تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803722536




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجلیل از غلامرضا کافی در پانزدهمین «شب شاعر»/1 به چالش کشیدن آرامشِ عادت‌زده مخاطب


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تجلیل از غلامرضا کافی در پانزدهمین «شب شاعر»/1
به چالش کشیدن آرامشِ عادت‌زده مخاطب
بسیاری از اشعار غلامرضا کافی، آرامش عادت‌زده در زندگی روزمره مخاطب را به چالش فرا می‌خواند و در صدد کشف حقایق شگرف و عمیق روابط قطعیت یافته و تغییرناپذیر جهان بر می‌آید.

خبرگزاری فارس: به چالش کشیدن آرامشِ عادت‌زده مخاطب



خبرگزاری فارس – گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ از مهم ترین تفاوتها در نوع برخورد ادبیات کلاسیک و معاصر در حوزه های مختلف شان، تعداد خوانشهای مورد نیاز برای درک و استخراج معانی و مفاهیم هر اثر ادبی است. به عبارت دیگر گاه مخاطب شعر کلاسیک با یک یا دوبار خوانش به بخش اعظم معانی درونی و بیرونی اثر راه می یابد در حالیکه ادبیات معاصر گاه نیاز به خوانشهای متعدد و حتی تخصصی دارد و دلیل این قضیه را باید در جهان بینی کلی سبک های جمعی شکل گرفته در ادبیات کلاسیک سراغ گرفت که بعضا فراملیتی و فرامذهبی شده اند. در مقابل در ادبیات معاصر شاعر برروی جهان بینی خاص خود تکیه دارد و در مواجهه با مقولات عرفانی و دینی و اجتماعی و غنایی بنوعی تخصصی تر و درونی تر و البته با معیارهای فردی تر و مجزاتر در جامعه برخورد می کند. به این ترتیب در بسیاری مجموعه های منتشر شده معاصر مخاطب با شکلهای انتزاعی کلمات  و واژگان به  تصویر در آمده روبرو می شود. درنتیجه تاویل پذیری های گوناگون نسبت به آثار مذکور خواهد داشت و کارکرد های چندگانه واژگان و در هم تنیدگی جهان معناها را در سطر سطر این آثار مشاهده خواهد کرد. نکته مهم اینجاست که در بسیاری  جاها مخاطب شعر معاصردر این نوع برخوردها با هیچ تاویلی در سطور شعر مواجه نمی شود که در ادامه شعر به نقض آن برسد. بنابراین حاصل کار اشعار و آثاری ساختمند اما با مدلول های لغزان و فریبنده برای ذهن مخاطب  خواهد بود که حاوی مجموعه ای از روابط معنایی و تداعی هاست و شبکه ای گسترده از شاخصه های بینامتنی بوجود آورده که اثر مذکور را در حلقه های متناوب تشکیل دهنده اش در چشم مخاطب بسط و تعمیم داده و به کشف جهان های تازه تر وا می دارد. از آنجا که شعر  بنوعی دریافتها و ردیافتهای شهودی از پدیده های عینی و ذهنی و برخاسته از مکاشفات فراطبیعی هنرمندست  میتوان گفت در ادبیات معاصر غلبه ذهن شاعربر رخدادهای عینی باعث خلق آثاری شده است که مفهوم ناخوداگاه مولف و شاعر را در اثرش تا آستانه خوداگاهی بسط داده و به غنای آن اثر کمک شایانی کرده است.   دکتر غلامرضا کافی از آن دسته شاعران  معاصر است که گاه قطع پیوندهای جهان شاعرانه اش از جهان واقعی و پناه بردنش به ساحت فضای فردی در لحظات آفرینش ادبی شعرش را در محور ذهنیت، شعر گریزان از رئالیسم و نمودی از خرق عادات کرده بطوریکه ساخت فضاها و تصاویر استعاری در شعر او در نتیجه همین گریزهای پی در پی است که نهایتا بستری سامان یافته برای انسجام استعاره های هنجارگریز و تصاویر هنری متناقض نما  در شعرش فراهم آورده است. این ذهنیتهای استعاری و غنی شده در بسیاری از شعرهای دکتر کافی برگرفته از اندیشه پدیدارشناسانه و هستی مدارانه اوست که آرامش عادت زده  در زندگی روزمره مخاطب را به چالش فرا می خواند و در صدد کشف حقایق شگرف و عیمق  روابط قطعیت یافته و تغییر ناپذیر جهان مخاطب است. از اینروست که اندیشه در شعر او جانب نسبیت را فرو می گذارد و دریچه ای تازه ای بر دنیای پیش روی مخاطب می گشاید حتی آنجا که از نمادها و نمودهای جهان واقعی فاصله میگیرد و ابهام شاعرانه در شعرش رنگ و بوی غالب تری بخود میگیردبازهم با زلالی و آیینگی در شعر اومواجه میشویم. در محور تصویرسازی  های استعاری از مهم ترین و بازرترین نکات، قرارگرفتن لحظات کشف و شهود شاعرانه او در برابر اشیا و پدیده های اجتماعی ست و دیالوگ ها و مونولوگ هایی که هرکدام بازتاب دهنده گستره هستی آن مکان و زمان می باشد و مخاطب تشنه شعر را در چند  چون کیفیات متنوع این مظاهر نمودی و نمادی شریک میکند و نقشی چندسویه را به اشتراک میان خود و مخاطب میگذارد. این نکته را نیز می توان افزود که در پس زمینه تصاویر موفق شعری او تجربیات شخصی و زیستی بصورت بارزی  دخیل و موثر بود ه اند که در نهایت به کشف درون مایه هایی از زوایای مختلف در درون اثر می شود. حس آمیزی ها و تشخیص ها و تشبیهات و تضادها و پارودی ها از اصلی ترین مواردی ست که دکتر کافی در شعرش برای درونی تر  کردن هر چه بیشتر و کشف وجوه تمایز میان طرفین یک یا مجموعه ای از تصاویر  از آنها استفاده می کند. توجه او به زوایایی که از دید دیگران مخفی مانده از ویژگیهای پرکاربرد در شعر او خصوصا شعرهای کوتاه است که نشان دهنده تاکیدی با آگاهی کامل و کافی از شیوه های تصویرسازی در شعر کوتاه با توجه به نحوزبان و سیاق جملات دارد.مشخصا داشتن نگاهی متفاوت به محیط پیرامون و سپس آشنایی با پیچ و خم های زبانی و معنایی و نگهداشت حد تعادل در دو بعد محتوا و زبان در شعر دکتر کافی توانسته تا حد خوبی بینش خاص او را در آثار منتشر شده از ایشان به منصه ظهور برساند. با در نظر گرفتن این نکته که زبان، ساختاری ارگانیک و نظام مند است و بدون حضور موثر در بافت موقعیتی زمانی مکانی نمی تواند کاربرد مناسبی داشته باشد میتوان شعر دکتر کافی را در یک نگاه جامع و بسیط تکیه کرده بر منشی استعاری دانست بطوری که شعر او را محلی از شگفتی هنگام کشف روابط تازه دال ها و مدلول ها می نمایاند. از ذکر این مطلب هم نباید غافل شد با توجه به اینکه مفاهیم جامع هنری  به تعداد افرادبشر می تواند مصداق پیدا کند. این مصادیق زنده  تحت عنوان تجربه های زیستی دکترکافی باید بتواند قدرت اثرگذاری و پتانسیل بازیابی خود را در استمرارها و تکرارهای متعدد و متناوبش در  ذهن و زبان مخاطب داشته باشد به عبارت دیگر نواندیشی و دگر اندیشی های تازه  و ماندگاردر شعر ایشان محتاج بکارگیری فرم های تازه با مصدیق عینی گره خورده با عاطفه و خیال  خواهد توانست مخاطب شعر او را که درگیر عادات ذهنی زبانی معهود  و غالبا کلیشه ای است به تامل و ژرف نگری بیشتری وادارد آنهم در زمانه و عصری که عده مخاطبان کم حوصله و شتابناک آثار ادبی روبه فزونی است. یادداشت: علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی انتهای پیام/  

93/07/19 - 09:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن