محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842692585
آشنایی با تاریخچه هنر قلمزنی
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
سرزمین پهناور ایران پیوسته خواستگاه خلق هنرهای ناب،اصیل و معنوی در عین حال متناسب با زندگی مردم و آداب و رسوم جوامع و اقوام خود بوده است. قلمزنی و کاربرد فلزات طبق مستندات تاریخی موجود و مسبوق به بیش از هزار سال قبل از میلاد می باشد.آثار بجا مانده در هردوره و اعصار گوناگون خود نمایانگر حرکتی متداوم و لاینقطعی است که علاوه بر نمادهای عینی و مادی که در قالب ظروف،جام ها و…قلمزده شده به وجود آمده نماینگر فضای روح بخش و معنوی است که ریشه در باورها و اعتقادات حاکم بر دورۀ خود داشته است و نهایتا موجب بروز پدیده های قدسی و یا هنرهای معنوی و مبدأگرا گردیده است. قلمزنی و هنرهای دیگر از این دست تنها فعالیت انسان مسلط و یا صنعتگر و ابزارساز در به کار بردن قلم و چکش بر روی قطعه یا ظرف فلزی نیست بلکه بر گرفته از شوق و دیگر وجوح تمایز انسانی در بکارگیری تعمق و تعمل وی می باشد. انسانی باهوش و زیرک که با جوهرذکاوت دست به مکاشفه ای عمیق در طبیعت و مخلوقات می زند و به تکاپویی بر می خیزد که موجب بروز و تبلور حرکتی انفعالی خودآگاه به نام خلق اثر هنری که آمیخته ای از شعف ناخودآگاه فطری در بطن و ابزار و ادوات و مواد و مصالح در جهان مادی است می گردد. هنر قلمزنی عبارت است از تزئین و کندن نقوش بر روی اشیا فلزی به ویژه مس،طلا،برنج و یل به عبارت دیگر ایجاد خطوط و نقوش به وسیلۀ قلم با ضربۀ چکش بر روی اجسام فلزی. مس به سبب نرمی و شکل پذیری که دارد،در هنر قلمزنی متداول تر از سایر فلزان است.از سوی دیگر به اعتقاد باستان شناسان و مورخان هنر،مس،نخستین فلزی است که در هنر فلز کاری و قلمزنی مورد توجه انسان قرار گرفت.هنر قلمزنی یکی از رشته های هنرهای سنتی ایران است که می توان آن را در دسته بندی،در ردۀ هنرهای صناعی و در گروه فلزکاری قرار داد. قلمزنی هنری والا و ارزشمند در فرهنگ سنتی و هنرهی معنوی ایرانیان است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است،که به کمک ذوق و اندیشه هنرمند ایرانی با تأثیر از آداب،سنن،فرهنگ و مذهب،در بیان آرا و عقاید ایرانیان به زیباترین شئ فلزی نقش بسته و در درازنای تاریخ رویدادها و تحولات گوناگون پشته سر گذاشته و ماندگاری آن را به نسل های بعد منتقل کرده است. هنر قلمزنی روی فلز از آن رو بیشتر مورد توجه هنرمندان است که از دوام و بقای بیشتری نسبت به سایر اشیا برخوردار است. نقش مایهها و نمادهای نقوش در ادوار تاریخی و فرهنگی گوناگون بر اساس دگرگونی های عقیدتی و فرهنگی متفاوت اند و تحت تاثیر و تاثیرات شرایط اجتماعی تغییر می کند و سیر تحول را به دنبال خود دارند. پیشینه قلمزنی به زمان سكاها یا سیت ها نسبت داده می شود كه نژاد آریایی داشتند.
دوره پیش از تاریخ
پیشینه این هنر در ایران، تاریخ روشنی ندارد و از اثر مستندی كه بیانگر نخستین مكان شیء و كاربرد فلز، به ویژه مس در ایران و خاور نزدیك به چند هزار سال پیش از میلاد می رسد. در اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش از میلاد هنر و صنعت فلز كاری در نقاط گوناگون ایران به ویژه در شمال و شمال غرب و حاشیه جنوبی دریای مازندران شكوفایی داشته است. از آثار مهم به دست آمده در این دوره جام طلای حسنلو است كه در 1335 ه.ش كشف شد و دارای نقوش برجسته چون خدایان سوار برگردونه یا ارابه است.
در هزاره اول پیش از میلاد فلزكاری و قلمزنی در ایران از رونق و اعتبار ویژه ای برخوردار بوده است و آثار با ارزشی از آن دوران بر جای مانده كه از جمله آن ها جام های طلای مارلیك است. هنر قلمزنی در دوره مادها
آثار قلمزنی اندكی از دوره مادها كه در سده هفتم ق.م در شمال ایران روی كار آمدند به یادگار مانده است. اشیای به دست آمده از آذربایجان حاكی از آن است كه از نفوذ سكاها به تدریج كاسته شده و سبك مادها در این زمان جای آن را گرفته است. مدارك فلزی به دست آمده از زمان مادها به ویژه در قرن شش و هفت پیش از میلاد، اشیای زیویه از توابع سنندج است كه در میان آن ها آثاری از طلا و نقره و وسایل زینتی و زیورآلاتی،چون جام طلا و مجسمه هایی از حیوانات به سبك های آشوری و سكایی و… به چشم می خورد.
قلمزنی در دوره هخامنشی
با روی كار آمدن پارس ها و تشكیل حكومت هخامنشی (330- 550 ق م ) هنر قلمزنی تحوّل یافت و از جایگاه ویژه ای برخوردار شد و برادوار پس از خود تأثیر گذاشت. دوره هخاننشی اوج هنر فلزكاری در زمینه های ریخته گری، چكش كاری،ترصیع و…. است به دلیل حمله اسكندر و آتش زدن تخت جمشید آثار بسیاری نابود شد و یا به دستور اسكندر ذوب شده و به سكه تبدیل شد. از جمله اشیای شناخته شده در دوره هخامنشی دو لوح سیمین به وزن 4 كیلوگرم و زریّن به وزن 5 كیلوگرم است كه در موزه ملی ایران نگهداری می شود. قلمزنی در دوره سلوكی
در دوره سلوكی با ساخت شهرهای جدیدی مانند مرو و نسا و انتقال كارگاه های هنری به این شهرها، هنر قلمزنی با تأثیر پذیری از هنر هلنی (هنر یونانی) ادامه یافت. قلمزنی در دوره اشكانی
با روی كار آمدن پارت ها در سال 250 ق.م تا 224 میلادی هنر قلمزنی با همان شیوه هخامنشی با اندك تغییر به عمر خود ادامه داد.
ساخت پیكره ها از جنس طلا و نقره و مفرغ به شیوه ریخته گری در دوره اشكانی از رونق ویژه ای برخوردار شد و زیورآلات مرصع با سنگ های قسمتی با همان شیوه هخامنشی ادامه یافت. در این دوره به دلیل هجوم اسكندر آثار هنری مهمی در دست نیست و به سبب هرج و مرج و كم توجّهی پارتیان به هنر، تنها در اواخر این دوره ساخت آثار قلمزنی رو به رشد نهاد.
قلمزنی در دوره ساسانی
زمان ساسانیان در سال 224 تا 650 میلادی به دلیل گسترش تجارت میان ایران، یونان و روم هنرهای ارانی از هنر یونایی و رومی تأثیر گرفت.
در دوره ساسانی ساخت اشیا به سه طریق زیر انجام می شد:
1.به وسیله چكشكاری بر ورق سرد.
2.به وسیله ریختگی و ساخت ظروف آستردار از ورق.
3.تراش با چرخ
قلمزنی در دوره اسلامی
در قرون اولیه اسلامی، اعراب كه مسلماً خود هنری نداشتند، هنر قلمزنی دوره ساسانی را مورد تقلید قرار داده و در سده های بعد در اثر علاقه هنرمندان ایرانی به مذهب و گرایش آنان به اسلام، با تأثیرپذیری از آرا و عقاید اسلام، در خلق آثار فلزی پیدا كردند و كم كم نقوش بی نطیر و طرح های بومی و اسطوره ای ایرانی جای خود را به خطوط كوفی و آیات و احادیث داد. در دوره سامانیان هنر قلمزنی در اثر تبادلات تجاری به سایر ممالك اسلامی راه یافت. اشیای قلمزنی شده دوران دیلمیان در موزه های ایران از جمله آثار معروف این دوره است. از سده های اولیه تا قرون سوم و چهارم قمری اشیای فلزی در ایران به سبك زمان ساسانی ساخته می شد. مكتب قلمزنی خراسان در سد? چهارم قمری شكل گرفت و در دورة سلجوقی به اوج كمال خود رسید. قلمزنی در دوره سلجوقی
سلجوقیان در اوایل سدة پنجم قمری(429) از تركستان به ماوراءالنهر آمدند و سكونت گزیدند و سپس خراسان را متصرّف شدند. با علاقه ای كه حكام سلجوقی به هنر داشتند، هنر قلمزنی همچون سایر رشته های هنری حمایت شد و گسترش چشم گیری یافت. ایجاد نقوش گیست باف شامل نوارهایی در تزیینات ظروف به شیوه و سبك بسیار زیبا متداول شد. در این دوران ترصیع فلزات به صورت مفتول های طلا، مس و نقره و یا ترصیع ظروف مفرغی با مفتول مس رایج شد. از كارهای بسیار زیبا در این دوره مشبك كاری روی فلز است. هنر قلمزنی خراسان كه در قرن پنجم و ششم قمری، همزمان با حكومت سلجوقی در شرق به ویژه خراسان و ماوراءالنّهر رواج یافته بود، پس از حمله مغول به دلیل ویران شدن بسیاری از مراكز هنری این منطقه و مهاجرت هنرمندان به غرب و میان رودان، در آن نواحی تداوم یافت. هنر فلزكاری خراسان از شرق شروع شد و در غرب رشد و گسترش یافت.
قلمزنی در دوره مغول و تیموری
با تصرف سوریه توسط غازان خان در اوایل سده هشتم قمری هنرمندان قلمزن مورد حمایت ایلخانان قرار گرفتند و بعدها شهرهای حلب، دیار بكر، موصل، شیراز و تبریز از مراكز مهم و بزرگ هنر قلمزنی به شمار آمدند. دراین زمان آثار قلمزنی تحت تأثیر هنرهای بومی قرار گرفت، به گونه ای كه در سوریه و مصر نشانه های این تحوّل بیشتر به چشم می خورد. ترصیع و در نشاندن ظروف در این زمان به تقلید از دورة سلجوقی تداوم یافت. استفاده از هنر خوشنویسی در قلمزنی به وفور گسترش یافت و ظروف زیادی از این گونه ساخته و تزیین شد.
با حمله تیمور به ایران در سال 771 ق، هرات دوباره رونق هنری خود را بازیافت و بزرگ ترین مركز هنری آن روز شد. هنر قلمزنی در این شهر بسیار درخشید. از جمله ظروف سنگاب گور امیرتیمور در سمرقند است كه اكنون در موزه ارمیتاژ نگهداری می شود. سنگاب هایی نیز از قرن هشتم در مسجد جامع هرات و در موزه آستان قدس رضوی موجود است. نقره كوبی روی فلزات در دوره صفوی به اوج شكوفایی و كمال خود رسید. قلمزنی در دوره صفوی
در عصر صفوی كه دوران طلایی هنر ایران به شمار می رود، هنر قلمزنی با حفظ سنن گذشته ادامه یافت و همچون دورة پیش، استفاده از فلزات گوناگون به طور گسترده در ساخت اشیای ارزشمند طلاكوب مرسوم بود. در این دوران قلمزنی بسیار گسترش یافت. اجرای نقوش ظریف و بسیار ریز و زیبا جای نقوش درشت و ضخیم را در تزیین اشیاء گرفت. این هنر در زمان صفوی همچون دیگر رشته های هنرهای سنتی ایران از چنان ظرافت و زیبایی برخوردار شد كه در امروز در جایی كه به اوج شكوفایی میرسد،تقلیدی از سبك دوره صفوی است. قلمزنی در دوره قاجار
در زمان قاجار به دلایل بی اعتنایی حكام قاجار به هنر و حمایت نكردن از هنرمندان، هنر قلمزنی همچون رشته های دیگر هنری رو به ضعف نهاد،. در این دوران ساخت جعبه های قلمزنی با نگارش خطوط و خوشنویسی و طلاكوب و اسطرلاب سازی به شیوه قلمزنی و مشبك كاری مرسوم و متداول بود. قلمزنی در دوره معاصر
در سال های اخیر حیات دوباره این هنر و زنده كردن سنن ارزشمند گذشته به همراه نوآوری هایی در آن، مدیون تلاش هنرمندان قلمزنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است كه از زمان تأسیس این كارگاه در سال 1335 ه.ش و انتصاب هنرمند شایسته (مرحوم استاد محمود دهنوی) به سرپرستی این كارگاه ها، این هنر جان تازه ای یافت و گامی نو در توسعه و گسترش این هنر برداشته شد. این حركت نخست با ارائه طرح ها و نمونه های بارز و منحصر به فرد، كه با آثار عرضه شده در بازار متمایز بود، آغاز شد و الگویی برای هنرمندان به شمار رفت. منبع:seeiran.ir
مرتبط با سرگرمی هنرهای سنتی آذربایجان، گوهری از باغ خیال برای یادگیری این هنر گران قیمت همت کنید نقوش سفال میبد بازتاب باورهای کویرنشینان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
آشنایی با هنر لی بافی
یکی از صنایع دستی کاربُردی- تزئینی لی بافي است این دست بافته جزء لاینفک صنایع دستی عشایری محسوب می گردد بافت آن با دار زمینی انجام می گیرد به طوری که ابتدا با تارهايي از جنس موی بز یا پشم چله دوانی کرده و پس از سفت و محکم کردن تارها بر روی سر و ته دار حدود 5 سانتی متر از اهنرمندان باید در جامعه فرهنگ سازی کند
نماینده مردم قم در مجلس هنرمندان باید در جامعه فرهنگ سازی کند قم - ایرنا - نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت هنرمندان باید تلاش گسترده ای برای فرهنگ سازی در جامعه انجام دهند به گزارش ایرنا احمد امیرآبادی فراهانی پنجشنبه شب در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره تئاتر اسقصه آشنایی و ازدواج بهاره رهنما و پیمان قاسمی خانی
قصه آشنایی و ازدواج بهاره رهنما و پیمان قاسمی خانی بهاره رهنما از موفقیت و رضایتش از همسرش پیمان قاسمی خانی می گوید و اینکه چطور آشنا شدن … هیچکس به جز پیمان من را تحمل نمیکرد این جملهایست که بهاره رهنما با شجاعت و صداقت خاصی در مورد همسرش میگوید بهاره رهنما معتقد است میزاناثر هنرمند چهارمحال و بختیاری به جشنواره تایوان راه یافت
اثر هنرمند چهارمحال و بختیاری به جشنواره تایوان راه یافت شهرکرد-ایرنا- اثر یکی از هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره تایوان راه یافت به گزارش ایرنا اثر سعید عباسی هنرمند جوان چهار محال و بختیاری به مسابقه بین المللی طراحی تایوان ویژه طراحان زیر سی سال در سال میلادی 2014 راوظیفه اصلی یک هنرمند خلق اثر جذاب است
معاون فرهنگی ارشاد قم وظیفه اصلی یک هنرمند خلق اثر جذاب است قم - ایرنا - معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت وظیفه اصلی یک هنرمند خلق اثر جذاب است و هنرمندان مانند همیشه باعث سربلندی تئاتر استان قم باشند به گزارش ایرنا حامد حجتی پنجشنبه شب در آیین اختتادو انتصاب جدید در حوزه هنری/ احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران شد/ اولیازاده مشاور شد
دو انتصاب جدید در حوزه هنری احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران شد اولیازاده مشاور شدطی حکمی از سوی معاون هنری حوزه هنری سیداحسان باقری به عنوان مدیر خانه عکاسان ایران منصوب و رسول اولیازاده از این پس به عنوان مشاور محمد حمزهزاده فعالیت خواهد کرد به گزارش خبرگزاری فارس در متنراه اندازی خانه هنرمندان سنندج به عنوان دومین خانه هنرمندان کشور
راه اندازی خانه هنرمندان سنندج به عنوان دومین خانه هنرمندان کشور سنندج – ایرنا - خانه هنرمندان سنندج با مشارکت فرمانداری سنندج میراث فرهنگی استان کردستان شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری و شهرداری سنندج در بنای تاریخی ملک التجار سنندج راه اندازی می شود به گزارش ایرنا به هموزیر امور خارجه در بازدید از نمایشگاه «رهایی»: این نمایشگاه نشان دهنده قرابت هنرمندان ما با مردم غزه
وزیر امور خارجه در بازدید از نمایشگاه رهایی این نمایشگاه نشان دهنده قرابت هنرمندان ما با مردم غزه استوزیر امور خارجه کشورمان گفت آثارِ نمایشگاه رهایی نشان دهندهی 6 دهده درد و رنج مردم فلسطین و چند سال رنج مردم غزه است به گزارش خبرگزاری فارس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمجذب هیئت علمی در 8 رشته/ باشگاه «هنرپژوهان» راهاندازی میشود
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی مدیر پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری جذب هیئت علمی در 8 رشته باشگاه هنرپژوهان راهاندازی میشود مدیر پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری از رایزنی با وزارت علوم برای فراخوان جذب هیئت علمی در سال ۹۳ خبر داد و گفت که هم اكنون اسم پژوهمدیر فرهنگسرای بهاران: با نبود یک جریان سازی صحیح نمیتوانیم مردم را با هنر نمایش درگیر کنیم
مدیر فرهنگسرای بهاران با نبود یک جریان سازی صحیح نمیتوانیم مردم را با هنر نمایش درگیر کنیممدیر فرهنگسرای بهاران گفت نمایش هنری خاص است که با یک جریانسازی درست تمام مردم را درگیر آن کرد باید این تابو شکسته شود که تئاتر تنها در یکی دو مجموعه و تالار تهران اجرا میشود به گزارشبرگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی در شهرستان کهگیلویه
برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی در شهرستان کهگیلویه یاسوج - ایرنا - نمایشگاه آثار هادی پناهی هنرمند رشته تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد در دهدشت برپا شد به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان کهگیلویه این آثار در دو رشته طراحی سیاه قلم ونقاشی آبرنگ وگواش در قالب 3استاد تئاتر: این هنر در ایران،چاره ای جز خصوصی شدن ندارد
استاد تئاتر این هنر در ایران چاره ای جز خصوصی شدن ندارد شیراز- ایرنا- استاد تئاتر ایران گفت این هنرنمایشی در ایران نیازمند فاصله گرفتن از نگاه دولتی و حرکت به سمت خصوصی شدن است و برای رونق و گسترش بیشتر چاره ای جز خصوصی شدن ندارد به گزارش ایرنا احمدکامیابی مسک جمعه در جمع خبرنهنرمند ایرانی از دولت اتریش عنوان «پرفسور» میگیرد
سهشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۴ دکتر پرویز ممنون هنرمند باسابقه تئاتر که سالهاست مقیم اتریش است عنوان افتخاری پرفسور را از طرف رییس جمهوری این کشور دریافت خواهد کرد به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این نشان بنا بر پیشنهاد وزارت فرهنگ اتریش و با تایید داموسیقی جوان از رویداد هشتم عبور کرد/ توصیههای معاون هنری به مدیران جشنواره
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی موسیقی جوان از رویداد هشتم عبور کرد توصیههای معاون هنری به مدیران جشنواره مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره موسیقی جوان پنجشنبه 20 شهریور ماه با حضور تعدادی از هنرمندان صاحب نام موسیقی هنرمندان شرکت کننده و معاون هنری وزیر ارشاد در تالار وحدت برمعاون وزیر ارشاد :باید آینده ای روشن را برای جوانان هنرمند کشور ترسیم کنیم
معاون وزیر ارشاد باید آینده ای روشن را برای جوانان هنرمند کشور ترسیم کنیم تهران - ایرنا - معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت به عنوان متولیان امور هنری باید با تلاش و کوشش خود آینده روشنی را برای جوانان هنرمند ترسیم کنیم به گزارش پنج شنبه شب خبرنگار موسیقی ایرناگروه سینمایی «هنر و تجربه» افتتاح شد/ دلایل بازینکردن آلن دلون در یک فیلم ایرانی
گروه سینمایی هنر و تجربه افتتاح شد دلایل بازینکردن آلن دلون در یک فیلم ایرانیگروه سینمایی اکران هنر و تجربه با نمایش فیلم یک اتفاق ساده آغاز به کار کرد به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گروه سینمایی اکران فیلمهای هنر و تجربه عصر امروز با نمایش فیلم یک اتفاق ساده بهموفقیت هنرمندان اردبیلی در جشنواره ادبیات کودک و نوجوان شهرکرد
موفقیت هنرمندان اردبیلی در جشنواره ادبیات کودک و نوجوان شهرکرد اردبیل - ایرنا - دو عضو ادبی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در نهمین جشنواره ادبیات کودک و نوجوان چهارمحال و بختیاری حائز مقام شدند به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از کانون اردبیل سیده فاط-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها