تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806923561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش ابتکار از سخنان صریح و متفاوت لاریجانی در مشهد مقدس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گزارش ابتکار از سخنان صریح و متفاوت لاریجانی در مشهد مقدس تهران - ایرنا - علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در میان خبرنگاران حوزه سیاسی به این که تنظیم گزارش سخنرانی هایش آسان تر از دیگر چهره های سیاسی است شهرت دارد. او معمولا شمرده شمرده، منظم و با استفاده از جملات کوتاه سخنرانی می کند. لاریجانی فلسفه خوانده است و به همین جهت در تمامی سخنرانی هایش می توان نمودهایی از تحصیلات فلسفی اش دید.


«ابتکار» در ادامه گزارشی از سخنان صریح و متفاوت لاریجانی در مشهد نوشت: روز یکشنبه اظهارات اخیر وی در مشهد مقدس، برخلاف محتوای صرفا سیاسی سخنان اخیرش، عمدتا رویکردی فلسفی به مسایل سیاسی امروز جهان دارد و چنان که به نظر می آید لاریجانی در این سخنرانی اخیر در مقام یک مصلح دینی برآمده است.استفاده وی از چند اصطلاح و جمله قابل توجه همچون «اصلاحات دینی»، «واجب بودن آزادی فکری» «در 30 سال گذشته حتی از نظر تئوریک هم به امر به معروف توجه نشده است» و... سخنان وی در مشهد را از مواضع سابقش منفک و منحصربفرد کرده است.این نخستین باری است که از آغاز دوران مسئولیت لاریجانی به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی، چنین سخنان صریح و متفاوتی از وی شنیده می شود.
کنایه های رییس مجلس فلسفه دان
شاید مشهورتر از نظم در گفتار لاریجانی، ابداعات و ویژگی کنایه های سیاسی وی باشد. لاریجانی در زبان سیاسی و ادبیات سیاسی کشور مبدع چند اصطلاح از جمله «شکلات سیاسی» برای اشاره به سیاست های فریبکارانه آمریکا در قبال مسائل منطقه خاورمیانه و همچنین اصطلاح «در جمهوری اسلامی همه چیز درست شد الا این میکروفون های سخنرانی» برای اشاره به ناهماهنگی های صوتی در مراسمی در دانشگاه لرستان، بوده است. اما مهمتر از آن کنایه هایی است که وی در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، در قریب به اتفاق سخنرانی هایش از آنها بهره می گرفت.تقریبا تمامی کارشناسان رسانه ای اعتقاد داشتند که وقتی لاریجانی در سخنرانی هایش از رفتارها و اشتباهات بنی صدر یاد می کند، در واقع به قصد هشدار به رییس جمهور وقت ایران، محمود احمدی نژاد، از این تمثیل استفاده کرده و غیرمستقیم وی را خطاب قرار داده است.از این جهت بسیاری از کارشناسان رسانه ای در میان سخنان لاریجانی در تلاش برای کشف کنایه های سیاسی وی برمی آیند.
اصلاحات در امر به معروف
با این مقدمه به نظر می رسد که تاکید قابل توجه رییس مجلس در سخنرانی اخیرش در مشهد بر لزوم ایجاد اصلاحات عقلانی و اصلاحاتی در فریضه امر به معروف، کنایه ای به گروه های مخالف دولت باشد که اخیرا با اعلام رسانه ای، مدعی اقدام برای برخورد با مفاسد اجتماعی در بیشتر مناطق پایتخت شده اند. وی به احتمال بسیار خطاب به این گروه ها با تاکید بر اینکه باید به عقلانیت برگشت، گفته: «عقلانیت را باید درست به کار ببریم. ما نیاز به کار کردن و فکر کردن داریم. باید امر به معروف و نهی از منکر را با اصلاحات در جامعه پیش ببریم. این در حالی است که طی 30 سال گذشته حتی از نظر تئوری هم به مقوله امر به معروف توجه نشده است.»این سخنان لاریجانی با در نظر گرفتن زبان و کلام وی در طول چند سال گذشته یک اتفاق کم نظیر به شمار می آید. افزون بر این به نظر می رسد صراحت و قاطعیت وی در این سخنان، نشان دهنده نظر مخالف وی در قبال برخوردهای خیابانی با شهروندان است.
افراط خلاف عقل است
وی در همین سخنان برداشت های غلط از دین را خلاف به کار گیری عقل معرفی کرده و پویایی در تفکر سیاسی، اجتماعی و اصلاحات دینی را جزو مشخصات بارز فقه شیعی برشمرده است.دکتر علی لاریجانی صبح روز گذشته در مراسم اختتامیه جشنواره کتاب سال رضوی گفت: برداشت های غلط از دین و افراط در فهم مسائل مربوط به عقل خودمحور و گرایشات متکی بر دین خارج از عقلانیت، در زمره مسائلی است که در آنها تکیه به عقل وجود ندارد. عقل بشری همه راه را تشخیص نمی دهد و از طریق عقل است که می توان اولیا را شناخت. بعضی از گرایشات که در ایران و عالم اسلام وجود دارد، تجدد را وارد دین می کند و بعضی گرایشات دیگر نیز علم را از دین عقب می راند، ما به دنبال آن هستیم که اعتدال را در دین و علم دنبال کنیم.
اولیای ما از آزادی عقاید هراسی نداشتند
رئیس مجلس با بیان اینکه خطر کندروها کمتر از تندروها نیست، گفت: مرزی بین شیعیان مسلمان و سایر فرق و مذاهب است که در تفکر سیاسی و اجتماعی و اصلاحات دینی دیده می شود. آزادی فکری برای رشد در جامعه واجب است و بدون آن جامعه دچار پیشرفت و ترقی نمی شود. در سنت، اولیای دین ما از آزادی فکر و متفاوت بودن عقاید در همه حوزه ها هیچ هراسی نداشتند، چراکه عقل در پناه آزادی فکر رشد می کند.لاریجانی گفت: تفاوت دموکراسی اسلام و غرب در این است که دموکراسی در اسلام انسان را رها شده می داند در حالی که در غرب حیوانیت رها شده است؛ هدف اسلام سعادت است نه پیشرفت مادی و لذت. کشمکش های بین ایران و غرب ظاهری نیست، باید به غرب گفت اگر دنبال حق هستید، آن را در مبانی جستجو کنید، باید به مبانی حقوق ایران و تفکر اسلامی توجه شود. غرب به دنبال آزادی میلی است.
لزوم اصلاحات در امر به معروف و نهی از منکر
به نوشته نسیم آنلاین وی گفت: عقلانیت را باید درست به کار ببریم. ما نیاز به کار کردن و فکر کردن داریم. باید امر به معروف و نهی از منکر را با اصلاحات در جامعه پیش ببریم. این در حالی است که طی 30 سال گذشته حتی از نظر تئوری هم به مقوله امر به معروف توجه نشده است.
از رفتارهای غلط در امر به معروف نگرانیم
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: رفتارهای تندروها به عنوان امر به معروف و نهی از منکر را به عینه می بینیم؛ نگرانی ما از این رفتارهای غلط است. لازم است با توجه به بُعد اجتماعی، قضیه پیگیری بشود و باید تأمل عقلانی در حوزه اصلاحات دینی امری مستمر و فعال باشد.
اول ** 1610


23/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن