تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826434431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا حتی یک اثر جنگی سینمای ایران، جهانی نشد؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چرا حتی یک اثر جنگی سینمای ایران، جهانی نشد؟
فیلمسازان حوزه دفاع مقدس هیچ گاه در پی رسیدن به طراز فنی بین‌المللی نبوده‌اند و در این زمینه هیچ گاه درصدد بر نیامده‌اند که پروژه‌ سینمایی با ساختار پروژه‌های عظیم فیلمسازی دنیا شکل دهند و یک اثر متفاوت نظیر «نجات سرباز رایان» را خلق کنند و این غرور و بازی ندادن حرفه‌ای‌های فیلمسازی جهان، ضعف اساسی است که باید برایش چاره اندیشی کرد.
کد خبر: ۴۳۷۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳ - 25 September 2014




با وجود تلاش گسترده و تحسین برانگیز سینماگران ایران برای به تصویر کشیدن ابعاد مختلفی از دوران پرحماسه دفاع مقدس در طول سه دهه اخیر و کوشش برخی فیلمسازان در سال‌های اخیر برای تولید آثاری با سطح تاثیرگذاری وسیع، هیچ یک از فیلم‌ها در سطح بین‌المللی نتوانسته توفیق جدی کسب کند و مخاطب یا منتقد جهانی را به سمت خود جذب نماید اما چرا سینمای ایران نتوانسته از مرزهای کشورمان عبور کند؟

به گزارش «تابناک»، از فیلم «مرز» ساخته جمشید حیدری که تنها چند ماه پس از آغاز جنگ تحمیلی در سال 59 ساخته شد تاکنون صدها اثر سینمایی و چندین هزار مجموعه تلویزیونی دارای مضامین دفاع مقدس ساخته شد که تعداد قابل توجهی از آن بر خود جنگ تمرکز داشته‌اند و خاکریزها، نیزارها و کوه‌هایی را به تصویر کشیده‌اند که رزمندگان دلیر ایران برای بازپس گیری یا حفظ آنها تا آخرین قطره خونشان را هدیه کرده‌اند.

هرچند انتظاری نمی‌رفته که فیلمِ تلویزیونی یا سریالی از ایران بتواند در حوزه دفاع مقدس ابعاد جهانی بیابد اما در حوزه سینما این انتظار وجود داشت که سینماگران کشورمان بتوانند خالق آثاری باشند که در سطح بین‌المللی مخاطبان وسیعی داشته باشد و یا حداقل تحسین منتقدان جهانی را نسبت به خود جلب کند و در رده‌بندی‌های بین‌المللی جزو صد فیلم برتر تاریخ باشد اما دریغا که در این زمینه کمترین توفیقی به دست نیامده است.

در واقع اگرچه کارگردان‌های سینمای ایران تلاش وسیعی برای تولید آثار باکیفیت و غیرکلیشه‌ای داشته‌اند و برخی از این تلاش‌ها نیز منجر به خلق آثار بسیار ماندگاری شده اما تمامی این فیلم‌های ارزشمند تنها مخاطب وطنی و مصرف داخلی داشته و نتوانسته روایت هشت سال دفاع سخت و خون‌بار ملت ایران را جهانی نماید و باعث ایجاد شناخت نسبت به ماهیت تفکر ایرانی نسبت به جنگ و دفاع - آن هم در این دوران مهم - شود.

فیلم‌های جنگی سینمای ایران حتی به جشنواره‌های بین‌المللی نیز راه نیافتند و در واقع علاوه بر آنکه نتوانستند بر پرده سینماهای اروپا قرار بگیرند، در چنین فضاهایی نیز دیده نشدند و شاید یکی از مهم‌ترین عللی که منتقدان مشهور فیلم جهان درباره آنها ننوشته، دیده نشدن در این آوردگاه‌هایی است که گاهی با کلیت حضور در آنها مخالفت می‌شود اما باید این واقعیت را پذیرفت فیلم‌های مهم دنیا توسط منتقدان، فیلمسازان و شرکت‌های پخش مطرح فیلم جهان در همین جشنواره‌ها ارزیابی می‌شوند.

این در حالی است که دفاع مقدس محدود به چند حوزه جغرافیایی محدود نیست و مرز وسیعی از ایران با تنوع جغرافیایی و عملیات‌های متنوع جنگی از نوع کلاسیک گرفته تا شیوه پارتیزانی مورد بهره برداری قرار گرفته و حجم وقایع آنچنان قابل توجه است که می‌توان صدها فیلم شاخص جهانی ساخت و همچنان سوژه‌های تاثیرگذار جنگی از این حوزه برای خلق آثار جدید برشمرد که بکر باقی مانده‌اند و تنها باید از فن فیلمسازی جهانی برخوردار بود که ضعف اصلی است.

فیلمسازان حوزه دفاع مقدس کشورمان علی‌رغم همه تلاش‌هایشان، هیچ گاه در پی رسیدن به طراز فنی بین‌المللی نبوده‌اند و در این زمینه هیچ گاه درصدد بر نیامده‌اند که پروژه‌ سینمایی با ساختار پروژه‌های عظیم فیلمسازی دنیا شکل دهند و یک اثر متفاوت نظیر «نجات سرباز رایان» را خلق کنند و این غرور و بازی ندادن حرفه‌ای‌های فیلمسازی جهان در این حوزه بسیار مهم برای مردم ایران، ضعف اساسی است که باید برایش چاره اندیشی کرد.
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن