تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798309283




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد و بررسی کتاب سینمای ملّی و جهانی شدن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: با رونمایی به مناسبت روز ملّی سینما نقد و بررسی کتاب سینمای ملّی و جهانی شدن تهران - ایرنا- کتاب پژوهشی ˈسینمای ملّی و جهانی شدن ˈ تالیف دکتر شهاب اسفندیاری روز سه شنبه 25 شهریورماه 1393 به مناسبت روز ملی سینما توسط انتشارات سروش رونمایی می شود.


به گزارش ایرنا ، اگر در دهه های گذشته سینمای ایران مورد تحسین و انتقاد بسیاری از مخاطبان خارجی واقع شده است و تفکّر آزاداندیش و معناگرای اهالی سینما تاکنون جوایز ارزشمندی را در جشنواره های بین المللی برای «سینمای ایرانی» به ارمغان آورده است، و همچنین چند سالی است که دانشگاه های معتبر جهان در بریتانیا و آمریکا مراکز تحقیقاتی ای را برای پژوهش در حوزه ی سینمای ایران گشایش کرده اند، امّا کمتر مطالعه ی جامعی درباره ی سینمای ایران به انتشار رسیده است.
همچنین برخی از کارشناسان بر این باورند که همگرایی فرهنگ و هنر بر اثر رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب بوجود آمدن رویکردی جهانی در این عرصه شده است. بر همین اساس حفظ اصول و مؤلفه های هویت ملّی از یک سو و رساندن پیام های فرهنگی به گوش جهانیان از سوی دیگر همواره نوعی تقابل را در میان طرفداران جهانی شدن و مخالفان آن ایجاد کرده است.
شهاب اسفندیاری، استاد دانشگاه هنر تهران، با انجام چهار سال تحقیق به عنوان دانشجوی دکتری رشته «نظریه انتقادی و مطالعات سینما» در دانشگاه ناتینگهام انگلستان سعی کرده تا رابطه های موجود میان «سینمای ملّی» و «جهانی شدن» را بیابد.
او در مقدمه کتابی که بر اساس رساله دکتری وی توسط انتشارات های اینتِلِکت در انگلستان و دانشگاه شیکاگو در آمریکا با عنوان «سینمای ایران و جهانی شدن» به چاپ رسیده، می نویسد: «دل مشغولی عمده من درک این نکته بود که چگونه جهانی شدن، به ویژه از لحاظ ابعاد فرهنگی اش، در حال تغییر جهان زیستگاه ماست. من اهل کشوری هستم که «تهاجم فرهنگی غرب» از مدّت ها پیش مفهومی شناخته شده در سیاست فرهنگی رسمی آن بوده است. امّا گمان داشتم که «جهانی شدن» چیزی غیر از «امپریالیسم فرهنگی» یا «تهاجم فرهنگی» است.»
وی ادامه می دهد که بیم از زوال سینمای ملّی ایران بر اثر جهانی شدن، یکی دیگر از انگیزه های دخیل او در آغاز این پژوهش بوده است.
کتاب اسفندیاری در ایران توسط مسعود اوحدی ترجمه شده است و وجه تمایز آن با نسخه اصلی انگلیسی، اضافه شدن بخش دوم و حذف چهار گفت و گو با عبّاس کیارستمی، مجید مجیدی، محمدرضا جعفری جلوه، و عماد افروغ از بخش ضمیمه آن است (ترجمه این گفت و گوها قرار است در کتاب جداگانه ای به چاپ برسد.)
نویسنده به واسطه تحصیل در کشوری که امکان تعامل با دیدگاه های دانشجویان و کارشناسان کشورهای دیگر را برای وی به ارمغان آورده تنها به ارائه یک تحقیق تئوریک یا اصولی اکتفا نکرده و توانسته است پژوهشی تطبیقی و مستند را در اختیار خوانندگان قرار دهد.
این کتاب در سه بخش اصلی «چهارچوب نظری»، «مطالعه تطبیقی فراملّی»، و «سینمای ملّی ایران و جهانی شدن» گردآوری شده است و در نسخه فارسی آن به منابع و فیلم هایی اشاره شده است که تا سال 2011 در دسترس نویسنده بوده اند.
بخش اوّل چارچوب نظری کتاب را که شامل فصل های «درک مفهوم جهانی شدن» و «مفهوم سینمای ملّی، نطریه ها و نقدها» تشکیل می دهد.
نویسنده در فصل اوّل در راستای تفهیم معنای فرآیند پردامنه و پیچیده ی جهانی شدن کوشیده است تا مروری بر ادبیّات جهانی شدن داشته باشد و با اشاره به تلاش هایی که برای عمومیت دادن به فهم خاصّی از جهانی شدن می پردازند از این روند جلوگیری نماید.
در فصل دوّم نویسنده با بررسی روند تاریخی دیدگاه های ذات گرایانه درباره «سینمای ملّی» "عمدتاً بر تأثیر جهانی شدن بر اقتصاد سینماهای ملّی، جنبه های نهادی و سازمانی آن سینماها، و سیاست های فرهنگی اعمال شده به منظور حمایت و رشد آن ها می پردازد."
سرفصل های بخش دوّم را نیز «پژوهش تطبیقی: الزامات و موانع»، «سینمای ملّی فرانسه و جهانی شدن»، «سینمای ملّی آرژانتین و جهانی شدن»، و «سینمای ملّی کره جنوبی و جهانی شدن» تشکیل می دهند و به طور کلّی "موانع مطالعات تطبیقی چند ملّیتی در زمینه سینما و رسانه ها" مورد بررسی قرار گرفته است.
در بخش سوّم و پایانی نویسنده در فصل های «ظهور سینمای ایران در صحنه ی بین المللی: سیاست، اقتصاد، یا زیبایی شناسی؟»، «جهانی شدن و سینمای "تراملّی" محسن مخملباف»، «جهانی شدن و "سینمای ملّی" داریوش مهرجویی»، و «جهانی شدن و سینمای "دفاع مقدّس" ابراهیم حاتمی کیا» تلاش کرده تا ضمن دسته بندی سینمای ایران از لحاظ مؤلفه های ساختاری به سه دسته ی «تراملّی» (فیلم هایی که قابلیت حضور در سطح جهانی را دارند)، «ملّی»، و «دفاع مقدّس» تأثیر جهانی شدن بر سینمای ایران و بخصوص پیامدهای اقتصادی آن را مورد واکاوی قرار دهد.
نویسنده با بررسی کارنامه محسن مخملباف در زمینه سینمای تراملّی می نویسد: بحث بر سر این است که مخملباف با امتداد دادن کارنامه سینمایی خود از جایگاه محلّی/ملّی به تراملّی/جهانی نه تنها ارتباط با مخاطبانی که در ابتدا او را به شهرت رساندند، از دست داده، بلکه به نظر می رسد قدرت خلاقیّت و بینش سینمایی خود را هم از دست داده است. به همین جهت، فیلم های متأخر او حتی در جلب مخاطبان تراملّی «نخبه» نیز ناموفق بوده اند.
نویسنده در پایان مقدّمه کتاب خود بر این نکته تأکید دارد که هیچ ادعایی در مورد بازنمایی جامع یا نتیجه گیری فراگیر در خصوص «کلّ» سینمای ملّی ایران ندارد.
با این وجود اثر طهماسبی که رویکردی بینارشته ای نیز دارد به خوبی توانسته به بحث های گسترده در زمینه سینمای ملّی و جهانی از نظرهای اصولی، اقتصادی، و فرهنگی دسته بندی کند و سرآغازی برای پژوهش های عمیق تر در حوزه ی مطالعات سینمای ایران زمینه باشد.
نشست قد و بررسی و رونمایی از کتاب سینمای ملی و جهانی شدن با حضورعماد افروغ ، نویسنده کتاب روز سه شنبه 25 شهریور ماه ساعت 15 در سالن اجتماعات انتشارات سروش برگزار خواهد شد.
فراهنگ** آ.ش ** 1601**


24/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن