تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851057446




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کسب دانش برای رفع تکلیف


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
دانش,تحصیل
اجبار به تحصیل، دانش را از حق به تکلیف تبدیل می‌کند کسب دانش برای رفع تکلیف بسیاری از ما در کودکی این تجربه‌ را داشته‌ایم که مشق‌هایمان را خودمان ننویسیم و بدهیم یکی دیگر برایمان بنویسد یا اگر خودمان می‌نویسیم هر چند سطر یک بار یک خط جا بیندازیم تا زودتر تمام شود و بتوانیم زودتر به فوتبال و وسطی با بچه‌های همسایه توی کوچه مشغول شویم.




یا این که پیک نوروزی مان را بدهیم برادر یا خواهر بزرگ تر برایمان حل کند و چیزی هم به پدر و مادرمان نگوید. تقلب در امتحان هم که رویه غالب دوران دانش آموزی و حتی سر جلسه کنکور است که اگر نبود وجود مراقب سر جلسات امتحانی معنا نداشت. ترس از مدرسه در مقطع ابتدایی و غیبت در کلاس ها در دوران دبیرستان و به طور کلی فرار از درس و مدرسه به هر شکل ممکن، مقوله شایعی است که به ظاهر ریشه در راحت طلبی ما و تمایلمان به تفریح و سرگرمی به جای تعلیم و تعلم دارد، اما در واقع می توان آن را واکنشی نسبت به القائات محیطی و سلب آزادی ناشی از تحصیل اجباری دانست. دوران مدرسه، دوران کسب دانش برای رفع تکلیف است. دانش آموز به اقتضای سن و سالش آن چنان که باید ضرورت علم و دانش را درک نمی کند بخصوص وقتی که آموزش و پرورش نیازمند بهره گیری از مکانیسم های ذهنی همچون فکر کردن، یاد گرفتن و به خاطر سپردن باشد که مستلزم صرف انرژی بسیار بیشتری در مقایسه با بازی و سرگرمی است. انسان های بالغ نیز از تفکر گریزانند چه برسد به کودکان و نوجوانان که از رشد عقلی کمتری برخوردارند و فرآیند یادگیری برایشان مشکل تر است. اما چطور می شود ​ در دوران دانشگاه نیز با همین مساله علم آموزی برای رفع تکلیف مواجه هستیم و نمونه اش را می توان در کپی کردن مقالات اینترنتی به جای پژوهش های کلاسی و خرید و فروش پایان نامه های حاضر و آماده، بوضوح مشاهده کرد. دانشجو، هم از بلوغ عقلی برخوردار است و هم اجبار کمتری برای تحصیل نسبت به دانش آموز دارد و هم رشته تحصیلی اش را خودش انتخاب کرده، اما با وجود این مشاهده می شود دانشجویان نیز مانند دانش آموزان از کلاس و درس گریزانند، از انجام تکالیف سربازمی زنند، در جلسات امتحانی تقلب می کنند و به خرید و فروش پروژه های کلاسی یا عوض و بدل کردن های ذوقی تکالیف مبادرت می کنند. برای این مساله دو پاسخ متفاوت متصور است که یکی به ویژگی های عمومی و غرایز طبیعی انسان بازگشت دارد و دیگری به محیط اجتماعی محل تحصیل دانشجو. در مورد نخست، بحث بر سر تمایل ذاتی انسان به عافیت طلبی و رهایی از قید و بند است که به موجب آن هر چیزی که سالب آزادی عمل انسان باشد در شخص ایجاد اکراه می کند و او را به موضع گیری تدافعی وامی دارد حتی اگر این سلب آزادی ماحصل انتخابی باشد که او خود انجام داده و در واقع با نوعی اجبار درونی مواجه باشیم نه اجبار بیرونی و محیطی. خیر و شر، دو میل همواره وجود انسان است که هرکدام بسته به موقعیت مصداقی متفاوت می یابند اما همیشه دو نقطه مقابل یکدیگر هستند. یعنی ممکن است برای یکی تحصیل دانشگاهی خیر باشد و میل به گریز از آن، شر تلقی شود و برای دیگری ورود به دانشگاه، شر باشد و میل به رها کردن آن، خیر به حساب بیاید. اما به هر حال هر دو تمایل همیشه با هم در کشمکش هستند و جز درخصوص انسان های خودساخته و خودشناخته ای که هدف خود را از زندگی می دانند و در مسیری که انتخاب کرده اند ثبات قدم دارند، دیگران همواره در حال تردید و رفت و برگشت حسی و عقلانی هستند و این می تواند دلیل روانشناختی ساده ای برای حل مساله به ظاهر متناقض «دانشجوی دانش گریز» باشد. اما به نظر می رسد عوامل اجتماعی و محیطی تأثیر مهم تری در شیوع دانش گریزی در میان دانشجویان داشته باشد، چراکه بحث تردیدها و کشمکش های درونی در همه ابعاد زندگی مصداق دارد و منحصر به نمونه بخصوصی همچون تحصیلات دانشگاهی نیست حال آن که مساله رفع تکلیف بیشتر در زندگی دانشجویی دانشجویان قابل رؤیت است و در بسیاری از جوانب دیگر زندگی آنها همچون ارتباط با خانواده یا همسر و فرزند ممکن است تا حد غیرقابل ذکری کمرنگ باشد. بنابراین می توان گفت نه بلوغ عقلی، نه عدم اجبار به تحصیل و نه منتخب بودن رشته تحصیلی هیچ کدام نمی توانند در جامعه ای که پذیرش اجتماعی را منوط به تحصیلات دانشگاهی می داند، به عنوان معیارهایی برای تمایز دوران دانشگاه از دوران مدرسه به حساب بیایند. بلوغ عقلی یعنی مرتبه ای از تکامل مکانیسم شناختی انسان که به موجب آن فرد انتخاب می کند که عمر خود را به آموختن صرف کند یا به تفریح و سرگرمی. حال اگر کسی به این نتیجه رسید که با مطالعه و تحقیق غیرآکادمیک به دنبال کسب علم و دانش باشد آیا جامعه این اجازه را به او می دهد که پیگیر انتخاب بالغانه خود باشد؟ عدم اجبار به تحصیل یعنی شخص بتواند از ورود به دانشگاه صرف نظر کند اما وقتی ​ این اعراض از انتخاب تحصیلات دانشگاهی مساوی با پرداخت هزینه های اجتماعی گوناگون باشد آیا باز هم عدم اجبار معنا دارد؟ منتخب بودن رشته تحصیلی یعنی انتخاب رشته بر مبنای علایق، انگیزه ها، استعدادها و توانایی ها، حال اگر در جامعه ای میان رشته های مختلف تحصیلی ارزش گذاری کلی وجود داشته باشد و انتخاب بعضی رشته ها دون شأن اجتماعی فرد تلقی شود آیا باز هم می توان سخن از منتخب بودن رشته دانشگاهی به میان آورد؟ یا از آن بدتر اگر صرف ورود به دانشگاه ولو قبولی در رشته غیرمرتبط ارجح باشد به عدم برخورداری از تحصیلات دانشگاهی آیا باز هم می توان گفت دانشگاه یک انتخاب است و رشته تحصیلی با میل و نیاز دانشجو مطابقت دارد؟ پاسخ همه این پرسش ها منفی است و در چنین شرایطی پیداست که می شود از دانشجو انتظار همان رفتاری را داشت که از دانش آموز به اقتضای سن و سال و شرایطش انتظار داریم و در نتیجه نمی توان با تأکید بر تمایز میان این مقاطع مختلف تحصیلی، دانشجو را بیشتر از دانش آموز مستحق سرزنش و ملامت دانست. دانشجو اگر جویای مدرک باشد نه جویای دانش، دیگر دانشجو نیست و طبعاً نمی توان از او توقع داشت که تکالیفش را خودش انجام دهد تا یاد بگیرد، زیرا او اساساً قصد یادگرفتن ندارد. او قصد فارغ التحصیل شدن دارد و نیز نمی توان از او خواست وقتی شرایط برای خرید وقت و زمانی که می تواند به اختیار خود آن را سپری کند مهیاست، از خریداری این وقت خودداری کند و زمانش را به مطالعه و تحقیق اختصاص بدهد، زیرا او دانشجو نشده که دانشمند و محقق شود، دانشجو شده که بتواند کار بیابد و ازدواج کند. آیا می توان در زمانه ای که حقوق و تکالیف منحصر به قانون و الزامات مدنی شده اند پای اخلاقیات را به میان آورد و از دانشجو خواست اخلاق دانشجویی را مراعات کند؟ این مسئولیتی است که بیشتر بر گردن دست اندرکاران سیاسی کشور است تا دانشجویی که از ورود به دانشگاه نه به دنبال آرمانی والا که به دنبال بهره مندی از حداقل شرایط لازم برای مقبولیت اجتماعی است. دانشجویی که حقیقتاً دانشجوست، تکالیفی که خود برای خود اعمال می کند به مراتب بیشتر از تکالیف کلاسی است. پایان نامه ای که می نویسد فقط یکی از تألیفاتی است که او در طول دوران دانشجویی خود به نگارش آنها همت گمارده و تحقیقاتی که انجام می دهد نه برای کسب نمره و رتبه ، که برای بهره مندی از لذت وافری است که از مطالعه و تحقیق می برد. برای چنین دانشجویی دانش، حق است و گرفتنی است نه تکلیفی که نیاز به رفع شدن داشته باشد. صدرا حق جو / جام جم


چهارشنبه 19 شهریور 1393 2:00    بازدید:0





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن