تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804236599




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگراني براي تأمين گاز نيروگاه ها، بي مورد است/40 درصد بيشتر به آنها گاز داده شده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ مهر ۱۳۹۳ (۱۱:۵۹ق.ظ)
مدير عامل شرکت ملي گاز در گفت و گو با موج؛ نگراني براي تأمين گاز نيروگاه ها، بي مورد است/40 درصد بيشتر به آنها گاز داده شده است گروه انرژي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، در بسياري از کشورهاي خاورميانه، نفت و فرآورده هايش محور توسعه به حساب مي آيند. کشورهايي که به علت منابع گسترده فسيلي کمتر به فکر فعاليت در ساير حوزه هاي اقتصادي افتاده اند و تنها نفت و گاز مي فروشند تا کشورهايشان را اداره کنند، حال اين منابع تا کي کفاف مي دهد، معلوم نيست.
البته ايران چند سالي است که تلاش کرده تا از مجموعه اين کشورها و طرز تفکرشان دور شود، اما؛ با اين حال هنوز نفت و گاز محور توسعه ايران به حساب آمده و مثلا صنعت خودرو با قدمتي بيش از 40 سال هنوز هيچ نقشي در توسعه کشور بازي نمي کند؛ زيرا صادراتي ندارد که نقشي بازي کند.
خبرگزاري موج براي پي بردن به وضعيت گاز کشور با حميدرضا عراقي، مدير عامل شرکت گاز و معاون وزير نفت، هم کلام شده است که ماحصل آن را در ذيل مي خوانيد.

*آقاي مهندس با تشکر از وقتي که در اختيار ما قرار داديد. در بحث رکود و گذر از آن نام گاز به دفعات شنيده مي شود. آيا فکر مي کنيد گاز مي تواند چنين سهمي در گذر از رکود داشته باشد؟
از مدت ها قبل بحث گاز به عنوان محور توسعه مطرح بوده است. واقعيت اين است که در حال حاضر شرکت ملي گاز هم انرژي کشور را تأمين مي کند و هم در جايي که گاز مي تواند حضور پيدا کند، خود به خود جايگزين سوخت هاي ميان تقطير مي شود. با همين هدف شرکت ملي گاز بعد از انقلاب کار خودش را آغاز کرد تا جايگزين چنين سوخت هايي شود.

با توجه به برنامه کشور براي خروج از رکود، فکر مي کنيد گاز چه نقشي را مي تواند بر عهده بگيرد؟
اگر پول به جامعه تزريق شود چه از بيرون و چه از طريق بانک مرکزي يا حتي پول هاي بدون پشتوانه، باعث تورم مي شود. يکي از راه هايي که مسوولان در منشور دولت مطرح کرده اند اين است که نفت و گاز مي تواند موتور محرک توسعه اقتصادي باشد، راه آن هم اين است که بر اساس بند ق تبصره 2 وزارت نفت موظف شده است تا 100 ميليارد دلار گاز را از طريق صرفه جويي بخرد.

لطفا کمي توضيح دهيد.
يعني به هيچ عنوان هزينه اي به دولت تحميل نمي شود و از منابع دولت نيز استفاده نخواهد شد. سرمايه گذارها در قبال انشعاباتي که احداث مي کنند يا گاز رساني را به نيروگاه ها انجام مي دهند، از محل صرفه جويي اين سرمايه گذاري ها سود و سرمايه و پول پيمانکاري خوشان را بر مي دارند.
اگر اين مهم اجرا شود در 2 محور يکي در محور خطوط انتقال براي گاز رساني به نيروگاه ها و صنايع بزرگ و ديگري در ارتباط با گاز رساني به شهرها و روستاها، روش و روحيه کار با سابق مقداري تفاوت پيدا خواهد کرد.

فکر مي کنيد اين اتفاق شدني است؛ يعني پيمانکاران قبول مي کنند؟
پيمانکاري که با اين روش فعاليت مي کند بايد سرمايه گذاري را خودش تأمين کرده و به محض رسيدن به مرحله بهره برداري، اين هزينه جايگزين مي شود و به ادامه طرح کمک خواهد کرد. اگر اين موضوع را با نگاهي کارشناسانه مشاهده کنيم، مي فهميم که اين کار درستي است. سرمايه هاي کشور به سوي بهينه سازي سوخت حرکت خواهد کرد، تعبير خودم اين است که در کشور ما مصرف انرژي و توليد انرژي مثل 2 بال يک پرنده هستند که يکي از بال ها توليد و ديگري مصرف است. حال اگر بال مصرف، کنترل و بهينه سازي نکند و کار خود را به خوبي انجام ندهد، يقينا تعادل پرنده از بين خواهد رفت.

آقاي عراقي آيا به دنبال استفاده از سرمايه گذاري هاي خارجي در بخش گاز هستيد؟
بله. اتفاقا با برخي از شرکت هاي خوب روسي صحبت کرده ايم و آنها نيز بسيار علاقه مند و جدي هستند تا در پروژه هاي ما مشارکت کنند. آن ها از طرح هاي ما بازديد کرده و به هيأت مديره هاي خود نيز گزارش داده اند. ما با شرکت هاي خوب روسي در حوزه انتقال نيز صحبت کرده ايم، البته شرکت هاي اروپايي به جز روسي هنوز در ميان حضور ندارند. اما کشور مان در همايش نفت و گاز روسيه حضور داشت و احساس اين بود که سياستگذاران روسي، پيمانکاران، سازندگان و هم شرکت هاي روسي براي سفر به ايران و مشارکت در طرح هاي گاز علاقه مند هستند. شايد يکي از دلايل اين علاقه مندي را بتوان تحريم هاي وضع شده عليه روسيه دانست.

آقاي مهندس در مورد تأمين گاز نيروگاه ها حرف و حديث بسيار بود. مي گويند چون آقاي زنگنه به هزينه کردن گاز براي توليد برق اعتقادي ندارد، گاز رساني به اين مجموعه ها با مشکل رو به رو شده است. آيا اين مطلب را قبول داريد؟
خير. در سال 93؛ در 6 ماه اخير آمار مشخص است و ما حدود 40 درصد بيشتر از قبل به نيروگاه ها گاز داديم.
اين آمار مشخص است و خود آقايان نيز مي دانند. وقتي ما 40 درصد بيشتر گاز داديم، چه حرفي باقي مي ماند. اين اظهار نظرها صحيح نيست. کدام بخش کشور در عرض 6 ماه، 40 درصد توليد و انتقالي خود را افزايش مي دهد؟

با توجه به فصل سرما، نگراني وجود دارد که گاز براي نيروگاه ها تأمين نشود؟
چه نگراني؟ يعني از اينکه ما گاز بيشتري داديم نگرانند؟ شايد بحث شان چيز ديگري است.

يعني براي فصل سرما مشکلي در تأمين گاز نيروگاه ها به وجود نخواهد آمد؟
مهندس زنگنه امسال قول داده اند تا پايان سال حدود 100 ميليون متر مکعب در روز به ما گاز تحويل دهند که مطمئنا 50 تا 60 درصد اين مقدار تا آبان ماه تأمين مي شود، خوب اين 100 ميليون متر مکعب بالاخره در صنايع و نيروگاه ها مصرف خواهد شد. البته اگر بتوانيم بهينه مصرف کرده و صرفه جويي کنيم اين 100 ميليون متر مکعب به ميزان گاز فعلي اضافه مي شود؛ يعني اگر مردم و صنايع صرفه جويي کنند ما گاز اضافي نيز خواهيم داشت.

يعني در زمستان امسال به مانند سال هاي گذشته، مشکلي نخواهيم داشت؟
زمستان اگر همراه با 3 ويژگي سرماي شديد، طولاني و فراگير همراه باشد ما را به زحمت مي اندازد. اما در حال تدارک خود براي چنين وضعي هستيم و اميدوارم مشکلي پيش نيايد.
گفت و گو از محمد علي رفيعي














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن