تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802499843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره‌های بین‌المللی سینمایی یا دکان دونبش؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: جشنواره‌های بین‌المللی سینمایی یا دکان دونبش؟
عطش جوایز بین‌المللی بر برخی فیلمسازان و گروه‌ها آنچنان مستولی شده که هر دورهمی فیلمسازان که می‌تواند عنوان میهمانی، جشن یا در خوشبینانه‌ترین تعبیر، گردهمایی لقب بگیرد، عنوان جشنواره به خود گرفته و در درجه بعد با چند میهمان نه چندان مطرح خارجی، مشمول لفظ بین‌المللی شده است.
کد خبر: ۴۳۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱ - 20 September 2014












شتاب تولید جشنواره‌های سینمایی در یک دهه اخیر در شرایطی افزایش یافته که اکثر این رویدادها فاقد کیفیت حداقلی متناسب با لفظ «بین‌المللی» هستند و این برنامه‌ها به سمتی رفته که راه اندازی هر جشنواره سینماییِ تازه به چشم یک کسب‌وکارِ تازه مشاهده می‌شود و کمک حداقلی نیز به رشد سینمای ایران یا جلب توجه جهانی، قاره‌ای یا منطقه‌ای به سینمای ایران نشده است.

به گزارش «تابناک»، اگر نیم نگاهی به جشنواره‌های بین المللی سینمایی در ایران داشته باشیم، با این واقعیت تلخ مواجه می‌شویم که این لفظ بیشتر جنبه دلخوشی دادن به خود دارد و در حقیقت هیچ رویداد بین‌المللی به معنای واقعی کلمه در سینمای ایران برگزار نشده و با این رویکرد کنونی بعید است حداقل در دهه پیش رو، جشنواره‌ای با قواعد و استانداردهای معمول جشنواره‌های بین‌المللی برگزار شود.

همانگونه که پیش از نیز گفته شده، در بخش بین‌الملل جشنواره فجر به عنوان مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور و همچنین در بخش بازارچه بین‌المللی این رویداد، همواره مهمان‌های ثابتی به ایران آمده‌اند که تنها نقش توریست را بر عهده داشته‌اند و با این تغییرات دست‌کم بخشی از اعتبارات هر ساله که صرف گردش این گروه کوچک می‌شده نیز صرف امور جدی‌تری می‌شود که به بهبود موقعیت مهم‌ترین رویداد فرهنگی سالیانه کشور کمک خواهد کرد.

همچنین برخلاف قواعد جشنواره‌های بین المللی، بخش اصلی جشنواره فیلم فجر هیچ‌گاه بین‌المللی نبوده و بخش فرعی به عنوان بخش بین‌المللی در نظر گرفته شده و برخلاف جشنواره‌های مطرح بین‌المللی، هیچ فیلم مطرح بین‌المللی به این رویداد عرضه نشده و در جشنواره فجر رونمایی نشده و باز هم برخلاف جشنواره‌های مطرح بین‌المللی به دلیل ملاحظات کشورمان، هیچ فیلم بین المللی بدون ممیزی اکران نشده و همین فیلم‌های خارجی روز نیز که رایت نمایش‌شان در جشنواره خریده شده (اتفاقی غیرمعمول در جشنواره‌ها)، ممیزی می‌شوند.

بنابراین عملاً بخش بین‌المللی مطابق با قواعد بین‌المللی حتی در جشنواره بین‌المللی فجر نیز وجود نداشته و تنها یک ردیف هزینه سنگین برای چند میهمان خارجی در هر دوره بوده‌اند که اندک خاصیتی نیز در انعکاس و اثرگذاری این رویداد نداشته‌اند و تازه، این مهم‌ترین جشنواره بین‌المللی سینمای کشورمان است و بنابراین سایر جشنواره‌های سینمایی که ادعای بین‌المللی می‌کنند، اساساً همین موقعیت را نیز ندارند.

با این حال عطش جوایز بین‌المللی بر برخی فیلمسازان و گروه‌ها آنچنان مستولی شده که هر دورهمی فیلمسازان که می‌تواند عنوان میهمانی، جشن یا در خوشبینانه‌ترین تعبیر، گردهمایی لقب بگیرد، عنوان جشنواره به خود گرفته و در درجه بعد با چند میهمان نه چندان مطرح خارجی، مشمول لفظ بین‌المللی شده است.

نکته تاسف آور اینکه برخی از این جشنواره‌ها با استفاده از نمایندگان از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و ترکیه بین‌المللی می‌شوند و حقیقتاً به جز ترکیه با تک ستاره فیلم‌سازی‌اش، سایر این کشورها با وجود محترم بودنشان، چه جایگاهی در سینمای کنونی دنیا دارند؟














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن