تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804817436




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوربین مخفی و آشکارترین پنهانکاری


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: دوربین مخفی و کارکردهای آن
دوربین مخفی و آشکارترین پنهانکاری

تاریخ انتشار : جمعه 28 شهریور 1393 ساعت 22:22 | شماره خبر : 1643585907641371649 تعداد بازدید: 4


در دهه 60 برنامه «دیدنی‌ها» و بعد از آن در میان برنامه‌ها یا آیتم‌های کوچک برنامه‌های جُنگ‌وار، دوربین مخفی طرفداران زیادی داشت و موجبات خنده و سرگرمی مخاطب را فراهم می‌کرد.

بدیهی است وقتی می‌گوییم دوربین مخفی، از برنامه‌سازی طنز داریم صحبت می‌کنیم و منظورمان همان برنامه‌های کمیک و سرگرم‌کننده است که با مخفی‌کاری و قرار دادن انسان‌ها در موقعیت‌های عحیب و نامتعارف قصد دارد لحظات مفرحی برای بیننده فراهم کند وگرنه دوربین مخفی‌های دیگری هم داریم که کارکرد اجتماعی یا خبری دارد و برای اهداف دیگری طراحی می‌شود.
مثلا در برنامه‌های اجتماعی که رویکردی چالشی‌/‌ آسیب‌شناسی دارد، ممکن است از طریق دوربین مخفی بخواهند معضلی پنهان را در جامعه نشان دهند. هرچند در هر دو، دوربین مخفی کارکرد آشکارکنندگی دارد اما در اینجا آشکار‌شدگی بعد از نمایش مخفی کاری به قصد ایجاد خنده به کار می‌رود؛ اگرچه گاهی در پس همین نوع دوربین مخفی نیز می‌توان نکات آموزشی و تربیتی را هم جستجو کرد. مثلا معضلات مربوط به رانندگی را می‌توان شناخت یا نابهنجاری‌های رفتاری در حوزه‌های اجتماعی را بازنمایی کرد اما در نهایت هدف غایی برنامه‌های دوربین مخفی ایجاد خنده و سرگرمی است. آنچه ما در حافظه تصویری خود از دوربین مخفی داریم و به یاد می‌آوریم، اغلب برنامه‌های خارجی بوده و کمتر شاهد دوربین مخفی ایرانی بودیم، فارغ از این‌که بخواهیم اصلا خوب یا بد بودنش را بسنجیم. برخی ملاحظه‌های فرهنگی ـ اخلاقی در جامعه ما موجب شده ابتدا از نمونه‌های خارجی استفاده کنیم اما بعدا که پای دوربین مخفی‌های ایرانی نیز به شبکه‌ها باز شد این برنامه‌ها چنگی به دل نمی‌زد و چندان جذاب نبود. نداشتن سابقه و تجربه در تولید برنامه​های دوربین مخفی‌ها مانعی بود که نمی‌گذاشت خلاقیت و نوآوری کارگردان‌های ایرانی شکوفا شود و البته به واسطه فاصله زیاد با بازار جهانی این نوع برنامه‌ها، خریدار چندانی هم نداشت. با این حال اکنون چند سالی است شاهد برخی دوربین مخفی‌های متفاوت و جذاب ایرانی هستیم که بسیاری از آنها در شبکه‌های استانی تولید شده‌اند و از طریق شبکه شما یا نسیم قابل تماشا هستند و نشان می‌دهد دوربین مخفی ایرانی گام‌های خوبی رو به جلو برداشته است. شاید بزرگ‌ترین مانع دوربین مخفی ایرانی نه تکنیک‌ها و مهارت‌های این حوزه که موانع ذهنی و فرهنگی باشد. در نگاه فرهنگی ما وارد شدن به حوزه خصوصی افراد یا سرکشیدن در رفتارهای فردی و اجتماعی آنان چندان پسندیده نیست و حتی واکنش‌های برخی هموطنان بعد از این‌که فهمیدند دوربین مخفی در کار بوده معترضانه است و نشان می‌دهد ما هنوز نسبت به دوربین مخفی دچار بدبینی و بی‌اعتمادی‌ هستیم که مانع از شکل‌گیری خلاقیت و نوآوری در ساخت دوربین مخفی می‌شود. لذا با توجه به این ملاحظه‌های فرهنگی، سازندگان دوربین مخفی‌ باید به این حساسیت‌ها واقف باشند و آن را در کار خود لحاظ کنند. مثلا شناخت زبان و قومیت و خرده فرهنگ‌ها می‌تواند به کارگردان دوربین مخفی کمک کند که در چه جاهایی وارد شود یا نشود. شناخت این ظرفیت‌ها هم خاصیت ایجابی دارد، هم سلبی به این معنی که کمک می‌کند بدانیم در چه موقعیت‌هایی می‌توان دوربین مخفی ساخت که جواب بدهد و جذاب باشد و در چه موقعیت‌هایی نمی‌توان وارد شد. از این‌رو دوربین مخفی را می‌توان حتی ابزاری جامعه‌شناختی برای شناخت مولفه‌ها و شاخصه‌های جامعه دانست و حتی گفت دوربین مخفی، نوعی مستندسازی با خصوصیت سرگرمی‌محوری است که البته قابلیت تاویل بالایی دارد. بسیاری از نابهنجاری‌های فردی و گروهی در همین دوربین‌های مخفی فارغ از کارکرد طنز و شوخی محورانه آن قابل ردیابی و بازخوانی است. ضمن این‌که می‌توان به طبقه‌بندی و گونه‌شناسی دوربین مخفی‌ها نیز پرداخت؛ مثلا دوربین مخفی‌های طنازانه یا اجتماعی یا مثلا ترسناک و وحشت‌زا. در اینجا به چند نمونه رایج آن می‌پردازیم: دوربین مخفی‌ ترسناک این مدل را خوشبختانه در ایران نداریم و کارکردی هم جز سرگرم کردن بیننده ندارد. در این نوع دوربین مخفی تیم تولیدکننده برنامه کاری به سکته زدن ملت ندارد و سعی می‌کند وحشتناک‌ترین شوخی‌ها را پیش روی فردی که در تله افتاده بگذارد تا از وحشت او مخاطب بترسد. معروف‌ترین آن هم حضور روح کودک در آسانسور، زنده شدن عروسک شیطانی از داخل بنر تبلیغاتی فیلم و حمله زامبی‌ها به مردم است. دوربین مخفی دورهمی ایده‌های خلاقانه مردم معمولی در به تله انداختن خانواده و دوستان هم یک مدل دوربین مخفی است که پس از دست به دست شدن در شبکه‌های اجتماعی و معروف شدن از برنامه‌های معروف پخش می‌شود. معمولا ما در این زمینه فقط طرف مقابل را آزار و اذیت می‌کنیم. دوربین مخفی معمایی در این نوع دوربین مخفی که یکی از نمونه‌های خوب خارجی‌اش برای روز مادر در فضای مجازی ما پخش شد، بیننده بعد از مواجهه با یک چالش و بعد از گذر از واکنش‌ها به سمت یک نتیجه‌گیری جالب هدایت می‌شود. متاسفانه تا حالا نمونه داخلی چنین کاری را نداشتیم، چون برای عواملی که اثرشان در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود و دغدغه فروش و اقبال مخاطب را دارند جذاب بودن اولویت دارد، عوامل تلویزیون هم یا ایده‌اش را ندارند یا دغدغه‌اش را یا هر دو هست اما ترجیح می‌دهند دغدغه‌شان را به‌جای تولید یک دوربین مخفی پردردسر با آوردن یک استاد در برنامه و سوال کردن از ایشان رفع کنند! طی سال‌های اخیر شاهد تولید دوربین مخفی در شبکه نمایش خانگی بودیم که به نام شوخی با ستارگان وارد بازارشد که یک نوع دوربین مخفی خاص بود و با چهر ه‌های معروف هنر، سینما و موسیقی و حتی ورزش شوخی می‌کرد. در این نوع دوربین مخفی چون شخص مورد نظر چهره شناخته شده دارد خودبه‌خود واجد جذابیت بصری‌/‌ رسانه‌ای می‌شود و می‌تواند به ایجاد خنده بیشتر بینجامد. واقعیت این است که دوربین مخفی ایجاد خنده در فضایی بین شوخی و جدی بین یک فضای رئالیستی و فانتزی است و به همین دلیل گاه از کمدی‌های نمایشی و داستانی هم بیشتر مخاطب پیدا می‌کند. لذا دوربین مخفی به عنوان یک آیتم کمدی تلویزیونی واجد ظرفیت‌های زیادی است که اگر با نگاه خلاقانه به آن بنگریم چه بسا بتواند بسیاری از ضعف‌های برنامه‌سازی و سرگرمی سازی در تلویزیون را پر کرده و بپوشاند. دوربین مخفی از آن دست برنامه‌های رسانه ملی است که نیازمند سیاستگذاری و برنامه‌سازی‌ جدی است و مخاطب ایرانی نیز نشان می‌دهد این گونه برنامه‌ها را دوست دارد. لذا باید دوربین مخفی ایرانی کمی آشکارتر شده، دارای پویایی و نشاط بیشتری شود تا بتوان متخصصانی نیز در این زمینه تربیت کرد. دوربین مخفی نباید در پس موانعی که به آن اشاره کردیم مخفی بماند. (سیدرضا صائمی/ ضمیمه قاب کوچک)


تاریخ انتشار : جمعه 28 شهریور 1393 ساعت 22:22 | شماره خبر : 1643585907641371649 تعداد بازدید: 4





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن