تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820050487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش های شرکت های داخلی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در گفت و گو با ایرنا در تلکام 93 مطرح شد؛ چالش های شرکت های داخلی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات تهران- ایرنا- مدیرعامل یک شرکت فعال در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات با برشمردن برخی چالش های شرکت های فعال در این حوزه گفت: برای پیشرفت داخلی در این زمینه باید مشکلات این شرکت ها شناسایی و رفع شود.


شهاب جوانمردی، مدیرعامل یک شرکت فعال در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات روز جمعه در حاشیه برگزاری پانزدهمین نمایشگاه صنایع مخابراتی و اطلاع رسانی به خبرنگار علمی ایرنا تاکید کرد: در حوزه نرم افزار بایستی بر روی سفارشی سازی و تناسب آن کسب وکار، صنعت و محیط تمرکز کرد.
وی توضیح داد: نگاه به نرم افزار در دنیا عوض شده و هنوز در ایران حرکت خوبی نداریم. نرم افزار یک ابزار نیست بلکه نرمافزار همان مغز متفکر سازمان است، چیزی که سازمان را راهبری می کند و در مورد آینده کسب وکار سازمان تصمیم می گیرد.
پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی (ایران تلکام 2014) از روز 14 مهر ماه به مدت 4 روز در نمایشگاه بین المللی تهران برپا شد.
وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات تنها در حوزه فعالیتی خود تاثیرگذار نیست بلکه در تمامی فعالیت ها به خصوص فعالیت های اقتصادی تاثیر به سزایی دارد؛ تسهیل گری و افزایش بهره وری و کارایی از طریق سازماندهی مجدد را می توان از جمله موارد اثرگذاری فناوری اطلاعات در اقتصاد جهانی دانست.
جوانمردی خاطرنشان کرد: فراتر از دو نقش تسهیل گری و توانمندسازی، امروزه فناوری اطلاعات به عنوان موتور پیشران فضای کسب و کار ملل و مهیاکننده بسترهای تجلی نوآوری در زنجیره کسب و کارهای جهانی دارای نقشی مهم است. سرعت تغییرات در این حوزه و همچنین توسعه فزاینده اقتصاد جهانی چنان شتاب قابل توجهی دارد که در مواردی علاوه بر به چالش کشیدن فرآیند پیش بینی ها و آینده نگاری، سرعت تحقق آرزوهای بشری در برخی از عرصه های فناوری اطلاعات فراتر از انتظار است.
وی در مورد وضعیت صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران گفت: این حوزه در ایران با تناقضات و چالش های بسیاری مواجه است. از یک سو اهمیت این حوزه در اظهارات سیاست گذاران و مدیران ارشد اجرایی کشور واضح است و از سوی دیگر، از لحاظ راهبری کسب و کارهای فناورانه و دانش بنیان، با چالش های علمی روبرو هستیم؛ از طرفی به دنبال اعطای تسهیلات به نخبگان این حوزه برای پیاده سازی ایده هایشان هستیم اما به کل زنجیره ارزش ایده تا محصول و درنهایت بازار توجه مورد نیاز نمی شود.
وی افزود: سیل فارغ التحصیلان این حوزه را روانه بازارهای کار می کنیم اما دانشگاههای ما ماموریت خود را آماده سازی آنها برای ورود به کسب و کار نمی دانند. متاسفانه اکثر خروجی دانشگاه های کشور کارایی لازم را برای صنعت ندارند و افرادی را تربیت می کنند که بعضا در آن ها اعتماد به نفس کاذبی ایجاد می شود و ابزار کار ندارند. آن ها این موضوع را آموزش نمی بینند که وقتی وارد صنعت شدند چه کنند تا پله های ترقّی را طی کنند.
این کارشناس ارشد آی سی تی ،ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در تسهیل فرآیندها، توسعه شفافیت، تسریع مبادلات، فضاسازی کسب و کارهای نوآورانه، ایجاد ارزش افزوده را در کشور بسیار بالا دانست و گفت: اشتغال دانش بنیان، رقابت پذیری اقتصاد ملل در عرصه جهانی، افزایش شاخص های توسعه کشورها و بسیاری از امور دیگر بسیار واضح است اما بردارهای اثرگذاری و ارزش آفرینی این حوزه در ایران هم راستا و موید یکدیگر نیستند.
وی افزود: اطلاعات و ارتباطات در حوزه های گوناگون به خصوص اقتصاد تاثیر بسزایی دارد اما متاسفانه در ایران این ظرفیت برای توسعه اقتصادی کمتر استفاده شده است و از این لحاظ جایگاه پایینی را هم در منطقه و هم در دنیا داریم در حالیکه فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند به تنهایی ابزاری قوی برای توسعه و پیشرفت کشور به حساب آید.
این کارآفرین در خصوص عوامل موفقیت در حوزه فناوری اطلاعات گفت: برای موفقیت هر فعالیتی در دنیای امروز بایستی سه گانه تکنولوژی، سرمایه گذاری و مدیریت وجود داشته باشد.
وی با مقایسه کارکردها در حوزه آی سی تی در ایران و دیگر کشورها گفت: در دنیا پایه و اساس هرم، مدیریت است و بعد از آن سرمایه گذاری اهمیت دارد و بعد از این دو مورد تکنولوژی مناسب را خریده و یا توسعه می دهند که این هرمی پایدار را ایجاد می کند.
اما در کشور این موضوعت برعکس بوده و به صورت قیفی عمل می شود،ابتدا تکنولوژی را پیاده می کنند ،به این معنی که اول فناوری را انتخاب می کنند و به آن اصالت می دهند و در مرحله بعد به دنبال تامین مالی آن هستند و نهایتا مدیریت را پیاده می کنند که باعث می شود لایه ضعیف و نحیف مدیریتی در این راستا ایجاد شود.
*** ضرورت بررسی و رفع مشکلات شرکت های فعال داخلی در حوزه آی سی تی
وی با بیان اینکه تا کنون درباره نهادهای سیاست گذار بسیار پرداخته شده است گفت: اما در مقام عمل کمتر در مورد شناسایی و رفع مشکلات اجرایی شرکتهای این صنف و مجموعه های نوپا اهتمام شده است ؛ برای مثال در تفکر عملیاتی می توانیم مسیرهای تجاری سازی فناوری را طی و مراکز دولتی و سیاست گذاری را توجیه کرده و به بخش خصوصی ارتباط دهیم تا ظرفیتهایی برای فروش خدمات حوزه دانشی کسب کنیم. جوانمردی افزود: این مساله نیازمند اتحاد و همدلی شرکتهای فعال بخش خصوصی در زمینه های مرتبط با فناوری از طریق ساز و کارهای مناسب است.
وی یکی از مهمترین نهادهای حمایتی از اصناف فناوری اطلاعات را سازمان نظام صنفی رایانه ای عنوان کرد و افزود: بایستی با بهره گیری از توان تخصصی کمیسیون ها و کارگروه ها، برنامه های مورد نیاز صنف را در کوتاهترین زمان ممکن تدوین کرد.
جوانمردی پیشنهاد داد: این برنامه بهتر است بر پایه های مشارکت صنفی، برناپروری، ساماندهی کسب و کار و توسعه پایدار استوار باشد و برای اهداف کوچکتر می توان ارتقای جایگاه و وجاهت قانونی سازمان، ارتقای سطح تعامل سازمان با مراکز تصمیم گیری و سیاست گذاری در سه قوه، فراهم کردن بستر مشارکت جوانان در تصمیم سازی و تصمیم گیری های سازمان، دفاع از حقوق منافع اعضاء سازمان، دفاع از حقوق و منافع صنفی در تعامل و مشارکت موثر با تمام نهادها و سازمان های مرتبط را مورد توجه قرار داد.
علمی(4)**9190**1599


18/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن