تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813399241




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانه مطبوعات سردرگم دولتی یا غیردولتی بودن - کامیار اسماعیل پور*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خانه مطبوعات سردرگم دولتی یا غیردولتی بودن - کامیار اسماعیل پور* انتخابات هیات رئیسه خانه های مطبوعات استان ها که قرار بود پانزدهم مهر ماه کنونی برگزار شود به پانزدهم آبان ماه 1393 موکول شده است.


این انتخابات با اساسنامه جدید که تحت عنوان "اساسنامه خانه مطبوعات استان" تدوین شده برگزار می شود و منتخبان آن قرار است با همین اساسنامه فعالیت کنند.
اما به نظر می رسد این اساسنامه، فاقد یک نظم درونی و سیستمی است و منطق یکنواختی بر صدر و ذیل آن حاکم نیست و همین امر دورنمای چندان روشن و درخشانی را برای فعالیت این نهاد صنفی مهم و تاثیرگذار ترسیم نمی کند.
بی تردید باید گفت که تبصره 2 ماده 21 اساسنامه خانه مطبوعات استان یکی از مترقی ترین بخش های آن به حساب می آید.
طبق این بخش از اساسنامه، مدیران مسوول نشریات استان و روزنامه نگاران شاغل در مطبوعات استان که می خواهند عضو هیات مدیره خانه های مطبوعات شوند نمی توانند شغل رسمی دولتی یا نهادهای عمومی داشته باشند.
به طور مثال مدیران یا روزنامه نگاران روزنامه قدس که وابسته به آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد عمومی است اگر در این روزنامه شغل رسمی داشته باشند دیگر نمی توانند عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی شوند.
همچنین مدیران بیشتر خبرگزاری های کشور که یا مستقیم وابسته به دولتند و یا کارمندان نهادهای عمومی همچون جهاددانشگاهی و سازمان تبلیغات اسلامی نیز مشمول این قاعده می شوند.
همچنین است ماده یک فصل اول که طبق آن خانه مطبوعات، تشکیلاتی "غیردولتی" توصیف شده است.
بدین ترتیب وقتی خواننده، این بخش های اساسنامه یاد شده را می خواند احساس می کند که نویسندگان آن، ذهنیت درستی از نهادهای جامعه مدنی و کارکردهای آن داشته اند و خواسته اند مانع دخالت بی جا و بی حد و مرز دولت و حکومت در امور جامعه صنفی شوند.
چرا که نهاد های صنفی سازمان های خودجوش، مردمی و مستقل از دولت و حاکمیتند که واسط بین مردم و حاکمانند.
این سازمان ها مطالبات مردم را پالایش کرده و به هیات حاکمه منتقل می کنند و انتظارت هیات حاکمه را نیز در بین مردم سرشکن کرده و مانع از اعمال خواسته های غیر قابل اجرا می شوند.
اما مطالعه ادامه این اساسنامه خواننده را مایوس می کند و تناقضی آشکار بین دو بخش پیش گفته اساسنامه با سایر بخش ها را به نمایش می گذارد.
به عبارت دیگر با وجود تلویح و تصریح بر غیردولتی بودن خانه در این دو بخش، قسمت های دیگر این اساسنامه یک نهاد صنفی کاملا وابسته به دولت را به تصویر می کشد.
به طور مثال مفاد اساسنامه خانه منوط به تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان شده است.(تبصره 1 ماده 4)
در حالی که اعتبار اساسنامه یک تشکل غیر دولتی نباید منوط به تایید یک اداره کل استان باشد.
همچنین "...در صورت استنکاف بازرسان از دعوت مجمع عمومی، هیات موسس خانه با اطلاع و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نسبت به تشکیل مجمع عمومی اقدام خواهد کرد." (ذیل تبصره ماده 6)
در حالی که علی القاعده هیات موسس یک تشکل غیر دولتی برای امری عادی نظیر دعوت از مجمع عمومی نباید نیازی به اطلاع و یا همکاری یک اداره دولتی داشته باشد.
مجمع عمومی عادی خانه نیز با حضور نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و حداقل نصف به علاوه یک اعضا یا وکلای رسمی آنان رسمیت پیدا می کند.(ماده 8)
که معلوم نیست چرا باید مجمع عمومی عادی یک تشکل غیر دولتی رسمیتش را منوط به حضور نماینده یک اداره دولتی باشد.
تغییر مواد اساسنامه نیز طبق این پیش نویس منوط به تایید اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی شده است (بند یک ماده 18)
ماده 22 اساسنامه نیز مقر می دارد که احراز صلاحیت نامزدها و نظارت بر نحوه برگزاری و مراحل انتخابات به عهده اداره‏ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواهد بود.
چنان که می بینیم همه این موارد، ناقض غیر دولتی تعریف شدن خانه مطبوعات است و از اساس باید پرسید که این چه تشکل غیردولتی است که اعتبار اساسنامه، تشکیل مجمع عمومی، تغییر مواد اساسنامه، احراز صلاحیت نامزدهای هیات مدیره و نظارت بر برگزاری و مراحل انتخاب آن همه و همه منوط و وابسته به تایید دولت است؟
نکته دیگر این که اگر بخواهیم تشکلی ایجاد کنیم که همه گونه های مختلف رسانه را در ذیل خود جای دهد باید حداقل عنوان این تشکل، واجد این ویژگی باشد در حالی که عنوان "خانه مطبوعات" چنین جامعیتی ندارد.
مطبوعات در کشور ما به رسانه های مکتوب اطلاق می شود در حالی که همگان می دانند که امروزه عرصه خبر تنها به رسانه های مکتوب محدود نیست و خبرگزاریها، رادیو و تلویزیون و سایت های خبری و پایگاهها و تارنماها در این عرصه فعال شده اند لذا خانه اگر قرار است خانه باشد باید چنان سقفی داشته باشد که بتواند همه فرزندان خود را زیر چتر حمایت بگیرد.
می دانیم که تشکل یابی از راههای احقاق حقوق هر صنف و پیشه ای است و از دیرباز در ممالک توسعه یافته سیاسی، گروهها، اقشار و اصناف با دور هم جمع شدن و گفت و گو و تصمیم سازی در راه تامین منافع خود گام برداشته اند.
در عرصه رسانه های ایران نیز تاکنون چند تشکل در این راستا تشکیل شده است که از آن جمله می توان به انجمن صنفی روزنامه نگاران، خانه های مطبوعات و انجمن روزنامه نگاران مسلمان اشاره کرد که هر کدام بنا به علل یا دلایلی نتوانسته اند این وظیفه را به سرانجام برسانند و در واقع اکنون نوعی خلا و کمبود در عرصه تشکل های صنفی عرصه رسانه به چشم می خورد.
این خلا باید از درون خود جامعه رسانه ای کشور و از لایه های زیرین آن پر شود و دولت تنها نقش تسهیل گری و روان سازی این فرایند را بر عهده داشته باشد.
غرض از داشتن تشکیلاتی صنفی برای رسانه ها این است که این تشکیلات بتواند در راه ایفای این وظیفه از حقوق این صنف در مقابل دست اندازی های سازمانها و نهادها و ادارات دفاع کند.
حال اگر قرار باشد همه امور این تشکیلات توسط دولت تمشیت شود خود این کار، مباشرت دولت در کار تشکل سازی برای صنف رسانه ای کشور محسوب شده و نقض عرض خواهد بود.
هر چند مغایرتس ندارد که برای رسانه های وابسته به دولت یا نهادهای عمومی نیز تشکل هایی صنفی با کارکردهای متناسب با ساختارهای این رسانه ها متصور بود.
*خبرنگار ایرنا در استان خراسان رضوی


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن