محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1854966111
جریان شناسی ادبیات معاصر ایران (4) مشخصات عمومی ادبیات زمینهساز مشروطه
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جریان شناسی ادبیات معاصر ایران (4)
مشخصات عمومی ادبیات زمینهساز مشروطه
ادبیات زمینهساز مشروطه بهگونهای تعمدی میان حقایق و تعالیم دینی از یکسو و رسوم منجمد و متحجر از سوی دیگر، هیچ تفاوتی نگذاشته و تحت لوای مبارزه با مظاهر فساد و انحطاط قاجاری، به دینستیزی و ترویج سکولاریسم شبهمدرن روی میآورد.
دورهی آغازین ادبیات معاصر ایران را دورهی «ادبیات زمینهساز مشروطه» نامیدهایم، زیرا آثاری که نویسندگان و شاعران این دوره پدید آوردند، نقش مؤثری در شکلگیری اتفاق سیاسیاش، که به مشروطه معروف شده، داشته است. شرح ماجرا اینکه در سالهای 1323 و 1324هـ.ق، جنبشی اعتراضی در برخی مناطق ایران پدیدار میشود که روحانیت در آن، نقش رهبری و محرک را برعهده داشته است. اما بهسرعت و در پی دخالت گستردهی کانونهای ماسونیِ نفوذی در دربار و پیکرهی اجرایی و سیاسی رژیم قاجار و حضور و نفوذ مطبوعاتی روشنفکران سکولارِ شبهمدرنیست و فضاسازیهای پیوسته و مکارانهی آنها و دخالتهای پیچیده، آشکار، پنهان، گسترده و مستمر سفارت انگلیس، غربزدههای شبهمدرنیست موفق میشوند تا با بهرهگیری از نوعی غفلت که در فضای عمومی کشور وجود داشت، در نهایت جهت حرکت اعتراضی را دگرگون نمایند و صورتی از ایدئولوژی لیبرالیسم کلاسیک را، که به اقتضای شرایط ایران تاحدی تغییر شکل داده و اندکی تعدیل شده بود، تحت عنوان «مشروطه» بر جنبش و جامعهی ایران تحمیل نمایند. استعمار انگلستان و روشنفکران شبهمدرنیست و دولتمردان غربزدهی حاضر در رژیم قاجار (طیفی گسترده از آخوندزاده و ملکم گرفته تا امینالدوله و میرزاحسینخان سپهسالار) دههها بود که به دنبال آن بودند که تا با تضعیف ارکان رژیم قاجاری، آن را به سوی فروپاشی برده و فرماسیون غربزدگی شبهمدرن را بر ایران حاکم نمایند. آنها این خواست خود را به اشکال مختلف عنوان میکردند و از طرق متفاوت به دنبال اجرای آن بودند تا آنکه فرصت جنبش عدالتخانهی مردمی و حاکمیت بیخبری، غفلت، جهل و فقدان بصیرت بر فضای عمومی کشور، آنها را موفق ساخت که با عنوان کردن شعار مشروطه، روایتی از ایدئولوژی لیبرالیسم را مطرح و حاکم نمایند تا از طریق آن، حرکت خود به سوی حاکم کردن فرماسیون غربزدگی شبهمدرن را پیش ببرند و چنین نیز کردند. ادبیات زمینهساز مشروطه، که در هیئت مجموعهای از آثار داستانی ترجمهشده، اشعار و آثار منظوم، چند اثر داستانی منثور و برخی مطالب ژورنالیستی فعلیت یافته بود، نقشی مؤثر در ترویج مشهورات سکولار-لیبرالی در برخی اقشار و گروههای متنفذ، هماهنگ کردن حرکت غربزدههای شبهمدرنیست و سمتدهی به آنها و فریب لایههای فعال افکار عمومی جامعه و تعمیق آنها (نسبت به اتفاق فاجعهباری که در شرف وقوع بود و نسبت به باطن آنچه شبهمدرنیستها در نظر داشتند و به دنبال آن بودند) بازی کرد. در ادامه میکوشیم تا ویژگیهای عمومی «ادبیات زمینهساز مشروطه» را بیان کنیم: 1. ادبیات زمینهساز مشروطه را میتوان نخستین دوره و آغازگر ادبیات معاصر ایران نامید. مبدأ زمانی ظهور و فعالیت ادبیات زمینهساز مشروطه را میتوان حدود سال 1300هـ.ق دانست. هرچند که جوانهها و نمونههایی از آن در دو سه دهه پیشتر نیز بهصورت پراکنده ظاهر شده بود. این ادبیات تا سال 1324هـ.ق صورت فعال ادبیات معاصر ایران بود و با صدور فرمان مشروطه و تغییر شرایط سیاسی کشور، ادبیات معاصر ایران وارد مرحلهی دیگری میشود. بنابراین میتوان زمان تقریبی ادبیات زمینهساز مشروطه را حد فاصل سالهای 1300 تا 1324هـ.ق دانست. 2. ادبیات زمینهساز مشروطه بیشتر در میان گروههای مختلف کاست روشنفکری ایران و طیف بهاصطلاح اصلاحطلبانِ شبهمدرنیستِ دربارِ قاجار و نیز بخشهایی از طبقهی متوسط شهریِ در حال شکلگیری و سرمایهدارانِ نوظهور این مقطع، نفوذ و مخاطب داشت. ادبیات زمینهساز مشروطه از عوامل مؤثر در ایجاد هژمونی روشنفکران شبهمدرنیست و انحراف حرکت اعتراضی عدالتخانه توسط آنها (به نفع استعمار انگلیسی و شبهمدرنیزاسیون ایران) بوده است. 3. ادبیات زمینهساز مشروطه، بهلحاظ محتوا و جهتگیری ایدئولوژیک، دارای گرایشهای لیبرال-ناسیونالیستی و سوسیال-دموکراتیک است. اساساً مضامین ناسیونالیستی و لیبرالیستی و نوعی دینگریزی و روحانیتستیزی آشکار بر این ادبیات غلبه دارد. ادبیات زمینهساز مشروطه نوعی شیفتگی و مجذوبیت و مرعوبیت نسبت به مدرنیته و مشهورات مدرنیستی و عالم غرب مدرن دارد. 4. ادبیات زمینهساز مشروطه، بهلحاظ قالب و برخی وجوه ساختاری ادبی در قلمروهای نثر و نظم، تغییراتی را در قالبهای مرسوم ادبیات کلاسیک فارسی پدید آورده است. در قلمرو نثر، نخستین کوششها در نگارش رمان (البته اغلب بهصورت تقلیدی و سطحی) صورت گرفته است و رمانوارههایی چون «کتاب احمد» و «مسالکالمحسنین» از عبدالرحیم طالبوف، «سیاحتنامهی ابراهیم بیگ» از زینالعابدین مراغهای و «حکایت یوسف شاه» (اصل آن به زبان ترکی بوده است) از میرزا فتحعلی آخوندزاده، نگارش و نشر یافته است. در ادبیات زمینهساز مشروطه، در قلمرو شعر کلاسیک، ضمن بروز دگرگونی در محتوا و توجه بیشتر به موضوعات و مسائل سیاسی و اجتماعی و کوشش در جهت ترویج مضامین شبهمدرنیستی، از لحاظ قالب نیز تغییراتی پدید میآید و قالبهایی چون مسمط و مستزاد و تصنیف از مهجوریت خارج میشوند و مورد توجه خاص شعرای این دوره قرار میگیرند. این قالبها بهعنوان چارچوبی برای بیان محتوای غالباً سیاسی و سنتستیزانه و در بسیاری موارد، دینستیزانهی شبهمدرنیستی مورد استفاده قرار میگیرند. 5. ادبیات زمینهساز مشروطه، بهلحاظ محتوا، به میزان زیادی رویکرد انتقادی نسبت به مظاهر فساد و انحطاط قاجاریه دارد؛ اما بهگونهای تعمدی (و شاید در آثار برخی نیز بهصورت سهلانگارانه) میان حقایق، آموزهها و آداب قدسی و تعالیم دینی از یکسو و رسوم منجمد، متحجر، غلط و ساخت فرتوت استبداد کلاسیک ایران از سوی دیگر، هیچ تفاوتی نگذاشته و با نوعی خلط مبحث، تحت لوای مبارزه با مظاهر فساد و انحطاط قاجاری، به دینستیزی و ترویج سکولاریسم شبهمدرن روی میآورد. البته ظهور این ویژگی در نویسندگان و شاعران مختلف این ادبیات، یکسان نبوده و در حدواندازههای متفاوت فعلیت یافته است. اما به هر حال، جهتگیری غالب ادبیات زمینهساز مشروطه، دینستیزی و تخطئهی سنتها و استهزای روحانیت و هویت اسلامیِ اعتقادات مردم است. 6. ادبیات زمینهساز مشروطه درونمایههای آشکار سیاسی و ناسیونالیستی دارد. ناسیونالیسمی که این ادبیات عنوان میکند، نوعی ناسیونالیسم تقلیدی و سطحی است که در مقطع مورد بررسی ما، محور اصلی ایدئولوژیک غربزدگی شبهمدرن در ایران است. اساساً فرماسیون غربزدگی شبهمدرن در مقطع شکلگیری اولیه و تأسیس خود، از ناسیونالیسم باستانگرای دارای تمایلات شووینیستی، بیش از هر ایدئولوژی دیگری، در جهت ظهور و فعلیتیابی خود بهره برده است. اغراق نیست اگر بگوییم ناسیونالیسم باستانگرایی شبهمدرنیست در حد فاصل سالهای 1290 تا 1324هـ.ق (زمان صدور فرمان مشروطه)، اصلیترین ایدئولوژی روشنفکران شبهمدرنیست ایران بوده است و این محوریت ایدئولوژیک در ساختمان رژیم پهلوی و فرماسیون غربزدگی شبهمدرنی که این رژیم شکل داد و از آن حمایت کرد، کموبیش تداوم یافت. ادبیات زمینهساز مشروط نیز عمیقاً از ناسیونالیسم باستانگرای شبهمدرنیست (که در بطن خود دارای تمایلات شووینیستی بود) متأثر بوده و میتوان گفت که صورت تقلیدی ایدئولوژی ناسیونالیسم، که در ایران آغاز قرن سیزدهم هجری قمری در هیئت ناسیونالیسم باستانگرا ظاهر شده بود، بر ادبیات زمینهساز مشروطه حاکم بوده است. ناسیونالیسم باستانگرا در آثار اصلیترین نمایندگانش در ادبیات، یعنی نویسندگان و شاعرانی چون زینالعابدین مراغهای، فتحعلی آخوندزاده، عبدالرحیم طالبوف، میرزا آقاخان کرمانی، ادیبالممالک فراهانی، میرزا حبیب اصفهانی و... و نیز آرای اصلیترین تئوریسین غربزدگی شبهمدرن در این مقطع (یعنی میرزا ملکمخان ناظمالدوله) صبغهی ضداستعماری جدیای ندارد و در اکثر موارد، از طریق ترویج تجددمآبی (خواسته یا ناخواسته)، مبلّغِ سیطرهی استعمارِ سرمایهداریِ مدرنِ غربی میگردد. این ناسیونالیسم باستانگرایی شووینیستی (برتریطلبانه) بر مجموعهای از مدعاهای بیاساس نژادپرستانه در خصوص قوم مجعولی به نام «آریایی» و خیالبافیهای بدون پشتوانهی تئوریک و غیرمستندی دربارهی بهاصطلاح «عظمت ایران باستان» قرار دارد که ساختهی ایدئولوگها و مستشرقین فراماسون و اغلب مأمور دولتهای استعماری بریتانیا و فرانسهی قرن نوزدهم بوده است. مورخانی چون گیرشمن، گلدزیهر، مولر و عدهای دیگر و دیپلماتهای جاسوسی مثل سِر جان ملکم، سر هارفورد جونز و فریزر، برپایهی مفروضات غیرمستند و بیپایهی نژادپرستانهای که امثال چمبرلین، گوبینو و تئوریسینهای وابسته به محفل «تئوسوفی» و برخی «شرقشناسان» اوایل قرن نوزدهم به هم بافته بودند، ایدئولوژی برتریطلبانهی «ناسیونالیسم باستانگرا» را (بهعنوان یک ایدئولوژی ناسیونالیستی شبهمدرن) تدوین کردند تا از آن بهعنوان محملی فکری و نظری بهمنظور مبارزه با میراث معارف و وجوه اسلامی فرهنگ و تمدن ایران، بسترسازی برای تأسیس و بسط فرماسیون غربزدگی شبهمدرن، تحمیق مردم ایران و متشکل کردن کاست روشنفکری بهره گیرند. 7. ادبیات زمینهساز مشروطه، در وجه غالب و مبنایی خود، صبغهای سکولاریستی دارد. رویکردی سکولاریستی که مبتنی بر وجه سکولاریستی کاست روشنفکری ایران و ایدئولوژیهای مختلف آن (بهویژه ناسیونالیسم باستانگرا) است. شاکلهی روشنفکری ایران و جهانبینی حاکم بر آن (به تبع ماهیت غربزدهی شبهمدرنیستی که دارد)، سکولاریستی و دینستیزانه است و این ویژگی را در آرا و آثار روشنفکرانی چون میرزا ملکم، طالبوف، آخوندزاده، میرزا آقاخان کرمانی، میرزا یوسفخان مستشارالدوله، محمدحسنخان اعتمادالسلطنه و دیگر روشنفکران، در اشکال مختلف، مشاهده میکنیم. ادبیات زمینهساز مشروطه نیز، به تبع نسبتی که با غربزدگی شبهمدرن و روشنفکری دارد، صبغهی سکولاریستی پیدا میکند.* شهریار زرشناس منبع: برهان انتهای متن/
93/07/02 - 02:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
جریان شناسی ادبیات معاصر ایران (1) ادبیات معاصر ایران آماج استعمار مدرن
جریان شناسی ادبیات معاصر ایران 1 ادبیات معاصر ایران آماج استعمار مدرنادبیات غرب زدهی شبه مدرن که از اواخر قرن سیزدهم پدیدار و ادبیات گرانقدر کلاسیک فارسی را به حاشیه راند مقوّم فرماسیون غرب زدهی شبه مدرن و یکی از مقوّمات اسارت ما و سلطهی استعمار مدرن در صدوپنجاه سال اخجریان شناسی ادبیات معاصر ایران (2) ادبیات شبهمدرن ایران چگونه پدیدار شد؟
جریان شناسی ادبیات معاصر ایران 2 ادبیات شبهمدرن ایران چگونه پدیدار شد کاست روشنفکری ایران نقش مهمی در زمینه سازی و پیشبرد پروژهی استعماریِ تأسیس و تحکیم غربزدگی شبهمدرن در این کشور بازی کرده است ادبیات غربزدهی شبهمدرن ایران نیز نوعاً و اساساً محصول کاست روشنفکری غربجریان شناسی ادبیات معاصر ایران (3) ادوار مختلف ادبیات معاصر ایران
جریان شناسی ادبیات معاصر ایران 3 ادوار مختلف ادبیات معاصر ایرانهمانگونه که مدرنیته در ایران به صورتی ناقص و سطحی تحقق یافته و شبهمدرنیته نامیده شده است ادبیات آن نیز در مقام ادبیات شبهمدرنیست تجسم و نمایندهی ظهور مراتب سطوح و شئونی ناقص از مدرنیته و ظهورات ادبی آن است اغروب پدر خوانده ادبیات معاصر ایران
غروب پدر خوانده ادبیات معاصر ایران گچساران - ایرنا - هجدهم شهریور سالروز درگذشت جلال آل احمد مترجم و نویسنده و روشنفکری ارجمند و ماندگار در تاریخ ادبیات ایران است به گزارش خبرنگار ایرنا روشنفکری که شاید نخستین گام های اساسی برای ورود ادبیات جهان با ترجمه رمان به ادبیات پارسی رادر دیدار مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی مطرح شد ایرانی: انقلاب اسلامی ایران زندگی و جهان بینی مرا عوض کرد
در دیدار مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی مطرح شدایرانی انقلاب اسلامی ایران زندگی و جهان بینی مرا عوض کردمدیر و کارکنان بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان روز گذشته 31 شهریور از نویسنده دفاع مقدس ناصر ایرانی دیدار کردند به گزارش خبرگزاری فارس عصر دیروز مهدی قزلی مدیرعامل بنیادگفتوگوی تفصیلی فارس به بهانه روز شعر و ادب فارسی گذری دوباره بر شعر هزاره سوم/پیشانی بلند ادبی همدان/ادبیات
گفتوگوی تفصیلی فارس به بهانه روز شعر و ادب فارسیگذری دوباره بر شعر هزاره سوم پیشانی بلند ادبی همدان ادبیات فارسی امتیاز ایران در دهکده جهانیامروزه تمام دپارتمانهای پزشکی مهندسی علمی و فنی نیز به جمع فعالان عرصههای فرهنگی و ادبی پیوسته و نسبت به آثار شعری اشتیاق ویژه نشان میچرا دانشگاهها ادبیات معاصر را بایکوت کردهاند؟!
چرا دانشگاهها ادبیات معاصر را بایکوت کردهاند تاریخ انتشار يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰ ۳۴ استاد ادبیات دانشگاه الزهرا س میگوید نگاه سیاسی به نویسندگان و شاعران معاصر اصلیترین دلیل پرداخته نشدن به آثار آنها در دانشگاههاست به گزارش الفِ کتاببنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران برگزار میکند آغاز شبهای شعر «ترانگیزان» با سرودههای عاشقانه
بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران برگزار میکندآغاز شبهای شعر ترانگیزان با سرودههای عاشقانهاولین شب شعر ترانگیزان در آستانه روز شعر و ادب فارسی با خوانش سرودههای عاشقانه به دبیری محمدعلی بهمنی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس این محفل ادبی چهارشنبه 26 شهریور از ساعت 18 تاداستان های عاشقانه در ادبیات کلاسیک ایران
داستان های عاشقانه در ادبیات کلاسیک ایران تهران - ایرنا - در ادبیات کلاسیک ایران ارزش ها و هنجارهای ایرانی در قالب عشق پاک مردانه و زنانه عشق ناپاک مردانه و زنانه عشق سنتی ایرانی عشق کورکورانه وعشق اجباری به زیبایی روایت می شود ادبیات هر ملت ریشه در فرهنگ و باورهای آن سرزنگذاریم ادبیات کهن ایرانی به فراموشی سپرده شود
نگذاریم ادبیات کهن ایرانی به فراموشی سپرده شود همدان-ایرنا-دبیر جشنواره بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت نگذاریم ادبیات و موسیقی کهن و فاخر فارسی به فراموشی سپرده شود به گزارش ایرنا پیام دهکردی روز چهارشنبه در آیین رونمایی از پوستربیست و یکمین جشنواره بیميخواهم ادبياتجديدي در فوتبالايران حاکمشود
ميخواهم ادبياتجديدي در فوتبالايران حاکمشود سرمربي نفت با وجود برد مقابل استقلال مورد تشويق هواداران اين تيم قرار گرفت او آنقدر از اين ابراز احساسات خوشحال شده بود که به ياد ديدار خداحافظي اش از استقلال افتاد به گزارش "ورزش سه" وقتی با منصوریان تماس گرفتیم او دوکوثری اعلام کرد علمیفرهنگی 150 کتاب جدید کودک منتشر میکند/ لزوم تناسب ادبیات کودک با زندگی کودک ایرانی
کوثری اعلام کردعلمیفرهنگی 150 کتاب جدید کودک منتشر میکند لزوم تناسب ادبیات کودک با زندگی کودک ایرانیمدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی گفت ادبیات کودک و نوجوان باید متناسب با تحولات زندگی کودکان این مرزو بوم متحول شود و نسل جوان نویسندگان که با این تحولات ارتباط نزدیکتری دارتد بادبیات نوین ایران برگرفته از ادبیات رئالیستی روسیه است
ادبیات نوین ایران برگرفته از ادبیات رئالیستی روسیه استیک منتقد ادبی گفت بخش عمدۀ ادبیات نوین ایران برگرفته از ادبیات رئالیستی روسیه است از همین رو بیشتر آثاری که نویسندگان پیشرو ایران پدید آورند جنبه رئالیستی دارد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس در پنجمین نشست نقد کتاب امدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی: ادبیات و شعر بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ایرانی است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادبیات و شعر بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ایرانی استمدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت ادبیات و شعر بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ایرانی است به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جننشست علمي «زبان و ادبيات فارسي و هويت اسلامي ايراني» برگزار می شود
دین و اندیشه به همت پژوهشكده فرهنگ و مطالعات اجتماعي نشست علمي زبان و ادبيات فارسي و هويت اسلامي ايراني برگزار می شود نشست علمي زبان و ادبيات فارسي و هويت اسلامي ايراني به همت پژوهشكده فرهنگ و مطالعات اجتماعي پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روز يكشنبه 23 شهريور ماه 1393 برگزدر حاشیه مراسم ملی صنعت چاپ بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران از «محمدعلی بهمنی» تقدیر کرد
در حاشیه مراسم ملی صنعت چاپبنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران از محمدعلی بهمنی تقدیر کردبنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران دیروز در جشنی که به مناسبت ملی شدن صنعت چاپ برگزار شد از محمد علی بهمنی تجلیل کرد به گزارش خبرگزاری فارس در حاشیه مراسم امسال جشن ملی صنعت چاپ که با حضور علی جدلیل بایکوت ادبیات معاصر در دانشگاهها
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰ ۴۲ مریم حسینی میگوید نگاه سیاسی به نویسندگان و شاعران معاصر اصلیترین دلیل پرداخته نشدن به آثار آنها در دانشگاههاست استاد ادبیات دانشگاه الزهرا س در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره علت اینکه چرا در دانشکدههای ادبیات-
گوناگون
پربازدیدترینها