تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836954230
جریان شناسی ادبیات معاصر ایران (1) ادبیات معاصر ایران آماج استعمار مدرن
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جریان شناسی ادبیات معاصر ایران (1)
ادبیات معاصر ایران آماج استعمار مدرن
ادبیات غرب زدهی شبه مدرن، که از اواخر قرن سیزدهم پدیدار و ادبیات گرانقدر کلاسیک فارسی را به حاشیه راند، مقوّم فرماسیون غرب زدهی شبه مدرن، و یکی از مقوّمات اسارت ما و سلطهی استعمار مدرن در صدوپنجاه سال اخیر بوده است.
مهمترین عنصر شکل دهنده هویت فرهنگی ایران در طول تاریخ، بی تردید زبان و ادبیات فارسی است. حوزه تمدنی ایران که در سیر تاریخی خود با اسلام گره خورد و بر غنای معرفتی آن افزوده شد، بیشترین و بارزترین وجه فرهنگی خود را در ادبیات غنی که سرشار از محتوای حکمی و معرفتی و آموزه های اخلاقی منبعث از منابع معرفتی دین است، به منصه ظهور رساند. ادبیات غنی گذشته ایران که با قاطعیت می توان آن را بر فراز قله ادبیات جهان دانست، سرشار از روح معنوی و معارف حکمی است که انعکاس دهنده روح تعالی جویی ایرانیان و بیانگر حضور آنان در ساحت قدسی روح بشری است. از این روی به نظر می رسد که پرداختن به ادبیات ایران و واکاوی تحولات آن در رسیدن به یک خودآگاهی تاریخی و فهم هویت فرهنگ ایرانی و حرکت به سمت تمدن سازی اهمیت به سزایی دارد. اهمیت این مهم به حدی است که بارها مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره آن سخن گفته اند و همگان را به توجه بیشتر به آن دعوت کرده اند. ایشان در دیدار با اعضاى دومین مجمع بینالمللى زبان فارسى در این باره می فرمایند: « هر کس به معارف بشرى علاقهمند باشد، باید براى زبان فارسى ارج و مرتبهاى خاص قائل باشد؛ زیرا این زبان پرظرفیت، شیرین، رسا و زیبا توانسته است بخش عظیمى از مناطق جغرافیایى جهان را تحت تسلط و سیطره معنوى خود درآورد، با نفوذ معنوى، کارآیى، شیوایى و قدرت بلاغت خود در دل ملتها جا باز کند و براى آنان فرهنگ، دین، معرفت و تمدن به ارمغان آورد...اکنون زبان فارسى بهترین حامل و رسانه براى معارف، افکار، نوآورى و تمدن عمیق اسلامى محسوب مىشود و بر این اساس وظیفه ما در قبال زبان فارسى بسیار سنگین است.» 12/12/1377 ایشان همچنین در دیدار با اعضای مجمع بین المللی استادان زبان فارسی می فرمایند: «زبان فارسی در واقع جویبار پر فیضی از گنجینه عظیم مواریث فرهنگی ایرانیان و ملتهای فارسی زبان است و برای ملتهای دیگر نیز پدیدهای بسیار بزرگ و شکوهمند محسوب میشود. زبان فارسی از گسترش واژگانی و ظرفیت ترکیب پذیری برخوردار است، آهنگی گوشنواز، به هنجار و زیبا دارد و با تکیه بر خصوصیات واژگانی و ترکیبی خود میتواند هر بخشی از گستره معارف بشری را ارائه دهد و آن را بیان کند ... زبان فارسی وسیله ای انحصاری برای دست یافتن به مفاهیم والا وحکمت عظیم و بی نظیری است که در میراث فرهنگی این زبان، درکتابهای علمی، ادبیات، حکمت و اخلاق به صورت شعر و نثر وجود دارد و بر همین اساس زبان فارسی برای تمام کسانی که علاقهمند به معارف والای بشری هستند، یک ذخیره مهم، باارزش، قابل فراگیری و پیگیری است»16/10/1374 متأسفانه ادبیات غنی گذشته ایران در دوران معاصر دچار رخوت و سستی گردید و از ان دوران اوج خود فاصله گرفت. مواجهه فرهنگ استعماری و مهاجم غرب با فرهنگ ایرانی طی یک قرن اخیر تأثیر مخرب بسیاری بر ادبیات فارسی برجای نهاد و باعث رسوخ تفکرات ایدئولوژیک مدرن غرب بر ادبیات فارسی گردید. از این رو به نظر می رسد، جریان شناسی ادبیات معاصر ایران نگاهی فراتر از یک بحث فنی و ادبی به مقوله مهم ادبیات دارد و به آن به عنوان یک عنصر تأثیر گذار اجتماعی نگاه می کند که بازتاب دهنده وضعیت یک جامعه است و در عین حال یک عنصر مهم فرهنگی است که می تواند با نفوذ ایدئولوژی های مهاجم بر آن، به یک عامل ضداجتماعی بدل شده و پایه های فرهنگی یک جامعه را به ویرانی کشاند. در این سلسله نوشتار که از این پس در وبگاه اندیشکده برهان و به قلم توانمند استاد گرانقدر آقای دکتر شهریار زرشناس به صورت هفتگی و در روزهای دوشنبه منتشر می گردد به جریان شناسی ادبیات معاصر ایران و بررسی سیر تطور آن پرداخته خواهد شد. این سلسله نوشتار تلاشی است ارزشمند که می تواند مقدمه ای برای جریان شناسی ادبیات ایران معاصر باشد و با رویکرد جریان شناسانه و نقادانه چراغی روشن برای گشودن افق های بالاتر فرا روی پژوهشگران فرهنگ و ادبیات ایران قرار دهد. مقدمه: آثار منظوم و منثور ادبی در ملل و اقوام مختلف چونان آیینهای، بازتابندهی روح، هویت، احوال، عهد، عالم و افق تاریخی آنهاست. در یونان باستان، هنگام ظهور تاریخ غرب، آثار شاعرانی چون هومر و هیزیود، اولین مظاهر مکتوب و ادبی ظهور همهی تاریخ غرب (در دورهی باستانی آن) بودند. در عالم غرب مدرن هم، آثار ادبی منظوم و منثور فرانچسکو پترارک، جیروانی بوکاچیو، جان میلتون، تاسو و بسیاری دیگر، هریک به طریقی، وجوه و دقایقی از روح اومانیستی غرب مدرن را در مقاطع مختلف قطور آن، عیان میکردند و این امر اختصاص به مرحلهی آغاز یک عهد تاریخی ندارد؛ همانگونه که منظومهی «سرزمین هرز» تیاس الیوت و سیلویا پلات، بهگونههای مختلف از انحطاط و احتضار و آغاز زوال غرب مدرن سخن میگویند و این خصیصهی آیینگی ادبیات، اختصاص به آثار منظوم و اشعار ندارد و در خصوص آثار منثور نیز صدق میکند. برخی آثار ادبی، همچنین بازتابندهی وجوه بنیادین هویت اقواماند و شاکلهی هویتی یک قوم را در خود عیان میکنند. در ادبیات اقوام و مردمان چین، هند، ژاپن، بینالنهرین باستان و ساکنان برخی سرزمینهای اروپایی و مردمان دیگر نقاط عالم، زمانی که در تاریخ شرقی حیات خود به سر میبردند نیز شاهدیم که ادبیات به صور مختلف بازگوکنندهی مؤلفههای بنیادین هویت و نیز احوالات، اوقات و ادوار مختلف تاریخی آنهاست. در عالم ایران پس از اسلام، ادب منظوم و منثور، حکایات و در کل آنچه میتوان میراث ادبی ایرانیان مسلمان در زبان فارسی نامید، از جهات عدیده، هم بازتابدهندهی مؤلفههای اصلی هویتی ما بوده است و هم احوال، اطوار، ادوار و اکوار تاریخ ایران پس از اسلام (و حتی از جهاتی برخی وجوه ایران پیش از اسلام) را روایت کرده است. ادب (ادبیات) در پیشینهی تاریخی-فرهنگی مردم ایران (آنچه میتوانیم آن را ادبیات کلاسیک فارسی بنامیم) نوعاً دارای مضامین حکمی، تعلیمی، دینی و عرفانی بوده و از زبانی تمثیلی و نمادین بهره میبرده است. در بررسی تاریخ تطور ادب فارسی از نیمهی اول قرن سوم هـ.ق و پیدایی اولین آثار منظوم و منثور فارسی دری تا دهههای پایانی قرن سیزدهم هـ.ق (که سیطرهی ادبیات شبهمدرن تدریجاً پدیدار میشود و میراث و میراثداران ادب کلاسیک فارسی به حاشیه رانده میشود) مشاهده میکنیم که ادبیات کلاسیک فارسی به موازات فراز و فرودهای تمدن ایران پس از اسلام، احوال و دگرگونیهای مختلفی را تجربه میکند. در لایههای مختلف و شئون متکثر ادبیات کلاسیک فارسی، بهویژه در جهاننگری غزلیات حافظ، سعدی و نیز در بوستان، گلستان و منظومههای نظامی گنجوی و عطار و در وجوه ولایی، دینی و اخلاقی شاهنامهی فردوسی، میتوان مؤلفههای بنیادین هویت مردمان این سرزمین را مشاهده کرد. هویتی که در ادبیات کلاسیک فارسی ظاهر شده است آمیزهای است از تعالیم قدسی اسلامی و برخی رهآوردهای فرهنگ یونانی و مردهریگ بهجامانده از ایران باستان و برخی وجوه فرهنگ عرب جاهلی که آموزههای اسلامی در آن نقشی مهم و حضوری پررنگ دارند. مجموعهی ادب کلاسیک فارسی اگرچه تماماً اسلامی نیست و برخی جنبههای ناهنجار متأثر از فرهنگهای دیگر در آن حضور دارد، اما وجه غالب آن عمیقاً ملهم از آموزههای دینی است و در کل همانگونه که بیان شد، ادب کلاسیک فارسی را میتوان و باید نوعی ادبیات حکمی، دینی، اخلاقی و عرفانی دانست. غزل حافظ و نثر سعدی را میتوان نقاط اوج ادبیات کلاسیک فارسی دانست و در این آثار بهعنوان آیینهای برای دریافت درونیترین لایههای روح معنوی ساکنان این مرزوبوم نظر کرد. در آثار مختلف نثر و نظم ادب کلاسیک فارسی همچنین میتوان جلوههایی از فراز و فرود تاریخی این مردم و نیز سیر تطور و بسط این ادبیات را مشاهده کرد. زبان و ادب فارسی پس از دورهی اوج خود، در نثر و شعر عطار، مولوی، سعدی و حافظ، برای مدت زمان کوتاهی رو به افول نهاد. اما از قرن دهم هـ.ق و با ظهور صفویه، شاهد نوعی شکوفایی ادبی هستیم که این بار وجه شیعی آن غالب و پررنگ است. آنچه در دورهی رستاخیز کوتاهمدت صفویان ظاهر گردید، اگرچه بسیار ارزشمند و ستایشبرانگیز است (بهویژه از جهت توجه به منقبت ائمهی شیعه(ع) در آثار نظم و نثر این دوره و پدیداری میراث مکتوب عظیمی از ادبیات فقهی و کلامی شیعه و ظهور شاعرانی چون محتشم و رواج مراثی دینی برای امامان)، اما متأسفانه به شکوفایی ادبیاتی در حد و اندازهی دورهی اوج ادبی ما نینجامید. به این نکته باید توجه کرد که آنچه دربارهی آثار سعدی و حافظ بهعنوان زبان معیار برای نثر و شعر فارسی میگوییم، به معنای تأیید تاموتمام همهی وجوه و جنبههای آموزهها و جهانبینی سعدی و حافظ نیست، زیرا برای ما که از منظر «ادبیات واقعگرای آرمانخواه اسلامی شیعی ملتزم به انقلاب اسلامی» به ادبیات نگاه میکنیم، فقط و فقط آثاری که بازتابندهی تاموتمام روح و باطن تعالیم معصومین (ع) و اسالیب ادبی قرآنی باشد، میتواند بهطور کامل مورد تأیید قرار گیرد. بهعنوان مثال، شاید از پارهای جهات، نقدهایی بر برخی مفاهیم و نکات مطروحه در ادب کلاسیک فارسی و آثار بعضی بزرگان آن وارد باشد (مثلاً پارهای سهلانگاریها در خصوص لزوم توجه به شریعت و یا برخی شطحیات و نمونههایی از این دست)، اما به هر حال، در این مهم تردیدی نیست که گوهر آموزههای ادب کلاسیک فارسی، محتوایی معنوی و اخلاقی دارد و متذکر به حقایق دینی است. ادب کلاسیک فارسی در امتداد سیر تاریخی خود پس از روزگار صفویه تا حدودی طراوت و خلاقیت خود را از دست داد و شاعران و نویسندگان موسوم به «مکتب بازگشت» از عبدالرزاق دنبلی و صبای کاشانی گرفته تا قاآنی، سروش، اصفهانی و حتی میرزا ابوالقاسم قائممقام فراهانی، اگرچه کوشیدند تا شکوفایی ادب کلاسیک را احیا نمایند، اما چندان در این کار موفق نشدند. در بررسی تاریخ هنر و ادب کلاسیک میبینیم که اگرچه در دورهی صفویه کوششی برای احیای نحوی هنر و ادب دینی و اسلامی اصیل (شیعی) صورت گرفت که تا حدودی و از جهاتی نیز موفق بود و موجب رواج گونهای از شعر دینی و مدح و منقبت اولیای دین گردید، اما بنا به عللی (که بررسی آن از حوصلهی این رساله خارج است)، شعر و نثر دینی شیعی ما نتوانست به نقطهی اوجی برسد که مرحلهی کمال پیش از خود را پشت سر بگذارد و از این رو، شکوفایی ادبی پدیدارشده، همچون خودِ رستاخیز صفویه، مستعجل بود. وجه غالب ادب دورهی صفویه در شعر، یعنی «سبک هندی» نیز علیرغم زیباییها و ظرافت و حتی در بسیاری موارد عمق معانی عرفانیاش (مثلاً در شاعری چون عبدالقادر بیدل دهلوی)، به هر حال موفق به ایجاد گونهای سبکِ ادبیِ خلاقِ زیبایِ شکوفایِ تماماً مبتنی بر رویکرد متعهدانهی شیعی نگردید و شاید تاریخ، انجام این وظیفه را برای شاعران متعهد انقلابیِ شیعهی دوران انقلاب اسلامی به امانت نگاه داشته است. راهورسم موسوم به «نهضت بازگشت» نیز اگرچه به دوران شکوفایی از تاریخ ادب این سرزمین چشم دوخته بود، اما به دلیل فقدان اصالت و حالت سطحی و منفعلی که داشت و نیز به این علت که دیگر وضع و اقتضای مرحلهی تاریخیای که این مردمان و شاعران و نویسندگان در آن قرار داشتند، امکان چنین احیایی را به ایشان نمیداد، در عمل ناموفق ماند و تا حدود زیادی به ورطهی شبیهسازی و تقلید درغلتید. هرچند که به هر حال و در پارهای موارد، موجب احیای برخی زیباییها و موازین متین فراموششدهی ادب فارسی گردید. نهضت بازگشت نتوانست جریان پرنشاط و فعال و توانمندی در ادب کلاسیک فارسی به راه اندازد. نهضت بازگشت ادبی از قرن دوازدهم هـ.ق آغاز گردیده بود، اما در قرن سیزدهم هـ.ق، در متن یکی از فرودهای تاریخ کلاسیک ایران پس از اسلام تداوم یافت. عالم تاریخی ایران پس از اسلام (که یک عالم اسلامی در معنای دقیق کلمه نبود، اما مایههای نیرومند اسلامی در آن حضور داشت و بهویژه با ظهور صفویه از حضور تأثیرگذار آموزههای قدسی شیعی بیش از پیش بهرهمند گردیده بود) از نیمهی دوم قرن دوازدهم هـ.ق، یکی از مقاطع افول و فرود خود را تجربه میکرد. به نظر میرسد اگر در اوایل سدهی سیزدهم، استعمارِ متجاوزِ سلطهگرِ غرب مدرن، در ایران حضور پیدا نمیکرد، عالم تاریخی ما دوباره بهنوعی خود را بازمییافت و شاید میتوانست برای مدت زمانی دیگر در همان مدارِ افق خود حرکت نماید. اما با هجوم سازمانیافته، گسترده و فراگیر استعمار غرب مدرن به ایران از آغاز قرن سیزدهم هـ.ق، به یکباره آرایش صحنه دگرگون شد. زمانی که هجوم فرهنگیـسیاسی استعمار مدرن با محوریت استعمار انگلیس علیه ما، در سال 1212هـ.ق آغاز شد و بهصورت مستمر ادامه یافت و شدیدتر و عمیقتر گردید و با حضور دیگر دولتهای استعمار مدرنیست، حلقههای متعدد تکمیلی پیدا کرد، عالم تاریخی ما گرفتار یک رکود و فرود بود و ادب کلاسیک فارسی با تلاش در چارچوب مکتب بازگشت ادبی، اگرچه به احیای شکوفایی و خلاقیت پیشین نظر دوخته بود، اما متأسفانه بیشتر تکلف و تقلید و ظاهرگرایی ادبی را بازتولید میکرد. در چنین شرایطی، تمدن، ادب و تمامی وجوه عالم ما، در تندباد تعرض طوفان ویرانگرِ غربِ مدرنِ مستکبرِ متجاوز گرفتار آمد و به بازی طرارانهای کشیده شد که رهآورد آن برای مردمان این سرزمین، چیزی به نام «فرماسیون غربزدگی شبهمدرن» بود. فرماسیون غربزدگی شبهمدرن تقدیر شومی را برای ما رقم میزد و «ادبیات غربزدهی شبهمدرن ایران» (که مسامحتاً «ادبیات معاصر» نامیده شده است) صورت ادبیِ ظهور و سیطرهی فرماسیون غربزدگی شبهمدرن ایران بود. فرماسیون غربزدگی شبهمدرن را استعمار غرب مدرن (با مرکزیت و محوریت استعمار انگلستان) بر ایران تحمیل کرد تا از طریق آن، ایران را در دام و قفس مجموعه کشورهای اقماری و پیرامونی نظام سلطهی استکباری نگاه دارد، زیرا سیطرهی فرماسیون غربزدگی شبهمدرن در ایران، سرپل و تضمینکنندهی تداوم سلطهی فراگیری استعمار غرب مدرن بر این کشور بود. فرماسیون غربزدگی شبهمدرن، برای استقرار و تداوم و بسط سلطهی خود، نیازمند سیستم (ساخت)های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شبهمدرنیستی متناسب با اقتضائات خود بود. فرماسیون غربزدگی شبهمدرن نوعی ادبیات نیز پدید آورد که با ادب کلاسیک فارسی تفاوت و حتی تقابل ماهوی داشت. ادبیاتی که فرماسیون غربزدگی شبهمدرن پدید آورد، یکی از بسترها و مجراهای بسط، تحکیم و ترویج فرهنگ، جهانبینی و هویت کاذب و بحرانزدهی غربزدگیِ شبهمدرن بوده است. ادبیات غربزدهی شبهمدرن را بعضاً (و مسامحتاً) ادبیات معاصر نیز نامیدهاند. ادبیات غربزدهی شبهمدرن از دهههای هفتاد و هشتاد قرن سیزدهم هـ.ق پدیدار گردید و تدریجاً بر دامنهی نفوذ آن افزوده شد؛ به نحوی که ادب گرانقدر، معنوی و حکمی کلاسیک فارسی را به حاشیه راند. ادبیات غربزدهی شبهمدرن ایران مقوّم فرماسیون غربزدهی شبهمدرن و از این رو، یکی از مقوّمات اسارت ما و سلطهی استعمار مدرن در صدوپنجاه سال اخیر بوده است ادامه دارد... منبع: برهان انتهای متن/
93/06/22 - 05:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
به بهانه انتشار یادداشت مهدی اخوان ثالث انتشار بخش دیدهنشده از تاریخ ادبیات معاصر ایران/ نشانهای بر یک شناخت
به بهانه انتشار یادداشت مهدی اخوان ثالثانتشار بخش دیدهنشده از تاریخ ادبیات معاصر ایران نشانهای بر یک شناخت واقعیانتشار معنادار این سند تاریخی از سوی دفتر حفظ و نشر آثار معظم له در حالی اتفاق می افتد که از حجم عظیم اسناد و مدارکی از این دست هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست خبرگزارغروب پدر خوانده ادبیات معاصر ایران
غروب پدر خوانده ادبیات معاصر ایران گچساران - ایرنا - هجدهم شهریور سالروز درگذشت جلال آل احمد مترجم و نویسنده و روشنفکری ارجمند و ماندگار در تاریخ ادبیات ایران است به گزارش خبرنگار ایرنا روشنفکری که شاید نخستین گام های اساسی برای ورود ادبیات جهان با ترجمه رمان به ادبیات پارسی راکوثری اعلام کرد علمیفرهنگی 150 کتاب جدید کودک منتشر میکند/ لزوم تناسب ادبیات کودک با زندگی کودک ایرانی
کوثری اعلام کردعلمیفرهنگی 150 کتاب جدید کودک منتشر میکند لزوم تناسب ادبیات کودک با زندگی کودک ایرانیمدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی گفت ادبیات کودک و نوجوان باید متناسب با تحولات زندگی کودکان این مرزو بوم متحول شود و نسل جوان نویسندگان که با این تحولات ارتباط نزدیکتری دارتد بهجدهم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران
هجدهم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران تهران- ایرنا- امروز سه شنبه هجدهم شهریور 1393 هجری خورشیدی سیزدهم ذی القعده 1435 هجری قمری نهم سپتامبر سال 2014 میلادی است 29 سال پیش در چنین روزی عملیات قادر که با رمز یا صاحب الزمان عج آغاز شده بود با موفقیت به پایان رسید مهمترین رونگاه الشرق الاوسط به شاعر ایرانی که کاندیدای نوبل ادبیات شد
نگاه الشرق الاوسط به شاعر ایرانی که کاندیدای نوبل ادبیات شدروزنامه الشرق الاوسط در گزارشی به مناسبت درگذشت سیمین بهبهانی از این شاعر نوشته است الشرق الاوسط در گزارش خود آورده است معمولا شاعران بهترین آثار ادبی خود را در فاصله 17 تا 30 سالگی ارائه میدهند به عبارت دیگرحفظ حقوق ملت ایران خط قرمز مذاکرات با 1+5 / تغییر ادبیات گفتمان در مذاکرات با روی کار آمدن موگرینی
هانیزاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد حفظ حقوق ملت ایران خط قرمز مذاکرات با 1 5 تغییر ادبیات گفتمان در مذاکرات با روی کار آمدن موگرینی یک کارشناس سیاست خارجی گفت حفظ حقوق ملت ایران خط قرمز مذاکرات با گروه 1 5 است در جریان این دیدارها باید تیم مذاکره کننده ایرانیبیستم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران
بیستم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران تهران- ایرنا - امروز پنج شنبه بیستم شهریور 1393 هجری خورشیدی پانزدهم ذی القعده 1435 هجری قمری و یازدهم سپتامبر سال 2014 میلادی است 28 سال پیش در چنین روزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات انصار الحسین ع را در غرب استان خوزستان آغاز کردرویکردهای معاصر در سرامیک ایران
رویکردهای معاصر در سرامیک ایران نمایشگاه سفال و سرامیک با موضوع قفل بارویکردهای معاصر برگزار شد فرزاد فرجی نایب رئیس انجمن سفالگران ایران در گفتگو با خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت نمایشگاه انجمن سفالگران ایرانی با نمایش آثار برگزیدهای با عنوان قفل درنگارخانه بهارنوزدهم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران
نوزدهم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران تهران- ایرنا- امروز چهارشنبه نوزدهم شهریور 1393 هجری خورشیدی چهاردهم ذی القعده 1435 هجری قمری و دهم سپتامبر سال 2014 میلادی است 35 سال پیش در چنین روزی آیت الله سید محمود طالقانی روحانی مبارز و نخستین امام جمعه تهران درگذشت مهمترین روبه همت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد آیتالله طالقانی برگزار میشود
به همت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایرانبزرگداشت سی و پنجمین سالگرد آیتالله طالقانی برگزار میشوددکتر موسی حقانی رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران از برگزاری مراسمی به مناسبت سی و پنجمین سالگرد نخستین امام جمعه تهران مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی در موسسه مطالعات تاریخ معاصربازیکنان ما شایستگی و توانایی صعود به دور دوم را داشتنند هاشمی: ادبیات اشتباه دلیل ناکامی ایران در جامجهانی ب
بازیکنان ما شایستگی و توانایی صعود به دور دوم را داشتنندهاشمی ادبیات اشتباه دلیل ناکامی ایران در جامجهانی بود نباید به فرانسه و صربستان میباختیمکارشناس بسکتبال ایران گفت ادبیات اشتباهی که وارد تیم ملی شد باعث نتیجه نگرفتن ایران در جام جهانی بسکتبال شد مصطفی هاشمی در گفتوگوزنان ایرانی در وقایع تاریخ معاصر نقش بسزایی داشتند
جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۸ معاون رییسجمهور در امورزنان گفت زنان ایرانی در نقش آفرینی وقایع تاریخ معاصر نقش بسزایی داشتند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجانغربی شهیندخت مولاوردی در افتتاحیه همایش خوی در گذر تاریخ اظهارکرد آذربایجان در طول تاریخفردا در کرمانشاه برگزار میشود اختتامیه همایش علمی و پژوهشی امام رضا(ع) در آینه ادبیات معاصر
فردا در کرمانشاه برگزار میشوداختتامیه همایش علمی و پژوهشی امام رضا ع در آینه ادبیات معاصرمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت اختتامیه همایش علمی و پژوهشی امام رضا ع در آینه ادبیات معاصر فردا در تالار انتظار شهر کرمانشاه برگزار میشود ابراهیم رحیمیزنگنه امروز در گاتمام مرحله داوري مقالات واصله به همايش امام رضا (ع) در ادبيات معاصر
۷ شهريور ۱۳۹۳ ۱۲ ۴۵ب ظ مسئول روابط عمومي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه اتمام مرحله داوري مقالات واصله به همايش امام رضا ع در ادبيات معاصر با پايان يافتن کار داوري مقالات ارسال شده به دبيرخانه همايش علمي پژوهشي امام رضا ع در ادبيات معاصر برگزيدگان اين همايش شاتمام مرحله داوری مقالات واصله به همایش امام رضا (ع) در ادبیات معاصردر کرمانشاه
کرمانشاه اتمام مرحله داوری مقالات واصله به همایش امام رضا ع در ادبیات معاصردر کرمانشاه پایان یافتن کار داوری مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش علمی پژوهشی امام رضا ع در ادبیات معاصر برگزیدگان این همایش شناخته شدند به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه محسن کرمیان رابط خبر بنیششم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران
ششم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران امروز پنج شنبه ششم شهریور 1393 هجری خورشیدی یکم ذی القعده 1435 هجری قمری بیست و هشتم اوت 2014 میلادی است 36 سال پیش در چنین روزی امام خمینی به دنبال نخست وزیری شریف امامی در پیامی به ملت ایران ضمن اشاره به سرکوب های مردمی رژیم پهلوی به دوسیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت جعفریجلوه:حماسه بیداری ایرانیان در تاریخ معاصر آثاری شایسته تر را می
سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومتجعفریجلوه حماسه بیداری ایرانیان در تاریخ معاصر آثاری شایسته تر را می طلبدمحمدرضا جعفری جلوه گفت درسال های گذشته هم بیش و کم درحیطه دفاع مقدس فیلم هایی چه داستانی و چه مستند تولید شده که موجب سپاس است اما کافی نیست حماسه بیداری ایرانیان در-
گوناگون
پربازدیدترینها