تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834594237
جریان شناسی ادبیات معاصر ایران (6) آخوندزاده و ادبیات زمینهساز مشروطه
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جریان شناسی ادبیات معاصر ایران (6)
آخوندزاده و ادبیات زمینهساز مشروطه
میرزا فتحعلی در اوان جوانی با شخصی به نام میرزا شفیع آشنا میشود. میرزا شفیع در مسجد شاه عباس حجره داشت، اما متهم به الحاد بود. میرزا شفیع افکار ملحدانه و انحرافی داشت. آخوندزاده تحت تأثیر آرای میرزا شفیع قرار گرفت و در مسیر کفر و دینستیزی افتاد.
در راستای سلسله مطالب جریان شناسی ادبیات معاصر ایران که تا پنج شماره در اندیشکدهی برهان به انتشار رسیده است؛ از این پس در خصوص نویسندگان و شاعران دورهی ادبیات زمینهساز مشروطه سخن خواهیم گفت. ادبیات زمینهساز مشروطه، در دو قلمرو نثر و نظم، چهرههایی را پدید آورده است. ما نیز بحث و بررسیمان را معطوف و متمرکز بر این دو مینماییم: الف) قلمرو نثر و نویسندگان ب) قلمرو نظم و شاعران الف) ادبیات منثور زمینهساز مشروطه و نویسندگان در مقطع ادبیات زمینهساز مشروطه، نویسندگانی ظهور کردهاند که با نگارش و انتشار داستانها، نمایشنامهها، رسالهها و مقالات مختلف در زمینهسازی برای پدیداری و سیطرهی فرماسیون غربزدگی شبهمدرن ایران مؤثر بوده و نقشآفرینی کردهاند. این نویسندگان در آثار خود، به طرق و شیوههای مختلف، ضمن ترویج سنتستیزی و دینگریزی و اهانت به روحانیت و به تمسخر گرفتن برخی شعائر و مقدسات دینی (تحت عنوان مبارزه با خرافات)، به تبلیغ و ترویج مشهورات مدرنیستی پرداختند. این نویسندگان به بهانهی مبارزه با استبداد و مظاهر انحطاط رژیم قاجاری، نوعی شیفتگی، مجذوبیت و مرعوبیت نسبت به مدرنیته را نشر میدادند. بعضی از آنها داعیهی تعهد به دیانت و آموزههای اسلامی و اخلاقی داشتند، اما در واقع نوعی تفسیر مدرنیستی التقاطی از دین ارائه میکردند. نویسندگان زمینهساز مشروطه، هم آثار داستانی دارند و هم کتاب، مقاله و رسالهی سیاسی نوشتهاند. ما در اینجا نوعاً بر آثار داستانی آنها متمرکز میشویم و به حسب اقتضای بحث، بعضاً به برخی آثار نمایشی، سفرنامه، شرح احوال و احیاناً آثار ترجمهی ایشان نیز اشاراتی مینماییم، انشاءالله. 1. میرزا فتحعلی آخوندزاده و رئالیسم لیبرالی میرزا فتحعلی آخوندزاده یکی از چهرههای تأثیرگذار روشنفکری شبهمدرنیست ایران است. آخوندزاده، ماتریالیست و از ایدئولوگهای هوادار مشروطیت لیبرال بود. آخوندزاده را میتوان از بانیانِ ناسیونالیسمِ باستانگرای شبهمدرنِ ایران دانست. آخوندزاده در مقام یک روشنفکرِ شبهمدرنیست، در مسیر زمینهسازی برای تأسیس فرماسیونِ غربزدگیِ شبهمدرنِ ایران، فعالیت زیادی انجام داده و نقش مهمی داشته است. فرماسیون غربزدگی شبهمدرن، صورتبندی تاریخیای است که استعمار لیبرال-سرمایهداری انگلستان (استعمار انگلیس در قرن نوزدهم، مقام سرکردگی جبههی استکبار اومانیستی را برعهده داشت) در ایران تأسیس کرد تا تداومبخش وابستگی و اسارت ایران و ایرانیان در مدار خواستها و اغراض استکبار و تأمینکنندهی منفعتطلبیهای نامشروع، سلطهجویانه و تجاوزکارانهی استعمار انگلیس و شرکای آنها باشد. در دهههای بعد که امپریالیسم سرمایهداری آمریکا جانشین استعمار انگلیس شد نیز آمریکا و مجموعهی متحدانش در نظام جهانی سلطهی اومانیستی کوشیدند تا از طریق بسط و تحکیم سیطرهی فرماسیون غربزدگی شبهمدرن بر ایران، به نابودی هویت، عزت و استقلال مردم ما پرداخته و اغراض غارتگرانهی خود را پیش برند. کاست روشنفکری ایران نوعاً نقش بسیار مهمی در ایجاد، بسط و تحکیم مناسبات ظالمانه و اسارتآفرین فرماسیون غربزدگی شبهمدرن در ایران داشته است. آخوندزاده نیز بهتبع کلیت کاست روشنفکری ایران، یکی از کارگزاران این حرکت استعمار است و از طریق آثار مختلف فرهنگی، ادبی و سیاسی خود، در زمینهسازی برای سیطرهی غربزدگی شبهمدرن، کوشیده است. ما در بررسی فعلی خود صرفاً به آثار ادبی داستانی و نمایشی آخوندزاده و مضامین آن میپردازیم و از بحث در خصوص آثار و آرای دیگر او خودداری میکنیم. میرزا فتحعلی در «نوخه»، از محلات شکی، به سال 1228هـ.ق به دنیا آمد. پدرش اهل تبریز و مادرش از اهالی مراغه بود. پدر میرزا فتحعلی، میرزا محمدتقی نام داشت و در زمان ولیعهدی عباسمیرزا، کدخدای قصبهی «خامنه» بود. میرزا محمدتقی بعدها به تجارت پرداخت و برای مدتی در شکی ساکن شد. میرزا فتحعلی خردسال بود که همراه پدر و مادرش به تبریز آمد. مدتی بعد، پدر و مادرش از هم جدا شدن و میرزا فتحعلی بههمراه مادرش به قریهی مشکین، نزد عموی مادر، رفت. آخوند علیاصغر (عموی مادر میرزا فتحعلی) کودک را به فرزندی پذیرفت و نام آخوندزاده به همین جهت به او داده شد. میرزا فتحعلی در اوان جوانی با شخصی به نام میرزا شفیع آشنا میشود. میرزا شفیع در مسجد شاه عباس حجره داشت، اما متهم به الحاد بود. میرزا شفیع افکار ملحدانه و انحرافی داشت. آخوندزاده تحت تأثیر آرای میرزا شفیع قرار گرفت و در مسیر کفر و دینستیزی افتاد. آخوندزاده در عرصهی ادبیات زمینهساز مشروطه (در قلمرو نثر و حتی اندکی در حوزهی نظم)، چهرهای تأثیرگذار است. او به زبان ترکی چند نمایشنامه و یک رمانواره نوشت که اگر آنها را به فارسی نوشته بود، او را به اولین نویسندهی ادبیات معاصر در نگارش آثاری داستانی به تقلید از مدرنیستهای غربی بدل میکرد. البته نمایشنامهها و داستان آخوندزاده به فارسی ترجمه شد و در زمینهی ترویج غربزدگی شبهمدرن مؤثر واقع گردید. آخوندزاده در مقام یک روشنفکر غربزدهی شبهمدرن، از مبلغان ماسونی بود و آرای او مورد توجه رهبران فراماسون مشروطهی ایران (قبل و بعد از استبداد صغیر) بوده است. آخوندزاده دیدگاههایی فاجعهبار در خصوص تغییر الفبا و خط فارسی عنوان کرده بود که اگر محقق میشد، منجر به قطع کامل ارتباط مردم با پیشینهی فرهنگی و ادبیشان میگردید. آخوندزاده گرایشهای شدید ضداسلامی و ضدروحانیت داشت و خواهان به قدرت رسیدن نوعی رژیم سکولار-لیبرال شبهمدرنیست در ایران بود. از آثار مهم او میتوان به «رسالهی الفبای جدید» و «مکتوبات کمالالدوله» اشاره کرد. میرزا فتحعلی آخوندزاده در حد فاصل سالهای 1266 تا 1273هـ.ق، شش نمایشنامهی کمدی و یک رمانواره به نام «یوسفشاه» مینویسد. این آثار چند سال بعد، توسط جعفر قراچه داغی، به فارسی ترجمه و منتشر میشود.[1] آخوندزاده اشعاری هم به زبان ترکی، در اهانت نسبت به عزاداری محرم، سروده است. او همچنین در اشعار خود، روحانیت و مجتهدان و اصل «تقلید» و تبعیت مقلِد و مقلّد را مورد حملات هتاکانه قرار میدهد.[2] آخوندزاده خود را نویسندهای رئالیست میداند. او از منظری مدرنیستی و مبتنی بر درکی سطحی و ظاهرانگارانه، به نقد مثنوی جلالالدین محمد بلخی و کتاب شریف «گلستان» سعدی میپردازد. آخوندزاده، مقام و اهمیت ادبیات تمثیلی و حکیمانه را درنیافته و تعلق مدرنیستیاش موجب شده است که ضمن انتقاد از «گلستان» سعدی، به تمجید مولیر و شکسپیر بپردازد. او در «مکتوب به میرزا آقا تبریزی»، مولیر و شکسپیر را «مستحق تعظیم»[3] مینامد. جوهر رئالیسم آخوندزاده، لیبرالی است. رئالیسم ادبی آخوندزاده، وجه انتقادی رادیکال نسبت به عالم مدرن و وضع ظالمانهی جهان امروز ندارد. در واقع رئالیسم آخوندزاده مؤید نوعی لیبرالیسم سطحیِ شبهمدرن است. رئالیسم ادبی او بر نحوی نقد سطحی و آمیخته با هتاکی نسبت به میراثِ گرانقدر ادب کلاسیک فارسی مبتنی است. رئالیسم آخوندزاده در فضای ادبیات زمینهساز مشروطه، از طریق ترویج مشهورات لیبرالی، به مبارزه با هویت معنوی و دینی مردم و جامعه ما پرداخت و در مسیر پیشبرد اغراض و وجوه فرهنگی و سیاسیِ غربزدگیِ شبهمدرن گام برداشت. پینوشتها: [1]. آخوندزاده، فتحعلی، تمثیلات، محمدجعفر قراچه داغی، انتشارات خوارزمی، تهران، 1356. [2]. نگاه کنید به: آدمیت، فریدون، اندیشههای میرزا فتحعلی آخوندزاده، خوارزمی، تهران، 1349، ص 30. [3]. آخوندزاده، میرزا فتحعلی، مقالات فارسی، ویراستهی ح- صدیق، انتشارات نگاه، تهران، 1355، ص 7 دکتر شهریار زرشناس منبع: برهان انتهای متن/
93/07/16 - 04:01
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
جریان شناسی ادبیات معاصر ایران (4) مشخصات عمومی ادبیات زمینهساز مشروطه
جریان شناسی ادبیات معاصر ایران 4 مشخصات عمومی ادبیات زمینهساز مشروطهادبیات زمینهساز مشروطه بهگونهای تعمدی میان حقایق و تعالیم دینی از یکسو و رسوم منجمد و متحجر از سوی دیگر هیچ تفاوتی نگذاشته و تحت لوای مبارزه با مظاهر فساد و انحطاط قاجاری به دینستیزی و ترویج سکولاریسم شبجریان شناسی ادبیات معاصر ایران (5) «اصلاحات»؛ ادعای منورالفکرانِ قلمبهدست
جریان شناسی ادبیات معاصر ایران 5 اصلاحات ادعای منورالفکرانِ قلمبهدستنویسندگان و شاعران در دورهی ادبیات زمینهساز مشروطه داعیهی اصلاح اصلاحطلبی و اصلاحات داشتند اما در واقع آنچه تحت عنوان اصلاحات عنوان میکردند ترغیب و تشویق مخاطبان به پیروزی از طریق تجدد ترقی و مشهوراجریان شناسی ادبیات معاصر ایران (3) ادوار مختلف ادبیات معاصر ایران
جریان شناسی ادبیات معاصر ایران 3 ادوار مختلف ادبیات معاصر ایرانهمانگونه که مدرنیته در ایران به صورتی ناقص و سطحی تحقق یافته و شبهمدرنیته نامیده شده است ادبیات آن نیز در مقام ادبیات شبهمدرنیست تجسم و نمایندهی ظهور مراتب سطوح و شئونی ناقص از مدرنیته و ظهورات ادبی آن است اجریانشناسی سیاسی ایران معاصر در یک کتاب
فرهنگ و ادب کتاب از سوی نشر معارف منتشر شد جریانشناسی سیاسی ایران معاصر در یک کتاب دفتر نشر معارف کتاب جریان شناسی سیاسی را از سری کتابهای پرسشها و پاسخهای دانشجویی با نگاهی به احزاب و جریانهای سیاسی ایران معاصر به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی لیالی و علی مجتبی زاواکاوی ادبیات داستانی ایران در ایتالیا
فرهنگ و ادب ادیبات ایران با سخنرانی امامی انجام میشود واکاوی ادبیات داستانی ایران در ایتالیا غلامرضا امامی در پنجمین گردهم آیی هنرمندان در موسسه تماشاگه راز درباره وضعیت فعلی ادبیات ایران در ایتالیا سخنرانی میکند به گزارش خبرنگار مهر چهارمین همایش اهالی فرهنگ و هنر که به هجریان شناسی سیاسی ایران در 5 فصل از سازندگی تا حزب خلق
جریان شناسی سیاسی ایران در 5 فصل از سازندگی تا حزب خلق فرهنگ > کتاب - دفتر نشر معارف کتاب جریان شناسی سیاسی را از مجموعه کتابهای پرسشها و پاسخهای دانشجویی با نگاهی به احزاب و جریانهای سیاسی ایران معاصر منتشر کرد به گزارش خبرآنلاین کتاب «جریان شناسی سیاسیادبیات نوین ایران برگرفته از ادبیات رئالیستی روسیه است
ادبیات نوین ایران برگرفته از ادبیات رئالیستی روسیه استیک منتقد ادبی گفت بخش عمدۀ ادبیات نوین ایران برگرفته از ادبیات رئالیستی روسیه است از همین رو بیشتر آثاری که نویسندگان پیشرو ایران پدید آورند جنبه رئالیستی دارد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس در پنجمین نشست نقد کتاب امشارکت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در جشنواره فیلم کودک
برای چهارمین سال متوالی صورت گرفت مشارکت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در جشنواره فیلم کودک مجید آقایی مهناز بانور و علیاصغر عزتیپاک به نمایندگی بنیاد شعر و ادبیات داستانی فیلمهای بیست و هشتمین جشنواره کودک و نوجوان را داوری کردند به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگارهاشمی:باید با ادبیات جوانان با آنان صحبت کرد |اخبار ایران و جهان
هاشمی باید با ادبیات جوانان با آنان صحبت کرد آیتالله هاشمی رفسنجانی توجه به امور روانشناسی در مطالعات مربوط به جوانان را ضروری دانست و گفت باید با ادبیات جوانان با آنان صحبت کرد چون جوانان سرشار از عقل و احساس هستند کد خبر ۴۴۰۰۸۷ تاریخ انتشار ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲ ۱۰ - 06 Octobبازگشت واژه اردک لنگ به ادبیات سیاسی آمریکا/ ایران فعلا با تحریم جدیدی روبرو نمی شود
بین الملل ایران در جهان بازگشت واژه اردک لنگ به ادبیات سیاسی آمریکا ایران فعلا با تحریم جدیدی روبرو نمی شود یکی از اعضای کنگره آمریکا با اشاره به پایان مهلت مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1 5 و همزمان شدن آن با دوران انتخابات میان دوره ای کنگره و تشبیه این دوران به اردک لندر دیدار مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی مطرح شد ایرانی: انقلاب اسلامی ایران زندگی و جهان بینی مرا عوض کرد
در دیدار مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی مطرح شدایرانی انقلاب اسلامی ایران زندگی و جهان بینی مرا عوض کردمدیر و کارکنان بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان روز گذشته 31 شهریور از نویسنده دفاع مقدس ناصر ایرانی دیدار کردند به گزارش خبرگزاری فارس عصر دیروز مهدی قزلی مدیرعامل بنیاددانشگاه جای ادبیات معاصر نیست
یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۳ ایرج پارسینژاد میگوید در دانشگاههای هیچ کجای دنیا ادبیات معاصر تدریس نمیکنند و دانشگاهها جای ادبیات کلاسیک است این استاد زبان و ادبیات فارسی درباره علت تدریس نشدن ادبیات مدرن فارسی در دانشگاههای ایران به خبرنگار ایسنا گفت در همه جای دنیا تنها زنیازمند یک نهضت ادبیاتشناسی هستیم
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۸ محمدعلی آذرشب گفت هیچ تمدنی در دنیا وجود ندارد مگر آنکه نهضت ادبی در آن نقش داشته باشد به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه خراسان استاد دانشگاه تهران در دومین همایش بینالمللی ادبیات تطبیقی فارسی و عربی که هشتم مهرماه در مدانشگاه، جای تدریس ادبیات معاصر نیست!
دانشگاه جای تدریس ادبیات معاصر نیست دانشگاهها جای ادبیات کلاسیک است ایرج پارسینژاد میگوید در دانشگاههای هیچ کجای دنیا ادبیات معاصر تدریس نمیکنند و دانشگاهها جای ادبیات کلاسیک است این استاد زبان و ادبیات فارسی درباره علت تدریس نشدن ادبیات مدرنپوستر نخستین حضور ادبیات کودک ایران در آمریکای لاتین منتشر شد
فرهنگ و ادب ادیبات ایران پوستر نخستین حضور ادبیات کودک ایران در آمریکای لاتین منتشر شد پوستر نخستین حضور ادبیات کودک و نوجوان جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب اروگوئه منتشر شد در این نمایشگاه آثاری از مصطفی رحماندوست سید مهدی شجاعی غلامرضا حیدری ابهری سوسن طاچرا دانشگاهها ادبیات معاصر را بایکوت کردهاند؟!
چرا دانشگاهها ادبیات معاصر را بایکوت کردهاند تاریخ انتشار يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰ ۳۴ استاد ادبیات دانشگاه الزهرا س میگوید نگاه سیاسی به نویسندگان و شاعران معاصر اصلیترین دلیل پرداخته نشدن به آثار آنها در دانشگاههاست به گزارش الفِ کتاببه همت رایزنی فرهنگی ایران در بیشکک برگزار شد روز زبان و ادبیات فارسی در پایتخت قرقیزستان+تصاویر
به همت رایزنی فرهنگی ایران در بیشکک برگزار شدروز زبان و ادبیات فارسی در پایتخت قرقیزستان تصاویربه ابتکار یکی از مدارس شهر بیشکک و با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران روز زبان و ادبیات فارسی در قرقیزستان گرامی داشته شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک در اب-
گوناگون
پربازدیدترینها