تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هرگاه صبح مى‏شد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دست نوازش بر سر فرزندان و نوه هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804123543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسانه ها توانمندی و موفقیت های معلولان را به تصویر بکشند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رسانه ها توانمندی و موفقیت های معلولان را به تصویر بکشند اصفهان- ایرنا- کارشناس روانشناسی گفت: رسانه ها باید بیش از پیش توانمندی و موفقیت های معلولان جامعه را به تصویر بکشند و گزارش دهند.


به گزارش ایرنا، "علیرضا حیدری" روز چهارشنبه در میزگرد علمی با موضوع بررسی شاخص ها در روند اجتماعی شدن نابینایان و کم بینایان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: هرچه معلولان موفق حضور بیشتری در جامعه داشته باشند، این امر به اجتماعی شدن این قشر و پذیرش آنها کمک بسیاری می کند.
وی معرفی موفقیت های معلولان را وظیفه مسئولان و رسانه ها دانست و اظهار کرد: ارائه آموزش های عمومی از طریق رسانه ها، کتاب، اینترنت و فیلم نیز در این زمینه بسیار مفید است.
این کارشناس با بیان اینکه عناصر مهمی در اجتماعی شدن معلولان از جمله نابینایان و کم بینایان دخیل است، افزود: هر چه این افراد با وظایف و نقش خود از طریق آموزش آشنا شوند بهتر می توانند در این راستا گام بردارند.
حیدری، نقش خانواده را در اجتماعی شدن و کسب اعتماد به نفس نابینایان بسیار مهم خواند و افزود: مهمترین بحث در این باره، پذیرش افراد معلول است.
وی توضیح داد: خانواده ها در مرحله نخست باید بپذیرند که فرزند نابینا یا کم بینا دارند اما فرزند آنها توانمندی های دیگری دارد که می تواند ضعف و فقدان نابینایی را جبران کند و حتی فردی شود که به افراد بینا خدمات ارائه کند.
این کارشناس روانشناسی تاکید کرد: خانواده های افراد نابینا باید در این زمینه سرمایه گذاری کنند به این معنا که برای تربیت و تقویت سایر حواس کودک خود وقت بگذارند و برای استقلال وی تلاش کنند.
وی تاثیر این کار را در دوران نوجوانی فرد نابینا بسیار مهم دانست و اظهار کرد: اگر کودک نابینا به خوبی در خانواده پذیرش و تقویت شود در دوران نوجوانی و ارتباط گرفتن با گروه همسالان با خودباوری عمل می کند و مسئولیت می پذیرد.
حیدری حمایت های اجتماعی را نیز در این زمینه بسیار موثر شمرد و گفت: این حمایت ها در جوامع کوچکتر بهتر نمود پیدا می کند.
به گفته وی، هنوز خانواده هایی هستند که نابینا بودن فرزند خود را قبول ندارند و می خواهند این موضوع را پنهان کنند در حالیکه این کار منجر به منزوی و مردم گریز شدن فرزندشان می شود.
یک کارشناس جامعه شناسی نیز در این میزگرد علمی گفت: زمانی خانواده در دادن اعتماد به نفس و قدرت خلاقیت به نابینایان موفق است که در تعامل سازنده و دو طرفه با جامعه باشد.
مهدی رئیسی افزود: چنین تعاملی نیز زمانی برقرار می شود که جامعه پویا باشد و بتواند خانواده توانمند پرورش دهد.
وی چهار بعد توانمند سازی را روابط اجتماعی، انجام فعالیت های شخصی، ایجاد روابط عاطفی و یافتن شغل مناسب خواند و اظهار کرد: دادن اعتماد به نفس و توانمند کردن یک نابینا در خانواده، نقش مهمی در موفقیت معلول در این چهار بعد دارد.
این کارشناس همچنین به مساله "ارگونومی" اشاره و تصریح کرد: تجهیزاتی که امروز نابینایان می توانند با استفاده از آن ناتوانی های خود در جامعه را جبران کنند بسیار گسترش یافته و پیشرفته شده است.
به گفته وی، این تجهیزات آنچنان فراهم شده که جامعه از افراد معلول و نابینا انتظاری معادل یک فرد بینا دارد.
وی با اشاره به امکانات رایانه ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: با استفاده از این سیستم ها فرصت های شغلی و تحصیلی خوبی برای نابینایان فراهم شده است.
رئیسی مناسب سازی مبلمان شهری را از دیگر زمینه های فراهم شده برای حضور بیشتر معلولان و نابینایان در جامعه دانست و افزود: اگر خانواده و جامعه به خوبی افراد معلول را پذیرش کنند، آنها بعنوان فردی مفید و موفق در صحنه اجتماع به چشم می آیند و نیازی به ترحم ندارند.
یک جامعه شناس و مدرس دانشگاه نیز در این نشست گفت: ما نباید از واژه معلول برای نابینایان استفاده کنیم چراکه جنبه منفی دارد.
رومینا امیری افزود: بهتر است از واژه های مثبت و درست مانند روشندل استفاده شود که نشان دهد آنها فقط تفاوت دارند.
وی با اشاره به اهمیت جامعه پذیری در باره نابینایان اظهار کرد: جامعه باید به سراغ افرادی برود که با اکثریت متفاوت هستند و توان بیشتری برای آنها بگذارد.
این جامعه شناس، لقب گذاشتن روی این افراد را کاری نادرست دانست و گفت: نابینایان، خودباوری را از خانواده و اطرافیان خود می گیرند و پدر و مادر در این باره نقشی مهم دارند.
مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز در این جلسه گفت: امروز جامعه نابینایان خود را از قشر حاشیه نشین و ترحم پذیر به بخشی از جامعه تبدیل کرده است که حرفی برای گفتن دارد.
محمدرضا نادری افزود: نابینایانی در سطح دکترا و مدیر اجرایی داریم که جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کرده اند.
وی تاکید کرد: نابینایان می توانند توانایی های خود را در حد افراد بینا، اثبات کنند.
به گزارش ایرنا، این میزگرد علمی به همت دفتر فروغ سبز دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار شد.
فروغ سبز نخستین دفتر ویژه دانشجویان نابینا و کم بینا در میان دانشگاه های آزاد کشور است.
23 مهر ماه بعنوان روز جهانی نابینایان (عصای سفید) نامگذاری شده است.
7148/ 607/686


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن