تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804630239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاکستان در اندیشه بهره برداری از قرداد گازی ایران-عمان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پاکستان در اندیشه بهره برداری از قرداد گازی ایران-عمان اسلام آباد – ایرنا – شش ماه دیگر تا پایان مهلت قرارداد میان ایران و پاکستان برای تکمیل احداث خط لوله گاز میان دو کشور باقی مانده است و طرف پاکستانی که تا کنون هیچ اقدامی برای احداث خط لوله در خاک خود انجام نداده، بشدت در تکاپو برای خرید زمان و فرار از پرداخت جریمه و یافتن طرحهای جایگزین است.


یکی از رسانه های پاکستان روز سه شنبه در گزارشی درباره ماجرای خط لوله گاز ایران – پاکستان نوشت: پاکستان پیشنهاد یک طرح جایگزین برای احداث این خط لوله را مطرح کرده است که باعث خواهد شد تا اجرای پروژه خط لوله گاز از سوی پاکستان، باز هم با تاخیر بیشتری مواجه شود.
براساس قرار فی ما بین تهران و اسلام آباد، خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان باید تا پایان سال جاری میلادی (10 دی ماه 1393) تکمیل و انتقال گاز آغاز شود و هریک از طرفین متعهد شده اند درصورت تکمیل نکردن بخشهای مربوط به خود تا پایان مهلت مقرر، روزانه سه میلیون دلار به طرف مقابل خسارت بپردازد.
طرفی ایرانی احداث خط لوله در خاک خود را انجام داده اما طرف پاکستانی اقدامات چندانی در اجرای طرح در خاک خود انجام نداده و تقریبا این اطمینان وجود دارد که اسلام آباد نتواند در مهلت مقرر آن را به انجام رساند و ملزم به پرداخت خسارات تعیین شده به ایران خواهد بود.
روزنامه اکسپرس تریبیون که بیش از سایر رسانه های نوشتاری پاکستان به موضوعات اقتصادی می پردازد، در گزارش خود نوشت: پاکستان به دلیل مشکلاتی که برای اجرای تعهد خود با آن مواجه است، با پیشنهاد طرح جایگزین به ایران به جای احداث خط لوله گاز، از ایران خواسته تا گاز طبیعی را برای انتقال به پاکستان به گاز مایع تبدیل کند؛ طرحی که باز هم زمان اجرای پروژه خط لوله را به تعویق خواهند انداخت.
به گزارش اکسپرس تریبیون، این طرح پیشنهادی قرار است با در ملاقات آتی میان مسوولان ذیربط دو کشور در تهران مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در این گزارش به زمان دقیق این ملاقات و اینکه این ملاقات در چه سطحی انجام خواهد شد، اشاره ای نشده است.
این گزارش می افزاید: شاهد خاقان عباسی وزیر نفت پاکستان نیز تایید کرده است که طرح واردات گاز از ایران به صورت گاز مایع در دست مطالعه بوده و قرار است با طرف ایرانی درباره آن بحث و گفت و گو شود.
به گزارش این روزنامه پاکستانی، براساس طرح پیشنهادی جدید دولت پاکستان، ایران باید گاز طبیعی را به گاز مایع تبدیل و سپس آن را از طریق امکانات ترمینال تجهیزات انتقال گاز مایع عمان، به پاکستان صادر کند.
ایران و عمان چندی پیش قراردادی امضا کردند که بر اساس آن، عمان به مدت 25 سال و در قبال پرداخت مجموعا 60 میلیارد دلار به ایران، مشتری گاز طبیعی ایران خواهد بود. دو کشور قرار است برای اجرایی کردن این قرارداد، یک خط لوله به ارزش یک میلیارد دلار در دریای عمان ایجاد کنند.
براساس این گزارش، قرار است حدود 50 درصد گاز صادراتی ایران به عمان، در اختیار کشورهای ژاپن، کره جنوبی و هند قرار بگیرد.
اکنون پاکستان هم در اندیشه قرار گرفتن در جمع کشورهای دریافت کننده گاز ایران از طریق عمان است.
اکسپرس تریبیون به نقل از یک منبع پاکستانی نوشت: پاکستان هم می تواند ازامکانات ترمینال تجهیزات انتقال گاز مایع عمان برای وارد کردن گاز از ایران اقدام کند و با توجه به نزدیک بودن فاصله میان پاکستان و عمان، پاکستان می تواند براحتی گاز مایع را با کشتی از محل این ترمینال تجهیزات انتقال گاز مایع، به کشور وارد کند.
این منبع پاکستانی که نامی از وی در گزارش اکسپرس تریببون برده نشده، می گوید: طرح دیگری هم امکان پذیر است. می توان یک ترمینال انتقال گاز مایع در بندر گوآدر پاکستان ایجاد کرد و با احداث خط لوله ای از این بندر به نوابشاه در ایالت (مقصد اصلی که قرار است گاز صادراتی ایران به اینجا برسد)، گاز مایع را از بندر گوادر به نوابشاه انتقال داد که البته در باره این طرح هم با طرف ایرانی صحبت خواهیم کرد.
این منبع گفت: شرکتهای چینی علاقه مند به سرمایه گذاری و اجرای پایانه انتقال گاز مایع در بندر گوادر و ایجاد یک خط لوله گاز از این بندر تا نوابشاه هستند.
در ادامه این گزارش آمده است: مقامات رسمی پاکستان می گویند ایران هم مشکلات و مسایل پیش روی پاکستان برای اجرای خط لوله گار را درک می کند و از این رو پیشنهادها و طرحهایی را برای عملی کردن احداث این خط لوله گاز دارد که در ملاقات آتی مسوولان و مقامات ذیربط دو کشور در تهران، این پیشنهادها و طرحها روی میز قرار خواهد گرفت.
در جریان سفر اردیبهشت ماه سال جاری ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان به تهران، گفت و گوها و چانه زنی ها برای مقتاعد کردن تهران نسبت به چشم پوشی از دریافت جریمه سنگین روزانه سه میلیون دلار، صورت گرفت اما هنوز قرار جدیدی جایگزین قرارداد اصلی نشده و مفاد قرارداد اصلی همچنان به قوت خود باقی است.

** هشدار رسانه ها به تعلل پاکستان در اجرای قرارداد واردات گاز از ایران
ورود جدی عمان به عرصه امضای قرارداد واردات گاز از ایران و ازسوی دیگر تعلل بیش از حد پاکستان برای اجرای تعهداتش برای احداث خط لوله واردات گاز از ایران، باعث شده تا رسانه های پاکستان بیش از پیش زنگ خطر را به صدا درآورند.
روزنامه پاکستانی انگلیسی زبان ˈنیشنˈ چندی پیش در این باره نوشت: پاکستان بخاطر انجام ندادن تعهد خود در احداث خط لوله انتقال گاز از ایران، پشیمان خواهد شد زیرا عمان علاقه شدیدی به نهایی کردن قرارداد 60 میلیارد دلاری با ایران برای واردات گاز دارد.
نیشن نوشت: به نظر می رسد که دولت اسلام آباد با مشاهده اشتیاق شدید اعراب حوزه خلیج فارس برای واردات گاز از ایران، می خواهد مذاکرات خود با تهران درخصوص طرح خط لوله انتقال گاز از ایران را ازسر گیرد.
به نوشته روزنامه پاکستانی، عمان درصورت نهایی کردن قرارداد واردات گاز از ایران، می تواند به مسیر ترانزیت گاز ایران به هند، کره جنوبی و ژاپن تبدیل شود.
براساس این گزارش، پاکستان تا به امروز در کاستن از تنشها در روابط با هند چندان موفق نبوده است و ادامه این وضعیت، حتی شانس پاکستان را برای برخورداری از پروژه خط لوله گاز «تاپی» (ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند) هم محروم خواهد کرد چرا که اجرای این طرح مستلزم توافق و روابط خود میان دو کشور همسایه است.

*** تعلل در احداث خط لوله واردات گاز از ایران به ضرر اسلام آباد است
نشریه پاکستانی انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون نیز در گزارش دیگری که حدود دو هفته پیش منتشر شد، نوشت: در شرایطی که پاکستان با تعلل در اجرای پروژه خط لوله گاز با ایران فرصت خرید گاز ارزان قیمت را از دست می دهد، سایر کشورهای خلیج فارس به واردات این منبع طبیعی از ایران چشم دوخته اند.
این نشریه که عمدتا به مسایل اقتصادی می پردازد؛ نوشت: ایران و عمان توافقی 60 میلیارد دلاری را امضا کرده اند که صادرات گاز طبیعی ایران به مسقط را در 25 سال آینده امکان پذیر خواهد کرد. این پروژه شامل تاسیس خط لوله ای به ارزش یک میلیارد دلار در سراسر خلیج فارس است.
براساس این گزارش، در ژوئن (خرداد) گذشته نیز کویت به دومین کشور خلیج فارس تبدیل شد که نسبت به خرید گاز طبیعی از ایران به عنوان بزرگترین ذخایر گازی جهان، ابراز تمایل کرد.

*** انتهای خط لوله گاز ایران بر سر دوراهی
اکنون که خط لوله احداث شده ازسوی ایران، منطقه ذخایر گازی در جنوب کشور را به جنوب شرقی ترین نقطه استان سیستان و بلوچستان ایران، یعنی به نزدیک نقطه صفر مرزی به پاکستان متصل کرده است اما با عمل نکردن پاکستان به تعهداتش، این خط لوله بر سر دو راهی پاکستان و عمان قرار گرفته است.
کشور عمان درست در نقطه جنوبی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است و فاصله زیادی با شهرهای ساحلی و بندری سیستان و بلوچستان ندارد.
آساق*1**1723**1577


25/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن