تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست، لانه شياطين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813187412




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در گفت‌وگو با فارس واشقانی: بازی در نقش‌های تاریخی راحت‌تر است/ در خانواده نظامی بزرگ شده‌ام


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌وگو با فارس
واشقانی: بازی در نقش‌های تاریخی راحت‌تر است/ در خانواده نظامی بزرگ شده‌ام
«مجید واشقانی» گفت: برای یک بازیگر ایفای یک نقش تاریخی راحت‌تر است چون مابه‌ازاء خارجی ندارد و مخاطب همان را می‌پذیرد.

خبرگزاری فارس: واشقانی: بازی در نقش‌های تاریخی راحت‌تر است/ در خانواده نظامی بزرگ شده‌ام



خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: «مجید واشقانی» بازیگر نقش «سروان بهرامی» بازیگری است که پیش از این نیز تجربه همکاری با بهرنگ توفیقی کارگردان سریال «انقلاب زیبا» را داشته است، آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی فارس با این هنرپیشه است: **آقای واشقانی شما خودتان در زمان پخش سریال را دنبال می‌کردید؟   واشقانی: بله. با تکرارش (خنده)   **این سریال برای مخاطب تجربه جدیدی بود. آقای واشقانی در چهره‌ای جدید و نقشی جدید در این سریال ظاهر شد که چندین گام از کارهای دیگری که در آنها حضور داشت جلوتر بود.   واشقانی: من اعتراف می‌کنم که روزی که رفتم سر این کار فکر نمی‌کردم انقلاب زیبا تا این حد مورد اقبال عمومی قرار بگیرد. آن هم دلایل مختلف دارد. مردم الان با هزارتومان یک دی وی دی می‌خرند که 10 فیلم جدید دارد و ماهواره هم که به راحتی قابل دسترس است و سریال‌های خارجی هم با تعداد قسمت‌های بالا به راحتی در دسترس است. نکته دیگر این است که سال‌های قبل شبکه‌های ماهواره‌ای که سریال پخش می‌کردند، سعی می‌کردند که سریال‌هایشان را در زمان پخش سریال‌های داخلی پخش نکنند. اما بعد از اینکه مخاطب خودشان را پیدا کردند، خود را وارد این چلنج کردند و آمدند که با تلویزیون ما رقابت کنند. الان هم باکس‌های سریال ما را شناسایی کرده‌اند و در همین زمان سریال‌هایشان را روانه آنتن می‌کنند. هر کار یک تجربه جدیدی است ولی من در این کار جریانی از رسانه و فیلم‌سازی یاد گرفتم که این تجربه برایم شیرین‌تر از بازی در یک نقش جدید بود. اینکه چه اتفاقات ساده‌ای می‌تواند بیفتد که یک سریال موفق باشد و یا چه اتفاقات سختی می‌تواند بیفتد که یک کار موفق نباشد. برای ساخت یک سریال موفق مسیر بسیار هموارتر است تا اینکه شما بخواهید یک اثر را به سریالی ناموفق تبدیل کنید. من پیش از انقلاب زیبا در کارهایی با افرادی بوده‌ام که تمام تلاش خود را کردند تا یک سریال ناموفق باشد. در برخی آثار هم شما می‌بینید که یکسری آدم‌های حرفه‌ای کاری را انجام می‌دهند که خودشان خیلی دیده نمی‌شوند اما نتیجه بسیار موفق است و خستگی‌ات درمی‌رود. من 4 سریال قبلی که بازی کرده‌ام به کنار، سریال انقلاب زیبا به کنار. برای کارهای قبلی‌ام احترام زیادی قائلم. هرکدامشان برای من یک پله موفق بوده اما به ضرس قاطع می‌توانم بگویم که با انقلاب زیبا خیلی بیشتر به ثبات رسیدم.   **موضوعی که در زمان پخش سریال مطرح شد، این بود که چرا پلیس سریال عقب‌تر از ماجرا حرکت می‌کرد و نقش کمرنگی در گره‌گشایی کار داشت.   واشقانی: من وقتی سریال ماتادور را بازی می‌کردم، این صحبت را از آقای احمدی مقدم شنیدم که قانون پلیس در تقابل با تبهکار در تمام دنیا یک قدم عقب‌تر بودن از پلیس است. به خاطر اینکه پلیس قرار نیست کار تبهکاری انجام بدهد و جلوتر بیفتد. تبهکار همواره به دنبال راه‌هایی می‌گردد که به راحتی در دسترس نباشد و همین موضوع هم او را دور از دسترس می‌کند. در این سریال عقب‌تر بودن پلیس را ناکارآمد بودن آن تعبیر نمی‌کنم. پلیس را تعقیب کننده تعریف می‌کنم، یعنی می‌گویم این عقب بودن یک تعقیب و یک رصد است. این جریانات روی می‌دهد اما پلیس گام به گام با آنها پیش نمی‌رود به دلیل اینکه قرار نیست کار تبه‌کاری انجام بدهد. قرار است یک قدم عقب‌تر تعقیب کننده کار تا مرحله آخر باشد و این برای همه پلیس‌های دنیا در تمام دنیاست. در انقلاب زیبا هم همین بود. اگر پلیس این سریال مانند هوخشتره با 30 الی 40 ماشین و 30 الی 40 هزار نفر آدم می‌ریخت و بگیر و ببند راه می‌انداخت، می گفتند نه اصلا چنین پلیسی ما نداریم و اصلا از قسمت 3 به بعد که دیگر قصه‌ای پیش نمی‌رفت. الان که پلیس این شکلی تعریف شده، یکسری می‌گویند با 110 تماس می‌گیریم، نیم ساعت طول می‌کشد تا بیاید. اگر هم به شکل خیلی نوینی پلیس را مطرح کنیم باز هم انتقاد صورت می‌گیرد و می‌گویند مملکت ما کجا پلیس این طور وارد می‌شود. پس داستان معمایی و پلیسی چیست؟ ما باید به طرف مقابل پلیس هم توجه کنیم. هرقدر او قوی‌تر باشد، پلیس هم قوی‌تر جلوه می‌کند. پلیس ما عقب نبود و تعقیب کننده ماجرا بود. پلیس ما در پرونده‌های واقعی می‌تواند یک جاهایی وارد ماجرا شده و کار را تمام کند اما برای رسیدن به آدمهای درشت‌تر ماجرا و اتفاق‌های بزرگ‌تر، دستگیری را به تعویق می‌اندازد تا به راس هرم برسد.   **شما چقدر تلاش کردید سروان بهرامی را بومی کنید و تاثیر خود را بر فیلمنامه و کارگردانی بگذارید؟ چند درصد تلاش شما به متن و کارگردانی کمک کرد؟   واشقانی: احساسم بر این است که بازی کردن نقش‌هایی که ما به ازاء خارجی دارند بسیار سخت تر است. اگر یک نقش تاریخی به من بدهند خیلی راحت تر می توانم آن را بازی کنم برای اینکه کسی آن نقش را ندیده است و هر طور که من آن را بازی کنم، مردم همان را قبول می کنند. ولی نقش هایی که ما هر روز در زندگی می بینیم، تصویرکردنشان سخت تر است. نقش من هم که بومی بود و رفتارها و واکنش ها به شکلی بود که یکسری مردم ندیده بودند. اما من این تجربه را دارم و قاطعانه می توانم بگویم پلیس هایی از این دست که کار فکری می کنند در سطح جامعه نیستند. پلیس کاراگاهان مجرب دارد و در فضای مجازی و پرونده های قتل و آگاهی و اطلاعات و ... ما پلیس هایی داریم که اصلا قرار نیست مردم با آنها ارتباط برقرار کنند. **شما از نزدیک با یک کاراگاه پلیس ارتباط داشته اید؟ با بدنه پلیس و افرادی که به آنها اشاره کردید، آشنا هستید؟   واشقانی: پدر من نظامی بوده است و در خانواده نظامی بزرگ شده ام. پدربزرگم افسر شهربانی بوده است. به همین خاطر شکل شخصیتی و نقاط مشترکشان را می شناسم. اول از همه هم تلاش کردم یک پلیس کاریزماتیک باشد. چون می توانست در بین این همه نقش گم شود. شخصیت های جذاب در سریال زیاد هستند و پلیس می تواند از قافله عقب بیفتد. اگر سریال خارجی بود امکان داشت که اصلا پلیسی هم در آن وجود نداشته باشد. یکسری هم فکر می کنند که خوب پلیس باید باشد که آخر کار بیاید و همه را بگیرد و ببرد. اما ما در انقلاب زیبا پلیس را تعریف کردیم و آن را طراحی کردیم.   **اما در نهایت پلیس گره گشا نبود و فقط سر ماجرا رسید.   واشقانی: اگر در قسمت آخر پلیس نمی رسید، چه بر سر حامد و زیبا می آمد؟ شخصیت بهار که آدرس را به پلیس داد، غیر از این است که نفوذی پلیس در خانه زیباست. اگر آنها در پلیس مهره خود را چیدند، پلیس هم در بین آنها مهره خود را چید ولی مستتر اتفاق افتاد. آدمی که هیچکس فکر نمی کرد نفوذی است. واشقانی: من و بهرنگ توفیقی با چند تهیه کننده مشترک کار کرده ایم. من احساس می کردم بهرنگ توانایی هایی دارد که تهیه کننده ها نمی توانند به این شناخت برسند. آقای عباسی زاده هم تهیه کننده مشهوری است که حتی عامه مردم هم او را می شناسند. ابتدای کار احساس می کردم که یک برافروختگی وجود دارد که این کارگردان قرار است برای رسیدن به فضایی جدید و برداشتن گامی بلند دورخیز کرده است.عوامل وقتی از طرف تهیه کننده درست انتخاب می شوند، این کشتی رها می شود. انقلاب زیبا تنها کاری بود که هیچ حاشیه و تنشی نداشت و همین آرامش در موفقیت کار تاثیر بسیاری گذاشت.    فکر کنم انقلاب زیبا برای اولین بار به افرادی که توسط ساواک شهید شده‌اند پرداخت. ما مستند دیده ایم ولی در سریال ها نبوده است. ما درباره شهدای دوران دفاع مقدس فیلم و سریال دیده ایم اما این شهدا بسیار مظلوم بوده اند. آن وقت منتقدان می گویند این سریال اره برقی 6 بود! نباید خودمان را گول بزنیم. مردم امروز همه فیلم های خشن را می بینند و برای هم تعریف می کنند. ان وقت تحمل این 5 دقیقه را نداشتند؟ همین الان نمی شود در موزه عبرت قدم زد. جایی که تعطیل است. به قدری فضایش سنگین است که وقتی 2 ساعت کار میکنی انگار 20 ساعت کار کرده ای.  انتهای پیام/

93/06/22 - 19:44





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن