تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798334998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ به شبهه‌ای درباره غدیر خم از زبان آیت الله ضیاءآبادی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
پاسخ به شبهه‌ای درباره غدیر خم از زبان آیت الله ضیاءآبادی
اگر ولایت نباشد، نبوت نیست و اگر نبوت نباشد، اعتقاد به ربوبیت و توحید هم تحقق نیافته است. رسول اکرم (ص) ولایت علی (ع) را در ردیف اصول اساسی توحید، نبوت و معاد قرار داده است و در غدیر خم تنها دوستی علی (ع) را اعلام نمی‌کند.

خبرگزاری فارس: پاسخ به شبهه‌ای درباره غدیر خم از زبان آیت الله ضیاءآبادی



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، رسول اکرم (ص) در واقعه غدیر پس از اخذ اقرار مردم به سه مطلب اساسی یعنی توحید و نبوت و معاد فرمود: «الا من کنت مولاه فهذا علی مولاه.» بخشی از شبهات مربوط به غدیرخم را براساس کتاب «امام علی (ع) حقیقت ایمان، فضیلت پنهان» اثر آیت الله سید محمد ضیاءآبادی با هم می خوانیم: و از این عبارت به روشنی بر می‌آید که رسول اکرم (ص) می‌خواسته اثبات کند که ولایت حضرت علی (ع) در ردیف این اصول اساسی توحید و نبوت و معاد است و اگر آن حضرت می‌خواست تنها دوستی علی (ع) را اعلام کند، نیازی نداشت که ابتدا راجع به توحید و نبوت و معاد از مردم اقرار بگیرد و این خود شاهد بزرگی است براینکه مولا در گفتار پیامبر اکرم (ص) به معنای «اولی به تصرف بودن در شئون عامه مردم» است. مخصوصاً که پس از اقرار گرفتن از مردم، راجع به توحید و نبوت و معاد،‌ درباره سخن بار دیگر به گونه‌ای جالب توجه از مردم اقرار مجدد خواست که : الستم تعلمون انی اولی منکم بانفسکم: آیا من به حکم خدا که فرموده است «النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم...» اولی به تصرف در شئون زندگی شما از خود شما نیستم؟ یعنی آیا چیزی نیست که به امر خدا، مال و جان شما و تمام شئون زندگی از فردی و اجتماعی شما باید در اختیار من باشد و من حق تصرف در تمام امور شمار را دارم و شما باید تابع و تسلیم محض من باشید. آیا چنین نیست؟ همه در مقام جواب به سؤال اقرار کرده و گفتند: آری! صحیح است؛ ما تو را به امر خدا اولی به تصرف در تمام شئون زندگی خود می‌دانیم و تابع و تسلیم محض تو هستیم. براساس دلائل متقن، اعتقاد به این داریم که اگر ولایت نباشد، نبوت نیست و اگر نبوت نباشد، اعتقاد به ربوبیت و توحید هم تحقق نیافته است. سلسله معارف مانند حلقه‌های زنجیر به هم متصل‌اند یک حلقه که گسیخته شود، بقیه هم به دنبال آن از دست می‌روند. کسی که امامت حضرت مهدی موعود(ع) را منکر شود، امامت همه ائمه (ع) را منکر شده و دراین صورت نبوت رسول اکرم (ص) را هم منکر شده و در نتیجه ربوبیت و الوهیت الله را منکر شده است.  *اتمام حجت علی بن ابیطالب (ع)  در حدیث آمده است که بر مؤمنان واجب است که از علی بن ابیطالب تبعیت کنند. در تفسیر برهان آمده که روزی علی (ع) در جمع اصحاب برای اتمام حجت بر آنها فرمود: شما را به خدا قسم می‌دهم بگویید چه مطلبی گفته شد وقتی این آیه نازل شد:یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکُونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ . سلمان از جا برخاست و از رسول خدا (ص) سؤال کرد: آیا این «صادقین» که در آیه آمده است عام است و همه صادقین منظورند، یا گروه خاصی؟ پیامبر (ص) فرمود: اما مأمورین به این آیه،‌ همه مسلمان‌ها هستند چرا که فرموده است: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمنوا و اما عنوان «صادقین» مخصوص برادرم علی بن ابیطالب و اوصیا او تا روز قیامت در همه زمان‌ها آن فرد صادق مطلق و معصومی که باید از او تبعیت شود علی و یازده فرزند او، یکی پس از دیگری هستند. واگر صادقین به طور جمع بیان شده و حال آن که در هر زمانی یک معصوم واجب الاتباع بیشتر نیست، احتمالا به لحاظ تعدد زمان‌هاست. یعنی چون در هر زمانی معصومی هست و زمان‌ها متعددند، قهرا معصومان نیز متعدد خواهند بود. پیامبر اکرم (ص) در زمان خودش تنها معصوم متبع بود و پس از آن حضرت امام علی (ع) در زمان خودش. خلاصه امام امیرالمؤمنین (ع) اصحاب را قسم داد که وقتی آیه صادقین نازل شد و سلمان برخاست و سؤال کرد و رسول خدا (ع) جواب داد که عنوان صادقین مخصوص برادرم علی و اولاد اوست، آیا شما این سؤال و جواب را شنیدید یا نه؟ گفتند، بله ما بودیم و شنیدیم.  انتهای پیام/ک

93/07/21 - 09:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن