تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798550747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح ملی شناسایی دلایل قابل اجتناب از نابینایی در کشور اجرا می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: طرح ملی شناسایی دلایل قابل اجتناب از نابینایی در کشور اجرا می شود تهران - ایرنا - مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح ملی «تحلیل سریع برای شناسایی دلایل قابل اجتناب از نابینایی» در سال جاری در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.


دکتر «فرزاد محمدی» روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی ایرنا افزود: قرار است این طرح ملی در چهار نقطه کشور از جمله کردستان، مشهد و شیراز انجام شود.
نامبرده خاطر نشان کرد: مناطقی از کشور برای این پیمایش ملی انتخاب شده اند که درباره وضعیت دلایل نابینایی آن مناطق اطلاعاتی نداریم.
وی اضافه کرد: جمع آوری اطلاعات برای اجرای این طرح امسال انجام خواهد شد اما نتایج آن سال آینده گزارش می شود.
مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت گفت: در اجرای این طرح می خواهیم بررسی کنیم که چه تعداد از افراد نیازمند عینک هستند و آن را تهیه نکرده اند یا اینکه چه تعداد افراد مبتلا به آب مروارید باید عمل شوند و جراحی نشده اند.
محمدی با بیان اینکه شیوع نابینایی در کشور ما بین نیم تا یک درصد است، افزود: شیوع بالای یک درصد نابینایی مختص کشورهای توسعه نیافته است که به دلایل خاص مانند تراخم و بیماری های انگلی چشم اتفاق می افتد که اکنون در آفریقا یا مناطقی که هنوز خدمات پزشکی کافی در مورد آب مروارید نیست، وجود دارد.
وی اضافه کرد : شیوع زیر نیم درصد نابینایی نیز مختص کشورهای توسعه یافته بوده که دلایل آن نیز مربوط به ارث و سن است و فرسودگی سنی شبکیه به سادگی درمان نمی شود.
مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت تاکید کرد: شیوع نابینایی در ایران بین نیم تا یک درصد است و با اجرای طرح ملی شناسایی دلایل قابل اجتناب نابینایی می خواهیم تعیین کنیم که این درصد بیشتر به سمت "یک" است یا "نیم".
محمدی گفت: این موضوع که درصد شیوع نابینایی در ایران به سمت "یک" است یا "نیم" بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر سمت "یک" باشد آنگاه پیشگیری از نابینایی یک "اولویت ملی" خواهد شد و باید در دستور کار سیاستگذاران قرار گیرد.
وی ادامه داد: اما اگر شیوع نابینایی به سمت "نیم" درصد باشد باید به سوی برنامه های لوکس تر بینایی مانند "سلامت چشم" ، " سواد سلامت" و "مشارکت های مردمی" برویم اما اگر شیوع نابینایی سمت "یک" درصد بود باید مداخلات جدی تر ستادی و تولیتی انجام دهیم.

**10 درصد بیماران نیازمند عینک از این وسیله طبی استفاده نمی کنند
مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت گفت: شایع ترین دلیل اختلال بینایی در ایران همانند دیگر نقاط دنیا ، اختلالات انکساری چشم است که شکل درمان نشده آن موجب بروز مشکلاتی از جمله نابینایی می شود.
محمدی افزود: خطای انکساری چشم افراد در دید دور ، تنبلی چشم یا پیرچشمی را می توان با عینک، لنزهای تماسی و جراحی اختلالات انکساری درمان کرد.
نامبرده تصریح کرد: به طورکلی 10 درصد افرادی که نیازمند جدی استفاده از عینک هستند از این وسیله طبی استفاده نمی کنند که در کشورهای عقب افتاده این رقم به 50 درصد می رسد.
به گفته وی، میزان درصد استفاده کنندگان عینک در ایران همانند کشورهای توسعه یافته است گرچه چالش استفاده از عینک حتی در کشورهای توسعه یافته، چالشی ماندگار است.

**ناکافی بودن خدمات چشم پزشکی در حاشیه شهرها و روستاها
مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت در ادامه یادآور شد: کیفیت خدمات چشم پزشکی در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران، تبریز ،زاهدان، اصفهان و شیراز کاملا مناسب و کافی است اما در اطراف شهرها و روستاها با کاستی هایی روبرو هستیم.
محمدی افزود: اجرای برنامه هایی مانند برنامه "نورآوران سلامت" - که توسط سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت انجام می شود- نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از بیماران نیازمند به عمل جراحی آب مروارید در کشور وجود دارند که باید مدت ها قبل عمل می شدند و اما به خاطر زندگی در نقاط محروم این عمل را انجام نداده اند.
نامبرده خاطر نشان کرد: البته این محرومیت ها مختص چشم پزشکی نیست و حتی کل سلامت این مناطق دارای یک محرومیت عمومی است که باید به آن رسیدگی شود.
مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت گفت: به غیر از این مسائل باید اشاره کرد که الگوهای بیماری های چشم در کشور ما از کشورهای توسعه یافته پیروی می کند. به طور مثال هم اکنون آب مروارید یکی از شایع ترین دلایل نابینایی در دنیا و کشورهای در حال توسعه به شمار می رود در حالی که ایران به این میزان با این چالش روبرو نیست.
اجتمام(4)**9185**1436


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن