تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860481079
![نمایش مجدد: پاسداشت غلامرضا کافی/۲ کافی: شمسلنگرودی جریان شعر سیاهکل را قبول دارد ولی ادبیات انقلاب را قبول ندارد/ ادبیات انقلاب را با ترس مطرح میکنیم refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
پاسداشت غلامرضا کافی/۲ کافی: شمسلنگرودی جریان شعر سیاهکل را قبول دارد ولی ادبیات انقلاب را قبول ندارد/ ادبیات انقلاب را با ترس مطرح میکنیم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پاسداشت غلامرضا کافی/۲
کافی: شمسلنگرودی جریان شعر سیاهکل را قبول دارد ولی ادبیات انقلاب را قبول ندارد/ ادبیات انقلاب را با ترس مطرح میکنیم
کافی گفت: شمس لنگرودی در کتابش دو جریان شعر «سیاهکل» و «شوشتر» (مسجد سلیمان) را به عنوان جریان شعر معاصر نقل کرده، اما جریان ادبیات انقلاب را به عنوان جریان ادبیات معاصر نمیداند. این سخنان شمس لنگرودی سخیف است.
![خبرگزاری فارس: کافی: شمسلنگرودی جریان شعر سیاهکل را قبول دارد ولی ادبیات انقلاب را قبول ندارد/ ادبیات انقلاب را با ترس مطرح میکنیم خبرگزاری فارس: کافی: شمسلنگرودی جریان شعر سیاهکل را قبول دارد ولی ادبیات انقلاب را قبول ندارد/ ادبیات انقلاب را با ترس مطرح میکنیم](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/07/22/13930722000526_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پانزدهمین مراسم «شب شاعر» پاسداشت غلامرضا کافی عصر امروز با حضور حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، شکارسری، دکتر محمدرضا سنگری، میلاد عرفانپور، پروانه نجاتی، سیمیندخت وحیدی، محمدمهدی سیار، حسین جنیدی، هاشم کرونی، شهرام شکیبا، حجتالاسلام دعایی و جمعی از اهالی شعر و ادبیات در سازمان هنری رسانهای اوج برگزار شد. *کافی از یدالله رویایی هم در «شرح منظومه ظهر» شعر عاشورایی آورده است حمیدرضا شکارسری در ادامه پانزدهمین مراسم «شب شاعر» گفت: غالباً ادبا و شعرا با چند اثرشان بیشتر شناخته میشوند و مخاطبان نیز با چند اثر آنها آشنا هستند. گاهی اوقات این اتفاق با یک شعر از یک شاعر میافتد. «ترانکها» و «شرح منظومه ظهر» دو اثری است که در میان آثار کافی بیشتر شناخته میشود. در برنامهای در شیراز حدود 2 ساعت در مورد «شرح منظومه ظهر» حرف زدم و به جامعیت آن اشاره کردم و جامعیت و انصافی که جناب سنگری به آن اشاره کرد در این کتاب دیده میشود که برای مثال از یدالله رویایی هم شعر عاشورایی آورده است. وی افزود: دکتر کافی از نسلی از دانشآموختگان دانشگاهی که پیش از انقلاب بسیار کم بودند ولی بعد از انقلاب بیشتر شدند که به ادبیات روز توجه داشته باشند، است. «ترانکها» دیگر اثری است که باید به آن اشاره کرد. خلق این اثر گویای این مطلب است کسی که آن را نوشته در حال تدریس در دانشگاه است اما به ضرورتهای شعر روز نیز توجه میکند. جریان شعر انقلاب که یک جریان انکارناپذیر است با امثال «ترانکها» امکان مییابد و اسم شعر طرح به شعر کوتاه شکل مییابد و با امثال این مجموعه دیده میشود. در «ترانکها» شکل و هسته واقعی شعر را میتوان دید. *سادهنویسی در شعر انقلاب مدیون «ترانکها»ی کافی است این منتقد ادبی اضافه کرد: «ترانکها» جزو شکلدهندگان و آغازکنندگان شعر کوتاه در جریان شعر انقلاب است. رباعیها، دوبیتیها و غزلهایی که از کافی میشنویم گویای منِ شخصی کافی است که میتوان آن را در سایر شعرا نیز دید اما در «ترانکها» میتوان خود واقعی کافی را مشاهده کرد و در این مجموعه، اشعار بیشتر بار استعاری دارند. اشارات صریح و استعاری که به وضعیت روزگار دارد در اشعار دیگر کافی دیده نمیشود. جزئی نگری که در «ترانکها» وجود دارد در سایر سرودهها به چشم نمیآید. شعر اجتماعی کافی را بهترین شکلش را میتوان در «ترانکها» دید. کلیگویی و معناگرایی در این اشعار کنار گذاشته شده و بیپرده سخن به میان آورده است. سادهنویسی در شعر انقلاب مدیون «ترانکها»ی کافی است. شکارسری گفت: اینها بهانهای نیست که وی در سرودههایش از دانش کلاسیک و آکادمیک استفاده نکند بلکه از تکنیکهای سنتی نیز در شعرش بهره برده است. «ترانکها» وجه مدرن شاعری کافی است و آینده نامِ شعر وی جدای از شخصیت پژوهشگر ایشان بیتردید در «ترانکها» است و اشعار نو کافی مانیفست شعری وی است. *کافی اهل حاشیه نیست در ادامه این مراسم محمدمهدی سیار گفت: غلامرضا کافی از آن دست شاعران اهل متن است که آن اندازهای که اهل متن است اهل حاشیه نیست و آهسته و پیوسته کار شعر و پژوهش را در شیراز انجام میدهد. خاطرم هست در فسا هر وقت شب شعری برگزار میشد یکی از شعرایی که انتظار میکشیدیم شعر وی خوانده شود غلامرضا کافی بود. چهرهایی که از آن سالها از کافی در خاطرم مانده چهرهای جدی بوده که همچنان نیز به همان شکل است. خالق کتاب «رودخوانی» اضافه کرد: کافی دارای تجربه شعری بسیار است اما این نکته شخصیت پژوهشی وی را زیر سؤال نبرده و موجب تکهتکه شدن شخصیت وی نشده است و موفقیت ایشان به دلیل تسلط و علاقه وی به ادبیات کهن است و موفقیت کافی مرهون سالها تعمق در ادبیات کهن بوده و ای کاش منتقدان جدی ادبیات که استاد کافی یکی از آنها بیشتر از این بودند تا بهرهگیری از زیباییشناختی در شعر را منعکس کنند استفاده از قالبهای کهن نیز دارای همان رنگ نوجویانه ایشان است. اعتدال در شخصیت کافی موجب شده تا آثار بسیاری از وی داشته باشیم. در ادامه این مراسم پروانه نجاتی همسر دکتر کافی دو قطعه شعر برای همسرش قرائت کرد: خدا هوای مرا داشت آفرید تو را تراز دامن تقدیر من برید تو را برای آنکه جهان مرا بر افروزی میان این همه منظومه برگزید تو را اراده کرد زمین قصه را تمام کند که از بهشت، خودش سیب تازه چید تورا هبوط کردی و با لحن آب جوشیدی و خاک با عطشی خاص سر کشید تورا بهانه کرد که در شعله پر بشوید عشق برای گرمی بازار خود خرید تورا قرار شد که همیشه کنار من باشی به دور شاخه غم بیصدا تنید تورا تو منتشر شدی آرام چارگوشه دل و عشق تا وسط ماجرا کشید تورا ز شورچشمی مردم هنوز میترسم از این مسیر گذشتی کسی ندید تورا *** آن قدر در مساحت نام تو زیستم تا باورم شود که بدون تو نیستم یک عمر در کنار تو بالیدهام که هیچ باور نمیکند کسی از من که چیستم آن قدر چون توام که در ابعاد آینه تردید میکنم که منم یا تو، کیستم وقتی نباشی از همه بیزار میشوم هستم ولی بدون تو انگار نیستم دور از تو در کبودی شبهای انتظار آهسته بغض کردم و تنها گریستم ای عشق، ای طراوت باران، بهار درد بگذار زیر چتر خیالت بایستم *متاع کفر و دین ما ادبیات انقلاب است در انتهای این مراسم غلامرضا کافی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان و سخنرانان این مراسم گفت: از آنجا که نفس انسانی حلاوتطلب است اما دوستان امروز، مطالبی گفتند که من خود را لایق آنها نمیدانم ما متاع کفر و دین خود را انتخاب کردیم و دغدغه ادبیات انقلاب را برای خود برگزیدهایم. وی افزود:امروز در منطقه ما با افتخار سر بالا میگیریم و میگوییم انقلاب اسلامی ایران اما چه اتفاقی افتاده که برای ادبیات انقلاب اسلامی این حال را نداریم. ما از جهت سیاسی با افتخار از انقلاب اسلامی یاد میکنیم اما در حوزه ادبیات با ترس و لرز این موضوع را مطرح مینماییم. من خودم ادبیات انقلاب و ادبیات پایداری در دانشگاه تدریس میکنم و میبینم که این درس، درسی اختیاری است و نمره ارزشیابی این درس بسیار پایین است. به نظرم باید برنامههایی انجام شود که بحث ادبیات انقلاب اسلامی که ادبیات آیینی، دفاع مقدس، جنگ و ضدجنگ را نیز در بر میگیرد گسترده شود. اصطلاح ادبیات پایداری متعلق به ادبیات انقلاب اسلامی است و این در حالی است که عدهای میگویند امرالقیس شاعر پایداری است ولی این سخن اشتباهی است. کافی اضافه کرد: ما دو شاعر داریم که در دوره رضاخان بودند اما مانند عصر کلاسیک شعر میگویند و کمتر مطرح میشوند در صورتی که چیزی کمتر از شعرای آن دوره ندارند. فؤاد کرمانی چرا مطرح نیست؟ وی بزرگترین شاعر آیینی آن دوره است یا آیتالله غروی اصفهانی دومین شخص است. ایشان عاشقانهترین اشعار درباره امام زمان (عج) را سروده است اما چرا این دو شاعر مطرح نیستند زیرا در آن دوره باید اشعار آیینی پوشیده و پنهان میمانده و این نتیجه دستهای پشت پرده است. *شمس لنگرودی جریان ادبیات انقلاب را انکار میکند وی افزود: عدهای شاگردان ما در کلاس میپرسند مگر در انقلاب اسلامی کتاب ضد انقلاب و ضد جنگ هم چاپ میشود که من در جواب گفتم حقالتألیف هم پرداخت میشود، کجای کارید؟! نگرانی ما در حوزه ادبیات انقلاب مانند ماهی گوشت تلخی است که در اعماق اقیانوس زندگی میکند و تنها عامل ماندگاریاش همین گوشت تلخش است، اما این ماهی تخمهای شیرینی دارد و مجبور است برای اینکه تخمهایش توسط سایر موجودات خورده نشود آنها را در دهان نگه دارد و در فرصتهایی که پیدا میکند آنها را از دهان بیرون ریخته تا رشد نمایند، در این رفت و برگشتها گاهی تخم گربه ماهی نیز وارد دهانش میشود و این گربهماهی زودتر از تخمهای خودش رشد میکند و تخمهای این ماهی را میخورد. کافی گفت: این وضعیت در مورد ادبیات انقلاب اسلامی نیز صادق است که عدهای بدون دغدغه در درون جریان وجود دارند و مشغول فعالیت هستند. بزرگترین کتابی که «تکا» چاپ کرده است برای شمس لنگرودی است، ما می توانسیتم وی را مصادره به نفع خودمان کنیم ولی این کار را نکردیم. شمس لنگرودی در کتابش دو جریان شعر «سیاهکل» و «شوشتر» (مسجد سلیمان) را به عنوان جریان شعر معاصر نقل کرده که مجموعه آثارشان از سال 50 تا 57 به اندازه «دا» نمیشود و حتی جریان سیاهکل را به رسمیت شناخته اما جریان ادبیات انقلاب را به عنوان جریان ادبیات معاصر نمیداند. این سخنان شمس لنگرودی سخیف است، مانند این است که از احمدرضا عابدزاده سوال شود که نیما نکیسا را میشناسی؟ بگوید نمیشناسم. کافی در پایان گفت: حوزه خاطره نگاری انقلاب اسلامی دارای 15 نوع است و تاکنون کسی اینها را مطرح نکرده است. چه کسی تاکنون خاطرات «اسلامی ندوشن» را مطالعه کرده است اما میبینیم که خاطرات انقلاب خوانده و دیده شده است و این تازه در حوزه خاطره است که ادبیتی برایش قائل نیستیم. در انتهای این مراسم از سوی سازمان هنری رسانهای اوج حوزه هنری و سایر دستگاهها و نهادهای فرهنگی از غلامرضا کافی تقدیر به عمل آمد. انتهای پیام/و
93/07/22 - 19:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]
صفحات پیشنهادی
تجلیل از غلامرضا کافی در پانزدهمین «شب شاعر»/2 چشماندازهای تازه در ادبیات انقلاب اسلامی
تجلیل از غلامرضا کافی در پانزدهمین شب شاعر 2چشماندازهای تازه در ادبیات انقلاب اسلامیقلمِ کافی تلالوهای تازهای به ادبیات انقلاب بخشیده است شناخت ادبیات انقلاب اسلامی او کتاب درسی مقطع کارشناسی ارشد ادبیات پایداری است با زیر چاپ رفتن پژوهشنامه ادبیات انقلاب اسلامی هم از او بیشتپاسداشت دکتر غلامرضا کافی در پانزدهمین نشست «شب شاعر»
فرهنگ و ادب فرهنگ عمومی عصر سه شنیه انجام میشود پاسداشت دکتر غلامرضا کافی در پانزدهمین نشست شب شاعر پانزدهمین مراسم شب شاعر سازمان هنری رسانهای اوج سهشنبه 22 مهرماه به تجلیل از دکتر غلامرضا کافی میپردازد به گزارش خبرگزاری مهر پانزدهمین مراسم «شب شاعر» سه&پانزدهمین شب شاعر پاسداشت غلامرضا کافی/ سنگری: کافی در تألیف بطن و عمق موضوع را میکاود
پانزدهمین شب شاعر پاسداشت غلامرضا کافی سنگری کافی در تألیف بطن و عمق موضوع را میکاودسنگری گفت بینش یکی از وجوه شخصیتی غلامرضا کافی است بسیاری از افراد هستند که سطح را میکاوند ولی عدهای از سطح عبور کرده و وارد بطن میشوند البته تعداد این افراد در قیاس با دسته اول کمتر است و ک«شب شاعر» در ایستگاه پانزدهم/ پاسداشت غلامرضا کافی برگزار میشود
شب شاعر در ایستگاه پانزدهم پاسداشت غلامرضا کافی برگزار میشودپانزدهمین مراسم شب شاعر سازمان هنری رسانهای اوج سهشنبه 22 مهرماه به تجلیل از دکتر غلامرضا کافی میپردازد به گزارش خبرگزاری فارس پانزدهمین مراسم شب شاعر سازمان هنری رسانهای اوج سهشنبه 22 مهرماه به تجلیل از دکتر22مهر برگزار میشود پاسداشت غلامرضا کافی در پانزدهمین «شب شاعر»
22مهر برگزار میشودپاسداشت غلامرضا کافی در پانزدهمین شب شاعرپانزدهمین شب شاعر پاسداشت غلامرضا کافی سهشنبه ۲۲ مهر با حضور اهالی ادبیات در سازمان هنری رسانهای اوج برگزار خواهد شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس شب شاعر به همت سازمان هنری رسانهای اوج برگزار میشوبنیاد شعر و ادبیات داستانی منتشر کرد انتشار فهرست اولیه کتب هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد
بنیاد شعر و ادبیات داستانی منتشر کردانتشار فهرست اولیه کتب هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمدفهرست کتب مرحله اول هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد در چهار بخش داستان بلند و رمان داستان کوتاه نقد ادبی و مستندنگاری و تاریخنگاری از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی منتشر شد به گتجلیل از غلامرضا کافی در پانزدهمین «شب شاعر»/5 مایه افتخار قبیله قلم
تجلیل از غلامرضا کافی در پانزدهمین شب شاعر 5مایه افتخار قبیله قلمبزرگداشت دکتر کافی بزرگداشت کسی است که همه ابعاد وجودی شعر را میشناسد و به آنها حرمت میگذارد و در شعر خودش به کار میگیرد مهمتر از هم بزرگداشت کسی است که شعر را در خدمت اعتلای اندیشههای بشری به کار بسته است خبتجلیل از غلامرضا کافی در پانزدهمین «شب شاعر»/1 به چالش کشیدن آرامشِ عادتزده مخاطب
تجلیل از غلامرضا کافی در پانزدهمین شب شاعر 1به چالش کشیدن آرامشِ عادتزده مخاطببسیاری از اشعار غلامرضا کافی آرامش عادتزده در زندگی روزمره مخاطب را به چالش فرا میخواند و در صدد کشف حقایق شگرف و عمیق روابط قطعیت یافته و تغییرناپذیر جهان بر میآید خبرگزاری فارس – گروه ادبیات انقتجلیل از غلامرضا کافی در پانزدهمین «شب شاعر»/3 فرزند قنات و نسیم و کویر و معنا
تجلیل از غلامرضا کافی در پانزدهمین شب شاعر 3فرزند قنات و نسیم و کویر و معنامیان زبان فخیم و با شکوه کافی از سویی و زبان و بیان لطیف او از دیگر سو دل شاعری است که در زمانه عسرت معنویت جز به روایت معنا و نور نمیپردازد خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقلاب اسلامی دکتر غلامرضا کافیتجلیل از غلامرضا کافی در پانزدهمین «شب شاعر»/4 توانا و مسلط در دو عرصه شاعری و نقد ادبی
تجلیل از غلامرضا کافی در پانزدهمین شب شاعر 4توانا و مسلط در دو عرصه شاعری و نقد ادبیدکتر کافی هم شاعر قابلی است و هم منتقد خوبی شاید اگر در تهران بود خیلی بیش از این در جامعه ادبی مطرح میشد خبرگزاری فارس- گروه ادبیات انقلاب اسلامی خیلی ارزشمند است که هر از گاهی در سازمان اوجاجمالی/ نشست خبری جشنواره ادبیات بسیج رسولی: تقدیر از سه نویسنده شاخص ادبیات انقلاب در اختتامیه/ بیش از 3500اث
اجمالی نشست خبری جشنواره ادبیات بسیجرسولی تقدیر از سه نویسنده شاخص ادبیات انقلاب در اختتامیه بیش از 3500اثر رسیددر هشتمن جشنواره ادبیات داستانی بسیج از یک فرمانده دفاع مقدس محمدرضا سرشار حمید داوودآبادی و محبوبه معراجیپور به عنوان سه نویسنده شاخص انقلاب تقدیر خواهد شد به گزپاسداشت دکتر غلامرضا کافی در سازمان اوج
پاسداشت دکتر غلامرضا کافی در سازمان اوج پانزدهمین مراسم شب شاعر سازمان هنری رسانهای اوج سهشنبه 22 مهرماه به تجلیل از دکتر غلامرضا کافی میپردازد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیوز پانزدهمین مراسم «شب شاعر» سهشنبه 22 مهرماه با حضور دکتر محمدرضبرگزاری دو کارگاه آموزشی پیشرفته در بنیاد شعر و ادبیات داستانی
فرهنگ و ادب ادیبات ایران برگزاری دو کارگاه آموزشی پیشرفته در بنیاد شعر و ادبیات داستانی کارگاه آموزشی داستان کوتاه پیشرفته و کارگاه اقتباس ادبی با محوریت فیلمنامهنویسی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر محمدجواد جزینی در کارگاه پیشرفته داستانزبان و ادبیات می تواند معرف ملتهای مسلمان و انقلابی باشد
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی زبان و ادبیات می تواند معرف ملتهای مسلمان و انقلابی باشد ابراهیمی گفت زبان و ادبیات میتواند پیوندی بین ملتهای مسلمان و انقلابیون کل دنیا باشد به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران ابوذر ابراهیمی در همایش بررسی ادبیات معاصرزبان و ادبیات میتواند معرف ملتهای مسلمان و انقلابی باشد
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی زبان و ادبیات میتواند معرف ملتهای مسلمان و انقلابی باشد ابراهیمی ترکمان گفت زبان و ادبیات میتواند پیوندی بین ملتهای مسلمان و انقلابیون کل دنیا باشد به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ وبرگزاری اولین هفته فرهنگی ایران در تونس پس انقلاب این کشور
سهشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۵ اولین هفتهی فرهنگی ایران در تونس پس از انقلاب این کشور از 22 تا 26 مهرماه در این کشور آفریقایی برگزار میشود به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این هفته فرهنگی که با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و معاونت فرهنگی سازدر انقلاب اسلامي به ادبيات جديد بيداري اسلامي نياز داريم
در انقلاب اسلامي به ادبيات جديد بيداري اسلامي نياز داريم رييس خانه بيداري اسلامي گفت اصولا تركيب بيداري و تمدن تركيب مقاومت و ما امروز در انقلاب اسلامي به ادبيات جديد بيداري اسلامي نياز داريم دكتر موسي نجفي در مراسم افتتاحيه اولين خانه بيداري اسلامي ايران با اشاره به اهداف اين-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها