محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831566182
رد کارپت، فیلمی ضد ملی!
واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: رد کارپت، فیلمی ضد ملی!
بهتر نیست در کشور خودمان و برای خودمان فیلم بسازیم و شان خود را حفظ کنیم؟!
جشنواره ی 32 فجر ثابت کرد که ما نه سینمای ملی داریم و نه به فکر آن هستیم. نه دنبال غرور ملی برای سینمایمان میگردیم نه مسئله ای داریم.حتی دنبال مسئله نیز نمیگردیم که ببینیم چیست و چه میخواهیم. این کار حداقل بار سنگینی از دوش سینما و سینماگر برمیدارد و او را یک قدم رو به جلو هدایت میکند. حیف که اینگونه نیست.
"ردکارپت" فیلمی است جدا افتاده از میهن که ادعای بسیار زیادی دارد . هم مدعی است در فرم و هم مضمون ناب.ردکارپت هم در فیلمنامه مشکل جدی دارد و هم در اجرا. گویا فیلم عطاران گزارشی تلوزیونی است صرفا برای سرگرم کردن که مسئله ای پشتش ندارد . بی مسئله و سرگردان است که میهن خود را زیر سوال میبرد. حتی اگر بگوییم مسئله ای هم در ردکارپت مطرح است ,آن مقابله با جشنواره های خارجی نیست , بلکه اگزوتیک دادن و سیاه نمایی محض است.
فیلم با نمایی از عطاران در کلوزآپ شروع میشود. دیدن پرچم ایران باعث میشود فکر کنیم که غرور ملی رخ میدهد ولی این اتفاق هرگز نمی افتد و اثری ضد ملی را میبینیم.
اطلاعات اندک و مختصری از شخصیت اول فیلم داده میشود که سیزده سال تئاتر کار کرده است و حالا میخواهد به خارج برود. اما کجا؟ فرانسه! سفر میتوانست ایده ی خوبی باشد که تباه شد. در فیلم سرگردانی و لودگی بیشتر از هر چیزی مشخص است تا مسائل فرهنگی و اجتماعی.زمانی که روی پله های برقی میرود , می افتد و جز لودگی هیچ چیزی به نمایش نمیگذارد . یا زمانی که به جشنواره -کن- میرسد , خود را مضحکه ی خاص و عام میکند با آن پرش های مضحک و سخره آمیزش در لانگ شات دیگران را میخنداند و ایرانیان را تحقیرمیکند . با زنی فرانسوی در کلوزآپ سخن میگوید و زن تا متوجه میشود که او ایرانی است میگوید : بمب اتم!
آیا تصویر ایران در خارج اینقدر مخدوش است که اگر یک نابازیگر ایرانی را هم ببینند فورا بگویند بمب اتم؟؟این است ناسیونالیست بودن فیلمسازان ما؟؟
با یک هم میهن آشنا میشود که بعد از مدتی بدون هیچ دلیل موجه و محکمی جیبش را میزند. نه پول چندانی دارد و نه وسیله ای ارزشمند. چرا باید یک ایرانی جیب هم وطن خود را در خارج بزند؟در هر صحنه که میخواهد کاری انجام دهد (مگر کار مهمی هم انجام میدهد؟)به یاد رابرت دنیرو میافتد. این نشانه ی علاقه ی فیلمساز به دنیرو و اسکورسیزی است؟! ژست های سخره آمیزش جز اینکه مخاطب ایرانی را آزار دهد هیچ کار دیگری نمیکند.
به یاد بیاورید صحنه ای را که مزاحم یک دختر فرانسوی میشود. به چه علت این کار را میکند؟ نهایتا هم که کتک میخورد و دوباره خود را تحقیر میکند. با دوست مثلا ایرانی اش در مورد مسائل اجتماعی-فرهنگی سخن میگوید. بلاهت در سخنانش کاملا مشخص است. متاسفانه حرف های نا مربوط زیادی میزند. صحبت از عریان بودن زن-آنجلینا جولی- و ژولیت بینوش میکنند و مهر تایید بر خوب یا بد بودنشان در سینمای آمریکا و اروپا بر پایه ی پوششان. بلاهت گویی اینجا خود را نشان میدهد. غیرت؟! جای بسی تعجب!
از زمانی که سرقت رخ میدهد تا به پایان , فیلم بی جهت کش می آید و مخاطب فقط غربت یک فرد جهل زده را میبیند که نه با او همذات پنداری میکند و نه همدردی.
چرا فرش قرمز اینقدر با اهمیت است در صورتی که مدعی بر حفظ سینمای خودمان هستیم؟اگر صحبت از مسائل فرهنگی-اجتماعی به میان بیاید چه بگوییم؟ شاید بهتر باشد بگوییم ردکارپت خواسته یا ناخواسته ارزشی اندک هم برای سینمای خودمان قائل نبوده است و مدعی است باید در خارج فیلم ساخت آن هم برای گیشه.آری! این نوع فیلم ها هنری نیستند که هیچ , بلکه در سینمای تجاری نیز جای چندانی ندارند. شاید بهتر باشد که به این نوع فیلم ها منفرد بگوییم. فیلم هایی که سیاه نمایی میکنند و تصویری مخدوش از ایران و ایرانی به جهانیان عرضه میکنند. در رد کارپت ایرانیان افرادی نادان , بی مصرف , سارق , بی سواد , ابله و ... معرفی میشوند.
چه سودی برای فیلمساز دارد که اینگونه فیلمش را اگزوتیک کند و تصویری چرکین از ما به آن سوی آب ها ارائه دهد؟بهتر نیست در کشور خودمان و برای خودمان فیلم بسازیم و شان خود را حفظ کنیم؟؟
اما برسیم به نمای پایانی که دوربین ابتدا آرام آرام پرچم ایران را نشان میدهد که بر افراشته شده است و در نهایت به پایین میآید و عطاران از آن به عنوان پتویی در شب استفاده میکند. این عمل قبل از اینکه مقابل کن و جشنواره زدگی قرار گیرد نوعی تحقیر خود محسوب میشود و سپس هموطنان.
حال باید دوربین و نقاط مختلف را بررسی کرد. دوربین ردکارپت مطلقا خوب نیست , زیرا فیلم مستند گونه نیست و التهابی ندارد که بخواهد به صورت مداوم روی دست باشد. دوربین روی دست 3/4 کادر را میگیرد و میزانسن را محو میکند یا گاهی اوقات اصلا میزانسن نمیدهد.فکوس ها هم بجا نیست و حسی نمیدهد و در انتقال حس ضعیف است , زیرا بعد از آن حرکاتی را در کادر میبینیم که ارتباطی با صحنه ی قبلی ندارد.
"کارکرد" عناصر در ردکارپت بسیار ضعیف است و کات های سطحی ادامه ی کار یا نقش کارکرد را از بین میبرد بنابر این فیلم در فرم بسیار ضعیف است. هرچه قدر بیشتر ادعا میکند کمتر فرم دارد. زمانی که فرم ندارد یعنی محتوا نیز ندارد. فرم است که محتوا میسازد و سپس برابری میکند.همچنان عده ای فرم اثر و اصول فرمی را با تکنیک های سینمایی اشتباه میگیرند. فرم با زندگی کردن حاصل میشود و تکنیک به راحتی آموخته میشود. هر چند در فیلم , عطاران تبدیل به شخصیت شد اما کارکرد اثر فقط این نیست بلکه از پس این شخصیت باید فضایی حاصل شود. فضا و جو لازم در ردکارپت شکل نمیگیرد و شخصیت مستاصل و سرگردان بدون اینکه طنزی بیافریند پرسه میزند. اینجاست که ضعف فیلمنامه خود را نشان میدهد. فیلمنامه به دنبال هیچ است که از درونش اگزوتیک بیرون میآید. فیلمنامه مدام دور خود میچرخد تا بتواند به نقطه ی پایانی برسد. مگر شخصیت مرکزی نمیداند که دستش به اسپیلبرگ نمیرسد؟ به چه علت اینقدر تقلا میکند؟ بسیاری از فیلم ها هستند که ریتم کندی دارند ولی فیلم عطاران هم ریتمش کند است و هم تند و این ناهماهنگی ضعف در تدوین را میرساند. نکته ی مهمتر منطق شخصیت عطاران در فیلمنامه ی ردکارپت است که بی منطقی بر او حکم فرماست. نخستین کارش با حرکت پایانی مطلقا همخوانی ندارد و نوعی نقض غرض است. در ابتدا هم عنوان شد که فیلم عطاران خواسته یا ناخواسته همه ی عناصر فیلمش را اگزوتیک و سیاه نما میکند.فرض را اگر هم بر این بگذاریم که کارکرد صورت گرفته است عناصر "شباهت و تکرار" آنقدر در تدوین و موسیقی و میزانسن ها ضعیف است که مطلقا حس نمیدهد. واضح تر یعنی اصلا طنز عطاران در ردکارپت کار نمیکند چون جو را مناسب شکل نداده است. در اصل باید گفت :رد کارپت نه فیلمنامه دارد و نه حتی قصه. اینکه فردی سینما دوست و به اصطلاح دوستان غیرتی به فرانسه میآید و میخواهد با اسپیلبرگ ملاقات کند صرفا یک ایده است که تلف میشود و مضمون زده.
عطاران کاراکتر دوم فیلم خود"جمال" که به اصطلاح یک ایرانی است را رها میکند و وی محو میشود گویی که اصلا نبوده. حرکاتش(عطاران) همچون دف زدن در خیابان جز اینکه تحقیری دوباره برایش به وجود بیاورد چیز دیگری نیست.(برای هموطنان بماند) اینکه بگوییم او با محیط اطرافش بیگانه است پس اینگونه عمل میکند کمی مسئله را پرت میکند و البته توجیه. افراد زیادی از طبقه ی متوسط جامعه به خارج میروند. نه لودگی میکنند و نه تحقیر میشوند و نه تفاسیر عجیب و غریب از خود ارائه میدهند. این فیلمی بود که به همکاران و هنروران تقدیم شد؟!آیا این سینمای ملی بود؟(کمی مخاطب و ما را یاد مخملباف و قبادی می اندازد)به نظرم فیلم قبلی اش کم ادعا تر و البته بهتر بود.
همچنان شاهد این مسئله هستیم که در سینمای جهان - آمریکا و بعد اروپا - فیلم های ملی ساخته میشود و شان خود و کشورشان را بالا میبرند و هرگز یک آمریکایی را سارق و بی سواد و ابله و ... نشان نمیدهند و آثاری ضد ملی نمیسازند و حتی اگر در بین آنان کسی پیدا شود و اینکار را بکند , مورد شماتت دیگر فیلمسازان و البته منتقدان و مردم قرار میگیرد. اما در سینمای خودمان سعی بر توجیه همه چیز داریم و به راحتی و با تصامح میگوییم: این فیلم طنز است یا اصلا فیلمی که در خارج از کشور ساخته میشود خود غرور ملی میآفریند و شاهکار است!!
همچنان با ساختن فیلم های ایرانی در خارج مخالف هستم و اعتقاد دارم فیلمساز ایرانی حتی اگر کوچکترین مسئله ای دارد میتواند از لوکیشن های کشور خودمان استفاده کند و اگزوتیک ندهد و فیلمی کم ادعا و با وقار ,البته با فرم بیشتر بسازد. دوربین مستاصل و گیج , به همراه اگزوتیک و سیاه نمایی , کمی جدا افتادگی از میهن و البته ناتوانی در فرم همگی سبب شد که "ردکارپت" تبدیل شود به اثری ضد ملی...
همچنان - از زمان جشنواره - تا به حال اعتقاد دارم فیلم ضعیف است و اثری ضد ملی میباشد که تصویر مخدوشی از ایران و ایرانی ارائه میدهد. و از 4 ستاره هیچ چیزی نمیگیرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
در نشست فیلم «فرشتهها با هم میآیند» عنوان شد سرنوشت ساخت فیلم درباره امام موسی صدر/ فیلمی تمام و ک
در نشست فیلم فرشتهها با هم میآیند عنوان شدسرنوشت ساخت فیلم درباره امام موسی صدر فیلمی تمام و کمال درباره روحانیت ساخته نشده استمنوچهری محمدی گفت من سالها است میخواهم درباره امام موسی صدر فیلمی بسازم اما شرایط تولید این پروژه از سال 85 تا به حال محقق نشده است در یک دوره شراحضور فرزند سید حسن نصرالله در پشت صحنه فیلمی درباره داعش
فرهنگ و هنر سینمای ایران حضور فرزند سید حسن نصرالله در پشت صحنه فیلمی درباره داعش فرزند سیدحسن نصرالله با حضور در پشت صحنه فیلم آوازهای سرزمین من به کارگردانی عباس رافعی در جریان روند ساخت این فیلم درباره گروه تروریستی داعش قرار گرفت به گزارش خبرگزاری مهر تهیهكننده فیعکسهایی از پسر سیدحسن نصرا.. سر صحنه فیلمی درباره داعش
عکسهایی از پسر سیدحسن نصرا سر صحنه فیلمی درباره داعش امیرحسین شریفی گفت به تازگی السیدجواد حسن نصرا پسر سید حسن نصرا دبیر کل حزب ا لبنان به دعوت ما سر صحنه فیلم حضور یافت و ضمن گفت و گو با عوامل از جریان تولید فیلم دیدن کرد به گزارش نامه نیوز امیرحسین شریفی تهیهعکسهایی از پسر سیدحسن نصرا.. سر صحنه فیلمی درباره داعش
عکسهایی از پسر سیدحسن نصرا سر صحنه فیلمی درباره داعش فرهنگ > سینما - میزان نوشت امیرحسین شریفی گفت به تازگی السیدجواد حسن نصرا پسر سید حسن نصرا دبیر کل حزب ا لبنان به دعوت ما سر صحنه فیلم حضور یافت و ضمن گفت و گو با عوامل از جریان تولید فیلم دیدن کردنمایش فیلمی که آرزوی 20 ساله بود
یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۳ گروه سینمای هنر و تجربه با فیلمی از کامران شیردل رسما افتتاح شد به گزارش ایسنا همزمان با عید سعید قربان آیین افتتاح گروه سینمای هنر و تجربه با نمایش نسخه بازسازی شده فیلم اون شب که بارون اومد و سخنرانی کامران شیردل هوشنگ گلمکانی خسرو معصومی همرگروه سینمای «هنر و تجربه» با فیلمی از شیردل رسما افتتاح شد شیردل: فیلم مثل یک نامه است که باید به مق
گروه سینمای هنر و تجربه با فیلمی از شیردل رسما افتتاح شدشیردل فیلم مثل یک نامه است که باید به مقصد و دست گیرنده برسدکامران شیردل در مراسم افتتاحیه رسمی گروه هنر و تجربه گفت اهمیت گروه سینمای هنر و تجربه به این دلیل است که نسل جوان میتوانند اثار با ارزش سینمای ایران را ببینند مععکسهایی از پسر سیدحسن نصرالله سر صحنه فیلمی درباره داعش
عکسهایی از پسر سیدحسن نصرالله سر صحنه فیلمی درباره داعش یادآور می شود این فیلم به کارگردانی عباس رافعی و شهریور امسال در لبنان کلید خورد آوازهای سرزمین من داستان جوان مسلمانی به نام ناصر است که دل در گرو عشق دختری مسیحی به نام سارا دارد اما آوار مشکلات مسیر این پیوند را دشواپسر سیدحسن نصرالله سر صحنه فیلمی درباره داعش +تصاویر
پسر سیدحسن نصرالله سر صحنه فیلمی درباره داعش تصاویر به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس کشکول جام نیوز امیرحسین شریفی گفت به تازگی السیدجواد حسن نصرا پسر سید حسن نصرا دبیر کل حزب ا لبنان به دعوت ما سر صحنه فیلم حضور یافت و ضمن گفت و گو با عوامل از جریان تولید فیامیر کاستاریکا فیلمی درباره جنگ جهانی دوم میسازد
فرهنگ و هنر سینمای جهان امیر کاستاریکا فیلمی درباره جنگ جهانی دوم میسازد 13 07 1393 09 20 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه فیلم جدید امیر کاستاریکا با اقتباس از رمانی به نام «اگر حالا نه پس کی » موضوع جنگ جهانی دوم را در مرکز توجه خود قرار خواهد دافیلمی درباره یک نویسنده خوابزده
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱ ۰۴ هخامنش یونسی از ساخت فیلم مستندی درباره ابوتراب خسروی با عنوان نوشتن علیه فراموشی خبر داد این فیلمساز درباره دلیل ساخت مستند نوشتن علیه فراموشی درباره زندگی و آثار ابوتراب خسروی به خبرنگار ایسنا گفت چند سالی که در شیراز زندگی میکردم و پیگیر ادبیاتدعوت فوتبالیستهای سرباز به تیم ملی!/متخلفان از کشور خارج میشوند؟
دعوت فوتبالیستهای سرباز به تیم ملی متخلفان از کشور خارج میشوند در فهرست جدید تیم ملی اسامی افرادی به چشم می خورد که با مشکل خدمت سربازی مواجه هستند به گزارش نامه نیوز کارلوس کی روش فهرستی جدید از ملی پوشان را برای سفر به پرتغال اعلام کرده است در این فهرست اسامی چندسینما آزادی با فیلمی از شهید آوینی به «هنر و تجربه» پیوست
سینما آزادی با فیلمی از شهید آوینی به هنر و تجربه پیوستسینما آزادی پس از موزه سینما پردیس کوروش و سینماهویزه مشهد به عنوان چهارمین سینمای گروه هنر و تجربه معرفی شد به گزارش خبرگزاری فارس سینما آزادی روز چهارشنبه 9 مهر 1393 میزبان فیلم آن راشهای کمتر دیده شده فیلم شهری در آسفیلمی تمام و کمال درباره روحانیت نساختهایم/ ارائه تصویری موقر از زن مسلمان
فرهنگ و هنر سینمای ایران در نشست فرشتهها با هم میآیند مطرح شد فیلمی تمام و کمال درباره روحانیت نساختهایم ارائه تصویری موقر از زن مسلمان نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی فرشتهها با هم میآیند با محور توجه به سبک زندگی اسلامی- ایرانی یکشنبه 6 مهرماه در تالار سوره حوزه هنریفیلمیران از پخش «عصبانی نیستم» انصراف داد/ دلیل تصمیم پخشکننده
فرهنگ و هنر سینمای ایران فیلمیران از پخش عصبانی نیستم انصراف داد دلیل تصمیم پخشکننده علی سرتیپی مدیر دفتر فیلمیران که پخش فیلم عصبانی نیستم را برعهده داشت درباره خبری مبنی بر انصراف از پخش این فیلم در سینماها توضیح داد علی سرتیپی درباره تصمیم این موسسه برای کنار کشیدن دفزمین خواری این بار در اراضی ملی!
زمین خواری این بار در اراضی ملی دانلود متاسفانه این روزها زمین خواری در مناطق حفاظت شده و اراضی ملی افزایش یافته است ورجین منطقه ای حفاظت شده در شمیرانات است که ساخت بناهای غیرمجاز در حریم آن افزایش یافته است به گفته محیط بانان این منطقه افرادی به این بهانه که از گذشته سنفیلمی درباره برنده ایرانی مدال گوته
فیلمی درباره برنده ایرانی مدال گوتهتاریخ انتشار چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷ ۱۰ محمود حسینیزاد در ۲۰۱۳ مدال گوته انستیتو زبان گوته دریافت کرد شنبه ۱۲ مهر در خانه هنرمندان ایران فیلم مستندی درباره او به کارگردانی سهیل متانی و با حضور محمود دولتآبادی علی خدائی نرگستصاویری از مهناز افشار در فیلمی در تاجیکستان! +پوستر فیلم
تصاویری از مهناز افشار در فیلمی در تاجیکستان پوستر فیلم خوشحالم که با هنرمندان تاجیکستان در فیلمی نقش بازی میکنم فیلمبرداری این فیلم با عنوان موقت آموزگار مدتی است که در دره خوشمنظره ورزاب در شمال شهر دوشنبه تاجیکستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد ناصر سعیداف کارگردان و ت-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها