تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820509780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلیل حصر امام هادی هراس عباسیان از گسترش تفکر ولایی بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



استاد حوزه و دانشگاه:
دلیل حصر امام هادی هراس عباسیان از گسترش تفکر ولایی بود خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فیض آبادی، با اشاره به ترس دشمن از بحث مهدویت در هر برهه از تاریخ، گفت دلیل این امر، هراس از گسترش تفکر ولایی است زیرا انسان مؤمن و ولایت مدار، حاضر است جان و مال و هستی خود را در راه ولایت فدا کند.



حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، انگیزه حصر خانگی امام هادی(ع) را تزلزل و عدم اقتدار حکومت عباسی و ترس از قیام شیعه دانست و افزود: مأمون، امام رضا(ع) را به بهانه ولیعهدی به خراسان تبعید کرد و با ازدواج دخترش با امام جواد(ع) این امام معصوم را در کنترل شدید خانگی قرار داد و اطلاعات و اخبار امام در دست بنی عباس بود اما در زمان امام هادی(ع) برخوردها بسیار خشن تر شده بود و به خاطر ترس از قیام امام، ایشان را از مدینه به سامرا تبعید کردند.
 
وی، دوران حکومت عباسیان را خشن ترین دوران بنی عباس در برخورد با شیعه و اهل بیت(ع) عنوان کرد و افزود: در دوران یازده ساله حکومت عباسی، شیعیان زیادی کشته و فشارهای اقتصادی و زندگی سختی را متحمل شدند و امام در وضعیت بحرانی و تحت کنترل شدید بود اما در این شرایط، شیعه را حفظ کرد و حکومت عباسی اگر چه در کوتاه مدت به اهداف خود رسید اما در باطن هیچ سودی برای آن ها نداشت و متوکل به دست پسرش کشته شد و حکومت آن ها رو به زوال رفت.
 
 
گسترش فراگیر معارف شیعه
 
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی یادآور شد: کشور ایران و به ویژه شهر قم بستری مناسب برای رشد شیعه در زمان امام هادی(ع) بود و امام(ع) نمایندگان در شهرهای شیعی داشتنند از جمله شهرهای عراق، قم، همدان و اهواز که چهار مرکز مهم شیعی محسوب می شدند.
 
حجت الاسلام فیض آبادی، انتقال معارف شیعی در زمان امام هادی(ع) را فراگیر ارزیابی و اضافه کرد: در کشور ایران به دلیل وجود دو نماینده امام هادی (ع) که یکی در شهرهای قم و همدان و دیگری در اهواز حضور داشتند، شیعیان تحت نفوذ و سیطره امام بوده و ارادت خاصی به ایشان داشتند و حضرت به انتقال معارف به  این دو قطب عظیم شیعه اهتمام داشتند.
 
هراس عباسیان از تفکر ولایت و مهدویت
 
وی با اشاره به ترس دشمن از بحث مهدویت در هر برهه از تاریخ، افزود: دشمن از کسانی که مخالف وی قیام کنند، هراس دارد مخصوصا اگر بر حق باشند و ویژگی های امام معصوم را داشته و متصل به رسول الله (ص) و دارای ویژگی هایی باشند که قلب مردم با آن ها است؛ از همین رو برخی ائمه از جمله امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) را محصور کردند.
 
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی، دلیل ترس حکومت عباسیان از حاکمیت مهدویت را هراس از تفکر ولایت عنوان و خاطرنشان کرد: دلیل این امر آن است که انسان مؤمن و ولایت مدار، حاضر است جان و مال و هستی خود را در راه ولایت فدا کند./1310/ت302/ب5 




۱۳۹۳/۷/۱۷






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن