تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803362732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد آلودگی کشف‌رود همچنان وبال گردن محیط زیست مشهد/ نفس بزرگ‌ترین رودخانه شرق بند آمد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
آلودگی کشف‌رود همچنان وبال گردن محیط زیست مشهد/ نفس بزرگ‌ترین رودخانه شرق بند آمد
کشف‌رود به عنوان بزرگ‌ترین رودخانه شمال شرق ایران سال‌ها با ورود انواع فاضلاب‌های خانگی و صنعتی سلامت اهالی مشهد را به خطر انداخته و در حقیقت آلودگی این رودخانه همچنان وبال گردن محیط زیست مشهد است، قصه تلخ این رودخانه هنوز هم در سایه نبود مدیریت متمرکز و هماهنگ به سرانجام نرسیده است.

خبرگزاری فارس: آلودگی کشف‌رود همچنان وبال گردن محیط زیست مشهد/ نفس بزرگ‌ترین رودخانه شرق بند آمد



به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آلودگی بزرگترین رودخانه شمال شرقی ایران سال‌هاست که تیتر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هاست اما هیچ گاه پرونده این رودخانه دردسرساز بسته نشده و هر بار وعده حل مشکلات کشف رود از سوی مسئولان تکرار می‌شود. به تازگی ماجرای دردناک و تلخ این رودخانه دولت را هم برای رفع این مسئله پای کار آورد به طوری که در سفر اخیر رئیس جمهور به مشهد مقرر شد تا 160 میلیارد تومان ظرف سه سال برای ساماندهی این رودخانه در بودجه پیش‌بینی شود. * مروری بر پرونده کشف رود اختصاص این مبلغ مرهمی بود بر زخم کهنه آلودگی‌های زیست محیطی مشهد و شاید در سایه حمایت دولت، شاهد هماهنگی میان ارگان‌های ذی‌ربط و به ثمر رسیدن طرح‌هایی برای ساماندهی این رودخانه باشیم چرا که با مروری بر پرونده کشف رود در می‌یابیم که طی سالیان گذشته جاری بودن فاضلاب خام و مصرف آن در بخش کشاورزی بزرگ‌ترین خسارت را به سلامت مردم مشهد تحمیل کرد و این در حالی است که اقتصاد این منطقه در گرو رونق کشاورزی و سلامت حریم رودخانه است. سال‌ها پیش ماجرای آلودگی و ورود فاضلاب به حریم این رودخانه سبب شد تا طرح کاشت صنوبرها به جای کشت سبزی و صیفی‌جات در حاشیه این رودخانه مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه این طرح نیز به دلیل نداشتن سوددهی و اعطای تسهیلات به کشاورزان، نتوانست سرانجام خوشی به دنبال داشته باشد و در حال حاضر همچنان انواع و اقسام محصولات کشاورزی نظیر گوجه، خیار، بادمجان، سیب زمینی، پیاز، سبزیجات و ... در حاشیه این رودخانه کشت می‌شود و سلامت شهروندان را به تاراج می‌برد.   

  * معضل آلودگی کشف رود و ارائه طرح‌های بی‌‌ثمر کشت انواع محصولات در حاشیه این رودخانه ادامه دارد و در این میان مسئولان همچنان مدعی هستند که کشت هر گونه محصول به جزو کاشت صنوبر و گل‌های تزئینی ممنوع است و با متخلفان برخورد جدی صورت می‌گیرد؛ این مسئله نشان می‌دهد که قصه کشف رود سر دراز دارد و به این سادگی‌ها تمام نمی‌شود.  مشاور و مجری طرح صنوبر کاری در زمین‌های حاشیه کشف رود عنوان کرد: اکنون در حریم رودخانه کشف رود انواع و اقسام محصولات کشت می‌شود و این در حالی است که قرار بود کشت محصولات کشاورزی در حاشیه زمین‌های این رودخانه ممنوع باشد و جای آن صنوبر و گل‌های تزئینی کاشته شود. پاپلی یزدی بیان کرد: اراضی کشف رود قابلیت کشت 900 هکتار صنوبر را دارد اما سازمان جهاد کشاورزی برای کاشت صنوبر با کشاورزان همراهی نکرد و قرار بود برای هر هکتار کاشت صنوبر، 2 میلیون و 800 هزار تومان وام به کشاورزان حاشیه کشف رود اعطاء شود اما اتفاقی روی نداد. وی تصریح کرد: در حال حاضر صنوبرکاران حدود دو سال است که هیچ نهالی دریافت نکرده‌اند و از سال 92 هیچ گونه اعتباری برای خرید نهال اختصاص نیافت به همین دلیل برخی از کشاورزان از سر ناچاری مجبور شدند به کشت سبزی آلوده بپردازند. صادق دیناروند که کارشناس محیط زیست است در ارتباط با این موضوع به خبرنگار فارس گفت: معضل آلودگی کشف رود به دلیل نبود هماهنگی میان دستگاه‌های ذی‌ربط وضعیت نگران‌کننده‌ای پیدا کرده و هیچ گاه طرح‌های پیشنهادی برای ساماندهی کشف رود ثمره و نتیجه‌ای در پی نداشته است. * بزرگ‌ترین رودخانه شمال شرق ایران در یک قدمی خفگی وی ادامه داد: سال‌ها پیش موضوع کاشت صنوبر و گل‌های تزئینی به جای کشت سبزی و صیفی‌جات در حاشیه این رودخانه مورد توجه قرار گرفت اما به دلیل ارائه ندادن تسهیلات لازم این طرح با شکست مواجهه شد و حتی سبب ابراز گلایه‌مندی و نگرانی کشاورزان شد و رویای صنوبرکاری را از سرکشاورزان مشهدی پراند. دیناروند بیان کرد: هر طرحی که برای رودخانه کشف رود پیشنهاد می‌شود باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و سپس به اجرا درآید زیرا در غیر این صورت خیلی زود با شکست مواجهه می‌شود. وی با اعلام اینکه دیرزمانی است که نفس بزرگترین رودخانه شرق از شدت آلودگی بند آمده است، تصریح کرد: در حال حاضر بحران آلودگی این رودخانه آن قدر زیاد است که می‌توان به جرئت اعلام کرد که به زودی بزرگترین رودخانه شمال شرق ایران در یک قدمی خفگی قرار می‌گیرد و محیط زیست مشهد را بیش از گذشته با آسیب‌های جدی روبه رو می‌سازد. این کارشناس محیط زیست بیان کرد: امروز با اختصاص بودجه برای ساماندهی کشف رود می‌توان به هماهنگی دستگاه‌ها برای حل مشکل این رودخانه امیدوار بود، بی‌تردید پرداخت 160 میلیارد تومان از سوی دولت گامی موثر برای رفع آلودگی‌های زیست محیطی این رودخانه است اما باید تمام دستگاه‌های ذی ربط در این زمینه به صورت جدی اقدام کنند. فرماندار مشهد نیز اختصاص اعتبار لازم از سوی دولت را گامی موثر در حل مشکلات رودخانه کشف رود توصیف کرد و به خبرنگار فارس گفت: امروز با توجه به حمایت دولت می‌توان منتظر حل مشکل کامل این رودخانه بود.  

  حسن موحدیان عنوان کرد: در گذشته طرح های بسیاری برای ساماندهی کشف رود مطرح بود و گاه برخی از این طرح‌ها به دلیل نبود هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف و عدم اعتبار به سرانجام نرسید اما اکنون با توجه به همراهی دولت باید بر روی حل این بحران حساب باز کرد. وی در زمینه کاشت صنوبر در حاشیه کشف رود اظهار کرد: تاخیر در ارائه تسهیلات و وام، صنوبرکاران را دلسرد کرد و در حقیقت به خاطر عدم همراهی برخی از دستگاه‌ها این طرح نتوانست به خوبی اجرایی شود؛ در نتیجه بسیاری از کشاورزان دوباره به همان کشت صیفی‌جات آلوده پرداختند بنابراین اکنون که دولت بودجه ای را به این بخش اختصاص داده باید برای تامین معیشت کشاورزان حاشیه رودخانه کشف رود چاره‌اندیشی کرد. * عدم هماهنگی میان ارگان‌ها عضو کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اعلام اینکه وعده حل مشکلات کشف رود یکی از دغدغه‌های جدی شورای شهر است، اظهار کرد: هم‌اکنون مقرر شده تا مبلغ 160 میلیارد تومان ظرف سه سال برای ساماندهی این رودخانه در بودجه پیش‌بینی شود و باید با برنامه‌ریزی صحیح و بهره‌مندی از این بودجه به مشکلات کشف رود برای همیشه خاتمه داد. جواد ستاری عنوان کرد: عدم هماهنگی میان ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط یکی از بزرگ‌ترین دلایل عدم حل مشکل کشف رود است و به نظر می‌رسد در حال حاضر با حمایت دولت و اختصاص اعتبار لازم می‌توان به جلوگیری از ورود فاضلاب و ساماندهی این رودخانه امیدوار بود. وی همکاری تمامی ارگان‌ها را یکی از شرط‌های اصلی بستن پرونده کشف رود دانست و تاکید کرد: شهرداری در کنار فعالیت سایر ارگان‌ها و بخش‌ها می‌تواند با احداث تصفیه خانه، مسائل بهداشتی کشف رود را رفع و با قاطعیت تمام از کاشت صیفی‌جات در حاشیه این رودخانه جلوگیری به عمل آورد. این عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: طی سالیان گذشته برنامه‌ها و طرح‌های بسیاری برای ساماندهی کشف رود در دستور کار بوده که احداث پارک خطی، ایجاد تصفیه خانه، کشت صنوبر و گل‌های تزئینی از جمله این طرح‌ها است و امیدواریم که هر چه زودتر به نتیجه برسد. ستاری در زمینه سوددهی نداشتن کاشت صنوبر برای کشاورزان گفت: متاسفانه تسهیلات لازم برای کاشت صنوبر در اختیار کشاورزان قرار نگرفته و همین امر سبب شده تا گرایش‌ها برای کاشت آن کاهش یابد؛ به همین علت است که می‌گوییم تمام ارگان‌ها باید برای حل مشکل کشف رود پای کار باشند و در این بخش نیز ضرورت دارد تا جهاد کشاورزی تدابیر لازم را اتخاذ کرده و مشکل کشاورزان را حل کند. * اختصاص 50 میلیارد تومان برای رودخانه کشف رود معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد از اختصاص 50 میلیارد تومان برای رودخانه کشف رود خبر داد و بیان کرد: قرار است 42 کیلومتر از کشف رود درختکاری شده و بحث کمربند فضای سبز نیز در این محدوده دنبال شود. خلیل الله کاظمی یادآور شد: جدیت و اراده لازم برای حل معضلات زیست محیطی این رودخانه در میان مسئولان وجود دارد و در این راستا اختصاص بیش از 50 میلیارد تومان برای تملک زمین‌های اطراف کشف رود و اجرای طرح‌های بلندمدت در دستور کار قرار دارد و کمربند فضای سبز شمالی در حاشیه این رودخانه طی دو ماه آینده اجرایی می‌شود.  

  وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به منظور حل مشکل کشاورزان حاشیه کشف رود؛ کاشت صنوبر و گل‌های تزئینی با همکاری شهرداری مورد توجه قرار گرفت اما این طرح صرفه اقتصادی نداشت و مورد استقبال کشاورزان قرار نگرفت بنابراین قرار شد تا نسبت به احداث کمربند فضای سبز از انتهای التیمور تا ابتدای شهرک الماس شرق اقدام شود. اگر چه برنامه های معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد می‌تواند مقدمه ای برای حل مشکلات زیست محیطی کشف رود باشد اما مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در ارتباط با این موضوع معتقد است که رفع مسائل زیست محیطی این رودخانه در بلندمدت امکان‌پذیر است. مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر در کارگروه نجات کشف رود مباحث مختلفی برای حل بحران زیست محیطی این رودخانه مطرح شده اما به نظر می‌رسد که رفع این بحران در بلندمدت امکان‌پذیر است چون روزانه 300 تانکر فاضلاب در کشف‌رود تخلیه می‌شود که حل همین مسئله و اجرای آن نیازمند صرف زمان طولانی است. *مشکلات کشف رود تنها به تخلیه فاضلاب‌های صنعتی ختم نمی‌شود حمید صالحی افزود: این نکته را هم باید در نظر داشت که مشکلات کشف رود تنها به تخلیه فاضلاب‌های صنعتی ختم نمی‌شود بلکه ورود فاضلاب خانگی نیز مسائلی را برای این رودخانه به وجود آورده و در حال حاضر برخی از کارخانه‌هایی که فاضلاب را به کشف‌رود وارد می‌کردند تعطیل شدند.  وی اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب مشهد با تکمیل تصفیه‌خانه پرکندآباد و ساماندهی فاضلاب‌های تانکری اقدام موثری را در جهت گشایش گره آلودگی این رودخانه انجام داده است. مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: این رودخانه در گذشته دارای آب پاک و زلال بود و همین امر مسئله کشاورزی را در این منطقه رونق داد اما در حال حاضر ورود پساب‌های صنعتی و خانگی مشکلات فراوان زیست محیطی را به دنبال داشته  وهمین امر ضرورت نجات کشف‌رود را دوچندان می‌کند. امروز هم همانند گذشته حل مشکلات زیست محیطی کشف رود نیازمند عزم جدی مسئولان است و اگرچه وعده اختصاص 160 میلیارد تومان از سوی دولت می‌تواند گامی محکم برای ساماندهی این رودخانه باشد اما تا هنگامی که هماهنگی واحد میان مسئولان دستگاه‌ها و اراده جدی مدیران در کار نباشد نمی‌توان شاهد بهبود وضعیت بزرگ‌ترین رودخانه شمال شرقی ایران بود. .................................. گزارش: مرضیه صاحبی ................................. انتهای پیام/70005/صا40

93/07/23 - 10:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن