واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: درنشست جامعه شناسی ادبیات مطرح شد فروغ فرخ زاد شاعری سنت شکن و مذهبی بود بندرعباس - ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز گفت: به غلط فروغ را غیرمذهبی نامیده اند اما من به صراحت می گویم که فروغ گرچه یک سنت شکن بود اما یک زن مذهبی بود.
به گزارش ایرنا،دکترعبدالحسن حسین تنهایی پنجشنبه شب درنشست جامعه شناسی شعردرمحل مرکز بین المللی رشد قشم افزود: به نظر من "فروغ فرخ زاد" از جمله شاعرانی بود که به خوبی توانست بین شعر و تاریخ زمان خود پل ارتباطی برقرار کند و مسائل اجتماعی جامعه خود و بویژه مسائل ودغدغه های زنان را منعکس کند.
وی ادامه داد : در حوزه جامعه شناسی در ارتباط بین انسان به عنوان موجودی کنشگر و واقعیت های اجتماعی و ساختارهای جامعه دو نظر وجود دارد ، گروهی انسان را موجودی منفعل و رفتارهای او را تعیین شده توسط ساختارهای اجتماعی می دانند.
وی اضافه کرد: اما گروهی دیگر بین ساختارها و انسان کنشگر یک تعامل اجتماعی را اعلام می کنند و قائل بر این هستند که یک رابطه دو طرفه بین انسان /جامعه ، سوژه/ ابژه، عین/ذهن و کنشگر و ساختار وجود دارد، پس از نظر گروه دوم یک تعامل دو طرفه بین شاعر و جامعه و ساختارهای اجتماعی وجود دارد.
وی تصریح کرد: در واقع به نظر من فروغ بعنوان یکی از مهمترین شاعران معاصر هرگز اسیر ساختارهای اجتماعی نبود و به خوبی رسالت یک شاعر متعهد را به دوش کشیده و با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی تاریخ خود و مسائل زنان عصر خود این مسائل را در شعر خود انعکاس داده، پس او تحت تعیین جبر ساختارها نبود گرچه جبر تاریخی جامعه بر او فشارآور بوده و در اندیشه و شعر او تاثیرگذار بوده اما اندیشه و اشعارش متعین شده نبود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز که از سوی انجمن های ادبی شعر وداستان به این مراسم دعوت شده بود، یاد آور شد: دکتر غلامحسین صدیق از اولین کسانی بود که بحث رابطه جامعه شناسی و ادبیات را در دانشگاه مطرح کرد اما ایشان موضوع را با عنوان اجتماعیات در ادبیات مطرح کردند.
تنهایی افزود:اجتماعیات در زبان ایشان اشاره به مفهوم همان جامعه شناسی داشت و منظور از جامعه شناسی ادبیات انعکاس مسائل اجتماعی در دیدگاهها و آثار شاعران ونویسندگان است اما باید بین جامعه شناسی ادبیات و جامعه شناسی در ادبیات یا به تعبیر دکتر صدیقی اجتماعیات در ادبیات تفاوت قائل شد.
جامعه شناسی ادبیات به رابطه بین ادبیات و شعر با ساختارهای اجتماعی می پردازد.
وی بیان داشت:یعنی بین ساختارهای جامعه و مسائل اجتماعی و محتوی و ساختار شعر رابطه وجود دارد، موضوع بحث من هم جامعه شناسی ادبیات است.
در خصوص ادبیات نیز دو دیدگاه وجود دارد اینکه شعر و ادبیات و بطور کلی هنر باید در خدمت هنر باشد وهنر برای هنر باشد یا اینکه این قالب هنری مانند شعر دارای محتوای است که این محتوا دارای رسالتی است.
بنا به اظهار وی پس شاعر مسوول است، تا در مقابل مسائل، رسالت تاریخی خود را انجام دهد و روشنگری نماید، در بین شاعران معاصر فروغ را باید جزء شاعران متعهد به رسالت تاریخی به حساب آورد.
وی توضیح داد:البته شعر و به طور کلی هنر عبارتست از یک واقعیت اجتماعی که این واقعیت هم متاثر از سایر وقایع اجتماعی است و هم تاثیرگذار بر آن که بخشی از این واقعیت شعر نام دارد و به کُنهِ وجود انسان و طبیعت انسان برمی گردد. اما از طرف دیگر بخش دیگر شعر با واقعیت اجتماعی تاریخی در ارتباط است و شاعر متعهد باید بتواند بین شعر و تاریخ پیوند برقرار کند .
تنهایی دارای دکترای جامعه شناسی از دانشگاه بین المللی ایالت متحده آمریکا و شاگرد پرفسورهربرت بلومر بنیان گذارمکتب کنش متقابل نمادی ازسال 62تاکنون در دانشگاه های متعددی از جمله شیراز، تربیت معلم تهران ، تریت مدرس تهران دانشگاه آزاد اسلامی علوم وتحقیقات تهران ، دانشگاه آزاد اراک ، کرمان و تهران مرکز تدریس داشته و از وی بیش از 12جلد کتاب در زمینه جامعه شناسی منتشر شده است که دیدگاههای متعددی در حوزه های مختلف جامعه شناسی مطرح کرده است.ک/3
668/668
21/06/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]