تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827096890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد و بررسی کتاب سینمای ملّی و جهانی شدن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: با رونمایی به مناسبت روز ملّی سینما نقد و بررسی کتاب سینمای ملّی و جهانی شدن تهران - ایرنا- کتاب پژوهشی ˈسینمای ملّی و جهانی شدن ˈ تالیف دکتر شهاب اسفندیاری روز سه شنبه 25 شهریورماه 1393 به مناسبت روز ملی سینما توسط انتشارات سروش رونمایی می شود.


به گزارش ایرنا ، اگر در دهه های گذشته سینمای ایران مورد تحسین و انتقاد بسیاری از مخاطبان خارجی واقع شده است و تفکّر آزاداندیش و معناگرای اهالی سینما تاکنون جوایز ارزشمندی را در جشنواره های بین المللی برای «سینمای ایرانی» به ارمغان آورده است، و همچنین چند سالی است که دانشگاه های معتبر جهان در بریتانیا و آمریکا مراکز تحقیقاتی ای را برای پژوهش در حوزه ی سینمای ایران گشایش کرده اند، امّا کمتر مطالعه ی جامعی درباره ی سینمای ایران به انتشار رسیده است.
همچنین برخی از کارشناسان بر این باورند که همگرایی فرهنگ و هنر بر اثر رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب بوجود آمدن رویکردی جهانی در این عرصه شده است. بر همین اساس حفظ اصول و مؤلفه های هویت ملّی از یک سو و رساندن پیام های فرهنگی به گوش جهانیان از سوی دیگر همواره نوعی تقابل را در میان طرفداران جهانی شدن و مخالفان آن ایجاد کرده است.
شهاب اسفندیاری، استاد دانشگاه هنر تهران، با انجام چهار سال تحقیق به عنوان دانشجوی دکتری رشته «نظریه انتقادی و مطالعات سینما» در دانشگاه ناتینگهام انگلستان سعی کرده تا رابطه های موجود میان «سینمای ملّی» و «جهانی شدن» را بیابد.
او در مقدمه کتابی که بر اساس رساله دکتری وی توسط انتشارات های اینتِلِکت در انگلستان و دانشگاه شیکاگو در آمریکا با عنوان «سینمای ایران و جهانی شدن» به چاپ رسیده، می نویسد: «دل مشغولی عمده من درک این نکته بود که چگونه جهانی شدن، به ویژه از لحاظ ابعاد فرهنگی اش، در حال تغییر جهان زیستگاه ماست. من اهل کشوری هستم که «تهاجم فرهنگی غرب» از مدّت ها پیش مفهومی شناخته شده در سیاست فرهنگی رسمی آن بوده است. امّا گمان داشتم که «جهانی شدن» چیزی غیر از «امپریالیسم فرهنگی» یا «تهاجم فرهنگی» است.»
وی ادامه می دهد که بیم از زوال سینمای ملّی ایران بر اثر جهانی شدن، یکی دیگر از انگیزه های دخیل او در آغاز این پژوهش بوده است.
کتاب اسفندیاری در ایران توسط مسعود اوحدی ترجمه شده است و وجه تمایز آن با نسخه اصلی انگلیسی، اضافه شدن بخش دوم و حذف چهار گفت و گو با عبّاس کیارستمی، مجید مجیدی، محمدرضا جعفری جلوه، و عماد افروغ از بخش ضمیمه آن است (ترجمه این گفت و گوها قرار است در کتاب جداگانه ای به چاپ برسد.)
نویسنده به واسطه تحصیل در کشوری که امکان تعامل با دیدگاه های دانشجویان و کارشناسان کشورهای دیگر را برای وی به ارمغان آورده تنها به ارائه یک تحقیق تئوریک یا اصولی اکتفا نکرده و توانسته است پژوهشی تطبیقی و مستند را در اختیار خوانندگان قرار دهد.
این کتاب در سه بخش اصلی «چهارچوب نظری»، «مطالعه تطبیقی فراملّی»، و «سینمای ملّی ایران و جهانی شدن» گردآوری شده است و در نسخه فارسی آن به منابع و فیلم هایی اشاره شده است که تا سال 2011 در دسترس نویسنده بوده اند.
بخش اوّل چارچوب نظری کتاب را که شامل فصل های «درک مفهوم جهانی شدن» و «مفهوم سینمای ملّی، نطریه ها و نقدها» تشکیل می دهد.
نویسنده در فصل اوّل در راستای تفهیم معنای فرآیند پردامنه و پیچیده ی جهانی شدن کوشیده است تا مروری بر ادبیّات جهانی شدن داشته باشد و با اشاره به تلاش هایی که برای عمومیت دادن به فهم خاصّی از جهانی شدن می پردازند از این روند جلوگیری نماید.
در فصل دوّم نویسنده با بررسی روند تاریخی دیدگاه های ذات گرایانه درباره «سینمای ملّی» "عمدتاً بر تأثیر جهانی شدن بر اقتصاد سینماهای ملّی، جنبه های نهادی و سازمانی آن سینماها، و سیاست های فرهنگی اعمال شده به منظور حمایت و رشد آن ها می پردازد."
سرفصل های بخش دوّم را نیز «پژوهش تطبیقی: الزامات و موانع»، «سینمای ملّی فرانسه و جهانی شدن»، «سینمای ملّی آرژانتین و جهانی شدن»، و «سینمای ملّی کره جنوبی و جهانی شدن» تشکیل می دهند و به طور کلّی "موانع مطالعات تطبیقی چند ملّیتی در زمینه سینما و رسانه ها" مورد بررسی قرار گرفته است.
در بخش سوّم و پایانی نویسنده در فصل های «ظهور سینمای ایران در صحنه ی بین المللی: سیاست، اقتصاد، یا زیبایی شناسی؟»، «جهانی شدن و سینمای "تراملّی" محسن مخملباف»، «جهانی شدن و "سینمای ملّی" داریوش مهرجویی»، و «جهانی شدن و سینمای "دفاع مقدّس" ابراهیم حاتمی کیا» تلاش کرده تا ضمن دسته بندی سینمای ایران از لحاظ مؤلفه های ساختاری به سه دسته ی «تراملّی» (فیلم هایی که قابلیت حضور در سطح جهانی را دارند)، «ملّی»، و «دفاع مقدّس» تأثیر جهانی شدن بر سینمای ایران و بخصوص پیامدهای اقتصادی آن را مورد واکاوی قرار دهد.
نویسنده با بررسی کارنامه محسن مخملباف در زمینه سینمای تراملّی می نویسد: بحث بر سر این است که مخملباف با امتداد دادن کارنامه سینمایی خود از جایگاه محلّی/ملّی به تراملّی/جهانی نه تنها ارتباط با مخاطبانی که در ابتدا او را به شهرت رساندند، از دست داده، بلکه به نظر می رسد قدرت خلاقیّت و بینش سینمایی خود را هم از دست داده است. به همین جهت، فیلم های متأخر او حتی در جلب مخاطبان تراملّی «نخبه» نیز ناموفق بوده اند.
نویسنده در پایان مقدّمه کتاب خود بر این نکته تأکید دارد که هیچ ادعایی در مورد بازنمایی جامع یا نتیجه گیری فراگیر در خصوص «کلّ» سینمای ملّی ایران ندارد.
با این وجود اثر طهماسبی که رویکردی بینارشته ای نیز دارد به خوبی توانسته به بحث های گسترده در زمینه سینمای ملّی و جهانی از نظرهای اصولی، اقتصادی، و فرهنگی دسته بندی کند و سرآغازی برای پژوهش های عمیق تر در حوزه ی مطالعات سینمای ایران زمینه باشد.
نشست قد و بررسی و رونمایی از کتاب سینمای ملی و جهانی شدن با حضورعماد افروغ ، نویسنده کتاب روز سه شنبه 25 شهریور ماه ساعت 15 در سالن اجتماعات انتشارات سروش برگزار خواهد شد.
فراهنگ** آ.ش ** 1601**


24/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن