تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820643844




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سينما همان منبر با مخاطبان بيشتر است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سينما همان منبر با مخاطبان بيشتر است
حجت‌الاسلام والمسلمين مسعود نوروزي فيلمساز است و با فيلم كوتاه داستاني‌اش «آواز سارا» در بخش جلوه‌گاه نور سيزدهمين جشنواره بين‌المللي مقاومت حضور داشت
نویسنده : محسن محمدي 


حجت‌الاسلام والمسلمين مسعود نوروزي فيلمساز است و با فيلم كوتاه داستاني‌اش «آواز سارا» در بخش جلوه‌گاه نور سيزدهمين جشنواره بين‌المللي مقاومت حضور داشت. اين فيلمساز البته به ديدن فيلم هم علاقه وافر دارد، آنچنان كه به گفته خودش حتي فيلم‌هاي ضعيف را هم مي‌بيند. نوروزي اين روزها حضور هميشگي و تمام وقت دارد در سالن‌هاي نمايش دهنده فيلم‌هاي جشنواره. اين روحاني جوان در گپ‌و‌گفت خودماني‌اي كه با او داشتيم از شباهت تدوين فيلم‌هاي «همشهري كين» و «شيار 143» گفت و اينكه تدوين هر دو فيلم‌، تداومي بوده است تا نشان دهد كه سينما را به طور جدي و تخصصي دنبال مي‌كند. وي البته تأكيد دارد كه سينما از هنر جدا نيست و هنر هم كه همان زندگي است.

علاقه شما به عنوان يك روحاني جوان به سينما و حوزه فيلمسازي از كجا نشأت مي‌گيرد؟
از دوران نوجواني به دنبال يك وسيله ارتباطي براي نزديك شدن به انسان‌ها بودم. در وهله اول منبر را در عين سادگي وسيله ارتباطي خوبي براي اين هدف يافتم. با گذشت زمان سينما را همان منبر اما با مخاطبان بيشتر ديدم. به طور خاص، تماشاي برنامه سينما 4 در دهه 80 باعث علاقه‌مندي‌ام به حوزه فيلمسازي شد.

اصولاً ژانر مورد علاقه خودتان در سينما كدام است؟
درام، با وجودي كه ممكن است گيشه پسند به نظر برسد اما رگ خواب سينما در دست اين ژانر است. اصولاً هر فيلمي كه در اين ژانر بگنجد مورد علاقه من است.
فيلم خارجي هم مي‌بينيد؟ آخرين فيلمي كه خارج از جشنواره ديده‌ايد را نام ببريد.
فيلم‌هاي روز را بايد ديد و پيگير سينماي دنيا بود. اگر پيگير نباشيم كه يك قدم از آنها عقب‌تر خواهيم بود. نحوه تدوين دو فيلم «همشهري كين» و «شيار 143» شبيه به هم است اما از آنجا كه اين نوع تدوين كه اصطلاحاً تداومي خوانده مي‌شود به مرور زمان بالغ شده است. من «شيار 143» را از لحاظ تدوين جلوتر از «همشهري كين» مي‌بينم. آخرين فيلم خارجي هم كه ديده‌ام «ماچوكا» ساخته آندرس وود محصول سال 2004 است.

سه فيلم را نام ببريد كه بيشترين تأثير را روي شما گذاشته است؟
پاسخ دادن به پرسش‌تان كار سختي است.
مي‌خواهيد اين سؤال را به صورت كليشه‌اي مطرح كنم؟ اگر قرار باشد به يك جزيره برويد كدام فيلم‌ها را با خودتان خواهيد برد؟
اصولاً اگر قرار باشد در يك جزيره به تنهايي زندگي كنم كه با خود هيچ فيلمي نخواهم برد؛ چراكه سينما فقط در جامعه مفهوم دارد و بدون مردم بي‌معناست. اما درباره سؤال‌تان از لحاظ موضوعي از سه فيلم «تنهاي تنهاي تنها»، «نه» و «ماچوكا» بيشترين تأثير را گرفته‌ام اما از نظر ساختاري «آژانس شيشه‌اي»، «چ» و «زير نور ماه» فيلم‌هاي مورد علاقه‌ام هستند.

دو فيلم از سه فيلم محبوب‌تان متعلق به ابراهيم حاتمي‌كياست، گويا فيلمساز مورد علاقه شماست؟
نه، همه چيز اتفاقي است. البته فيلم «زير نور ماه» رضا ميركريمي را كه ديدم متوجه شدم كه روحانيت لزوماً ساختار خشك و قشري ندارد و يك روحاني مي‌تواند مانند همه اقشار جامعه رفتار كند.
فيلم‌هاي ايراني قبل از انقلاب را هم ديده‌ايد؟
بله، زياد هم ديده‌ام؛ قيصر، گوزن‌ها، گاو و فيلم خواستگار مرحوم علي حاتمي.
حسن كچل را چطور، ديده‌ايد؟
نه ديگر، آن را نديده‌ام.

تعريف كلي‌تان از سينما چيست، يك تعريف كوتاه و موجز؟
سينما از هنر جدا نيست و هنر هم كه همان زندگي است. رسالت اصلي هنر در بازتاب زندگي است. بازتاب زندگي اجتماعي هر جامعه در سينمايش ديده مي‌شود. سينما مي‌تواند همان نقشي را در زندگي بشر ايفا كند كه علم مي‌كند. ببينيد در هر كشور مسائلي در سينمايش قبح شمرده مي‌شود كه در جامعه‌اش. اصولاً تفاوت سينماي قبل و بعد ايران هم از همين قاعده نشأت مي‌گيرد.  سينما بر پايه و براي سرگرمي شكل گرفت و بنا شد اما به مرور كاربردهاي ديگرش هم آشكار گرديد.

سينماي ايران را در حال حاضر چگونه مي‌بينيد؟
وضعيت سينما بازتابي از خود جامعه است و همان‌گونه كه جامعه ما رو به اضمحلال نمي‌رود سينمايش هم ساقط نمي‌شود اما اينكه سينماي ايران را رو به پيشرفت بدانيم كمي خوشبيني است. با اين حال گام‌هاي مثبتي هم برداشته مي‌شود و آينده در مجموع روشن است.
هر چند وقت يك‌بار به سينما مي‌رويد؟ آخرين فيلمي كه در سالن سينما ديده‌ايد كدام بوده است؟
معمولا هر شش ماه يك‌بار به سينما مي‌روم البته امسال كه هنوز فرصت نكرده‌ام. به گمانم براي رونق سينما بايد افراد را تشويق كنيم كه با خانواده به تماشاي فيلم‌ها بروند. سينما يك سرگرمي مجردي نيست.

نظرتان درباره جشنواره امسال فيلم مقاومت چيست؟
جشنواره مثل يك ويترين شيك است اما وقتي داخل انبار مي‌رويم بايد سوا كنيم! البته بي‌شك برگزاري آن خودش يك حركت مثبت است و مي‌تواند مددرسان سينماي دفاع مقدس باشد.

به بازيگري در سينما علاقه داريد؟
معمولاً در كارهاي خودم بازي مي‌كنم البته در نقش سياهي لشكر. بعضي از دوستان هم مي‌گويند كه اداي هيچكاك را درمي‌آورم. اما دوست دارم در پس زمينه صحنه‌هاي فيلمم و در ميان مردم جامعه يك روحاني هم ديده شود.

اگر پيشنهاد جدي براي بازي در فيلم كارگردانان ديگر داشته باشيد خواهيد پذيرفت؟
نه.

و سخن پاياني؟
جشنواره‌ها بايد به نيروهاي جوان و تاز‌ه ‌وارد بها بدهند و پس از برگزاري آن فيلمسازان برگزيده را به حال خود رها نكنند. فيلمسازان جوان براي تداوم موفقيت و در مسير پيشرفت قرار گرفتن احتياج به حمايت دارند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن