تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799282029




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگسازي بدون عمل يعني هيچ!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فرهنگسازي بدون عمل يعني هيچ!
مسئله فرهنگسازي يكي از مقولات مهم هر جامعه‌اي است كه توسط آن جامعه با كمترين هزينه به سمت اهداف مورد نظر خود پيش مي‌رود، اما يادمان باشد فرهنگسازي مقوله‌اي نيست كه تنها به دوش رسانه‌ها سنگيني كند هرچند وظيفه دارند تا در اين عرصه فعال باشند، اما بايد همزمان عملگرايي و برنامه‌ريزي قوانين درست نيز حول محور موضوع مورد نظر وجود داشته باشد.
نویسنده : معصومه طاهري 
مسئله فرهنگسازي يكي از مقولات مهم هر جامعه‌اي است كه توسط آن جامعه با كمترين هزينه به سمت اهداف مورد نظر خود پيش مي‌رود، اما يادمان باشد فرهنگسازي مقوله‌اي نيست كه تنها به دوش رسانه‌ها سنگيني كند هرچند وظيفه دارند تا در اين عرصه فعال باشند، اما بايد همزمان عملگرايي و برنامه‌ريزي قوانين درست نيز حول محور موضوع مورد نظر وجود داشته باشد.
متأسفانه در جامعه با اين مسئله زياد مواجه هستيم كه يا عملگرايي بدون فرهنگسازي را شاهديم يا فرهنگسازي بدون عمل؛ در حالي ‌كه اين دو بايد پابه‌پاي هم قدم بردارند و البته فرهنگسازي يك قدم جلوتر باشد تا بينش و تفكرات جامعه را نسبت به يك هدف بسازد. وقتي در عمل به بعضي امور در جامعه نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم اين اتفاق كمتر رخ داده است. اينجاست كه بايد گفت حرف و عمل دوتا مي‌شود و اين خوب نيست. براي مثال بحث فرزندآوري؛‌ چندين ماهي است كه رسانه‌هاي مختلف در حال تبليغ روي اين قضيه مهم هستند و از همان ابتدا مسئولان از رئيس‌جمهور گرفته تا نمايندگان مجلس از آن صحبت مي‌كنند اما تازه مي‌بينيم قوانيني كه مروج فرزندآوري كمتر هستند يا درحال اصلاحند يا در حد سؤال براي مسئولان مطرح شده‌اند.
تا همين چند وقت پيش رسماً به فرزند چهارم دفترچه بيمه يا حتي هزينه يارانه‌ها به فرزنداني كه تازه به دنيا آمده‌اند تعلق نمي‌گرفت كه چند روز پيش اين مبحث به صورت جدي دنبال شد. اين يعني ناهماهنگي بين حرف و عمل كه ماحصل آن هرز بودجه‌هاي فرهنگي و شعاري بودن فعاليت‌هاي فرهنگي است،‌ درصورتي‌كه از مدت‌ها قبل‌تر از اقدام رسانه‌اي كردن يك مسئله بايد مشكلات و جوانب آن حل شود. در بحث حجاب و عفاف هم همين موضوع مطرح است. ما هنوز بعد از اين همه سال چادر را از كشورهاي شرقي وارد مي‌كنيم و قيمت آن را به دست دلالان مي‌سپاريم تا اينقدر گران شود كه خريد آن سنگين گردد اما در مقابل مانتوهاي ناجور به قدري فراوان است كه قابل مقايسه با قيمت چادر نيست. اينجاست كه ديگر بايد گفت كار فرهنگسازي منحصر به فعاليت‌هاي رسانه‌ها و فرهنگسازي آنها نمي‌شود و نيازمند تأمين زيرساخت‌هاي اصلي آن است. وقتي شما براي خريد يك پوشش مناسب در بازار مشكل داريد، نمي‌توانيد همان پوشش را ترويج و فرهنگسازي كنيد، زيرا آن پوشش خوب به سختي در دسترس است يا مثلاً وقتي مي‌بينيم رسانه ملي بودجه‌هاي كلاني را براي معرفي محسنات ساده‌زيستي هزينه مي‌كند اما در عمل راه ديگري را مي‌رود، اينجاست كه مصداق آب در هاون كوبيدن مي‌شود.
وقتي مجري برنامه‌اي دم از سادگي مي‌زند اما شما را به ديدن برنامه‌اي دعوت مي‌كند كه مملو از تجملات و زرق و برق است يا در برنامه ديگري خانه همان آقا يا خانم مجري را مي‌بينيم كه هيچ رنگ و بويي از سبك زندگي اسلامي ندارد و سادگي شعاري كه مي‌گويد در خانه‌اش نيست، ديگر نمي‌توانيم انتظار فرهنگسازي در جامعه را داشته باشيم و آنچه اتفاق مي‌افتد، اتلاف بودجه است. براي فرهنگسازي قبل از هر چيز بايد زمينه‌هاي زيرساختي آن مسئله حل شود تا بتوان قدم بعدي را برداشت و هدفي را كه مي‌خواهيم رسانه‌اي كنيم به تصوير بكشيم. براي مثال وقتي راهنمايي و رانندگي بودجه‌هاي زيادي هزينه مي‌كند تا به مردم بگويد از خط عابر پياده رد شويد يا اتومبيل‌ها پشت خط عابر پياده بايستند، قبل از هر چيز بايد خط عابر پياده‌اي وجود داشته باشد و مردم با خط عابر پياده آشنا باشند تا قوانين را فرهنگسازي كنيم و بعد از آن اعمال قانون داشته باشيم. متأسفانه همين مصداق خط عابر پياده در بيشتر نقاط كشورمان يك مسئله ملموس است. در خيلي از خيابان‌ها خط‌كشي درستي وجود ندارد اما از مردم انتظار داريم حدود اين خطوط را رعايت كنند در حالي‌كه هيچ زيرساختي براي رعايت مسئله وجود ندارد. اميدواريم اگر مي‌خواهيم فرهنگسازي مطلوبي داشته باشيم در عمل هم آن را جدي بگيريم و بسترسازي مناسبي داشته باشيم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن