تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804409820
![نمایش مجدد: سعید رحمانی از سریال پلیسی «زخم» میگوید refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
سعید رحمانی از سریال پلیسی «زخم» میگوید
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
سعید رحمانی از سریال پلیسی «زخم» میگوید
سعید رحمانی نگارش مجموعههایی چون رسم عاشقی، گمگشته، معما، مرده متحرک، روز رفتن، سیامین روز و وفا را در کارنامه دارد.
![](http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1393/7/20/2661809_481.jpg)
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مروری بر آثار پلیسی تلویزیون نشان میدهد عوامل سازنده اینگونه آثار؛ از نویسنده گرفته تا کارگردان تلاش میکنند قصههای متفاوت از کارکرد و رویکرد پلیس را برای مخاطبان به تصویر بکشند و اینبار مسعود آبپرور بر مبنای فیلمنامه سیدسعید رحمانی، سریال «زخم» را ساخته که پخش آن از شبکه سه شروع شده است.
این سریال در شش اپیزود نگاهی تازه به عملکرد پلیس دارد. در این سریال به معضلات اجتماعی هم پرداخته و راهکارهای مناسب برای حل آن ارائه میشود. در واقع محوریت سریال زخم، زنانی هستند که بهعنوان مشاور در نیروی انتظامی مشغول به کارند. سعید رحمانی نگارش مجموعههایی چون رسم عاشقی، گمگشته، معما، مرده متحرک، روز رفتن، سیامین روز و وفا را در کارنامه دارد. با او درباره نگارش مجموعه زخم به گفتوگو نشستیم.
معمولا تعریفی که از سریالهای پلیسی در ذهن مخاطب وجود دارد، یک کار اکشن است؛ اما سریال زخم اکشن نیست و شما از زوایه تازهای به عملکرد پلیس پرداختهاید. شما چه تعریفی در ذهن از فیلمنامه پلیسی دارید که به این ماجرا رسیدید و از زاویهای دیگر به پلیس توجه کردید؟ آثار نمایشی در گونههای مختلف تولید و پخش میشود و هر ژانری، ژانرهای فرعی هم دارد. تعریف ما از یک فیلمنامه پلیسی این است که پلیس عنصر موثر دراماتیک باشد؛ اما این مساله اهمیت دارد چه پلیسی را میخواهیم به تصویر بکشیم. ما انواع پلیسها را داریم؛ از پلیس اجتماعی گرفته تا پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس نجات گروگان و... حتی معاونتهای مختلف هم در پلیس داریم؛ مثل معاونت جرایم، معاونت اجتماعی، معاونت پیشگیری و... بنابراین وقتی میخواهیم یک اثر پلیسی بنویسیم باید عنصر دراماتیک قصه پلیس باشد. گرچه تعریف مردم از کار پلیسی این است که اکشن باشد و من هم در سریالهای «معما» و «روز رفتن» به پلیس جنایی توجه کردم، اما با نگارش سریال زخم قصد داشتم پلیس پیشگیری و اجتماعی را معرفی کنم و در کنار آن هم به پلیسهای مشاور بپردازم. خانمهای پلیس مشاور در کلانتریها برای حل و فصل پروندهها حضور دارند. درواقع کار آنها این است که پروندههای ساده را حل و فصل کنند تا نگذارند کار به دادگاه و دادسرا برسد یا کمتر این اتفاق بیفتد. در سریال زخم پلیس مشاور برحسب وظایف به مسائل اجتماعی ورود پیدا کرده و در نهایت آنها را حل میکند. ضمن اینکه در این سریال نسبت به سلیقهای که مردم به کارهای پلیسی دارند، آشناییزدایی کردم. بنابراین یک اثر اکشن ننوشتم، بلکه پلیس اجتماعی را تعریف کردم و به وجه نرمافزاری و هوشمندی پلیس برای ورود به آسیبهای اجتماعی بویژه آسیبشناسی روابط انسانی توجه کردم. سریال زخم یک درام اجتماعی است که لحن پلیسی دارد و پلیس عنصر موثر و دراماتیک آن است و مخاطب با پلیس اجتماعی و مشاور بیشتر آشنا میشود. در مجموع تم اصلی ما آسیبشناسی روابط انسانی است؛ همان کاری که پلیس مشاور کلانتری در آن ورود پیدا میکند. به نظرتان این مساله با تعریفی که مخاطب از کارهای پلیسی دارد و همیشه به دنبال قصههای اکشن در آثار پلیسی است، مغایرت ندارد؟ نه، مغایرت ندارد، چون ما در این سریال آشناییزدایی کردیم. مغایرت زمانی تعریف میشود که شما اصل را تبیین کرده، اما فرعی را بیان کنید که در تعارض با اصل باشد، اما سریال زخم در تعارض با اصل سریالهای پلیس نیست، بلکه فقط مخاطب با چنین پلیسی آشنا نیست و ما او را نسبت به چنین پلیسی آشنا میکنیم. تا امروز تعریف ما از سریالهای پلیسی یک اثر اکشن بوده است؛ مثل سریال «هشدار برای کبرا 11». در حالی که ما پلیسهایی مثل پلیس دیپلماتیک و... هم داریم که کارشان با جرم و جنایت نیست. آنها هم پلیس هستند، اما این تصور وجود دارد که قصههای جذاب پلیسی ریشه در جرایم مختلف دارد و باید اکشن باشد. اتفاقا من در قصه زخم از رویکرد اجتماعی که مخاطب در سینما و تلویزیون دوست دارد، به ژانر پلیس ورود پیدا کردم. مخاطب قصههای اجتماعی را دوست دارد. مگر اطراف ما چقدر قتل و جنایت رخ میدهد. معمولا جرایمی مثل جنایت در مقابل دعواهای زن و شوهری، دعواهای والدین با فرزندان، سوءتفاهمها، پنهانکاریهای ریزی که به توفان سهمگین منجر میشود خیلی کمتر است، اما برعکس چنین دعواهایی خیلی زیاد است. علاوه بر آن، قصههای اجتماعی به زندگی مردم نزدیک است. بنابراین من با رویکرد اجتماعی قصه پلیسی نوشتم و این مساله هوشمندی سردار منتظرالمهدی را میرساند. البته وقتی او به من گفت پلیس پیشگیری از ما سریالی برای معرفی پلیسهای مشاور میخواهد تعجب کردم، چون پروندهها معمولا 24 ساعت در کلانتریهاست و بعد به پلیس تخصصی سپرده میشود، اما هوشمندی ما و سفارشدهنده این بود که با قصههای سبک به زیر پوست شهر و مسائل خانوادهها ورود پیدا کردیم که بظاهر مهم نیست و اهمیت ندارد، ولی ملتهب بوده و مثل بمب ساعتی میماند. در مجموع توجهم به قصههای اجتماعی با منطق پلیس و از زاویه دید پلیس مشاور و پیشگیری است و به مسائلی مثل دروغ، پنهانکاری و... در اپیزودهای آوا، هنگامه، افسانه و شراره توجه کردم تا به مخاطب بگویم غفلت نسبت به چنین ماجراهایی به چه اتفاقات بزرگی منجر میشود. معمولا آثار پلیسی با صحنههای حادثهای شروع میشود، اما شما به جای این کار، شروع سریال را با صحنههای شهری و سوار شدن الهام به مترو آغاز کردید که با دزدیده شدن کیفش درگیر ماجرایی میشود. پس هدفتان این بود که بیشتر روی آسیبهای اجتماعی تمرکز کنید؟ دلیل اینکه قصه را با صحنههای شهری و مترو آغاز کردم به این خاطر بود که مترو مثل زیر پوست شهر میماند و مترو نماد و استعاره ما از مشکلات اجتماع است. این شروع بهانهای برای ورود به آسیبهای اجتماعی با تئوری پلیس است و به مردم میگوییم با اینکه معضلات و مسائل زیادی اطرافمان وجود دارد، اما جایی در کلانتریهاست که میتواند به مردم برای حل مشکلاتشان کمک کند. اگر توجه کرده باشید خیلیها میگویند افتخارم این است که در این سالها هیچ وقت پایم به کلانتری باز نشده است. متاسفانه همه این تصور را دارند که کلانتری فقط برای شکایت و پیگیری جرم و جنایت است. در حالی که اگر من با پدر و مادرم هم مشکل پیدا کردم یا به همسرم شک دارم، میتوانم به کلانتری مراجعه کنم و با پلیس مشاور صحبت کنم تا به تدبیر درست برسیم. از آنجا که این مشاورها با اتفاقات زیادی در کلانتریها روبهرو هستند به راهحل درمان نزدیکتر هستند. ضمن اینکه مشاورهها رایگان است. درواقع افرادی که بهعنوان مشاور در کلانتریها مشغول فعالیت هستند، هم گوش شنوا دارند و هم تدبیر پلیسی تا مانع اتفاقات غیرقانونی شوند. البته قبول دارم لحن قصه تلخ است و آن هم به این دلیل است که همیشه قصههای تلخ سر از کلانتری در میآورد و قصههای خوش جایی در کلانتری ندارد. ضمن اینکه من در نگارش سریال زخم به قصههایی از جنس مشکلات زنان توجه کردم تا به زندگی مردم نزدیکتر باشد. چطور شد قصههای زخم را از جنس زنانه انتخاب کردید؟ به هر حال امکان دارد آقایی هم به کلانتری مراجعه کند که با همسرش مشکل دارد، اما همه اپیزودهای زخم زنانه است. این تکنیک و تدبیری برای آشناییزدایی بود که در نظر گرفتیم. ضمن اینکه یکی از اهداف پلیس پیشگیری این بود که پلیسهای مشاور را معرفی کنیم و از طرف دیگر بگوییم این محیط مردانه و خشن نیست و خانمها میتوانند به این پلیسها مراجعه و با تدبیر آنها مشکلاتشان را حل کنند. هدف ما این بود که اعتماد زنان را جلب کنیم، به همین دلیل در این سریال قصهها را زنانه انتخاب کردیم. با این کار، هم آشناییزدایی کردیم و هم اینکه ضریب جذب مخاطبمان را بیشتر خواهیم کرد. در طول روز پروندههای زیادی به کلانتری ارجاع داده میشود و طبیعی است پلیس نمیتواند بیشتر از وظایف قانونیاش در پروندهها دخالت کند، چون فرصت آن وجود ندارد، اما ما در سریال زخم میبینیم الهام بیشتر از وظایف قانونیاش درگیر پروندهها میشود و برای نرگس جای زندگی در خانه مهر پیدا میکند. آیا میخواستید به این وسیله بار دراماتیک قصه را بیشتر کنید؟ قطعا بخشی از این ماجرا به خاطر جذابیتهای دراماتیک است. البته من برای اینکه کار الهام را باورپذیر کنم، نشان میدهم او در اولین روز کاریاش با مسائل مختلفی روبهرو میشود. اگر او بیشتر از وظیفهاش برای نرگس زمان میگذارد به خاطر بیتجربه بودنش در این حوزه بوده و نگاه انسانیاش است، اما در مجموع پلیسهای اجتماعی همیشه نهایت تلاششان را برای حل و فصل مسائل مردم میکنند . یعنی سفارشدهنده به شما دیکته نکرده پلیس را خیلی خوب در این سریال نشان بدهید که بیشتر از وظایف قانونیاش عمل میکند؟ نه، سفارشدهنده هیچ چیز را به من تحمیل نکرد و فقط از من خواستند وظایف پلیس اجتماعی را نشان بدهم. بدون تردید نویسنده باید از ظرفیتهای دراماتیک استفاده کند تا مخاطبان با شخصیتهای قصه همذاتپنداری کنند. وقتی قرار است پلیس جنایی را نشان بدهیم باید جرم و جنایت را نیز نشان بدهیم و پلیس با مسائل شخصی افراد گره نمیخورد و مخاطب هم قصه را دنبال میکند، اما وقتی پلیس اجتماعی را نشان میدهیم، پلیس علاوه بر وظیفه قانونی نسبت شخصی هم با اتفاقات پیدا میکند. بنابراین من بهعنوان نویسنده ناگریز هستم قهرمان قصهام نسبت شخصی هم با داستان زندگی افراد پیدا کند و بهترین راه این بود که الهام را کمتجربه در کارش نشان بدهم. همه آدمها در شروع کارشان بیتجربه هستند. مثلا وقتی کسی پزشکی میخواند ابتدا ممکن است با دیدن خون حالش بد شود، اما به مرور عادت میکند خودش را کنترل کند یا مشاوران در اولین پروندههایشان خیلی درگیر مسائل شخصی مراجعهکنندهها میشوند و به مرور متوجه خواهند شد نباید تا این اندازه درگیر شوند. به همین دلیل زندگی الهام پویا هم به دلیل کمتجربگی خیلی سریع با مسائل زندگی مردم گره میخورد.
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
سریال زخم / قسمت 3
سریال زخم در ژانر اجتماعی-پلیسی به کارگردانی مسعود آب پرور محصول سال 1393 می باشد قسمت سوم این سریال دوشنبه 14 مهر ماه از شبکه سه پخش شد این سریال هر شب بجز جمعه ها ساعت 20 45 از این شبکه پخش می شود منبع شبکه سه دانلود لینک را کپی کنید دانلود4 ساعت قبلتصاویر سریال زخم
بازیگران سریال زخم لیلا اوتادی همایون ارشادی محمد صادقی برزو ارجمند امیر نوریخلاصه داستان سریال زخم محوریت اصلی داستان زنانی است که به عنوان مشاور در نیروی انتظامی مشغول به کار هستند داستان این سریال درباره سروان الهام پویا با بازی اوتادی است که دانش آموخته روانشناسی ونظر حسن جوهرچی درباره سریال «زخم»/ نیروی انتظامی نگاهی تحمیلی به سریال نداشته
نظر حسن جوهرچی درباره سریال زخم نیروی انتظامی نگاهی تحمیلی به سریال نداشته فرهنگ > تلویزیون - ایسنا نوشت حسن جوهرچی بازیگر مهمان مجموعه تلویزیونی «زخم» بیان کرد دقت و موشکافی نیروهای پلیس در داستان «زخم» به کشف معماهای پروندهها وسریال تلویزیونی «زخم»
شماره گزارش 1670425938281311985 زمان انتشار 1393 7 13 19 11 عکاس علی علی اکبری عنوان سریال تلویزیونی زخم پخش مجموعه تلویزیونی زخم در 13 قسمت 50 دقیقهای به کارگردانی مسعود آبپرور و تهیهکنندگی محسن علیاکبری از شبکه سه«رهایی» از بهترین سریالهای پلیسی میشود/ برای «شاهگوش» موهایم را از ته زدم
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون در گفتگو با مهر مطرح شد رهایی از بهترین سریالهای پلیسی میشود برای شاهگوش موهایم را از ته زدم حسین سلیمانی که با ایفای نقش روبروی فاطمه معتمدآریا با فیلم مهر مادری به سینما معرفی شد سریال رهایی را روی آنتن دارد که معتقد است این مجموعه جعکس های پشت صحنه سریال زخم
عکس های پشت صحنه سریال زخم تصاویر سریال زخم بازیگران سریال زخم سریال زخم بازیگران سریال زخم سریال زخم عکس های سریال زخم سریال زخم سریال زخم منبع padidehnews com مرتبط با سرگرمی تصاویر سریال زخمهجوم سریالهای پلیسی به تلویزیون
یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۲ نگاهی به آمار جدیدترین تولیدات نمایشی تلویزیون از تمایل چشمگیر این رسانه به ساخت سریالهای پلیسی حکایت دارد به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج قورباغه و قناری به کارگردانی مهدی فآغاز یک سریال پلیسی در تلویزیون
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۳ مجموعه تلویزیونی رهایی به تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی مسعود تکاور از سهشنبه 15 مهر روی آنتن شبکه دو می رود به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا سریال رهایی کاری از گروه مجموعههای تلویزیونی شبکه دو سیماست که در 10 قسمت 40 دقیقهای براسریال زخم / قسمت 6
سریال زخم در ژانر اجتماعی-پلیسی به کارگردانی مسعود آب پرور محصول سال 1393 می باشد قسمت ششم این سریال شنبه 19 مهر ماه از شبکه سه پخش شد این سریال هر شب بجز جمعه ها ساعت 20 45 از این شبکه پخش می شود منبع شبکه 3 دانلود لینک را کپی کنید دانلود10 دقیقه قبلتولید همزمان 7 سریال پلیسی
تولید همزمان 7 سریال پلیسی تلویزیون در هفته نیروی انتظامی سریالهای زخم و رهایی را به روی آنتن میبرد نگاهی به آمار جدیدترین تولیدات نمایشی تلویزیون از تمایل چشمگیر این رسانه به ساخت سریالهای پلیسی حکایت دارد آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج قورباغه وسریال زخم / قسمت 2
سریال زخم قسمت 2 سریال زخم در ژانر اجتماعی-پلیسی به کارگردانی مسعود آب پرور محصول سال 1393 می باشد قسمت دوم این سریال یکشنبه 12 مهر ماه از شبکه سه پخش شد این سریال هر شب بجز جمعه ها ساعت 20 45 از این شبکه پخش می شود منبع شبکه سه لینک را کپی کنید دوشنبه 14 مهر 1393 13 12&nسریال زخم / قسمت 1
سریال زخم در ژانر اجتماعی-پلیسی به کارگردانی مسعود آب پرور محصول سال 1393 می باشد قسمت اول این سریال شنبه 12 مهر ماه از شبکه سه پخش شد این سریال هر شب بجز جمعه ها ساعت 20 45 از این شبکه پخش می شود بازیگران لیلا اوتادی همایون ارشادی محمد صادقی برزو ارجمند امیر نوری بازیگتصاویر سریال تلویزیونی «زخم»
تصاویر سریال تلویزیونی زخم مجموعه تلویزیونی زخم در ۱۳ قسمت ۵۰ دقیقهای به کارگردانی مسعود آب پرور و تهیهکنندگی محسن علیاکبری از شبکه سه پخش می شودهدایت هاشمی درگیر صحنههای پلیسی یک سریال
یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۱ سریال گاهی به پشت سر نگاه کن به کارگردانی مازیار میری با پایان 40 درصد از کل تصویربرداری بار دیگر راهی بیمارستان میشود رضا انصاریان - تهیه کننده سریال گاهی به پشت سر نگاه کن به خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت گر12سریال پلیسی برای امسال
گفتگو با سعید منتظرالمهدی سرپرست موسسه ناجی هنر 12سریال پلیسی برای امسال تاریخ انتشار یکشنبه 20 مهر 1393 ساعت 11 13 | شماره خبر 1678642340138104824 تعداد بازدید 0 پ پ اگر به تیتراژ اغلب سریالهای تلویزیونی به خصوص سریالهای پلیسی دقت کرده باشید نام دکتر سعید منتظر المهدی را«بابا پنجعلی» در سریال پلیسی سیروس مقدم
دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۴ علیرضا خمسه از حضورش در سریال پلیسی میکائیل به کارگردانی سیروس مقدم خبر داد این بازیگر در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا دربارهی حضورش در سریال جدید سیروس مقدم توضیح داد اخیرا صحبتهایی برای حضورم در سریال میکائیل مطرح شد اما هنو«بابا پنجعلی» در راه سریال پلیسی سیروس مقدم
بابا پنجعلی در راه سریال پلیسی سیروس مقدم تاریخ انتشار دوشنبه 7 مهر 1393 ساعت 10 16 | شماره خبر 1662591972670247508 تعداد بازدید 0 پ پ علیرضا خمسه از حضورش در سریال پلیسی میکائیل به کارگردانی سیروس مقدم خبر داد این بازیگر دربارهی حضورش در سریال جدید سیروس مقدم توض-
گوناگون
پربازدیدترینها