تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814690308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گرامیداشت یاداستادمحمدرضا لطفی درشیرازبرگزارمی شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گرامیداشت یاداستادمحمدرضا لطفی درشیرازبرگزارمی شود شیراز-گرامیداشت یاد استاد محمدرضا لطفی در شیراز جمعه 25 مهر در تالار حافظ با حضور هنرمندان و هنردوستان برگزار می شود.


به گزارش دریافتی ایرنا ،به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مدیرعامل مؤسسه رهاورد پارسیان با اشاره به اینکه هیچ کس کمترین تردید ندارد که زنده یاد استاد لطفی در میان تأثیرگذارترین موسیقیدانان ایران قرار دارد گفت:درواقع بخش عمده ای از آثار ارزشمند و ماندگار موسیقی ما از اندیشه ایشان سرچشه گرفته و متأسفانه در موسیقی کشورمان همچون این استاد گرانمایه بسیار انگشت شمار داریم که البته نشان دهنده ضعف آموزش و هدفگذاری هنری است.
عبدالرضا زارعی افزود: به نشانه قدردانی از آن همه تلاش و کوشش شایسته استاد محمدرضا لطفی، تصمیم گرفتیم تا ارادتمندی خود را به آن هنرمند فرزانه نشان دهیم که در این راستا هنرمندان و دوستداران ایشان نیز به ما کمک کردند .
وی ادامه داد: در این برنامه ضمن سخرانی های تحلیلی، تعدادی از شاگردان و اعضای گروه شیدا نیز به یاد استادشان، به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.
محمدرضا لطفی، در سال 1325 در گرگان زاده شد، تحصیلات عمومی خود را در همان شهر گذراند، در سر آغاز جوانی به تهران آمد و نخست در هنرستان شبانه موسیقی به فراگیری نواختن تار پرداخت.
او از استادان خود در هنرستان، علی اکبر شهنازی و حبیب آلله صالحی ردیف آقا حسینقلی را آموخت و از سوی دیگر با مبانی موسیقی علمی و نظرات موسیقیدانان نوآور آشنا شد.
لطفی سپس از هنرستان شبانه به هنرستان روزانه نیز راه پیدا کرد و در ارکستر صبا که زیر نظر "حسین دهلوی" اداره می شد، به عنوان نوازنده تار به کار پرداخت. بعد از آن او با ردیف شناس معروف، عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف های آوازی و تصنیف های قدیمی در حافظه مانده او را فراگرفت.
لطفی از دو استاد سنتی و مدرن: "نورعلی خان برومند" و "محمد تقی مسعودیه" درس گرفت و بعد در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ملی به کار پرداخت و همزمان نزد "سعید هرمزی" سه تار نوازی خود را پیش برد.
لطفی از سال 1351 در سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران، به کار پژوهشی در زمینه موسیقی بومی ایران پرداخت و از سال 1353، به عضویت هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا در آمد و یک دو سالی بعد گروه موسیقی "شیدا" را بنیاد نهاد.
حسین علیزاده و محمدرضا لطفی از بنیانگذاران گروه هنری چاووش در اوایل انقلاب اسلامی ایران بودند.
او به یاری همین گروه و به یاری خوانندگانی چون محمد رضا شجریان و شهرام ناظری توانست آفریده های خود را آن گونه که می خواست به اجرا درآورد.
لطفی در سال های پس از انقلاب با گرد هم آوردن و همکاری شماری از نوازندگان گروه های "شیدا" و "عارف" گروه تازه ای را با عنوان "چاووش" بنیان نهاد، ولی سرانجام چون بسیاری از موسیقیدانان شرایط تازه کار و زندگی را تاب نیاورد و چند سال بعد در سال 1365 به آمریکا رفت و گروه فرهنگی شیدا را تاسیس کرد و فعالیت هنری اش را در آنجا ادامه داد.
او بعد از سالها دوری، در سال 84 دوباره به ایران بازگشت و تا زمان درگذشتش در 12 اردیبهشت 1393 در مکتب خانه میرزا عبدالله به تدریس به علاقه مندان موسیقی و برگزاری کنسرت مشغول شد.ک/1
7374 /675


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن