محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1847149566
توصیه ناشران به یک نویسنده/ سادهتر بنویس
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
توصیه ناشران به یک نویسنده/ سادهتر بنویس
اسماعیل حاجعلیان نویسنده رمان «ایوار» اظهار کرد: هرکسی شیوهای برای بیان کردن دارد. البته ناشران هم به من میگویند سادهتر بنویسم.
به گزارش خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی رمان «ایوار» نوشته اسماعیل حاجعلیان، عصر دیروز، سهشنبه 21 مهرماه، با حضور این نویسنده، فهیمه جعفری و محمدرضا گودرزی در فرهنگسرای گلستان برگزار شد. جعفری در ابتدای این برنامه با بیان این که رمان از دو منظر ساختاری و فلسفی قابل تحلیل است، گفت: محور اصلی داستان این کتاب واقعهای تاریخی و مربوط به پایین کشیدن مجسمه محمدرضا شاه پهلوی در سمنان است. در چنین اوضاعی که وضعیتی ویژه برای همه انقلابهاست، ساختارها و حد و مرزها به هم ریختهاند اما ساختار جدید هنوز شکل نگرفته است و تا وقوع آن این فاصله بحرانی و محل آشوب است. این آشوب به خوبی در ساختار رمان دیده میشود و در متن هم پراکنده شده است. وی با اشاره به نخستین فصل رمان «ایوار» افزود: این فصل به خوبی آغاز میشود. ما فقط اینجا جمله داریم و دیالوگی برقرار نمیشود تا اینکه به مرور زمان و با مطالعه بیشتر، جغرافیای ناپیدایی شکل میگیرد. حضور تعداد زیاد راوی، محلها و شخصیتها نشان از تشتت متن دارد و وضعیت حاکم را به خوبی نشان میدهد. جعفری درباره تعدد راوی در این رمان، توضیح داد: راویها خط زمانی خودشان را دارند و در واقع این داستان خطی است که راویها در آن احساسات خود را بیان میکنند اما ماجرا را از آنجا که قطع شده، روایت میکنند. چندجا این موضوع دیده نمیشود که در واقع بازی متنی است. این منتقد ادبیات داستانی ادامه داد: روایت شخصیت «شیرین» در داستان نقطه مثبت آن است، چون انقلاب را خیلی مردانه روایت نکرده است. چیزی که در روایت شیرین قابل پذیرش نیست نگاه به سرگذشت و عشق مادر مادربزرگش است. این شخصیت باید 10 ساله باشد اما فراتر از یک دختر 10 ساله حرف میزند و استدلال میکند. وی با اشاره به وجود صدای نویسنده در رمان، افزود: او مثل روح سرگردان در گذشته است که زمان و مکانش مشخص نیست و گاهی دنبال ردپاها و سرنخها برای رسیدن به حقیفت میرود. گویا نویسنده در حال ساختن ردپا و نشانه است تا داستان را براساس آنها بیان کند. جعفری درباره زبان داستان، اظهار کرد: هرچند این داستان راویهای نوجوان متعددی دارد و خود نویسنده هم در آن به روایت میپردازد اما رمان زبان یکدستی دارد و جایی که راویهای نوجوان به روایت میپردازند، قابل پذیرشتر است. نوشته رمان به لهجه سمنانی هم متن را یکدستتر کرده است. جعفری در ادامه به تحلیل رمان از نظر فلسفی پرداخت و گفت: در ابتدای رمان نویسنده میگوید داستان اقتباسی از یک حقیقت است. او میتوانست بگوید اقتباس از یک ماجرای واقعی است اما وقتی به حقیقت اشاره میکند و به نقل قولی از «آلن بدیو» میپردازد، حقیقت بدیو را به ذهن متصل میکند. وی با بیان اینکه نوشته شده شخصیتهای داستان ساختگیاند، افزود: نویسنده در اینجا شیطنت کرده است و بازیهایی را با خط روایت کرده که از دید فلسفی همخوانی ندارد. بدیو فلسفه را به سه بخش تحلیلی، هرمنوتیک و پستمدرن تقسیم میکند که حقیقت را مقولهای متافیزیکی میدانند و به معنا گرایش دارند. البته پستمدرن کلاً با معنا مخالف است و اینجا یک تضاد بین کسی که دنبال حقیقت است و کسی که تضاد ایجاد کرده است به وجود میآید که به رمان ضربه میزند. جعفری با اشاره به صفحه 67 رمان «ایوار» اضافه کرد: در آنجا گفته میشود انقلاب برای جوانان و نوجوانان است نه آنها که میخواهند خودشان را به انقلاب بچسبانند. تمام شعارها، بزن و در روها، گرفتن، کشته شدن و ... برای نوجوانان اتفاق میافتد و گویی بزرگترها، بیرون گود ایستادهاند. در واقع حال و هوای روایت سیال و لغزنده است و وقتی بازیهای فرمی به وجود میآید، به حقیقت لطمه میخورد. در ادامه برنامه، محمدرضا گودرزی با بیان اینکه این داستان، رمانی تاریخی، اجتماعی و سیاسی با شیوه واقعگرایانه است، اظهار کرد: وجه اشتراک رمان و تاریخ این است که هردو از عنصر روایت بهره میبرند. دلیلی ندارد فکر کنیم یک مورخ حقیقت محض را نوشته بلکه او برداشت شخصیاش از حقیقت را بیان کرده و رمان هم همینطور است. وی درباره تفاوت رمان و تاریخ هم توضیح داد: تاریخ کلیگراست. مورخ یک واقعیت کلی را میگوید که تبدیل به یک جزء میشود اما وقتی رمان مینویسیم، به مفاهیم کلی انسانی تبدیل میشود. فلاسفه معتقدند رمان برتر از تاریخ است، چون موقعیت انسان در کلیتاش را بیان میکند. نویسنده مجموعه داستان «در چشم تاریکی» با اشاره به فصلبندی رمان «ایوار» گفت: عنوان هرفصل، جملهای برگرفته از همان فصل است. رمان از حیث نظرگاه ثابت نیست و مدام تغییر میکند. نقطه مشترک روایتهای کتاب میتواند، خط تیره نویسنده باشد. گودرزی با انتقاد از نگارش فصل نخست این کتاب، گفت: در این بخش تعدادی گفتوگوی یک خطی و بدون ارتباط دیده میشود که بعداً متوجه میشویم از بخشهای مختلف رمان برداشته شده است. اینجا نویسنده پیش از این که خواننده در دل وقایع قرار بگیرد، او را سردرگم کرده است. این بخش حتماً باید حذف شود، چون نه تنها مفید نیست، بلکه مضر هم هست. وی با اشاره به مباحث زبانشناسی، اضافه کرد: در زبانشناسی مقولهای به نام بافتار وجود دارد. یعنی واژهای در بافت جمله جواب میدهد و اگر از آن بافت خارج شود، معنایی ندارد. حضور راوی نویسنده در بخشهایی از رمان میخواهد توجیهکننده باشد و بگوید متن متافیکشن است اما من میگویم این متن فراداستان نیست. نویسنده دچار تناقض است و یکجا با من حرف میزند و جایی دیگر با خواننده صحبت میکند. نویسنده کوشیده چیزی را که درونش است با یک چیز بیرونی وفق دهد اما راوی فراداستان میگوید همه چیز جعل و دروغ است و به بیان دیگر، روش فراداستان با این متن نمیخواند. گودرزی درباره استفاده از واژههای سمنانی در متن داستان، توضیح داد: برای اکثر واژههای سمنانی پانویس ارائه شده اما نه برای همه آنها، مانند خود واژه ایوار که ما دیر متوجه آن میشویم. رمانهای اقلیمی میتوانند ویژگی بومی یک منطقه را مشخص کنند اما سمنانیها از این رمان لذت میبرند و غیرسمنانیها کلافه میشوند. معتقدم نویسنده نباید گول بخورد و گفته میشود هرگاه پانویس ارائه شد، دلیل بر خوب نوشته نشدن متن است. وی افزود: چیزی که رمان را جذاب میکند، ماجرای عاشقانه شیرین و حمید است. صنعتیزاده کرمانی، از نویسنده بزرگ معاصر میگوید برای اینکه خوانندگان از تاریخ خسته نشوند، باید آن را با یک ماجرای عاشقانه تعریف کنیم. گودرزی درباره ابهامات رمان گفت: باید متوجه بشویم جاننثار کیست؟ من متوجه نشدم آیا او سروان ساواک است و قدرتش بیشتر از شهربانی است یا خیر. بزرگترین وظیفه نویسنده نسبت به خواننده روشن کردن متن داستان است. ابهام دیگر هم مربوط به سرنوشت شخصیت مرتضی میشود که تا حدودی موهوم است. وی همچنین با اشاره به صفحه 77 کتاب گفت: مشخص نیست چرا اینجا نام همینگوی کنار رمانتیکها ثبت شده است. شاید این به نوعی طنز است اما خواننده گمان میکند اطلاعات نویسنده کامل نیست. حاجعلیان همواره دغدغه فرم دارد و این خیلی خوب است چون اگر این دغدغه نبود، آثار هنری شکل نمیگرفت. این منتقد و مدرس ادبیات داستانی با انتقاد از به کار رفتن برخی اصطلاحات روز در رمان «ایوار» اضافه کرد: داستان حدود 36 سال پیش اتفاق میافتد. زمانی که نویسنده به دنیا نیامده است و به کار بردن اصطلاحاتی مانند «پیچاندن» که در آن موقع باب نبوده یا «10 شاهی لبو» که 10 شاهی در دهه 50 از رده خارج شده بود به متن لطمه زده است. در پایان برنامه هم اسماعیل حاجعلیان، اظهار کرد: هرکسی شیوهای برای بیان کردن دارد. البته ناشران هم به من میگویند سادهتر بنویسم. وی درباره استفاده از اصطلاحات روز، در کتابش توضیح داد: اصطلاح «پیچاندن» را جایی به کار بردم که دو راوی وجود دارد. یکی نویسنده و دیگری جمشید دیلاق. اینجا زمان مشخصی وجود ندارد و برای اینکه جمشید به زمان حال نزدیکتر شود، چنین اصطلاحی به کار رفته است. حاجعلیان اضافه کرد: برخی جاها هم که برای واژههای سمنانی زیرنویس ننوشتم، در متن توضیح کاملی درباره آنها دادهام. درباره سرنوشت مرتضی هم باید بگویم، گویا من داستان را بد نوشتم، چون سرمجسمه به مرتضی میخورد و باعث مرگ او میشود. انتهای پیام/
93/07/23 - 11:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
توصیه پائولو کوئلیو به ناشران: حریص نباشید
توصیه پائولو کوئلیو به ناشران حریص نباشید تهران - ایرنا - پائولو کوئلیو نویسنده مشهور برزیلی به ناشران توصیه کرد تغییر را با آغوش باز بپذیرند و قیمت کتاب را پایین تر بیاورند تا دسترسی به کتاب برای همه امکان پذیر باشد به گزارش ایرنا این نویسنده که آثارش درمیان پرخواننده ترینمیزگرد فارس/ ادبیات دفاع مقدس از منظر بانوان نویسنده موسوی: نویسندگان زن حمایت نمیشوند/انیسی: رئیس بیمارستان
میزگرد فارس ادبیات دفاع مقدس از منظر بانوان نویسندهموسوی نویسندگان زن حمایت نمیشوند انیسی رئیس بیمارستان هم مانع کار میشود معراجیپور ناشر میگوید کتاب را بنویس برو کنارمیبزگرد بررسی ادبیات دفاع مقدس از منظر بانوان نویسنده با حضور محبوبه معراجیپور فریبا انیسی و منیرالساداتوصیه یک قاضی به افسران پلیس راهور:جریمه سبکتر بنویسید، مردم شکایت می کنند ومی گویند خلاف نکرده ایم
توصیه یک قاضی به افسران پلیس راهور جریمه سبکتر بنویسید مردم شکایت می کنند ومی گویند خلاف نکرده ایم جامعه > پلیس - میزان نوشت دومین کارگاه آموزشی کارکنان قرارگاه پلیس راهور استان آذربایجانغربی با تدریس قاضی دادسرای نظامی استان برگزار شـد به نقل از روابطاجمالی/هجدهمین نشست صبح ناشر سید ناصری: حوزه کودک خلاء دارد/ نویسندههای کودکان نسل انقلاب با ما شروع کردند
اجمالی هجدهمین نشست صبح ناشرسید ناصری حوزه کودک خلاء دارد نویسندههای کودکان نسل انقلاب با ما شروع کردندمدیر مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر گفت از همان ابتدا احساس کردیم که در حوزه کودک و نوجوان خلأ وجود دارد و وارد این عرصه شدیم مصطفی رحماندوست حسین فتاحی و دیگر نویسندههای کودک وگزارش خبرنگار اعزامی فارس از نمایشگاه کتاب فرانکفورت دیوید نیکولز: میخواستم دانشمند شوم اما یک اتفاق نویسنده
گزارش خبرنگار اعزامی فارس از نمایشگاه کتاب فرانکفورتدیوید نیکولز میخواستم دانشمند شوم اما یک اتفاق نویسندهام کرددیوید نیکولز نویسنده آمریکایی گفت من تا 16 سالگی دوست داشتم که یک دانشمند شوم اما دست تقدیر و یا در اصل یک اتفاق من را نویسنده کرد به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاریواکنش به «شانس نداشتن نویسندهها حتی در مردن»
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۳۸ بله نویسندهها در مردن هم شانس ندارند و این امروزه نه یک واقعیت تلخ تازه که حقیقتی زهرآگین و تاریخی است در پی درگذشت احمد بیگدلی و انتشار یاداشتی در ایسنا با عنوان نویسندهها در مردن هم شانس ندارند باقر رجبعلی - پژوهشگر حوزه ادبیات - در واکنشتوصیه های یک فیملساز ایرانی در دل هالیوود
توصیه های یک فیملساز ایرانی در دل هالیوود حسین امینی فیلمنامه نویس ایرانی نامزد اسکار که این روزها اولین فیلمش در مقام کارگردان به نمایش درآمده فیلم هایی را که از آنها الهام گرفته برای دیدن توصیه می کند روزنامه هفت صبح فیلمنامه نویس ایرانی نامزد جایزه اسکار حسین امینی نویصف مردم برای خرید رمان نویسنده جنجالی در مترو
صف مردم برای خرید رمان نویسنده جنجالی در مترو فرهنگ > کتاب - این روزها و با توجه به برپایی شصت و ششمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت تازه ترین رمان خالد حسینی در متروی مرکزی فرانکفورت فروش خوبی دارد به گزارش خبرآنلاین حال و هوای این روزهای فرانکفورت به بهانه برگزاری نمابزرگداشت احمد بیگدلی/ نویسندهای که نگران ناتمام ماندن نوشتههایش بود/ بیگدلی زمانی که باور شد از دست رفت
بزرگداشت احمد بیگدلی نویسندهای که نگران ناتمام ماندن نوشتههایش بود بیگدلی زمانی که باور شد از دست رفتمحمدرضا بایرامی گفت هر نویسنده جدی فکر میکند که وقتی در حال نوشتن کار مهمی است ناگهان مرگش فرا برسد و اثر ناتمام بماند و بیگدلی این خاصیت را داشت این یک شاخص برای تمام نویسنگزارش خبرنگار فارس از نمایشگاه کتاب فرانکفورت/ هزار سئوال از نویسنده برزیلی/ رونق مذاکره با آژانسهای ادبی برا
گزارش خبرنگار فارس از نمایشگاه کتاب فرانکفورت هزار سئوال از نویسنده برزیلی رونق مذاکره با آژانسهای ادبی برای تبادل رایت نویسندگان در غرفه ایرانغرفه ایران نیز در سالن ٥ با مشخصه نام جمهوری اسلامی ایران خودنمایی میکند و چهرههای شناخته شدهای چون مجید قیصری و معصومه رامهرمزی اعدرگذشت زیگفرید لنتس نویسنده نامدار آلمان
فرهنگ و ادب ادبیات جهان درگذشت زیگفرید لنتس نویسنده نامدار آلمان زیگفرید لنتس نویسنده مشهوري آلماني در ۸۸ سالگی درگذشت به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري آلمان لنتس كه یکی از سرشناسترین داستاننویسان آلمان پس از جنگ جهانی دوم به شمار میآید در سال ۱۹۲۶بستهشدن کتابفروشیها خطری جدی است/ ممیزی دغدغه همه ناشران است نه گروهی از آنها
فرهنگ و ادب بازار نشر برنامه نامزدهای اتحادیه ناشران 8 بستهشدن کتابفروشیها خطری جدی است ممیزی دغدغه همه ناشران است نه گروهی از آنها مدیر انتشارات صابرین گفت کتابفروشیها مشکلات زیادی دارند و در حال تغییر کاربری یا بسته شدن هستند البته فروش کالاهای دیگر در کتابفروشی تا حدیویژه برنامه کودکان نویسنده در روز جهانی کودک
ویژه برنامه کودکان نویسنده در روز جهانی کودک به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی کودک خانه فرهنگ حر ویژه برنامه کودکان نویسنده را پنجشنبه 17مهر ماه ساعت 10 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می کند به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای رکدام نویسندهها بیشتر از همه شانس دریافت جایزه نوبل را دارند؟
فرهنگ و ادب ادبیات جهان کدام نویسندهها بیشتر از همه شانس دریافت جایزه نوبل را دارند برنده جایزه نوبل ادبیات امروز نهم اکتبر مشخص میشود اما سنت شرط بندی هرساله که بیشتر هم روی نویسندگان سن بالاتر انجام میشود امروز به بالاترین شور و حرارت خود رسیده است به گزارش خبرگزارنامه یک نویسنده به عباس کیارستمی
نامه یک نویسنده به عباس کیارستمی فرهنگ > سینما - روزنامه اعتماد نوشت بهدنبال انتشار اظهاراتي به نقل از عباس كيــــارستمي درباره سالهاي دفاع مقـدس دكتر علياصغر شعــردوست نویسنده و نماینده اسبق مجلس طي نامه يي سرگشاده سوالهايي را از وي مطرح كگزارش خبرنگار اعزامی فارس از نمایشگاه کتاب فرانکفورت رایزنیهای فشرده ناشران بزرگ جهان برای در اختیار گرفتن صن
گزارش خبرنگار اعزامی فارس از نمایشگاه کتاب فرانکفورترایزنیهای فشرده ناشران بزرگ جهان برای در اختیار گرفتن صنعت نشربزرگترین و برترین انتشاراتی ها در سالن 8 قرار دارند که به شکل گسترده مشغول مذاکره هستند از جمله آنها میتوان به پنگوئن اشاره کرد این ناشر با دو سالن در راهرو 84 بسیاگزارش افتتاح نمایندگی مجمع در استان قم ممدوحی: نمایندگی مجمع ناشران انقلاب، پاتوق ناشران استان قم میشود
گزارش افتتاح نمایندگی مجمع در استان قمممدوحی نمایندگی مجمع ناشران انقلاب پاتوق ناشران استان قم میشودعضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاح دفتر نمایندگی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در استان قم به ناشران توصیه کرد فقط به نشر مکتوب اکتفا نکنند و علاوه بر ادامه کارهای قبلی به طور جد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها