واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
هادی حجازِیفر که این روزها نمایش«ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات را اجرا میکند، گفت: عروسکها به من جرات دادند تا این نمایش را کارگردانی کنم. این کارگردان تئاتر که نمایشاش را به عنوان نمایش عروسکی با مخاطب بزرگسال اجرا میکند، در گفتگو با خبرنگار تئاتر ایسنا، ادامه داد: اصلا جرات نداشتم چنین نمایشنامه مطرح و بزرگی را با بازی بازیگران به صحنه بیاورم، چون به دلیل شرایط اقتصادی تئاتر و وضعیت تمرین گروهها، اجرای این نمایش با بازیگران زنده خیلی سخت بود، اما عروسکها به من جرات و فضایی دادند تا این نمایشنامه را اجرا کنم. حجازیفر که این نمایش را با متنی از فردریش دورنمات به صحنه آورده است، افزود: این متن هم به لحاظ محتوایی و هم صحنه بندی و فرم اجرا، این امکان را میداد تا به صورت عروسکی اجرا شود، ضمن اینکه اصولا به دستهبندیها اعتقادی ندارم زیرا در هر دو بخش عروسکی و غیر عروسکی کار کردهام و معتقدم کار عروسکی، جسارت برخورد و روبرویی با متنهای بزرگ را میدهد. این کارگردان تئاتر با اشاره به دشواری اجرای نمایشنامههایی مانند«ملاقات بانوی سالخورده» توضیح داد: روح کلی و موقعیت این متن آنقدر جذاب است که هر تلاش بکنی از آن بگریزی، دوباره به متن، بر میگردی و این کار را سختتر میکند. ضمن اینکه این متن با روایت آدمهایی که روح خود را میفروشند، مفهوم عروسک شدن را به رخ میکشد.حس کردم عروسکها کاملا در تار و پود معنایی و مفهومی این کار هستند. حجازیفر با اشاره به تحلیل های گوناگون نمایشنامه «ملاقات بانوی سالخورده» خاطر نشان کرد: من به تحلیلهای مبتنی بر فقر در این نمایشنامه کاری ندارم، بلکه آنچه برایم اهمیت دارد، اخلاقیات شکننده جامعه و افرادی است که همگی وا دادهاند و گویا همه به عروسک تبدیل شدهاند. به همین دلیل دوست داشتم تمام کاراکترهای نمایشنامه «دورنمات» را به عروسک تبدیل کنم. این کارگردان تئاتر در عین حال با اشاره به شرایط دشوار تمرین و آمادهسازی یک اثر نمایشی، اضافه کرد: خیلی از ایدههای عروسکیمان را نتوانستیم اجرا کنیم و مهمترین دلیلش هزینههای بالای تولید نمایش عروسکی است. مثلا دوست داشتم پایان نمایش، عروسک تمام شخصیتهای متن، روی صحنه باشند، اما امکان ساخت این همه عروسک را نداشتیم. حجازیفر که پیش از این، همین نمایش را در جشنواره تئاتر عروسکی اجرا کرده بود، ادامه داد: به جز کمک هزینه جشنواره، هیچ کمک هزینه دیگری نگرفتهایم و همه هزینهها را به صورت شخصی تامین کردهایم. به هر حال با وجود کمبود امکانات، تلاش کردیم لطمهای به نوع نگاه و فانتزی مورد نظرمان، وارد نشود. وی که نمایشاش را در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا میکند، درباره اجرا در این سالن نیز توضیح داد: پیش از این در دو دوره جشنواره تئاتر عروسکی در همین سالن کار کرده بودم و این بار مجهزتر و آگاهتر آمدم ضمن اینکه طراحیام نیازمند اجرا در سالنی بزرگ بود. البته تالار اصلی به غیر از نمادین بودنش و جذابیتی که از دور دارد باعث میشود، گروههایی که در آن اجرا میروند، بعدا از این سالن فراری شوند. با این حال چون سالنی که کمی کوچکتر از تالار اصلی باشد، نداشتیم من به اجرا در این تالار راضی شدم. کارگردان نمایش «رومئو و ژولیت» تصریح کرد: از کار بزرگ نمیترسیدم و اصلا چنین هدفی داشتم. نمیخواستم این متن را با طراحی دیگری اجرا کنم. همه میگفتند در تالار اصلی اجرا نکن اما امکانات این تالار را هیچ تالار دیگری ندارد و اگر بلافاصله بعد از جشنواره تئاتر عروسکی اجرا نمیگرفتیم، تمام ساخت و ساز دکور و عروسکهایمان نابود میشد. حجازیفر گفت: اگر تالار اصلی را بشناسیم و زمان کافی داشته باشیم، سالنی دوستداشتنی خواهد شد و با اینکه عادت ندارم از مدیران تشکر کنم باید بگویم این بار خوشبختانه مدیریت تئاتر شهر خیلی حمایت کرد. او اضافه کرد: این نمایش اولین اجرای تئاتر عروسکی بزرگسال در تالار اصلی است. اگر این تالار را نشناسید، به شما راه نمیدهد اما امسال حس کردم، کمی با من رفیقتر شده و به تفاهم بیشتری رسیدهایم. هادی حجازیفر نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» را حاصل زحمات شبانهروزی سه ماهه یک گروه 50 نفره و ریسکی کامل دانست و در عین حال به ایسنا گفت: همه بچهها بدون چشمداشت در این کار سهیم هستند. امیدوارم تماشاگران به دیدن نمایش ما بیایند و حتما با ما حرف بزنند چون به شدت نیازمند شنیدن حرفهای آنها هستیم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]