تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825968427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادبیات نوین ایران برگرفته از ادبیات رئالیستی روسیه است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
ادبیات نوین ایران برگرفته از ادبیات رئالیستی روسیه است
یک منتقد ادبی گفت: بخش عمدۀ ادبیات نوین ایران برگرفته از ادبیات رئالیستی روسیه است؛ از همین رو بیشتر آثاری که نویسندگان پیشرو ایران پدید آورند، جنبه رئالیستی دارد.

خبرگزاری فارس: ادبیات نوین ایران برگرفته از ادبیات رئالیستی روسیه است



به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، در پنجمین نشست نقد کتاب انتشارات علمی‌ و فرهنگی، کتاب «پژوهشی در رئالیسم اروپایی»، نوشته گئورگ لوکاچ، بررسی شد. در این نشست اکبر افسری، مترجم کتاب، و بیژن عبدالکریمی‌، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی‌، به عنوان کارشناس حضور داشتند. **تاثیر شرایط اجتماعی بر ظهور مکاتب ادبی عبدالکریمی‌ در خصوص پیدایش مکاتب ادبی گفت: مهم‌ترین عامل پیدایی هر مکتب ادبی، نوع نگرشی است که ادیبان هر دوره به زندگی و دنیای پیرامون خود دارند؛ در نتیجۀ همین نگرش است که بیان هنری، شکل‌های گوناگونی می‌یابد و تغییراتی در بکارگیری  زبان و شیوۀ کاربرد واژگان پیش می‌آید. وی افزود: خلاصه اینکه شرایط و اوضاع اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی در ایجاد یا تغییر مکاتب ادبی تاثیر غیر قابل انکاری دارد. در تاریخ ادبیات می‌بینیم که مکتب‌هایی کاملاً متفاوت، مثل سمبولیسم و رئالیسم تقریباً  به طور همزمان، سر برآوردند و در کنار یکدیگر شکفتند. عبدالکریمی‌ ادامه داد :در ادبیات رئالیستی، نویسندگان و شاعران به انعکاس واقعیات و آسیب‌های اجتماعی زمانه و جوامع خودشان پرداختند، عادت‌‌ها و آداب خوب و بد اجتماع شان را روشن کردند، قهرمانانشان را از میان عامه مردم از هر محل و محیطی برگزیدند، آنها از نوشتارهای رازناک و معماگونه پرهیز کردند و خود  همانند یک تماشاگر در جامعه حضور یافتند، نه پیش بینی کردند و نه قضاوت و احساسات خود را نشان دادند. آنچه واقعی بود نوشتند و با بازگویی بدبختی‌‌ها و پریشانی‌‌های مردم، جامعه را متوجه مسئولیت‌‌هایش کردند. **ادبیات فارسی شامل سبک‌های مختلف می‌شود نه مکاتب ادبی عبدالکریمی‌ هم چنین در باره  تاثیر مکاتب ادبی غربی در ادبیات ایران  گفت :مکتب ادبی، مقوله‌ای غربی است و در ادبیات فارسی جایگاهی به آن مفهومی‌ که بیان شد، ندارد. آثار ادبی فارسی به ویژه شعر فارسی را بر پایۀ شیوه‌هایی که در دوره‌های گوناگون تاریخ ادبیات ایران به وجود آمده‌اند و اصطلاحاً سبک نامیده می‌شوند تقسیم بندی می‌کنند؛ مانند سبک خراسانی، سبک عراقی و سبک هندی. وی افزود: می‌توان گفت در ادبیات فارسی هیچ گاه شکوفایی یا افول مکتب‌های ادبی به آن مفهومی‌ که در ادبیات غرب پیش آمدی نبوده است. اما بخش عمدۀ ادبیات نوین ایران برگرفته از ادبیات رئالیستی روسیه است؛ از همین رو بیشتر آثاری که نویسندگان پیشرو ایران پدید آورند، جنبۀ رئالیستی دارد؛ مانند «شوهر آهو خانم» نوشتۀ علی محمد افغانی، یا آثار جلال آل احمد. ادبیات معاصر ایران عمدتاً جولانگاه رمانتیسم روسی، رئالیسم روسی و ناتورالیسم فرانسوی (هدایت و چوبک) بوده است. دیگر کارشناس این نشست اکبر افسری، مترجم کتاب پژوهشی در رئالیسم اروپایی بود. وی با اشاره به این مطلب که لوکاچ سه جنبه زندگی انسان را مورد توجه قرار می‌دهد، گفت: این سه جنبه عبارت است از اینکه اولا انسان دارای فردیت مادی است، یعنی متولد می‌شود، زندگی می‌کند و می‌میرد و همه انسان‌‌ها این مراحل را طی می‌کنند، دوم اینکه انسان موجودیت و هستی شناسی تاریخی دارد و وابسته به تاریخی است که می‌تواند مربوط به کشورش، جهان و حتی مربوط به کیهان باشد و سوم جنبه هستی اجتماعی انسان است که او را در رابطه با نهادهای اجتماعی و سنت‌‌ها قرار می‌دهد و هر سه جنبه با هم در ارتباط اند. افسری ادامه داد: لوکاچ در بیانی عارفانه می‌گوید که به رغم بیهودگی‌‌ها، انسان جاودانه است، زیرا از سه لحاظ فردی و مادی، تاریخی و اجتماعی وجود دارد، در واقع لوکاچ مخالف نظر انسان شناسی مکتب اگزیستانسیالیسم است و به انسان احترام می‌گذارد و آن نظر سارتر را که می‌گوید انسان هوسی بدون ثمر و فایده است را نمی‌پذیرد. انتهای پیام/و

93/07/01 - 14:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن