واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: روزنامه نسل فردا: سینمای کودک رستاخیز ملی می خواهد روزنامه نسل فردا در شماره امروز چهارشنبه 23 مهردر مقاله ای نوشت: سینمای کودک رستاخیز ملی می خواهد.
سینمای کودک با وجود همه افتخارهایی که برای سینمای ایران آفریده، چند سالی است به گوشه ای رها شده وگاه به بهانه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان و گاه با همت افراد دلسوز این عرصه ، ازآن به طور زنده یادی می شود. آشفتگی فضای سینمای کودک از وضعیت نابسامان تولیدات این عرصه و به نمایش درنیامدن فیلم هایی که با این موضوع ساخته می شود،به وضوح قابل مشاهده است.
به نمایش درنیامدن معدود فیلم هایی که در این سالها با موضوع کودک و نوجوان ساخته شده ، بخوبی نشان می دهند سینمای کودک از میان دغدغه های مدیران سینمایی خارج شده و هر از گاهی دلسوزی در این عرصه با تلاش بسیار و گذر از سنگلاخ ها، فرصت اکران برای اثری به وجود می آورد،آنهم محدود وکوتاه مدت.
**فیلم باورپذیر
سینمای کودک، فیلم باور پذیر می خواهد و باور پذیری، مهمترین ویژگی فیلم های کودکان است که می تواند بخوبی با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و این باورپذیری باید درزمینه های داستان، کارگردانی و بازی ها دیده شود. بازیگران باید به صورت طبیعی بازی کنند تا بیننده در درک فضا با مشکل روبرو نشود. سینمای کودک به فیلم هایی با داستان قوی، کارگردانی و اجرای خوب نیاز دارد. این ها می تواند مولفه های مناسبی برای بخش کودک سینمای ایران باشد. سینمای کودک ایران در صورتی که جان بگیرد و فعالیت چشمگیری داشته باشد، قطعاً مخاطبان بسیاری خواهد داشت. کودکان به تنهایی تماشاگر فیلم کودک نیستند وحضور آنها درکنار والدین درسالن سینما، موجب افزایش فروش فیلم ها می شود.
کودکان ایرانی در انتظار اکران شدن فیلم هایی از جنس خودشان هستند که در فضای فانتزی روایت شود، اما رسیدن به این هدف، نیازمند آن است که گروهی دغدغه آن را داشته باشند ولی تعداد فیلم های تولید شده در حوزه سینمای کودک و نوجوان، نشان دهنده مشکلات این سینماست.
سینمای کودک در شرایط دشواری به حیات خود ادامه می دهد. اینکه فقط در آستانه جشنواره کودک بحث سینمای کودک مطرح می شود، مشکلی است که باید برطرف گردد. سینمای کودک نیاز دارد درطول سال ،حیات طبیعی خود را داشته باشد.
**ظرفیت بالای ادبیات داستانی
ظرفیت های بالای ادبیات داستانی و قابلیت های آن، در آثار سینمایی کمتر نمود یافته و همین، علت جذب شدن کودکان ایرانی به فیلم های خارجی است که بی شک باید به عنوان یک آسیب جدی با آن برخورد کرد . اگر فیلم خوبی در سینمای کودک ساخته شود، حتماً مخاطب خود را خواهد داشت و تماشاگران بسیاری شامل خود کودکان و خانواده هایشان را راهی سالن سینما می کند. این نشان می دهد فیلم کودک تا چه حد می تواند برای سینمای ایران سودآور باشد.
در دوران کودکی ما، فیلم های خوبی ساخته می شد، اما اکنون افسوس ، کودکان امروز امکان تماشای کارهایی که آن سال ها تولید می شدند را ندارند و دیگر فیلم هایی با آن کیفیت برای آنها ساخته نمی شود. ادبیات و فرهنگ ما بسیار غنی است و از سوی دیگر سینماگرانی توانا نیز در این حوزه فعالیت می کنند که می توانند سینمای کودک را جانی تازه ببخشند.
نکته دیگر، نبود شرایط مناسب برای نمایش فیلم های کودک ونوجوان است که به عنوان یکی از آسیب های جدی موجود در این سینما، فعالان این عرصه را آزار و اذیت می کند که باید یادمان نرود که عرصه کودک و نوجوان جدا از سینمای کشور نیست، هرچند به طور کلی استقبال قابل توجهی از آثار سینمایی نمی شود، اما این موضوع در سینمای کودک و نوجوان بیشتر نمایان بوده و این عرصه را کاملا منزوی کرده است.
**نگاه تحقیرآمیز به آثار سینمای کودک
نگاه تحقیرآمیز به آثار سینمای کودک و نوجوان از آفات این عرصه است و تولید آثار سینمایی در حوزه کودک و نوجوان به دلیل بی انگیزه بودن سرمایه گذار خصوصی که انتظار بازگشت سرمایه خود را دارد، روز به روز تحلیل می رود.برای تولید اثری که با استقبال کودکان و نوجوانان در کنار خانواده هایشان روبه رو شود، باید یک تقسیم بندی کلی درنظر گرفت که در چنین ساختاری، فیلم باید بتواند کودک را روی صندلی بنشاند و نظر اعضای خانواده را نیز جلب کند تا خط کشی های مربوط به ساخت آثاری برای کودکان یا درباره کودکان را از بین ببرد.
سینمای کودک و نوجوان ما با مشکلات فراوانی رو به رو است. بخشی از این مشکلات، با مسائل اقتصادی و فرهنگی مرتبط است که می تواند با هدفمند شدن حمایت های مالی، نظارتی و مشاوره ای بخش دولتی تا حدی مرتفع شود.
**رستاخیز سینمایی
حرف آخر اینکه سینمای کودک و نوجوان ما برای احیا و بالندگی، به رستاخیز ملی نیاز دارد و در این راستا، تالیف و تنظیم یک برنامه مهندسی شده همه جانبه، حمایت و فعالیت هدفمند مسئولان سینما، فرهنگ، آموزش و پرورش، نویسندگان آثار کودک، سینماگران، منتقدان، به ویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و حضور تشویقی و مالی دولت حرف اول را می زند.
این طفل سر راهی که از آن به عنوان سینمای کودک یاد می شود،بدبختانه از منظرمنفعت جویان که مخاطبان انبوهی نیز دارند،دربرزخ به سرمی برد. سینمای کودک ونوجوان،بیش از هر چیز به توجه، سرمایه گذاری و تولید اثر متناسب با خواست و نیاز مخاطب واقعی آن،ارتقای جذابیت و بهره گیری از تکنیک روز برای ارایه اثر و در نهایت اهتمام به نمایش آثار تولیدی نیاز دارد.
7140/ 556
23/07/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]