محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829856418
توصیه های مرحوم آقا مجتبی تهرانی(ره) درباره «حیاء من الله»
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
توصیه های مرحوم آقا مجتبی تهرانی(ره) درباره «حیاء من الله»
«حیا» آن ودیعه الهی و غریزه انسانیه است که انسان را از اعمال زشت باز می دارد؛ یعنی چه قبل از عمل که انسان عمل را تصویر می کند و چه بعد از عمل، حیا نقش بازدارندگی دارد.
به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ «حیا» آن ودیعه الهی و غریزه انسانیه است که انسان را از اعمال زشت باز می دارد؛ یعنی چه قبل از عمل که انسان عمل را تصویر می کند و چه بعد از عمل، حیا نقش بازدارندگی دارد. به این معنا که روح وقتی با یک عمل زشت روبرو می شود و وقتی که عمل زشت را تصویر می کند، منفعل و منکسر می شود و همین حالت موجب بازدارندگی او است و بعد از عمل هم، این حالت بازدارندگی نسبت به تکرار آن عمل زشت پیدا می شود.
حیایی که انسان نسبت به ناظر دارد، گاهی «حیاء من الخلق» است، گاهی «حیاء من النفس» بوده و گاهی «حیاء من الملائکه» می باشد؛ یعنی فرشتگانی که مأمور ضبط اعمال انسان هستند. گاهی «حیاء من اولیاء الله» است. پنجمین نوع آن «حیاء من الله» است، یعنی از خدا خجالت کشیدن و شرم کردن.
در باب «حیاء من الله» ما یک بحث معرفتی داریم و یک بحث تربیتی. در مورد بحث تربیتی، ما روایات متعددی داریم که «حیاء من الله» را در روابط گوناگون مطرح می فرمایند. یعنی این که انسان باید با توجه به این روابط حیاء داشته باشد.
خدا می بیند!
یک دسته از روایات هست که «اصل ناظر بودن خداوند» را مطرح می کنند. انسان در «حیاء من الخلق» از این شرمش می آید که عمل زشت را در دیدگاه غیر انجام دهد. حالا اگر یک ذره معرفتش بالاتر باشد، در دیدگاه فرشتگانی که او را می بینند و اعمالش را ثبت و ضبط می کنند، نیز حیا می کند. دسته اول روایات، «حیاء من الله» را در همین رابطه مطرح می کنند که خداوند به اعمال تو ناظر است، تو در دیدگاه خدا هستی، این کار را که می کنی باید از خدا شرمت بیاید.
از خدا خجالت بکش و معصیت نکن!
حالا من به عنوان نمونه چند روایت می خوانم که بعضی هایشان هم اشاره به آیات قرآن دارد. روایت اول از حضرت زین العابدین(ع) است که می فرماید: «خف الله عز و جل لقدرته علیک؛ از خدا بیم داشته باش، چون او بر تو توانا است.» این طور نیست که بتوانی از چنگ خدا فرار کنی، خجالت بکش و معصیت نکن. خیال نکن می توانی از عذابی که وعده کرده است فرار کنی. بعد دارد «و استح منه لقربه منک؛ از خدا خجالت بکش، چون به تو نزدیک است.» این روایت اشاره به همین معنا است که خدا ناظر است.
تو مرا نمی بینی ولی من!
در آیه شریفه هم می فرماید «أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری»(علق، آیه 14) در آیات دیگری هم اشاره به قُرب و نزدیکی دارد، مثلا می فرماید: «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَری» یا «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْکُمْ وَ لکِنْ لا تُبْصِرُونَ»(واقعه، آیه 85) شماها نمی بینید ولی ما به او نزدیک تر از شما هستیم. تو کور هستی و چشم باطنت کور است و مرا نمی بینی ولی من که می بینم که چه کار داری می کنی.
گریه شدید محبوب ترین بنده خدا
در سوره یونس در آیه ای هست «وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلاَّ کُنَّا عَلَیْکُمْ شُهُوداً؛ هیچ کاری نیست که شما انجام دهید مگر اینکه ما آن را می بینیم.»(یونس، آیه 61) کارهایتان در مرئی و منظر ما است و ما داریم می بینیم. من نمی خواهم بحث تفسیری کنم، ولی این را بگویم که «عمل» در اینجا اطلاق دارد، یعنی هم اعمال درونی ات را می گیرد و هم اعمال بیرونی ات را می گیرد. من بعد می رسم که شهود خدا هم سرّ انسان را در بر می گیرد و هم علن او را می گیرد. هر چه را که او انجام دهد، خدا می بیند. «ما من عملٍ» استثنا ندارد. همه را می گیرد.
در ذیل این آیه روایتی آمده است که «کان رسول الله(ص) اذا قرأ هذه الآیه بکی بکاءً شدیدا؛ پیغمبر اکرم وقتی به قرائت این آیه می رسید، به شدت گریه می کرد.» این آیه خودش خیلی روشن است. اینها یک دسته از روایت در باب «حیاء من الله» است که عرض کردم به آیات هم اشاره دارد و جنبه های اعتقادی دارد و هم ریشه های ایمانی و درونی دارد.
خدا سِرّ و عَلَنت را می بیند!
یک دسته دیگر روایاتی هستند که به چگونگی قُرب خداوند اشاره می کند که من هم الآن به آن اشاره کردم و از اطلاق آیه آن را گرفتم. قُرب خداوند سرّ و علن ندارد. حیاء از مردم در جایی است که در منظر مردم باشد، ولی در خفا چه؟ آنجا کسی نیست. اما در باب خدا، اشتباه نکنید! حیای از او مثل «حیاء من الخلق» نیست. اشتباه نکنید! روایت از امام هفتم علیه السلام است «فَاسْتَحْیُوا مِنَ اللَّهِ فِی سَرَائِرِکُمْ کَمَا تَسْتَحْیُونَ مِنَ النَّاسِ فِی عَلَانِیَتِکُم» خیلی روشن است. از خدا در سرّتان خجالت بکشید، همان طور که در علن از مردم خجالت می کشید! همه کار را جلوی مردم نمی کنید، در برابر خدا هم همین طور باشید.
«بزرگی ناظر» و «همراهی او» دلیل حیا
یک دسته ای از روایات هم در باب «حیاء من الله تعالی» اینها هستند که من دسته بندی کردم. اینها خودشان دو جهت دارند که بحثش مفصّل است؛ یک، در ارتباط با جایگاه خدا نزد انسان است و دو، در ارتباط با نحوه برخورد خدا با انسان است. ما در باب اعمال میان انسان ها فرق می گذاریم «حیاء من الخلق» متناسب با افراد مختلف است. من تعبیر ساده می کنم و سطح مطلب را پایین می آورم؛ مثلاً ما از بعضی ها به خاطر جایگاهشان، خیلی شرم نمی کنیم. چون جایگاه زیاد مهمّی برایشان نمی بینیم.
مثلاً می گوییم فلانی خودمانی است. حالا چون جلوی او رو در بایستی نداریم، - نعوذ بالله - چه بسا کارهایی انجام دهیم که درست نبوده و حاضر نیستیم جلوی همه آن کارها را انجام دهیم و اگر شخص بزرگی حاضر باشد که ما با او رو در بایستی داشته باشیم این کار را نمی کنم. اینها همه اش مربوط به حیاء بوده و نسبت به ناظر است.
امّا در مورد دیگر حیاء به خاطر جایگاه نیست بلکه به خاطر برخورد با او است. مثلاً کسی که تنها گاهی اوقات چشممان به هم می افتد و او را می بینیم، با کسی که هر روز و هر شب با او برخورد می کنیم، چشم مان در چشمش می افتد، فرق دارد. آدم از این فرد خجالت می کشد. در مورد اوّلی شاید بگوییم: فلانی رفت دنبال کارش! شاید کلاه مان هم پیش او نیافتد و دیگر همدیگر را نبینیم و ... امّا کسی که همیشه همراه آدم است، فرق می کند و انسان از او شرم می کند. ما میان این دو نفر فرق می گذاریم.
نحوه حیاء از خداوند
در بخشی از روایاتِ ما این مسأله مطرح است که حیای بندگان از خداوند، هم از نظر جایگاه و هم از نظر برخورد، از این سنخ باشد. یعنی مانند جایگاه کسانی که پیش شما شایستگی دارند، نه کسانی که - نعوذ بالله - سطحشان خیلی پایین است. نگاهتان به جایگاه خدا، مانند نگاه به جایگاه افراد شایسته باشد. خود ما هم این گونه هستیم که وقتی با افراد بزرگی رو به رو می شویم، خودمان را جمع و جور می کنیم، که نکند یک وقت حتی اشتباهاً خلافی از ما سر بزند!
حال اگر فرد شایسته بود و بعد هم هر روز آدم با او سر و کار داشته باشد، خیلی مراقبت بیشتر می شود. آدم از او شرم می کند که عمل بدی در مرئَی و منظر او کند. در یک روایتی داریم از پیغمبر اکرم که دارد؛ «اسْتَحْیِ مِنَ اللَّهِ اسْتِحْیَاءَکَ مِنْ صَالِحِی جِیرَانِک» حضرت دو کلمه را کنار هم گذاشته است که اوّلی به یک مطلب اشاره داشته و دومی هم مطلب دیگری را بیان می کند. ایشان می فرماید: از خدا خجالت بکش، همانطور که از همسایه ای که جایگاه رفیعی نزد تو دارد و از شایستگان است خجالت می کشی!
گاهی انسان همسایه ای دارد که - نعوذ بالله - بدتر از خودش است؛ لذا جایگاهی ندارد و حیاء از او معنا ندارد. نه! گاهی اوقات همسایه، آدم بزرگ و شایسته ای است، از صلحا و نیکان است. یک انسان صالح که همسایه است و هر روز و هر شب، چشمم به چشمش می افتد، انسان چگونه از او حیاء می کند!؟
حضرت چه قدر سطح مطلب را پایین آورده است تا شاید ما از خدا خجالت بکشیم. همان طور که از همسایه شایسته ات خجالت می کشی و جلوی روی او هر کاری را انجام نمی دهی، از خدا هم خجالت بکش! البته این طور نیست که حضرت فقط بفرمایند از خدا خجالت بکشید! نه مطلب ادامه دارد و من همین طور گام به گام پیش می روم.
بالاترین نوع حیا
دسته ای از روایات نقش ارزشیِ «حیاء من الله» را بیان می کنند که آنها را بعداً می گویم، چون یک بحث مستقل در این رابطه - ان شاءالله - خواهم داشت. یک تقسیم بندی راجع به همین مسأله ارزشی است که مثلاً از علی علیه السلام هست که «أفضل الحیاء استحیاؤک من الله؛ با فضیلت ترین حیاها حیای از خداوند است.» چرایش را بعداً می گویم.
اثر حیای از خداوند
یک دسته از روایات هست که اثر مترتّب بر «حیاء من الله» را بیان می کند. روایت از علی علیه السلام است که فرمودند: «الحیاء من الله یمحو کثیراً من الخطایا» این هم توضیح می خواهد که من بعداً توضیح می دهم. من الآن خواستم فقط دسته بندی روایات را بگویم.
حق حیاء از خداوند
اینها مقدمه بود برای مطلبی که در آخر جلسه گذشته مطرح کردم. حالا سراغ بحث خودم می آیم که ما در روایات متعدّده داریم که «استحیوا من الله حق الحیاء»این روایت از پیغمبر اکرم است که از خداوند آنگونه که حق حیاء است، حیاء کنید! حق حیاء از خدا یعنی چه؟
در روایت دیگری آمده است: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اسْتَحْیَا مِنْ رَبِّهِ حَقَّ الْحَیَاء» یا روایت دیگری از پیغمبر اکرم است که به ابی ذر فرمود: «یَا أَبَاذَرٍّ أَ تُحِبُّ أَنْ تَدْخُلَ الْجَنَّةَ؟ فَقُلْتُ: نَعَمْ!» بعد حضرت: پس سه کار کن که آخرین آن، این بود که «وَ اسْتَحْیِ مِنَ اللَّهِ حَقَّ الْحَیَاءِ» همچنین روایت دیگری بود که شخص دیگری همین مطلب را داشت که حضرت پرسیدند: «أ کلکم یحب أن یدخل الجنة؟ قالوا: نعم یا رسول الله!» حضرت هم همان مطالبی را که در روایت ابی ذر بود فرمودند و سومین مطلب این بود که «و استحیوا من الله حق الحیاء» در همه این روایت ها یک حقی آمده است. منظور از این چیست؟
من این مقدّمات را گفتم تا بفهمید که حق حیاء یعنی چه. حالا دقت کنید که حق حیا، آن طور که سزاوار است، با آن مقدّماتی که گفتم یعنی چه. ما الآن مورد به مورد پیش می رویم.
خداوند، ناظری که هیچ چیز از او پوشیده نیست!
یک؛ خداوند ناظری است که جدا نشدنی است؛ یعنی هیچ گاه از من جدا نمی شود. او نزدیکی به من است که نزدیک تر از او نیست. بزرگی است که بزرگ تر از او نیست. مطّلعی بر من است که مطّلع تر از او نیست. به تمام شراشر وجود من احاطه دارد؛ از درون و بیرون. مطلعی است که سرّ و علن برای او معنا ندارد.
بعداً ان شاءالله می رسم که در یک تقسیم بندی نسبت به خود اعمال، ما یک قبائح عقلیّه داریم، یک قبائح شرعیّه داریم و یک قبائح عرفیّه متشرعه داریم. اینها سه چیز جدا است. قبایح عقلیّه مربوط به عقل عملی است، شرعیّه مربوط به احکام شرعی است و عرفیّۀ متشرعه مربوط به افراد متدیّن است که آنها این کار را زشت می دانند.
حق حیاء یعنی حیاء از تمام زشتی ها
حق حیاء این است که انسان در هر سه رابطه از خدا خجالت بکشد. چه عملت قُبح عقلی داشته باشد، چه قُبح شرعی داشته باشد، چه قُبح عرفی در محیط متشرعه داشته باشد و بالأخره حق حیاء این طور است که اگر بخواهیم به طور مطلق بگوییم نسبت به «جمیع قبائح» است.
خود ما همین طوری هستیم که با این مقدّماتی که من گفتم باید این طور از خداوند حیاء داشته باشیم. نتیجه این مقدّمات همین می شود. من مطلبی را از خودم تحمیل نکردم. عمده این است که باید ببینی ناظر بودن خدا چه وسعتی دارد، تا بفهمی حق حیاء چیست؟ هر حرکت قبیحی نسبت به این سه محیط، چه درونی و چه بیرونی از انسان سر بزند، بر خلاف حیاء است.
انسان باحیاء حتی «فکر گناه» هم نمی کند!
از خدا حیاء کن! شرم کن! انجام نده! حتی فکر معصیت هم نکن! چون عمل، برای خداوند دیگر بیرونی و درونی ندارد. آیه اش را خواندم. یادت نرود که هیچ عملی نیست که ما آن را شهود می کنیم. اینها همه مقدّمه «حق حیاء» بود و چون من در جلسه گذشته گفتم که بعداً درباره حق حیاء صحبت می کنم اینها را گفتم.
تو باید چنین خدایی را قبول داشته باشی! این حرف من نیست، کلام الله است. من از خودم نگفتم، آیات قرآن این چنین می گوید و قابل انکار هم نیست. تازه من گفتم که بحث معرفتی نکردم. آن خودش بحث دیگری است که در جای خودش می گوییم درجاتی دارد و... بحث ما خیلی عرفی بود. یک بحث تربیتی و عرفی کردم که همه متوجّه شوند.
این که روایات متعدّده می فرماید: از خدا خجالت بکشید آن طور که سزاوار است! یعنی این مطلب که گفتم. هرکس سزاوار یک نوع شرم کردن و یک طور خجالت کشیدن است. آن طور که سزاوار است انسان از خدا خجالت بکشد این است که در روابط گوناگون هر نوع عمل قبیحی را انجام ندهد.
«استحیوا من الله حق الحیاء» نه یک روایت نه دو روایت، آنهایی که اهلش هستند بروند مراجعه کنند! ببینید چه قدر پیغمبر اکرم روی آن تأکید کرده است. چه جنبه های شخصی و چه عمومی! من همه اینها را در جلسه گذشته گفتم. «استحیوا من الله حق الحیاء»
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
با محوریت بیانات حاج آقا مجتبی تهرانی روایت زندگی به سبک امام رضا(ع) در «حدیث پارسایی» بررسی میشود
با محوریت بیانات حاج آقا مجتبی تهرانیروایت زندگی به سبک امام رضا ع در حدیث پارسایی بررسی میشودهمزمان با فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا ع سلسله نشستهای مذهبی حدیث پارسایی با موضوع حب به دنیا از مجموعه سخنرانیهای حاج آقا مجتبی تهرانی ره دوشنبه ۱نامه انصار حزب الله درباره «گشت حجاب»
نامه انصار حزب الله درباره گشت حجاب دبیرکل انصار حزبالله گفت به وزیر کشور درباره توضیح اقدامات خود نامهای نوشتیم و این مسئله را جایی زیاد مطرح نکردیم اما در متن نامه به طور مشروح توضیح دادیم که خاطر وی آسوده باشد باشگاه خبرنگاران جوان دبیرکل انصار حزبالله گفت به وزیر کشفتوای آیت الله صافی گلپایگانی درباره نشان دادن آلات موسیقی در تلویزیون +متن استفتاء
فتوای آیت الله صافی گلپایگانی درباره نشان دادن آلات موسیقی در تلویزیون متن استفتاء یکی از مراجع تقلید شیعیان در پاسخ به استفتائی تأکید کرد به مسئولان صدا وسيما توصيه ميكنم از بخشهائى كه متضمّن غنا و ساز و آواز و استعمال آلات طرب و مناظر مهيّج باشد اجتناب كنند به گزارش خبرنگاتوضیحات بیت آیتالله اشراقی درباره یک ازدواج
پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۱ در پی انتشار برخی اخبار و شایعات حول موضوع ازدواج نوه دختری آیتالله اشراقی و نوه آیتالله هاشمی رفسنجانی که با اطلاعیه دفتر آیتالله روحانی نیز همراه بود حجتالاسلام والمسلمین مرتضی اشراقی توضیحاتی را جهت تنویر افکار عمومی منتشر کرد به گزارش ایسن۱۰ توصیه زیبا آیتالله بهجت برای زیارت امام رضا(ع)
۱۰ توصیه زیبا آیتالله بهجت برای زیارت امام رضا ع آیتالله العظمی بهجت میفرمود لازم نیست حوائج خود را در محضر امام بشمرید حضرت میدانند مبالغه در دعاها نکنید زیارت قلبی باشد به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران همزمان با فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت ثامتوصیه آیتالله جنتی به صداوسیما
توصیه آیتالله جنتی به صداوسیماتاریخ انتشار دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳ ۵۰ دبیر شورای نگهبان ضمن تقدیر از عملکرد صداوسیما در جریان غزه توصیههایی درباره سرفصلهایی که رسانه ملی باید به آنها بپردازد داشت و معاون سیما نیز درباره موانع و مشکلات تولید برنامههای طحجتالاسلام آقاتهرانی به فارس خبر داد دیدار با آیتالله یزدی و نشست مشترک با اصولگرایان/جبهه پایداری به «منشو
حجتالاسلام آقاتهرانی به فارس خبر داددیدار با آیتالله یزدی و نشست مشترک با اصولگرایان جبهه پایداری به منشور اصولگرایی پایبند استدبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی از از دیدار خود با آیتالله یزدی رئیس جامعه مدرسین خبر داد و گفت ما نشستهایی را نیز با گروهها و مسئولان اصولگراانتشار کتابی درباره زندگی و شیوه قرآنی آیت الله طالقانی
انتشار کتابی درباره زندگی و شیوه قرآنی آیت الله طالقانیکتاب زندگی و شیوه قرآنی آیت الله سید محمود طالقانی تالیف ابوالفضل خوش منش با موضوع بررسی زندگینامه خط فکری و شیوه قرآنی وی از سوی انتشارات سروش معرفی و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است به گزارش خبرگزاری فارس کتاب زندگیتوضیح آیت الله جاودان درباره نماز انسان گناه کار
توضیح آیت الله جاودان درباره نماز انسان گناه کار اگر انسان گناه کند نمی تواند درست نماز بخواند نماز که میگوییم منظور هیکل نماز نیست هیکل نماز را میشود خواند مگر اینکه خیلی گناه کند که حتی جسم نماز را هم از آدم بگیرند جلسه هفتگی آیتالله جاودان روز چهارشنبه هفته گذشته برگزنوشتافزار «آقا روحالله» وارد بازار لوازمالتحریر شد+ تصاویر
نوشتافزار آقا روحالله وارد بازار لوازمالتحریر شد تصاویردفاتر تحریر آقا روحالله در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی روانه بازار لوازمالتحریر شد خبرگزاری فارس گروه کتاب و ادبیات جنبش توزیع آقا روحالله در راستای تولید نوشتافزارهای اسلامی ایرانی با سبک زندگی اسلاخرمیان در گفتوگو با فارس: قاریان به تقلید از سبک مصریها اکتفا نکنند/ نظر مرحوم «شعیشع» درباره قاری
خرمیان در گفتوگو با فارس قاریان به تقلید از سبک مصریها اکتفا نکنند نظر مرحوم شعیشع درباره قاریان ایرانیقاری بینالمللی قرآن با اشاره به نظر مرحوم شعیشع درباره قاریان ایرانی گفت قاریان ایرانی نباید به تقلید از سبک مصریها اکتفا کنند بلکه باید همانطور که رهبری نیز توصیه کردهاخاطرهای از تعصب شهید اندرزگو درباره آیتالله خامنهای
خاطرهای از تعصب شهید اندرزگو درباره آیتالله خامنهاییک روز شهید را دیدم که اسلحه به دست گرفته و با نگرانی قدم میزند و میگوید چون ساواک به منزل آقا هجوم برده بروم چند تا از این ساواکیها را بزنم که سید را اذیت نکنند به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس سیدعلی اندتوصیهی رهبر انقلاب درباره «معمای شاه»
توصیهی رهبر انقلاب درباره معمای شاه ورزی من هم پیرامون آخرین سریالم یعنی معمای شاه توضیحاتی برای ایشان دادم که آقا تاکید کردند مراقب محتوای این سریال باشم و دقت کافی را روی محتوای این اثر لحاظ کنم محمدرضا ورزی از توصیهی مقام معظم رهبری به وی پیرامون آخرین سریالش سخن گ10توصیه آیتالله بهجت برای زیارت امام رضا(ع)
10توصیه آیتالله بهجت برای زیارت امام رضا ع آیتالله العظمی بهجت میفرمود لازم نیست حوائج خود را در محضر امام بشمرید حضرت میدانند مبالغه در دعاها نکنید زیارت قلبی باشد همزمان با فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت ثامن الائمه علی بن موسی الرضا علیه السلام جمع کثیری از زافتوای آیت الله صافی گلپایگانی درباره نشان دادن آلات موسیقی در تلویزیون
فتوای آیت الله صافی گلپایگانی درباره نشان دادن آلات موسیقی در تلویزیون فرهنگ > تلویزیون - مهر نوشت یکی از مراجع تقلید شیعیان در پاسخ به استفتائی تأکید کرد به مسئولان صدا وسيما توصيه ميكنم از بخشهائى كه متضمّن غنا و ساز و آواز و استعمال آلات طرب و مناظرفتوای آیت الله صافی گلپایگانی درباره عضویت در فیسبوک +متن استفتا
فتوای آیت الله صافی گلپایگانی درباره عضویت در فیسبوک متن استفتاآیتالله صافیگلپایگانی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره عضویت در شبکههای مجازی نظیر فیسبوک اعلام کرد متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است بسمه تعالیمحضر مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی صافی گآیتالله نوری همدانی: مرحوم جباری از لحاظ اخلاق بسیار ممتاز بود
آیتالله نوری همدانی مرحوم جباری از لحاظ اخلاق بسیار ممتاز بودیکی از مراجع تقلید تشیع با صدور پیامی درگذشت نماینده مردم مازندران در خبرگان رهبری را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری فارس از قم در پیام این مرجع تقلید آمده است ارتحال عالم ربانی حضرت حجتالاسلام والمسلمین سید صابر جبار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها