واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
یکی از مجسمهسازان برجسته معاصر مکزیک سعی دارد با ماده، سازه و نور، فضای تازهای را در سمپوزیوم مجسمهسازی تهران بازنمایی کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «کارلوس روبرتو مونگه سانچز»، یکی از هنرمندان مکزیکی شرکت کننده در این سمپوزیوم با بیان این مطلب گفت: تاکنون در 160 سمپوزیوم در 40 کشور شرکت داشتهام، اما سمپوزیوم تهران یکی از بهترین سمپوزیومهایی است که تاکنون در آن شرکت کردهام. به این دلیل که سازماندهی خوبی داشته و از روز اول سنگها آماده بودند و ابزار خوبی در اختیارمان گذاشتند؛ به طوریکه لازم نبود ابزارمان را از کشور خودمان بیاوریم، چون خیلی برایمان گران تمام میشد. او افزود: با این ابزار میتوانیم ظرافت در آثارمان به خرج دهیم، چیزی که شاید اگر ابزار در اختیارمان نبود به آن نمیرسیدیم. اکنون میتوانم با صراحت بگویم من تاکنون سه سمپوزیوم خیلی خوب در دنیا رفتهام که یکی در جزایر قناری، دیگری در آرژانتین و سومی در تهران بوده است. سمپوزیوم مجسمهسازی تهران به واسطه سازماندهی خوب در اجرا میتواند یکی از چند سمپوزیوم برتر مجسمهسازی در دنیا لقب گیرد. سانچز همچنین گفت: سالها پیش دوستی عکسی از تهران به من نشان داد که در آن جوی آبی بود که یک حرکت مارپیچی داشت و این عکس در ذهن من مانده بود تا اینکه وقتی به ایران آمدم و برجها و ساختمانهای بلند را دیدم، با خودم گفتم باید آن زیبایی و لطافت که در تهران قدیم وجود داشته باشد به این شهر برگردد. او ادامه داد: تهران قدیم زیبا و معصوم بود و تهران امروز مدرن و امروزی و باید تلفیقی از این دو عنصر برای زیباتر شدن این شهر چه از نظر روح شهری و چه مبلمان شهری در نظر گرفته شود. این مجسمهساز درباره اثری که در سمپوزیم تهران ارائه میدهد افزود: در اثری که برای این سمپوزیوم ارائه میکنم بیشتر به ساختمان، نور و سطوحش فکر کردهام و سعی دارم با ماده، سازه و نور، فضایی را که میخواهم بسازم. به نظر من ارتباط مجسمه با جامعهای که از آن بازدید میکند، بسیار مهم است. از نظر من مجسمه پنجرهای است که مردم از داخل آن به دنیا نگاه میکنند و برای من تجربهای که مخاطب میتواند از دور تا دور اثر هنگام بازدید از آن داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است. بر خلاف نقاشان که همه چیز را در دو بعد میکشند، در مجسمه هر چه جای مخاطب تغییر کند، میتواند یک اثر جدید را از زاویههای دیگر ببیند. این هنرمند مکزیکی افزود: من در آثارم توجه ویژهای به نور دارم، چون نور با انعکاسهای متوالی که به خصوص در فضای داخلی اثر ایجاد میکند، در طراحی و دیده شدن آن بسیار مهم است. در داخل اثر من پنجرهای وجود دارد که دوست دارم مردم ایران از آن به آینده نگاه کنند. در واقع این اثر سمبلی از امروز ایران است که کسی از دیروز آن را ساخته تا آیندگان از داخل آن به آینده نگاه کنند. برای من کودکان نمادی از آینده هستند. این اثر را میتوان شبیه یک پل هم دید که از اینجا به قسمت دیگری از شهر یا آینده میرود. سانچز درباره برگزاری این رویداد هنری نیز اظهار کرد: سمپوزیوم مثل یک دانشگاه است که من در آن خیلی چیزها یاد میگیرم. در سمپوزیومها در مورد تکنیکهای کار با هنرمندان دیگر تبادل نظر میکنیم و در مورد همه چیز از جمله هنر، ادبیات، سیاست و ... حرف میزنیم. در واقع سمپوزیومها در کار من بسیار تاثیرگذار بودهاند و اگر در آنها شرکت نداشتم، جریان کارم با اکنون به کلی متفاوت بود. شما در گالریها کار تمام شده را میبینید، ولی در سمپوزیوم در روال کار قرار میگیرید و این مسلما خیلی بهتر است. در سمپوزیومها دقیقا مثل زندگی اگر چشم و ذهنت بازنباشد از کار دیگران نمیتوانی چیزی یاد بگیری. ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمهسازی تهران از 23 شهریورماه تا 15 مهرماه در محوطه باز برج میلاد در حال برگزاری است و بازدید از َآن برای عموم آزاد است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]