واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
محسن حسنزاده که این روزها نمایش «فرجام سفر طولانی طوبی» اثر علیرضا نادری را به صحنه برده است، با بیان اینکه جاذبههای تصویری نقش پررنگی در این اثر نمایشی دارد، گفت: در اجرای این اثر به دنبال معرفی یک فرهنگ بودیم. «فرجام سفر طولانی طوبی» که این روزها در تالار «چهارسو» مجموعه تئاتر شهر توسط گروهی از هنرمندان شهر قم اجرا میشود، اثری متفاوت از علیرضا نادری است که حدود 20 سال پیش به نگارش درآمده است. اثری که در کنار وفاداری به اصل قصهگویی به ویژگیها و عناصر فرهنگی یک زیست بوم محلی در شهر قم اشاره دارد و درکنار آن تصویر شفافی از یک دوره مهم تاریخی ایران معاصر یعنی دوران پایان زندگی ارباب رعیتی به مخاطب ارائه میکند. در ادامه گفتو گوی خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با محسن حسن زاده کارگردان ، الهام سادات رسولی و حسن اردستانی دو بازیگر این نمایش را از تجربه اجرا و حضور در این نمایش میخوانید. قصد بازی کردن در نمایش را نداشتم محسن حسنزاده، کارگردان و بازیگر نقش ارباب در این اثر نمایشی با اشاره به بازخوردهای تماشاگران گفت: عموم تماشاگرانی که به دیدن کار آمدند، ارتباط خوبی برقرار کردند و در مجموع آن چیزی که انتظار داشتیم، برآورده شده است،هر چند هنوز به حد مطلوب نرسیدهایم. او درباره نوع قصه این نمایشنامه توضیح داد: قصه نمایش کمی جنبه کهن الگویی و فولکلوریک دارد، در واقع ما در کنار گفتن این قصه، در حال معرفی یک فرهنگ هستیم، که در این معرفی جاذبه زیادی نهفته است و همین اتفاق باعث شده تا مخاطب ارتباط بیشتری با کار برقرار کند. این کارگردان افزود: ویژگیهای بصری و تصویرسازیهایی که در نمایش شده است، باعث میشود تا زمان طولانی نمایش تماشاگران را اذیت نکند. حسنزاده درباره دلایل بازی کردنش و ایفای نقش ارباب در کنار کارگردانی سخت این کار، گفت: مسلما هیچ عقل سلیمی برنمیتابد که در یک کار پُر پرسوناژ و کاری که ظرایف کارگردانی زیادی دارد، خود کارگردان بازی هم بکند. مسلما من هم اصلا ذهنم را روی این موضوع که خودم بازی کنم، متمرکز نکرده بودم. او ادامه داد: بازیگر نقش ارباب که من امروز آن را بازی میکنم، بازیگر دیگری بود که در جشنواره فجر هم جایزه گرفت و خیلی دلش با کار بود اما یک پیشنهاد وسوسهانگیز از تئاتر آزاد داشت، جایی که درآمد خوبی هم داشت و ماهی سه و نیم میلیون دستمزد بازیگری میدهند، ایشان هم آنجا رفتند و همین تداخل باعث شد که نتوانند سرکار ما حاضر شوند. حسنزاده اضافه کرد: ما 20 روز قبل از اجرا متوجه این ماجرا شدیم البته از قبل به من گفته بودند که میخواهند به اجرای دیگری بروند، ولی قرار بود زمان اجرای ما از آن کار مرخصی بگیرند ولی آنجا این اجازه را ندادند و ایشان به خاطر مسائل مالی اولویتشان آن نمایش شد و من هم مجبور شدم با توجه به زمان کمی که در اختیار داشتیم و اینکه در این زمان کم برای هر بازیگر دیگری مشکل بود که بخواهد خودش را با کار ما وفق دهد، در نهایت خودم این نقش را بازی کنم. این بازیگر با اشاره به ویژگیهای شخصیت ارباب ادامه داد: بخشی از شخصیت ارباب به شکل تیپیک نماینده جامعه فئودالیته است، به هر حال مشهود است که باید این شخصیت را در شرایط تاریخی خود نگاه کرد. او افزود: ما دورهای را مورد نظر قرار دادیم که موضوع ارباب رعیتی لوث میشود و از طرفی اربابان با وجه مذهبی که به خود میگیرند، میخواهند کمی خودشان را با شرایط موجود در آن زمان خاص که قدرت رژیم پادشاهی پهلوی در حال سقوط است وفق دهند و سعی میکردند به مسائل مذهبی نزدیکتر شوند و مذهب را برای خودشان پررنگ کنند. همین موضوع کمی به خود کاراکتر جهت میدهد. اینکه این ارباب شمایلی از دوران خودش است و سعی میکند خودش را با این وجه مذهبی، از اتفاقاتی که بر علیهاش است کمی مبرا کند، همین اتفاق در این نمایش، تیپ اربابی را به شخصیت نزدیک میکند. «مش سکینه» شخصیتی واقعی است الهام سادات رسولی که در این نمایش نقش «مش سکینه» را ایفا میکند، درباره تجربه این کار گفت: این نمایشنامه خیلی برای ما آشنا بود، به جهت اینکه اولین نمایشنامه راجع به قم و برایمان خیلی بومی بود. انگار که ما خودمان متخصصهای این نمایشنامه بودیم، از این نظر، کسی نمیتوانست بهتر از ما این کار را انجام دهد، چون ما کاملا فضا را میشناختیم. این بازیگر افزود: همه چیز برای ما آشنا بود و فضا را درک کرده بودیم. ولی برایمان عجیب بود وقتی فکر میکردیم چطور قرار است این نمایشنامه با این همه صحنه با فضاهای متفاوت به اجرا برسد که در نهایت با درایت کارگردان این اتفاق افتاد. سادات رسولی درباره ویژگیهای شخصیت «مش سکینه» معتقد است: در تحلیل این شخصیت نمیخواستیم خیلی سیاه یا سفید به نظر برسد. کارگردان کار نگران بود که آیا این نقش با توجه به اینکه فاصله سنی زیادی با من دارد، به خوبی درمیآید یا نه. ولی من به آقای حسنزاده گفتم که اصلا نگران نباشید چون من کاملا این شخصیت را میشناسم و از نزدیک او را دیدم و میدانم حتی اسمشان همین مش سکینه است. او که از بازیگران شهر قم است، با اشاره به برخی مشکلات تئاتر در این شهر گفت: یکی از سختیهای تئاتر قم، مشکلات مالی است که خیلی شدید گروهها و بازیگران را تحت فشار قرار میدهد، دیگر اینکه وقتی در قم تئاتر کار میکنیم، به دلیل اینکه خیلی کوچک است بعد از چند کار آدم خسته میشود. این بازیگر ادامه داد: من دوست دارم دیده شوم و این اتفاق در قم و شهرستانها نمیافتد، برای همین آدم دلش میخواهد در جای وسیعتری کار کند و آدمهای بیشتری کارش را ببینند و این انرژی به تعداد بیشتری از آدمها منتقل شود. اما در قم بعد از دو یا سه کار به یک سقف مشخصی میرسی. در حالی که استعدادها و علاقهمندان تئاتر در قم بسیار زیاد هستند ولی حیف که نه تنها کسی حمایتشان نمیکند، بلکه نادیده گرفته میشوند. حسن اردستانی بازیگر نقش «صمد» درباره نگاهش به این اثر گفت: بازی در آثار علیرضا نادری برای هر بازیگری افتخار است چون کارهایش شاخص و فاخر است. او ادامه داد: زمانی که این نمایشنامه را خواندم خیلی با نقش «صمد» ارتباط برقرار کردم. البته از روز اول قرار نبود من این نقش را بازی کنم و دست تقدیر بود که نقش«صمد» به من رسید، بعد از اینکه متن را خواندم، مهمترین دغدغهام این بود که خودم را به گروه اجرایی برسانم چون شخصیت «صمد» شخصیت پیچیده و تأثیرگذار در روند ماجرا است و به نوعی گره نمایش را باز میکند. این بازیگر عنوان کرد: با وجود اینکه حضور فیزیکی این شخصیت در یک سوم پایانی نمایش است ولی گرههای نمایش، در پایان توسط «صمد» باز میشود. اردستانی همچنین تصریح کرد: «فرجام سفر طولان طوبی» از آن جنس کارهایی است که احتیاج به تفکر دارد و تماشاگر باید ذهنش را با آن درگیر کند، در غیر این صورت نمیتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. به گزارش ایسنا، نمایش «فرجام سفر طولانی طوبی» تا 18 مهر ساعت 19 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]