگاه فرهنگی آموزشی فیلمنامه نویسان
ایده موضوع اولین نشست باشگاه فرهنگی آموزشی فیلمنامه نویساننخستین نشست از فصل اول برنامه های باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران پنجشنبه 24 مهرماه در سالن سیف الله داد خانه سینما با موضوع ایده برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس ایده موضوع نخستین فصل ناولین نشست باشگاه فیلمنامه نویسان برگزار می شود
فرهنگ و هنر سینمای ایران اولین نشست باشگاه فیلمنامه نویسان برگزار می شود نخستین نشست باشگاه فرهنگی آموزشی كانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران با موضوع ایده پنجشنبه 24 مهرماه در خانه سینما برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نخستین نشست از فصل اول برنامه های باشگاه فرهنگی آمومعاون اداری مالی باشگاه فرهنگی ورزشی مس سونگون عنوان کرد برنامهریزی جامع باشگاه مس سونگون برای ترویج و توسعه
معاون اداری مالی باشگاه فرهنگی ورزشی مس سونگون عنوان کردبرنامهریزی جامع باشگاه مس سونگون برای ترویج و توسعه ورزش همگانی در کنار ورزش قهرمانی در ورزقان و تبریزمعاون اداری مالی باشگاه فرهنگی ورزشی مس سونگون از برنامهریزی جامع این باشگاه برای ترویج توسعه و حمایت از ورزش همگانی درنشست خبری مدیران باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس
نشست خبری مدیران باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیسنشست خبری مدیران باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس عصر امروز شنبه با حضور سرپرست باشگاه و رئیس هیئت مدیره برگزار شد عکس محسن عطایی 1393 07 19 - 17 49 دریافت کل گزارش تصویریدر نشست هماهنگی هیات داوران «تئاتر سوره ماه» عنوان شد ایرج راد: تئاتر باید از دل مهدکودکها کار خود
در نشست هماهنگی هیات داوران تئاتر سوره ماه عنوان شدایرج راد تئاتر باید از دل مهدکودکها کار خود را آغاز و انسان سازی کندایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر عنوان کرد متاسفانه مسئولین بالادست شناخت کافی از تئاتر ندارند تا بدانند که تئاتر باید از دل مهدکودکها کار خود را آغاز و انسان سرئال در صدر تیمهای باشگاهی جهان/ فولاد، استقلال، سپاهان و تراکتور در بین هزار تیم
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۴ رئال مادرید در صدر ردهبندی فدراسیون بینالمللی تاریخ و آمار فوتبال قرار گرفت فولاد اهواز به عنوان بهترین تیم ایرانی در رده 284 ایستاده است به گزارش ایسنا فدراسیون بینالمللی تاریخ و آمار ردهبندی برتر تیمهای باشگاهی فوتبال جهان اعلام کرد که تیم فودر نشست مشترک دولت و مجلس عنوان شد پیشنهاد فولادگر برای ساماندهی موسسات عمومی و شرکتهای شبهدولتی
در نشست مشترک دولت و مجلس عنوان شدپیشنهاد فولادگر برای ساماندهی موسسات عمومی و شرکتهای شبهدولتینماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد فولادگر برای ساماندهی موسسات عمومی و شرکتهای شبهدولتی ارائه کرد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس حمیدرضا فولادگر نماینده مرمسئول برگزاری نشستهای سرای نویسندگان فرانکفورت عنوان کرد جستوجو برای مدلهای جایگزین «کاپیتالیسم» و «دموکراس
مسئول برگزاری نشستهای سرای نویسندگان فرانکفورت عنوان کردجستوجو برای مدلهای جایگزین کاپیتالیسم و دموکراسی در نمایشگاه فرانکفورتمسئول برگزاری نشستهای سرای نویسندگان نمایشگاه فرانکفورت در نشست بررسی موضوعات سیاسی از دید نویسندگان از جستوجو برای مدلهای جایگزین کاپیتالیسمتحركات درون باشگاهی براي بركناري قلعه نویی!
تحركات درون باشگاهی براي بركناري قلعه نویی سرمربي تيم فوتبال استقلال شخصي كه در باشگاه تحركاتي را براي بركناري او آغاز كرده شناخته است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز چند روزي است كه برخي از رسانه ها خبر از بركناري امير قلعهنويي از استقلال مي دهند تطیبی در نامهای به محضر مقام معظم رهبری عنوان کرد اعلام آمادگی جهاددانشگاهی برای اجرای سیاستهای ابلاغی علم وف
طیبی در نامهای به محضر مقام معظم رهبری عنوان کرداعلام آمادگی جهاددانشگاهی برای اجرای سیاستهای ابلاغی علم وفناوریرئیس جهاددانشگاهی در نامهای به رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از معظم له به دلیل ابلاغ سیاستهای کلی علم وفناوری آمادگی جهاد دانشگاهی را برای اجرای این سیاستهخواجوند: اسپانسر دخالتی در مدیریت باشگاه ندارد/ صادقیان میتواند 24 مهر بازی کند
خواجوند اسپانسر دخالتی در مدیریت باشگاه ندارد صادقیان میتواند 24 مهر بازی کند ورزش > لیگ برتر - سخنگوی باشگاه پرسپولیس گفت مدت محرومیت پیام صادقیان دو ماه بود و او مشکلی برای همراهی پرسپولیس در روز 24 مهر ماه ندارد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مهدی خواجوند در اربا سخنرانی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اولین نشست عصر فرهنگ ملل برگزار میشود
با سخنرانی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطاتاولین نشست عصر فرهنگ ملل برگزار میشودنخستین برنامه از سلسله نشستهای عصر فرهنگ ملل 28 مهرماه با موضوع دیپلماسی فرهنگی و شاخصههای آن در جمهوری اسلامی ایران و با حضور و سخنرانی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار میشود به گزارش خبرتحركات درون باشگاهی براي بركناري سرمربی استقلال/ قلعهنويي مقصر اصلي را شناخت
تحركات درون باشگاهی براي بركناري سرمربی استقلال قلعهنويي مقصر اصلي را شناخت سرمربي تيم فوتبال استقلال شخصي كه در باشگاه تحركاتي را براي بركناري او آغاز كرده شناخته است به گزارش نامه چند روزي است كه برخي از رسانه ها خبر از بركناري امير قلعهنويي از استقلال مي دهند تا جايي كه حتتاجگردون در نشست مشترک مجلس و دولت عنوان کرد خرسندی رئیس صندوق بینالمللی پول از انضباط مالی و پولی در ایران/
تاجگردون در نشست مشترک مجلس و دولت عنوان کردخرسندی رئیس صندوق بینالمللی پول از انضباط مالی و پولی در ایران ارائه بودجه شفاف برای سال 94رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت دولت باید ضمن توجه به بحث مسکن مهر نسبت به حل مسئله مالیات و بیمه این طرح توجه جدی داشته باشد به گزارش خدر نشست مناسبسازی محیط شهری عنوان شد تعلل مدیران کهگیلویه در مناسبسازی محیط شهری
در نشست مناسبسازی محیط شهری عنوان شدتعلل مدیران کهگیلویه در مناسبسازی محیط شهریمعاون فرماندار کهگیلویه تعلل مدیران شهرستان در مناسبسازی محیط شهری و معابر را توجیه نشدنی خواند و گفت مطالبه جانبازان و معلولان باید در اسرع وقت رفع شود به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه در راستجلسه هم اندیشی توجیهی سواد آموزی با بازنشستگان فرهنگی استان بوشهر برگزار شد
جلسه هم اندیشی توجیهی سواد آموزی با بازنشستگان فرهنگی استان بوشهر برگزار شد خبرگزاری پانا جلسه هم اندیشی توجیهی سواد آموزی با بازنشستگان فرهنگی استان بوشهر برگزار شد ۱۳۹۳ چهارشنبه ۹ مهر ساعت 13 53 به گزارش خبرگزاری پانا معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان بومدیرکل سبک آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی: نگاه ایرانیان به طبیعت نگاهی پرستارانه است
مدیرکل سبک آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی نگاه ایرانیان به طبیعت نگاهی پرستارانه استمدیرکل سبک آثار تاریخی و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی ایران گفت نوع نگاه ایرانیان به طبیعت پرستارانه بوده است و هرچه از این نگاه فاصله بگیریم استفاده ما از طبیعت بهینه نخ-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها