واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
با آغاز جشنواره تئاتر عروسکی بار دیگر موضوع میزبانی سالنهای تئاتری برای جشنواره به دغدغهای برای هنرمندان تبدیل شده است. به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، همواره یکی از مشکلات و نگرانیهای جامعه تئاتر عروسکی نبود سالنهای تخصصی است که براساس ویژگیهای این گونه مهم تئاتری طراحی شده باشند به همین دلیل تئاتریهای عروسکی مجبور هستند برای همان چند اجرای اندکی که در طول سال نوبت به آنها میرسد به سالنهای اصلی یا فرعی شهر بروند تا تئاتر عروسکی از همین رونق حداقلیاش نیفتد. این معضل هر دو سال یکبار، اواخر تابستان با شروع جشنواره تئاتر عروسکی بیش از هر زمان دیگر برای هنرمندان عروسکی به چشم میآید، با نگاهی به سالنهای میزان پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی متوجه میشویم که طبق معمول جشنوارههای تئاتری، مجموعه اصلی تئاتر شهر میزبان اصلی است و بخش اعظمی از نمایشها در سالنهای کوچک و بزرگ این مجموعه به صحنه میروند. اتفاقی که نشان میدهد تئاتر عروسکی از حداقل یک سالن تئاتر که به خواهد به آن تکیه کند در طی سالیان گذشته بیبهره بوده است. در یک هفته برگزاری این جشنواره در بخش صحنهای در مجموع 112 اثر اجرا میشود، که از میان آنها 59 اجرا در سالنهای تئاتر شهر خواهد بود و 53 اجرا در دیگرسالنهای میزبان از جمله تماشاخانه سنگلج، تالار حافظ، تالار هنر، تالار فردوسی، فرهنگسرای بهاران و موزه استاد انتظامی به صحنه میرود. اتفاقی که نشان میدهد همچنان مجموعه تئاتر شهر با انبوه مشکلات زیربنایی، ایمنی و نبود امکانات رفاهی و استانداردهای لازم بار اصلی تئاتر ما را به دوش میکشد. با وجود آنکه مرضیه برومند دبیر پانزدهمین جشنواره عروسکی بر شرایط نامناسب تئاتر شهر برای میزبانی جشنواره تأکید کرده بود، اما هنرمندان عروسکی چارهای جز این نداشتند که بخواهند از سالنهای این مجموعه استفاده کنند چون در غیر این صورت باید از خیر برگزاری جشنواره عروسکی میگذشتند. اما سوال اصلی اینجا مطرح میشود که تئاتر عروسکی از چه جایگاهی در میان سایر اشکال و انواع تئاترهای دیگر برخوردار است؟ و آیا تاکنون ضرورتی برای تأسیس حداقل یک یا دو سالن تخصصی برای تئاترعروسکی احساس نشده است تا این کمبود باعث شود در ایام جشنواره مجبور باشیم تنها نقطه امیدمان برای میزبانی تئاتر شهر باشد. البته شاید این رویکرد و نگاه تخصصی به تئاتر برای تفکیک سالنها برحسب سبک و ژانر با توجه به ظرفیتهای محدود و اندک سخت افزاریاش ایدهآل به نظر برسد و احتمال زیاد بسیار دور از ذهن است که بگوییم تئاترعروسکی،تئاتر دانشجویی،تئاتر تجربی و یا تئاتر دینی و مذهبی نباید در تئاتر شهر اجرا داشته باشند و باید هر یک در سالنهای مخصوص خود اجرا داشته باشند. اما حداقل انتظار داشت که در آینده، اهمیت تئاترعروسکی بیش از گذشته درک شود و تنها محدود به برگزاری جشنوارهای یک هفتهای نشود چون در این صورت است که میتوان به ایجاد محلی به عنوان پایگاه و پاتوق اصلی تئاتر عروسکی امیدوار بود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]