تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821104187




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خشکسالی به تالابهای آستارا رسید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خشکسالی به تالابهای آستارا رسید آستارا ـ ایرنا ـ تالابها ، آبگیرها و آب بندان های شهرستان آستارا که پیش از این به پرآبی شهره بودند ، به علت کاهش نزولات جوی این روزها با خشکسالی کم سابقه ای رو برو شده اند.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، هم اکنون آب آب بندان ها و آبگیرهای کوچک شهرستان آستارا که اغلب در امور کشاورزی به مصرف می رسید ، با وجود پایان فصل آبیاری و زارعت ، خشک شده و کف این پهنه های آبی به اراضی خشک تبدیل شده است.
شهرستان آستارا که پیش از این به پرباران ترین شهرستان ایران شهرت داشت ، امسال با کاهش شدید بارش باران مواجه بوده و کاهش نزولات جوی موجب خشک شدن چشمه ها و رودخانه های منطقه و افت شدید سطح آبهای زیرزمینی شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش 70 درصدی آب دو تالاب بزرگ آق و استیل شهرستان آستارا گفت: با کاهش نزولات جوی ، آبگیرها و تالابهای این شهرستان دچار کاهش شدید سطح آب شده اند.
شهروز قلی نژاد افزود: آب تالاب استیل از آبهای جاری حاشیه تالاب و نیز از آب چشمه های بالا دست و چشمه های کف تالاب تامین می شود و همه ساله مازاد آب آن نیز به مصرف کشاورزی و سیراب نمودن شالیزارهای منطقه می رسد ولی امسال با کاهش بارندگی ، با افت شدید سطح آب مواجه شده است.
وی بیان کرد: آب تالاب آق نیز که از مازاد سرریز آب تالاب استیل و آبهای جاری منطقه تامین می شد ، با کاهش بارش باران به شدت کاهش یافته و بخشهایی از آن خشک شده است.
وی به خطر افتادن زیستگاه آبزیان و پرندگان مهاجر را از جمله عوارض خشکسالی برای تالابهای آستارا ذکر کرد و ادامه داد: خشکسالی و کاهش آب تالاب استیل موجب خشک شدن تعدادی از درختان توسکای شناور در داخل تالاب استیل نیز شده است.
رییس اداره هواشناسی شهرستان آستارا نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش شدید بارش باران در سال جاری گفت: از اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میزان بارش باران در شهرستان آستارا 53 درصد کاهش یافته است.
وی میزان بارش باران در سال جاری در شهرستان آستارا را حدود 162 میلیمتر اعلام کرد و گفت: پارسال در همین مدت 338 میلیمتر باران در شهرستان آستارا باریده بود.
وی میزان بارندگی نرمال بلند مدت شهرستان آستارا را حدود 400 میلیمتر ذکر کرد و گفت: در مقایسه با بارندگی نرمال بلند مدت نیز نزولات جوی امسال آستارا 60 درصد کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا ، در شهرستان آستارا علاوه بر دهها آبگیر و آب بندان کوچک ، دو تالاب بزرگ آق و استیل واقع وجود دارد که هر دو توسط سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت و پاسداری می شود.
تالاب 138 هکتاری استیل در نزدیکی شهر آستارا و در حاشیه جاده آستارا به تالش قرار دارد و اهمیت اکوتوریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده ، تنوع چشم اندازهای طبیعی همچون کوهستان ، جنگل و کشتزارهای اطراف دو چندان است.
ضلع غربی این تالاب پوشیده از جنگل و پوشش های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور مناظر بسیار جالبی را به وجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه های مهم شهرستان آستارا به شمار می رود.
درختان این تالاب به علت اینکه ریشه در آب دارند ، همواره در پهنای تالاب جا به جا شده و حرکت می کنند و به همین علت ، تالاب استیل آستارا به تالاب درختان شناور هم معروف است.
تالاب استیل آستارا از سال 84 به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده و منطقه شکار ممنوع محسوب می شود.
تالاب آق شهرستان آستارا نیز که تا چند سال پیش 100 هکتار وسعت داشت ، هم اکنون به کمتر از 10 درصد وسعت قبلی خود رسیده است.
کارشناسان محیط زیست پیشروی آب دریای خزر ، برداشت بی رویه آب برای مصارف کشاورزی از حوزه آبریز این تالاب ، رعایت نکردن حق آبه تالاب به منظور حفظ اکوسیستم آن و نیز برداشت غیرمجاز شن و ماسه از سواحل تالاب از جمله عوامل تهدید و تخریب کننده و خطرآفرین برای حیات این تالاب ذکر می کنند.
تالاب آق آستارا در پشت پناهگاه حیات وحش لوندویل واقع شده و جزو مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده محسوب می شود.
در این تالاب 61 گونه پرنده زمستان گذران و مهاجر شناسایی شده به طوری که سالانه صدها هزار قطعه از پرندگان مهاجر در داخل و اطراف این تالاب فرود آمده و زمستان گذرانی می کنند.
انواع مرغابی سانان ، قو ، پلیکان ، اردک ، باکلان ، خوتکا پرسفید و بلدرچین را از جمله پرندگان موجود و شناسایی شده در این تالاب هستند.
تالاب آق به همراه پناهگاه حیات وحش لوندویل شهرستان آستارا با مساحتی افزون بر یکهزار و 74 هکتار طی مصوبه شماره 63 مورخه 21 مرداد ماه سال 1354 شورای عالی محیط زیست کشور به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست در آمده است.ک/3
535/604


24/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن