پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850350202
موسیقی در خدمت عاشورا، قلهنشین خواهد شد
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
در نشست پژوهشی نغمات و موسیقی عاشورایی بر این نکته تاکید شد که وقتی موسیقی با ارزشها گره بخورد، افق آنها را فرا میآورد و هنگامی که قلهنشین تاریخ ارزشها و حماسهها عاشورا باشد، موسیقی که در خدمت عاشورا قرار میگیرد، قلهنشین حوزه موسیقی خواهد شد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسئول دفتر هنر و ادبیات عاشورایی حوزه هنری گفت: گاهی با خودم فکر میکنم که چرا خداوند در قرآن هنگام صحبت از دادههای خودش که همه هویت انسانی در پرتوی این سه ضلع مثلث شکل میگیرد، سمع را قبل از بصر و فواد مطرح کرده است؟ چرا گوش پیش از چشم مطرح میشود؟ این هندسه و این ترتیب که در قرآن مطرح است، نشاندهنده نقش و جایگاه فوقالعاده والای سمع نسبت به بصر نیست؟ محمدرضا سنگری اضافه کرد: الان نمیخواهم به این سوال پاسخ دهم، اما میخواهم بگویم اگر بصر در انسان حذف شود، هرگز معادل حذف سمع نخواهد بود. در پی از دست دادن گوش چیزهای دیگری را هم از دست خواهیم داد که زبان پس از آن است، اما اگر انسان چشمش را از دست بدهد در پی آن چیز دیگری را از دست نمیدهد. این جایگاه فوقالعاده سمع و شنیدن را میرساند که پیوند کاملا نزدیکی با بحث ما یعنی موسیقی و اکنون موسیقی عاشورایی دارد. وی افزود: حقیقت این است که ما در موسیقی زندگی میکنیم و در موسیقی میمیریم. موسیقی پیوند نزدیکی با آوندها و لحظهها و وجود ما دارد. ما دو دسته موسیقی داریم، یک دسته موسیقی پنهان که بسیاری از آنها را نشنیدهایم و با آنها آشنا نیستیم. یک موسیقی که در قرآن هم هست، موسیقی پنهان وجود خود انسان است، یک خواننده پنهان در درون ما وجود دارد و ما گاهی اوقات به این دلپذیرترین موسیقی درونی خودمان گوش نمیسپاریم. او ادامه داد: تنها کسانی آشنای زیباترین صداها و زیباترین سلوکها و رفتارها هستند که صدای درونشان را گوش بسپارند و خلوتهایی فراهم آورند که این صداها را بشنوند. بسیاری از مواقع به این صدا گوش نمیدهیم، در حالیکه سازمان وجود انسان و سازه اصلی وجود انسان را فراهم میکند. زمانی انتخاب درستی در دو راهی زندگی خواهیم داشت که به موسیقی درونیمان گوش سپرده باشیم. این موسیقی آوا نیست، در مفهوم کلام نیست اما آن را مخصوصا در لحظههای خلوت احساس میکنیم. یکی از این لحظه ها لحظه خواب است که دیگر صداها کم کم خاموش میشوند، انسان به آرامشی میرسد، این صدا میجوشد و میروید و انسان را درگیر خودش میکند و گاهی حتی خواب هم اتفاق نمیافتد. سنگری همچنین با بیان این که صدای خاموش دیگری هم که از آن صحبت شده است، صدای ذرات است، ادامه داد: نمیدانم روزی خواهد رسید که صدای درگیری گلبولهای انسان را آنگاه که بدن را پاس میدارند ضبط شود یا نه؟ ذرات عالم همه در حال گفت و گو هستند. این صداها را هم گوشهای معمولی نمیشنوند. مسئول دفتر هنر و ادبیات عاشورایی حوزه هنری همچنین بیان کرد: صدای دیگری که در روایاتمان داریم صدایی است که دائم در هر روز با انسان سر و کار دارد. به گفته حضرت علی، خدا فرشتهای دارد که هر روز صدا میزند بزایید برای مرگ، بسازید که ویران خواهد شد. وی همچنین به صداهای طبیعت هم اشاره و تاکید کرد: اما صداهای آشکاری هم داریم و همین صداهایی است که میشنویم. طبیعت سرشار از موسیقی است، صدای آب، صدای باد و ... که اگر کسی سلوک عارفان بزرگ ما را بخواند، اصلا چیزی تحت عنوان سماع به دلیل همین صداهای پیدا و پنهان هستی است. محمدرضا سنگری با بیان این که آنچه معمولا در حوزه موسیقی بیشتر از آن صحبت میکنیم، صدای انسان است، گفت: منظور همین صدایی است که پیوندی با آن صداها دارد یعنی اگر کسی خواننده درونش خوب بخواند، بیتردید روی تارهای صوتیاش تاثیر خواهد گذاشت. به قول حافظ، کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد. وقتی حال حزین داشته باشیم، که حتی گاهی این حال حزین محصول لحظه هزینی است، نمیتوانیم توقع خاصی داشته باشیم. وی در پایان تاکید کرد: آنقدر خوش خواندن و موسیقی مهم است که خدا هم در دعوت به خواندن قرآن ما را به موسیقی و خواندن قرآن با ترتیل دعوت کرده است. به گزارش ایسنا، در مراسمی که شامگاه 15 شهریور در تالار مهر حوزه هنری برگزار شده بود، مهدی امین فروغی، کارشناس و پژوهشگر موسیقی، به ماهیت موسیقی و نظر فلاسفه و حکما درباره موسیقی اشاره کرد. وی با بیان این که واژه موسیقی اصالتی یونانی دارد و از کلمه موسیقا گرفته شده است، اظهار کرد: گفته شده موسیقا از موز گرفته شده که نام 9 خواهر نوازندهای بود که به اعتقاد یونانیان باستان، موجب شادی خدایان میشدهاند و این 9 خواهر علاوه بر موسیقی بر سایر دانش ها و فنون بشری هم احاطه داشته اند. این کارشناس موسیقی با اشاره به ابیاتی از مولانا گفت: فیثاغورث نخستین فیلسوفی بود که به پیوند ادب با موسیقی اشاره کرد. بر اساس دیدگاه او، آنچه در عالم هستی لباس وجود به تن کرده بی شک دارای حرکت است و هر چه در این جهان ماده حرکت میکند، از خودش صدایی تولید میکند و از آنجا که عالم بر اساس و بر مدار نظم میچرخد، تمام اصواتی که موجودات عالم چه در آسمانها و چه در زمین از خود ایجاد میکنند، تابع نظمی است. او ادامه داد: به عبارت دیگر، صدای هر ذره، صدای اجرام آسمانی، صدای موجودات و هر صدایی که تولید میشود پاسخی است به صدای موجود دیگر و این موسیقی بزرگ در عالم هستی در حال اجراست. مولف کتاب «شعر و موسیقی در نوحههای طهران قدیم» همچنین ادامه داد: مولانا دیدگاه دیگری را هم مطرح میکند که دیدگاهی است مومنانه. مولانا در بیتی میگوید «مومنان گویند کاثار بهشت، نغز گردانید هر آواز زشت»؛ بر اساس این دیدگاه موسیقی در بهشت با انسان متولد شده، با او در بهشت زیسته و همراه او بیرون آمده و این موسیقی که در عالم توسط انسانها تولید میشود آن چیزی است که از روزگار بهشتی خود به یاد میآورند. بر اساس این دیدگاه نخستین بار که انسان درون خودش احساس غم یا شادمانی کرد و خواست این احساس را به دیگری منتقل کند، همان لحظه موسیقی متولد شد. امینفروغی با تاکید بر این که موسیقی همزاد و همراه سخن پا به عرصه وجود گذاشته گفت: آن گاه که سخن گفتن آغاز شد، موسیقی هم آغاز شد. بنابراین بر اساس دیدگاه عمده فلاسفه و حکما، موسیقی ازلی است و تاریخ پیدایش موسیقی، تاریخ خلقت عالم است و این موسیقی در تمام اجزای عالم جاری است؛ در صدای غرش رعد، در صدای ریزش قطرات باران بر گلبرگها، صدای همهمه بادها، صدای نعره آبشارها و ... وی همچنین با اشاره به دیدگاه حکما و فلاسفهای مانند افلاطون، ارسطو، خوارزمی، ابن سینا و فارابی درباره موسیقی، گفت: بعضی از جامعهشناسان مانند "ابن خلدون" جنبه صنعت موسیقی را مورد توجه قرار دادهاند. در این که موسیقی صنعت است، تردیدی نیست اما این که صرفا به صنعت بودن آن توجه کنیم داوریها شکل دیگری به خود میگیرد اما اگر بحث ازلی بودن و انسانی بودن آن را هم مد نظر قرار دهیم، معنای متفاوتی پیدا میکند و بیشتر حکما در کنار صنعتی بودن آن، از ازلی بودنش غافل نشدهاند. امینفروغی در ادامه صحبتهایش به کارکرد موسیقی در مذاهب مختلف اشاره کرده و گفت: چه موسیقی را ازلی بدانیم، چه منشا آن را انسانی بدانیم و چه صنعتی، که هر سه صحیح بوده و در امتداد یک رشته است، حیرتانگیز است که این موسیقی از ابتدای پیدایش ادیان و مذاهب مختلف، دوشادوش تعالیم دینی در هر قوم حرکت کرده است. هر جا صحبت از آیین پرستش و نیایش به میان میآید، موسیقی حاضر است. وی افزود: نکته قابل توجه و مهم این است که در تمام کیشها و آیینها، در یک مطالعه تطبیقی میبینیم چه تفاوتی بین اعتقادات و باورهای آنها وجود داشته و حالا در شیعه و اسلام با باورهایی مواجه هستیم که تفاوتش با آن ها تفاوت حقیقت و مجاز است. اگر اعتقاد آن ها یک اعتقاد ساده و برخاسته از این تصور است که موسیقی باعث جلب برکت میشود، در اسلام با مفاهیمی روبهرو هستیم که کلاه از سر کودک عقل میافتد و باید پاکترین و زلالترین قالبها در خدمت این مفهوم قرار بگیرد. اگر طهارت و قداست در موسیقی نباشد، از هر نوعی که باشد همان لحظه اول شکست خورده است؛ چون قرار است با پاک ترینها دست در آغوش بکشد و در غیر این صورت نمیتواند. وی درباره موسیقی آیینی و عاشورایی با تاکید بر این که باید به عصمت ملودی و ریتم توجه کرد، گفت: کسی که میخواهد برای چنین مفاهیم عمیقی موسیقی تولید کند، باید از سوختگی بهرهای برده باشد. از هُرم عطش بچههای امام حسین (ع) سینه او هم گرم شده باشد تا بتواند در این عرصه موسیقی تولید کند. گفتنی است، سلسله نشستهای پژوهشی هنر و ادبیات عاشورایی از سوی دفتر پژوهشی هنر و ادبیات عاشورایی حوزه هنری برگزار میشود و هر ماه با حضور کارشناسان شناخته شده این حوزه، مباحثی پیرامون این موضوع را بررسی خواهد کرد. همچنین، امیرحسین مدرس نیز با حضور در این نشست در سخنانی گفت: به زعم بنده موسیقی در این ظلمات عالم، سحرگاه و مطلع شمس است و غیر از این نمیتوان نگاه دیگری به موسیقی داشت. موسیقی در این عالم مانند خورشیدی است که روح و فطرت انسان را به اوج و تعالی میرساند و شاید این مهمترین ابزاری است که خداوند به عنوان یک موهبت در اختیار خلقش قرار داده است. وی که تاکنون آلبومهایی در همین باره منتشر کرده است، در این باره افزود: من بر این باور بودم که این نغمات آسمانی برای نسل جدید به ویژه در 20 سال گذشته نغماتی ناشناخته بوده است. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم کسانی که این نوحهها را ساختند، به طور طبیعی موسیقیدان نبودند اما نکتهای که باعث اعجاب است و در این عزیزان صدق میکند در این نکته نهفته است که واقعا نمیشود حدس زد که ملودی این نوحههای عاشورایی چه زمانی و از کجا تولید شده است. این هنرمند اظهار کرد: اینکه گفته میشود نوحهها و ملودیهای قدیمی عاشورایی دارای اصالت ویژهای است به این معنا نیست که آنچه در سالهای اخیر توسط مداحان اهل بیت عرضه شده از دایره این اصالت خارج است اما من بر این باورم که میتوان تشخیص داد که کدام از این نوحهها در نوع کلام، شخصیت و ملودی دارای هویت ارزشمندتری هستند. مدرس معتقد است: ما به طور طبیعی وقتی موسیقی را گوش میدهیم و این موسیقی بر روح و جانمان تاثیر میگذارد میتوانیم به خوب یا بد بودن آن موسیقی نیز دست پیدا کنیم. وی ادامه داد: ما به عنوان یک انسان میتوانیم تشخیص دهیم که یک نوا و یا ملودی با حس ما چه میکند. اگر همین موسیقی با دل من کاری کند معلوم میشود که آن اثر در چه جایگاهی قرار دارد. آنچه که ما در گردآوری این دو مجموعه موسیقایی به آن توجه کردیم نوحههای شناخته شده سالهای اخیر بوده که ملاکهایی را برای خودمان مدنظر قرار داده بودیم و اینکه کدام یک از آنها بر اثر دیگر ارجعیت دارد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
برگزاری کنسرت دلیل تازه میخواهد/ جشن خانه موسیقی مقاومت ما را از بین برد
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی سرپرست گروه موسیقی پالت برگزاری کنسرت دلیل تازه میخواهد جشن خانه موسیقی مقاومت ما را از بین برد سرپرست گروه موسیقی پالت از اجرای چند قطعه جدید در تازه ترین کنسرت موسیقایی خود در قالب فستیوال موسیقی تهران خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر رمدیریت کردن بر هنرمندان هنر میخواهد/ ساماندهی موسیقی از فضای مجازی تا تلفنهای همراه
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی گفتگوی مهربامدیر دفترموسیقیارشاد مدیریت کردن بر هنرمندان هنر میخواهد ساماندهی موسیقی از فضای مجازی تا تلفنهای همراه مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبیین وضعیتی که این مرکز را تحویل گرفته است و کارهایی که در مدت 6 ماه مسئولغفلت از بازخوانی نوحههای قدیمی/ موسیقی عاشورا قلهنشین همه موسیقیهاست
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی نشست نغمات و موسیقی عاشورایی غفلت از بازخوانی نوحههای قدیمی موسیقی عاشورا قلهنشین همه موسیقیهاست دومین نشست پژوهشی هنر و ادبیات عاشورایی با موضوع نغمات الحان و موسیقی عاشورا توسط دفتر هنر و ادبیات عاشورایی مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری شنموسیقی جوان امروز تنها در خانواده های موزیسین نیست
گزارش پانا از نشست خبری جشنواره موسیقی جوان موسیقی جوان امروز تنها در خانواده های موزیسین نیست خبرگزاری پانا علی ترابی گفت شاید در زمانی موسیقی مخصوص خانوادههای موزیسین و اقشار مفرح جامعه بود اما امروز از 26 استان کشور در این جشنواره شرکتکننده خواهیم داشت ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريهمه ظرفیت های رسانه ملی درخدمت ترویج حجاب اسلامی
ضرغامی عنوان کرد همه ظرفیت های رسانه ملی درخدمت ترویج حجاب اسلامی رئیس سازمان صداوسیما در افتتاحیه نمایشگاه باز باران با تشریح علل گرایش به بدحجابی در جامعه گفت براساس مطالعات انجام شده مهمترین عامل بدلباسی در کشور ما عدم عرضه پوشاک مناسب و ارزان است به گزارش واحد مرکزی خبربزرگان موسیقی نباید دنبال مجوز بدوند
بزرگان موسیقی نباید دنبال مجوز بدوند حسین علیزاده هنرمند پیشکسوت موسیقی معتقد است شرایط کنونی موسیقی در کشور با موسیقی خارجی ترکیب شده است خبرگزاری فارس هنرمند پیشکسوت موسیقی معتقد است شرایط کنونی موسیقی در کشور با موسیقی خارجی ترکیب شده است حسین علیزاده در نشست تخصصیاش با هبازار موسیقی در انتظار شوکی بزرگ/ حال ما خوب است اما تو باور نکن!
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی گزارش مهر از فروش آلبومها بازار موسیقی در انتظار شوکی بزرگ حال ما خوب است اما تو باور نکن بازار فروش آثار موسیقایی کشورمان بعد از شوک مثبتی که آلبوم نه فرشته ام نه شیطان به آن وارد کرد فعلا در شرایط ایستا به سر می برد و باید منتظر یک اتفاقحسین علیزاده: بزرگان موسیقی نباید دنبال مجوز بدوند/ برای بودن موسیقی باید مبارزه کنیم
حسین علیزاده بزرگان موسیقی نباید دنبال مجوز بدوند برای بودن موسیقی باید مبارزه کنیم فرهنگ > موسیقی - فارس نوشت هنرمند پیشکسوت موسیقی معتقد است شرایط کنونی موسیقی در کشور با موسیقی خارجی ترکیب شده است حسین علیزاده در نشست تخصصیاش با هنرمندان لرستانی که در تایادداشت محمد خاتمی برای یک آلبوم موسیقی
یادداشت محمد خاتمی برای یک آلبوم موسیقی آلبوم موسیقی بر من گذشت به خوانندگی بابک بابایی روانه بازار موسیقی شد در این اثر که با موسیقی و تنظیم حسین اعتمادی و بر مبنای ملودیهایی از پیمان خازنی منتشر شده سیدمحمد خاتمی یادداشتی نگاشته است به گزارش نامه نیوز سیدمحمد خاتمی در اینترانه پایه و اساس یک قطعه موسیقی است
فریدون آسرایی ترانه پایه و اساس یک قطعه موسیقی است فریدون آسرایی عنوان کرد ترانه مهمترین بخش یک اثر هنری است که موفقیت یا استقبال نکردن از یک قطعه موسیقی به کیفیت ترانه بستگی دارد فریدون آسرایی خواننده پاپ در گفتگو با خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران گفت اگر ترانه خوب باشد مموسیقی سن و سال نمی شناسد / دنیای هنر بی انتهاست
جوانترین سرپرست گروه موسیقی کشور در گفت و گو با پانا موسیقی سن و سال نمی شناسد دنیای هنر بی انتهاست خبرگزاری پانا جوانترین سرپرست یک گروه موسیقی در کشور معتقد است دنیای هنر دنیای بی انتهایی است و هدفم از تشکیل چنین گروهی این بود که ثابت کنم موسیقی سنتی و اصیل سن و سال ندارداثر رهبر گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران آلبوم موسیقی «طرح نو» به بازار موسیقی رسید
اثر رهبر گروه کُر ارکستر سمفونیک تهرانآلبوم موسیقی طرح نو به بازار موسیقی رسیدبرگزیده آثار کُرال و ارکسترال دکتر حمید عسکری رهبر گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس مجموعه طرح نو مشتمل بر هفت قطعه کُرال با اشعاری از وحشیبلیت فروشی کنسرتهای «جشنواره موسیقی تهران» آغاز شد
بلیت فروشی کنسرتهای جشنواره موسیقی تهران آغاز شدفروش بلیت کنسرتهای جشنواره موسیقی تهران که از 12 تا 17 شهریور ماه در عمارت مسعودیه تهران برگزار میشود آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس بلیت کنسرت های جشنواره موسیقی تهران از صبح امروز از طریق سایت خانه موسیقی و با همکاری سظرفيت هاي رسانه ملي درخدمت ترويج حجاب اسلامي
۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ۹ ۵ق ظ مهندس ضرغامي درآيين افتتاحيه جشنواره باز باران ظرفيت هاي رسانه ملي درخدمت ترويج حجاب اسلامي رئيس رسانه ملي با تشريح علل گرايش به بد حجابي گفت مهمترين عامل بدلباسي در كشور عدم عرضه پوشاك مناسب و ارزان است به گزارش خبرگزاري موج نمايشگاه و جشنواره بزرگ نوشتعلیزاده: اماکن تاریخی را با موسیقی زنده کنیم |اخبار ایران و جهان
علیزاده اماکن تاریخی را با موسیقی زنده کنیم حسین علیزاده که نخستین فستیوال موسیقی تهران با اجرای او فردا شب در عمارت مسعودیه آغاز میشود بر این موضوع تاکید کرد که اماکن تاریخی را میتوان با اجرای موسیقی اصیل ایرانی و بومی زنده و پرنشاط کرد و بین مردم هم برای استفاده صحیح و نگهددو خبر از جشنواره موسیقی جوان
سهشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۴ داریوش طلایی گفت هدف اصلی ما در شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی جوان در شاخه موسیقی ایرانی این بوده که موسیقی کلاسیک ایرانی یا همان موسیقی ردیف دستگاهی را به درستی برای نسل جوان ارزشگذاری و معیار بندی کنیم به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنایادداشتی که محمد خاتمی بر یک آلبوم موسیقی نگاشته است
یادداشتی که محمد خاتمی بر یک آلبوم موسیقی نگاشته استمحمد خاتمی در این یادداشت از ابتکار و صدای گرم خواننده آلبوم اشاره کرده است و آلبوم موسیقی بر من گذشت به خوانندگی بابک بابایی روانه بازار موسیقی شد در این اثر که با موسیقی و تنظیم حسین اعتمادی و بر مبنای ملودیهای-