واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران در جشنواره فیلم کودک
چهار کتاب سینمایی رونمایی شد/ فیلمنامه ها را جدی تر بگیریم
در بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک از چهار کتاب «بانویی از زاگرس» به نگارش مزدا مرادعباسی، فیلمنامه «نیاز» نوشته علی اکبر قاضی نظام، فیلمنامه «هامون و دریا» نوشته ابراهیم فروزش و فیلمنامه « شاخ گاو» به نویسندگی کیانوش عیاری رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته دوازدهم مهرماه طی مراسمی از چهار کتاب «بانویی از زاگرس» به قلم مزدا مراد عباسی، فیلمنامه «نیاز» نوشته علی اکبر قاضی نظام، فیلمنامه «هامون و دریا» نوشته ابراهیم فروزش و فیلمنامه «شاخ گاو» به نویسندگی کیانوش عیاری رونمایی شد. در ابتدای مراسم مزدا عباسی که کتاب «بانویی از زاگرس» را با موضوع سینمای پوران درخشنده به نگارش درآورده است، گفت: من برای نگارش این کتاب به سمت سینمای معلولیت رفتم. موضوعی که در سینمای ایران کمتر به آن پرداخته شده است. این کتاب در سه فصل معلولیت و سینما، معلولیت و سینمای ایران و سینمای پوران درخشنده نوشته شده است. درخشنده نگاه شریفی به قهرمانان خود در سینما دارد. در واقع او زندگی قشری از جامعه را به تصویر می کشد که نگاه درستی به آن در سینما و جامعه وجود ندارد. وی ادامه داد: هر چه از آثار درخشنده می گذرد به ارزش آثار سینمایی او افزوده می شود. این کارگردان اولین تجربه سینمایی خود با موضوع معلولیت را در سال 64 و با نام فیلم «رابطه» پشت سر گذاشته است، در واقع «رابطه» اولین فیلم با موضوع معلولیت در تاریخ سینمای ایران است. پوران درخشنده کارگردان سینما در ادامه این مراسم گفت: از بنیاد سینمایی فارابی تشکر می کنم که در ادامه انتشار کتاب های سینمایی نگاه ویژه ای به بحث نوع نگاه سینماگران داشته است. اینکه بخواهیم نوع نگاه هر فیلمسازی را معرفی کنیم بسیار مهم است چرا که در نهایت کسانی که می خواهند این راهها را ادامه دهند از این کتابها استفاده می کنند. از مزدا مراد عباسی تشکر می کنم که این کتاب را نوشته است. سال گذشته زمانی که این نویسنده کتابی با موضوع نگاه محمد علی طالبی بر سینما منتشر کرد از این کتاب بسیار خوشم آمد و فکر نمی کردم کتاب بعدی قرار است با موضوع سینمای من باشد. او با عشق وارد این پروژه شد و تنها یک نگاه عاشق می تواند در روند زندگی به انسان ارزش، هویت و انرژی مثبت دهد. وی ادامه داد: ما نیاز داریم با فیلمسازان اطراف خود آشنا شویم. به عنوان مثال باید بدانیم که ابراهیم فروزش از چه زمانی نگارش فیلم های خود را آغاز کرد و چه نگاهی را دنبال کرد. این فیلم ها در دهه 60 ساخته شده است اما اگر بخواهیم بعد از گذشت 30 سال در دهه نود این فیلم ها را دوباره معرفی کنیم نیاز به برنامه ریزی مناسب داریم . سینما کار خود را در این زمینه با انتشار کتاب و یا نمایش فیلم ها انجام می دهد. بخش دیگری از این وظیفه برعهده تلویزیون است که باید این فیلم ها را پخش کند. کارگردان فیلم «هیس!» ادامه داد: بحث من تنها معلولیت نیست چرا که بسیاری از ما که می گوییم معلول نیستیم توجه درستی به مسائل نداریم. خیلی از پدر و مادرها فکر می کنند که بچه های خود را می شناسند اما نگاه درستی به فرزندان خود نداریم. درخشنده با اشاره به اینکه سینمای دهه 60 سینمای موفقی بود، گفت: فیلمسازی برای کودک ویژگی های خاص خود را دارد. پژوهش باید در اولویت قرار گیرد و باید بدانیم برای چه گروه سنی فیلم می سازیم. از نظر من همه توانمند هستند و هیچ آدم کم توانی وجود ندارد بلکه توانمندی آنها بالقوه است. زمانی که یک سوژه را از لابه لای آدم های جامعه پیدا می کنم خودم بهتر از هر کسی می دانم که می توانم این سوژه را بسازم یا نه. به همین دلیل روی آن زمان بسیاری می گذارم. تابش مدیر انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نیز در این مراسم گفت: در مقطع لیسانس رشته تحصیلی من مرتبط با روانشناسی کودکان استثنایی بود. اخیرا رشته ای در دانشگاه ایجاد شده تحت عنوان انسان شناسی، با این دیدگاه که روانشناسی نگاه خشکی به انسان دارد و نیازمند نگاه نرم تری به انسان هستیم. معمولا بزرگترین کسانی که این نگاه نرم را به انسان دارند هنرمندان هستند. من معتقدم کتاب «بانویی از زاگرس» می تواند به عنوان یک کتاب بین رشته ای در دانشگاه تدریس شود و دانشجویان با نگاه هنرمند نسبت به انسانیت آشنا شوند. در ادامه این مراسم ابراهیم فروزش نویسنده کتاب «هامون و دریا» گفت: کتاب هایی است که فیلمنامه است و فیلم های آن ساخته شده اما ما فیلمنامه های بسیاری داریم که فیلم آنها ساخته نشده است. امیدوارم انتشار چنین کتاب هایی تداوم پیدا کند و شاهد چاپ فیلمنامه های نویسندگان بزرگ سینمای ایران باشیم. وی ادامه داد: این اواخر فرصتی برای من پیش آمد که کتاب های جوانان را بخوانم ، بعد از خواندن این کتاب ها شگفت زده شدم که این کتاب ها چقدر تصویری و چقدر خوب است. کتاب هایی که می تواند فیلمنامه شود اما نمی دانم چرا به این کتاب ها این قدر بی اعتنایی می کنیم در حالیکه این آثار می تواند پایه و زیربنای فیلم هایی شود که پایه گذار سینمای ایران باشد. فروزش گفت: من در ادامه کارهای درخشنده تصمیم گرفتم تا در رابطه با زندگی معلول فیلم بسازم. به همین دلیل به سراغ ساخت فیلم «زمانی برای دوست داشتن» رفتم. خوشحالم که سینمای درخشنده این فرصت را به من داد تا نگاهی متفاوت به معلولان داشته باشم. علی اکبر قاضی نظام نویسنده فیلمنامه «نیاز» گفت: فیلمنامه «نیاز» اولین کار من در حوزه نگارش بود. در واقع این کتاب را به عنوان پایان نامه و با حضور سیف الله داد به عنوان استاد راهنما نوشتم. وی ادامه داد: به خاطر دارم که آن زمان داوودنژاد این کتاب را مورد بررسی قرار داده بود. در آن زمان رسم بود که اگر استادی کتابی را بررسی می کند آن کتاب یا فیلمنامه به نام خود استاد تمام می شد اما علیرضا داوودنژاد که آن زمان فیلمنامه «عروس» را به افخمی تقدیم کرده بود همه جا می گفت که قصه «نیاز» برای قاضی نظام است. امیدوارم این اتفاق برای همه دوستان فیلمنامه نویس هم رخ دهد تا با کارگردانان بزرگ کار کنند و فیلمنامه های آنها چاپ شود تا فراموش نشود. کیانوش عیاری نویسنده فیلمنامه «شاخ گاو» در این مراسم حضور نداشت.
۱۳۹۳/۷/۱۳ - ۱۲:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]