تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798311815




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آذربایجان غربی سرزمین باغ های انگور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آذربایجان غربی سرزمین باغ های انگور ارومیه - ایرنا - نیمه دوم شهریور می توان در بازارهای میوه آذربایجان غربی انگورهای رنگارنگ را که بر پیشخوان مغازه ها چیده شده است مشاهده کرد.


انگور از محصولات مهم باغی در آذربایجان غربی است که بعد از سیب درختی جایگاهی خاص در میان باغداران، مردم و همچنین در کشورهای همسایه دارد.
نیمه دوم شهریور تا نیمه اول مهر و گاهی تا پایان مهر، می توان این محصول را در همه جای استان مشاهده کرد، از انگور سیاه جنگلهای سردشت گرفته تا انگورهای سفید و قرمز تولید شده در باغهای ارومیه که سفره های مردم استان را مزین می کند.
سالانه از 240 هزار تن انگور تولیدی استان بخشی به مصرف تازه خوری و قسمتی برای صنایع تبدیلی و بخشی به صورت خشکبار و کشمش به سایر کشورها صادر می شود.
فراورده های مختلف انگور شامل آب غوره، شیره انگور، کشمش، آب میوه و غیره است و مردم این استان غذاهای متنوع از این محصول در ایام مختلف سال تدارک می بینند که در این غذاها از برگ انگور گرفته تا آب غوره آن مورد استفاده قرار می گیرد.
براساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی، آذربایجان غربی از نظر سطح زیرکشت و میزان تولید انگور در ردیف استانهای اول تا ششم کشور قرار دارد که این جایگاه با توجه به میزان سرمازدگی و برخی خسارتهای وارده به بخش کشاروزی استان متغیر است.
محصول تولید شده در آذربایجان غربی هم اکنون پاسخگوی نیازهای داخل استان بوده و مازاد آن نیز به سایر استانها و حتی کشورهای همسایه صادر می شود.
انگور خوب دارای خصوصیاتی از جمله بی دانه، درشت و یک دست بودن خوشه، شفافیت و از نظر سلامت بدون آفت است تا استاندارد لازم را از نظر بازارهای جهانی کسب کند و این انگور را می توان در باغهای آذربایجان غربی به وفور یافت.
از گونه های مختلف انگور کشور حدود 50 رقم آن در آذربایجان غربی کشت می شود که برخی از آنها شامل انگورهای خلیلی سفید و قرمز، سفید شخ شخ و رجین، تبرزه سفید و قرمز، دسترچین و گزندایی، سایانی، قزل اوزوم ارومیه، جیغ جیغا و سیاه معمولی و حسینی و غیره است.
هم اکنون 45 کارخانه در زمینه صنایع تبدیلی این محصول در استان فعالیت دارند که نقش مهمی در این زمینه در اقتصاد آذربایجان غربی ایفا می کنند.
بسیاری از کارشناسان حوزه کشاورزی بر این باورند که در شرایط بحرانی و کمبود منابع آبی، محصول انگور به علت نیاز آبی کم در استان می تواند به عنوان یکی از محصولات جایگزین در استان و در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ترویج و کشت شود.
** احیای باغ های انگور به نجات دریاچه ارومیه کمک می کند
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی می گوید: خشکی دریاچه ارومیه و کاهش سطح آب های زیرزمینی از چالشهای اصلی در منطقه است که پیامدهای ناگواری را برای ساکنان این منطقه به وجود آورده که باید با همدلی و مشارکت همگانی در راستای بهبود وضعیت این دریاچه تلاش کنیم.
هادی بهادری افزود: کاشت انگور مزیت هایی در حوزه صرفه جویی در مصرف آب دارد و در صورتی که فرهنگ سازی کنیم تا باغات انگور در استان دوباره احیا شود، به احیای دریاچه کمک می شود.
وی اضافه کرد: برای این کار، علاوه بر فرهنگ سازی، تجهیز کارخانه های تبدیلی انگور در آذربایجان غربی بسیار کمک رسان خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی قطب مهم کشاورزی در کشور است، ادامه داد: با توجه به اینکه انگور از محصولات خاص این منطقه بوده و استان دارای جایگاه خاصی در تولید این میوه است می تواند به عنوان یکی از کشت های با ارزش اقتصادی بالا در استان مطرح باشد و علاوه بر ایجاد اشتغال برای اقتصاد استان نیز در بخش صنایع تبدیلی مثمر ثمر واقع شود.
** آذربایجان غربی جزو شش استان اول تولید کننده انگور کشور
رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این باره گفت: آذربایجان غربی از نظر سطح، چهارمین استان و از نظر تولید، بین شش استان اول تولید کننده کشور قرار دارد.
اسماعیل کریم زاده افزود: هم اکنون 22 هزار هکتار باغات انگور در استان وجود دارد که سالانه 230 تا 240 هزار تن انگور از آنها برداشت می شود.
وی اظهار کرد: میزان ارزش اقتصادی انگور تولید شده در استان به میزان 400 میلیارد تومان در سال است که تقریبا با میزان گندم تولیدی استان برابری می کند.
وی اضافه کرد: انگور محصولی با نیاز آبی پایین است که 50 درصد کل تولید در این زمینه در ارومیه انجام می شود.
** سرمازدگی بزرگترین نشکل باغ های انگور آذربایجان غربی است
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز می گوید: حدود 22 هزار هکتار از سطح باغات استان زیر کشت محصول انگور رفته است که از این تعداد 20 هزار هکتار بارور و دو هزار هکتار آن نیز به صورت نهال می باشد.
مقصود قربانی افزود: با توجه به پایین بودن آستانه تحمل درخت انگور به درجه حرارت بالای 17 درجه سانتیگراد در زمستان، امسال حدود 50 درصد باغات دچار سرمازدگی شده و از بین رفت و پیش بینی می کنیم بیش از 105 هزار تن انگور از باغات استان برداشت شود.
وی با اشاره به تولید 220 هزار تن انگور از سطح باغات استان در سال گذشته، اضافه کرد: متوسط تولید انگور در استان 11 تن در هر هکتار است که امسال برآورد می کنیم این میزان به پنج و نیم تن در هکتار کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: پتانسیل تولید انگور در شرایط معمولی سالانه حدود 240 هزار تن می باشد که 20 هزار تن از این مقدار جهت تولید کشمش سالم و با کیفیت در سطح استان استفاده می شود.
قربانی یادآور شد: بیش از 50 رقم انگور در تاکستانهای استان کشت شده که از جمله ارقام ملکی، انگور سفید و قرمز، گزندایی، کشمشی، حسینی، خلیلی، ریش بابا از انواع ارقام موجود در سطح باغات استان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: سالانه بیش از 80 هزار تن از انگور تولیدی استان در سردخانه ها نگهداری و برای مصارف تازه خوری به سایر استانهای کشور یا کشورهای همسایه صادر می شود.
قربانی گفت: 30 درصد از انگور تولیدی استان در صنایع تبدیلی و تکمیلی، 30 درصد برای تهیه کشمش، شیره انگور و سایر مصارف خانگی و 40 درصد باقیمانده نیز برای مصارف تازه خوری و صادرات استفاده می شود.
وی یادآورشد: درحال حاضر بیش از پنج هزار هکتار از باغات قدیمی استان از سیستم سنتی به شکل ایستاده تغییر پیدا کرده اند و یکی از سیاستهای مهم جهاد کشاورزی توسعه ایستاده کردن باغات انگور استان است.
وی قیمت تمام شده هر کیلوگرم انگور بسته بندی شده در جعبه بدون هزینه نگهداری سردخانه را یک هزار و 786 تومان اعلام کرد و افزود: در میادین میوه و تره بار استان نیز انگور به ازای هر کیلوگرم از یک هزار و 500 تومان تا پنج هزار تومان با توجه به کیفیت انگور تولیدی به فروش می رسد.
قربانی اضافه کرد: تاکنون تعداد شش نهالستان جهت تولید انگور شناسه دار از کمیته فنی نهال استان مجوز تولید دریافت کرده اند.
** 45 کارخانه تبدیلی در زمینه تبدیل انگور آذربایجان غربی فعال هستند
مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون 45 کارخانه در زمینه تولید آب میوه، کنستانتره و پوره فعالیت دارند که یک هزار و 500 نفر در کارخانجات یاد شده در استان مشغول به کار هستند.
علیرضا فایضی اظهار کرد: 30 درصد از کل انگور تولیدی از سطح باغات آذربایجان غربی در بخش صنایع تبدیلی مصرف می شود و حدود 20 تا 30 درصد تبدیل به کشمش و بقیه به صورت تازه خوری به مصرف می رسد.
وی با بیان اینکه هم اکنون کارخانه های فعال در این زمینه با 50 درصد ظرفیت کار می کنند ادامه داد: تورم، کمبود سرمایه در گردش، عدم فروش محصولات به علت عدم بازار یابی مناسب از جمله مشکلاتی است که این واحدها با آن مواجه هستند.
با توجه به نیاز بسیار کم انگور به آب و همچنین وجود صنایع تبدیلی در آذربایجان غربی و نیز همسایگی این استان با کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان و جمهوری خودمختار آذربایجان، ترویج کشت این محصول در سطح باغات استان که حدود 130 هزار هکتار از کل 700 هزار هکتار اراضی تحت کشت را تشکیل می دهند می تواند نقش مهمی در کاهش مصرف آب در زیر حوضه دریاچه ارومیه داشته باشد.
همچنین در صورت کارکرد صد درصدی صنایع تبدیلی در استان در این بخش می توانیم شاهد ایجاد اشتغال دو برابری برای جوانان استان در بخش صنایع تبدیلی انگور باشیم.
توجه به نیازهای بازار مصرف در داخل و خارج کشور و نیز تولید محصولات ارگانیک و باکیفیت همراه با بسته بندی خوب، توام بامعرفی خواص این میوه می تواند نقش مهمی در رونق بازار انگور در خارج از کشور ایفا کند.
گزارش از طاهره نویدآرین
7125/581/ 684


24/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن