محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832805654
مدیریت کردن بر هنرمندان هنر میخواهد/ ساماندهی موسیقی از فضای مجازی تا تلفنهای همراه
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی گفتگوی مهربامدیر دفترموسیقیارشاد:
مدیریت کردن بر هنرمندان هنر میخواهد/ ساماندهی موسیقی از فضای مجازی تا تلفنهای همراه
مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبیین وضعیتی که این مرکز را تحویل گرفته است و کارهایی که در مدت 6 ماه مسئولیتش انجام داده بر این نکته تاکید کرد که مدیریت در عرصه هنرمندان و در مواجهه با هنرمندان، هنر میخواهد و شیوه مدیریت در این عرصه با دیگر حوزه های بسیار متفاوت است.
خبرگزاری مهر – گروه فرهنگ و هنر: دفتر موسیقی وزارت ارشاد اگر نگوییم مهمترین اما بدون تردید یکی از مهم ترین نهادهای زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که چه مستقیم و چه غیر مستقیم با جریان زندگی مردم ارتباط تنگاتنگی دارد، ارتباطی که فارغ از هیاهوهای همیشگی خود در درون همه دولت هایی که بعد از پیروزی اتقلاب اسلامی روی کار آمده اند متاسفانه یا خوشبختانه شکل ثابتی نداشته و همواره بسته به تفکر و گرایش سیاسی دولت ها عملکرد متفاوتی را از خود نشان داده است. اگر چه این مجال فرصتی برای بازنمایی از عملکرد این نهاد دولتی که در طول این سالها که حتی با نام های متفاوتی نیز فعالیت کرده، نیست اما نمی توان این باور را نادیده گرفت که این بخش از مدیریت فرهنگی دولت یا در حکم پاشنه آشیل عملکرد فرهنگی دولت ها به جامعه فرهنگی و رسانه ای معرفی شده یا آنچنان سمت و سوی مثبتی داشته که وزیران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گزارش عملکرد برای فعالیتهای خود در نشست های خبری فضای مثبت پیش آمده را در اولویت معرفی قرار می دهند. به هر ترتیب سیاستگذاریهای کلان حوزه موسیقی کشور دارای وظایف ستادی، هدایتی و حمایتی بوده که حمایت از پژوهشها و مطالعات تخصصی و کاربردی برای شناخت امکانات و موانع رشد و توسعه موسیقی ایران، ارائه راهکارهای واقعبینانه برای شیوه تعامل با فرهنگ موسیقایی غیر ایرانی، مطالعه و بررسی تکنولوژیهای نوین در صنعت موسیقی جهان، تلاش برای پالایش ذوق زیباییشناسی و سلیقه موسیقایی عامه در جهت درک و استقبال از موسیقیهای سنتی و کلاسیک، برخورد فعال با موسیقیهای متداول و جاری در سطح جامعه به گونهای که ضمن رعایت شاخصهای موسیقایی حداکثری از قالبهای رایج برای ترویج ارزشهای ایرانی و اسلامی استفاده شود، تعامل درست با دفاتر و نهادهای خصوصی موسیقی، واگذاری امور به بخش خصوصی از جمله آنهاست. دفتر موسیقی وزارت ارشاد لازم است در زمینه حمایت از برگزاری جشنوارههای تخصصی و تلاش برای افزایش وجهه هنری آنها، شناسایی و معرفی جشنوارههای معتبر خارجی و حمایت از اعزام گروههای موجه به این جشنوارهها، انجام امور نظارتی بر اجرای آثار صحنهای و تولیدات موسیقی برای صیانت از هویت فرهنگ ایران اسلامی و جلوگیری از انحطاط فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی گروهها و هنرمندان حوزه موسیقی کشور، تدوین مقررات مشخص و شفاف برای اجرای آثار صحنهای و تولیدات موسیقایی و صدور مجوزهای مورد نیاز، تلاش برای جذب اعتبار و اخذ مجوزهای لازم برای حمایت از تاسیس سالن، تالار و استودیوهای تخصصی، تشکیل کارگاه های تخصصی آموزشی به منظور بهرهگیری از تخصص و توان صاحبنظران و پیشکسوتان و انتقال آن به هنرمندان جوان، حمایت از گروههای موسیقی با استفاده از امکانات نرمافزاری و سخت افزاری، تعامل درست با صدا و سیما و رفع مشکلاتی چون پخش بدون اجازه و چندین باره آثار اهالی موسیقی از رسانه ملی، بلاتکلیفی موسیقی در رسانه ملی به ویژه تلویزیون، تلاش برای احیای تاثیرگذار ارکسترها نیز گامهایی بردارد. اما آیا چند مدیری که تاکنون به این نهاد مهم فرهنگی هنری که به زعم نگارنده حاشیه هایش کمتر از حاشیه های فوتبال همیشه درگیر خودمان نیست توانسته به این اهداف که همین حالا تمامی آنها در سایت رسمی وزارت ارشاد قرار گرفته دست پیدا کند؟ آیا مدیران ما توانسته اند از فرصت ها و حتی محدویت های موجود به بهترین شکل در جهت گسترش صنعت و یا رسانه موسیقی گام هایی را بردارند؟ آیا با این اوضاع و احوال که به گمان برخی ها «به سامان» و به گمان بعضی ها «نا به سامان» است می تواند برای موسیقی کشورمان اصولا آینده ای را قائل شد؟ آیا دستور العمل های حقوقی موجود کفایت ماجرای همیشگی و فعلا حل نشدنی مالکیت معنوی در ایران با همان کپی رایت در موسیقی را حل خواهد کرد؟ آیا مدیریت موسیقی توانسته در این مدت دیدگاه و ذائقه شنیداری مخاطبان ایرانی را به سمت و سویی بکشاند که موسیقی اندیشه ساز مهم تر از وجوه سرگرم کننده موسیقی در همه گونه های آن است؟ به هر حال این روزها که به زعم بسیاری از دوستان و دشمنان نسیم اعتدال و امید به آینده در فرهنگ و هنر کشورمام وزیدن گرفته هنرمندان موسیقی به انجام بسیاری از مطالباتشان چشم دوختهاند و منتظرند ببینند آیا اینبار مدیر دفتر موسیقی برای انجام آنها تلاش عملی و اجرایی خواهد کرد یا خیر؟ پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که 6 ماهی میشود در اصلیترین بدنه اجرایی مدیریت موسیقی کشور حضور دارد با حضور در خبرگزاری مهر ضمن ارائه گزارشی از عملکرد 6 ماهه خود در دفتر موسیقی ارشاد به حاشیه ها و دغدغه های این روزهای اهالی موسیقی پاسخ داد. البته شاید فرصتی برای طرح مسائل کلان تر باقی نماند اما مدیر جوان دفتر موسیقی به ما وعده داد تا در فرصتی دیگر به اهداف بلندمدت نهاد مدیریت موسیقی دولت یازدهم بپردازد. این گفتگو حاصل یک دیالوگ دو ساعته است که میخوانید. *حضور 6 ماهه یک مدیر موسیقایی از جنس مدیرانی که دستی هم بر آتش دارند و در دوران مدیریتی هم فعالیتهای عمده ای در عرصه نوازندگی و آهنگسازی دارند میتواند فرصت کوتاه اما مهمی برای ارائه بخشی از آنچه موسیقی کشور به آن نیازمند است به حساب آید، فرصتی که تمایل دارم بدون در نظر گرفتن هر گونه درشتنمایی از آن صحبت کنید. اینکه در مراسم معارفه حرف ها و وعدههای زیادی داده شد و حالا که 6 ماه از آن روز گذشته چه اتفاقاتی در دفتر موسیقی وزارت ارشاد افتاده است؟ - من قبل از ورود به بدنه مدیریتی دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مطالعاتی را پیرامون این فضای مدیریتی داشتم که بیشتر آن متمرکز بر اصلاح و پیشبرد برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این نهاد موسیقی بود بنابراین با در نظر گرفتن این موارد بود که شروع به برنامه ریزی کردم. البته پیش بینی من این بود که ما با سیستم بسیار به هم ریخته و معیوب اداری سر و کار داریم بنابراین لازم بود که در مرحله اول سیستم اداری دفتر موسیقی اصلاح شود و این موضوع اولین موردی بود که برای اصلاح آن کارها را شروع کردیم که خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام شده هم اکنون 80 درصد کار انجام شده و ما در سیستم اتوماسیون اداری به ویژه در امور مربوط به صدور مجوز اقداماتی را انجام دادیم که فکر می کنم دغدغه و نگرانی همه اهالی موسیقی بود.
به همین منظور در حال حاضر سیستم صدور مجوز شعر از ابتدا تا انتهای کار از طریق سامانه صورت می گیرد و این فضا موجب شد که سرعت کار ما تقریبا 8 برابر روند قبلی باشد و ما علاوه بر ظرافت و حساسیت بیشتر زمان کوتاه تری را هم صرف صدور مجوز شعر کنیم. البته ما در بخش اجراهای صحنهای، آلبوم ها و ثبت شرکت ها نیز از طریق سامانه اینترنتی کارها را دنبال می کنیم و تصور می کنم ظرف ماه آینده تمام فعالیتهای دفتر موسیقی وزارت ارشاد از طریق سامانه انجام خواهد شد و این روند تحول بسیار خوبی در سیستم اداری دفتر موسیقی خواهد بود. اینجا باید به این نکته هم اشاره کنم که کارهای زیادی بودند که برای صدور مجوز و یا انجام امور اداری مربوط به آنها زمانی بیش از سه یا چهار ماه وقت لازم بود اما در حال حاضر همان کارها در عرض 10 روز انجام می شود. حتی ما کارهایی داریم که در همان روزی که تقاضای مجوز می کنند، بعد از بررسی در همان روز هم مجوز را صادر می کنیم. البته ما کارهایی را داشتیم که به واسطه کسر مدرک و یا ضرورت ارجاع آن به شورا و ظرفیت محدودی که با آن مواجه هستیم زمان بیشتری را صرف آن کردیم اما تمام تلاش خود را انجام دادیم که دغدغه ای را برای هنرمندان فراهم نکنیم حتی در مورد برخی از اساتید و هنرمندان شاخص موسیقی کار به شکلی انجام گرفته که ما به این عزیزان اطمینان داشته و برای آثار آنها بدون طرح در شورا مجوز صادر کردیم. فاز بعدی که در ابتدای ورودم به آن توجه ویژه ای داشتم حول محور برگزاری جشنواره های زیر مجوعه دفتر موسیقی وزارت ارشاد است که ما در این راستا 4 جشنواره جوان، مقاومت، فجر و نواحی را تا پایان امسال برگزار می کنیم که خوشبختانه به دلیل انتخاب زود هنگام دبیران جشنواره و فعالیت مستمر شورای سیاستگذاری این رویدادها فعلا مشکلی در این زمینه نداریم البته درباره جشنواره مقاومت باید به این نکته اشاره کنم که جشنواره مقاومت در این دوره با رویکردی کاملا جدید و با استفاده از ظرفیت های متفاوت در عرصه موسیقی برگزار می شود. همزمان با این روند، به صورت مستمر جلسات هفتگی را با اعضای صنوف مختلف برگزار می کنم که در راستای آن هسته های مشاوره شکل خواهد گرفت و به زودی نیز شورای عالی شعر و موسیقی دفتر موسیقی وزارت ارشاد با هدف سیاستگذاری و نظارت بر کل فعالیتهای موسیقایی شکل خواهد گرفت که این موضوع هم می تواند کمک قابل توجهی به حوزه اجرایی مدیریت موسیقی کند. *به عنوان یک کارشناس موسیقی اگر بخواهید پیروز ارجمند در مقام یک مدیر موسیقایی را مورد قضاوت قرار دهید چه نمره ای به او می دهید؟ - اعتقاد دارم با این کارهایی که در عرض این شش ماه انجام گرفته باید نمره خوبی داد. این کارها با آن مخروبه ای که من تحویل گرفتم کارهای کوچکی نبوده است. یادم می آید روزی که وارد دفتر موسیقی وزارت ارشاد شدم از در ورودی راهرو تا موقع خروجم اعتراض و فریادی بود که از همه می شنیدم اما امروز اگر شما به دفتر ما سری بزنید خواهید دید که احترام ارباب رجوع و حفظ آرامش سر لوحه همه کارهایمان قرار گرفته است. من امروز خوشحالم که توانسته ام به 22 استان کشور سفر کنم و از نزدیک با مشکلات انجمن های موسیقی شهرستان ها و هنرمندان شریف شهرستانی آشنا شوم. البته اتفاق خوب دیگری که در این زمینه افتاده تعاملی است که در این مدت با بخش خصوصی داشتم و امیدوارم نتیجه این تعاملات ساخت تالارهای ویژه اجرای موسیقی در شهرستان ها باشد. اتفاقی که در صورت اجرا تا دو سال آینده بیشتر از 50 درصد نیاز کشور به تالارهای اختصاصی اجرای موسیقی را مرتفع خواهد کرد. *این روزها ماجرای آیین نامههای ابلاغی از سوی مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد موجب رنجش برخی از تولیدکنندگان و ناشران آثار موسیقایی شده است که فعلا در مورد این حاشیه صحبتی نمی کنم. اما بهتر است حالا که از عملکرد 6 ماهه سخن می گویید کمی درباره ماجرای آیین نامه ها هم توضیح دهید تا در زمان لازم برسیم به حاشیه هایش. - کار دیگری که من از بدو ورودم به دفتر موسیقی وزارت ارشاد نسبت به انجام آن تاکید فراوانی داشتم اصلاح و بازنگری آیین نامه ها بود که از سال 75 تا کنون هیچ تغییری در آیین نامه ها و ضوابط دیده نشده بود. کاری که ما انجام دادیم این بود که با استفاده از نظر صاحب نظران موسیقی، نمایندگان صنوف و کارشناسان حقوقی این آیین نامه ها را بازنگری کرده و نظر به ضرورت موجود چند آیین نامه دیگر نیز اضافه کردیم. این آیین نامه و ضوابط جدید هم شامل نحوه صدور مجوز برای نمآهنگ ها، آثار استفاده شده در فضای مجازی و رسانه های نوین همچون خطوط پیشواز تلفن های همراه و نحوه شرکت گروههای موسیقی ایرانی در خارج از کشور بود که خوشبختانه تدوین شد و مورد استفاده نیز قرار میگیرد. در واقع دفتر موسیقی وزارت ارشاد تقریبا اولین مرکزی در معاونت هنری وزارت ارشاد است که آیین نامه های خود را بازنگری کرد و تا ماه آینده نیز آنها را ابلاغ خواهد کرد. از سوی دیگر به دلیل اینکه من به صورت همزمان هم کار مدیریت هنری می کنم و هم تولید موسیقی بنابراین آنچه را که انجام دادم در راستای ارتقای کیفیت و ساز و کار تولید بوده که امیدوارم موجب بروز اتفاقات خوشایندی در عرصه موسیقی شود. *طیبعتا در ورای اصلاح روند اداری که امیدوارم استمرار داشته باشد، راه اندازی ارکسترها مهم ترین و شاید حاشیهسازترین بحث دوران قبل از مدیریت شما بود که به شدت موجب ایجاد فضایی مسموم و پر از تناقض شده بود. شما برای رفع این مشکلات چه کردید؟ البته منهای برگزاری آزمون ارکسترها که در خبرها هم آمد. - اتفاقا این موضوع یکی از مهم ترین دغدغه های من و آقای مرادخانی به عنوان معاون هنری وزارت ارشاد قبل از حضور رسمی من در دفتر موسیقی وزارت ارشاد بود به طوری که من در بدو شروع فعالیتم نسبت به راه اندازی ارکسترها تاکید فراوانی داشتم. با این حال آنچه تا به امروز برای فعالیت مجدد ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک انجام گرفته برگزاری آزمون ارکسترها بود که خوشبختانه با اقداماتی که از سوی دفتر موسیقی انجام گرفت این آزمون ها با نظم خوبی برگزارشد. هفته آینده آزمون ورودی گروه کر ارکستر سمفونیک تهران نیز برگزار می شود و ما بر اساس فعالیتهایی که بعد از این آزمون انجام خواهیم داد تا دو ماه آینده شاهد شروع فعالیت رسمی دو ارکستر ملی و سمفونیک خواهیم بود. من معتقدم راه اندازی مجدد ارکسترها بعد از مدت ها تعطیلی خواسته اغلب هنرمندان و مخاطبان فعال موسیقی کشورمان بود که باید با در نظر گرفتن همه مشکلات پیش رو انجام می شد. *اما هنوز هم حکم رسمی برای دو هنرمندی که در گفتگوهای رسانه ای از آنها به عنوان مدیر هنری یا رهبر ارکستر نام بردید، به آنها ابلاغ نشده است و مدتی پیش هم هنرمندان صاحب نامی چون فریدون شهبازیان به انتشار این اخبار واکنش نشان دادند.
- در مورد ماجرای پیش آمده برای استاد فریدون شهبازیان باید به این نکته اشاره کنم که من چندین جلسه با این هنرمند شایسته موسیقی ایرانی برگزار کردم. این هنرمند در یک ماه مانده به فعالیت دولت قبلی قراردادی را با وزارت ارشاد مبنی بر رهبری ارکستر ملی منعقد می کند که من اگر جای استاد شهبازیان بودم در آستانه تغییر دولت ها قراردادی به این شکل را منعقد نمی کردم. حالا اگر ایشان تصمیم به انجام چنین کاری گرفتند مربوط به خودشان است. ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت در زمانی که وی نسبت به انعقاد قرارداد با ارکستر ملی اقدام کرد هنوز رویکردهای دولت بعدی مشخص نبود و شاید این تعبیر در دوستان قبلی وجود داشت که انعقاد قرارداد، دولت بعدی را در معرض یک عمل انجام شده قرار می دهد و ما نیز موظف هستیم بر پایه این قرارداد با استاد شهبازیان همکاری کنیم. من همیشه گفته و باز هم می گویم همواره احترام بسیار زیادی برای استاد شهبازیان قائل هستم. این هنرمند چه قبل و چه بعد از انقلاب همیشه پیشرو بود و ما می بینیم بسیاری از اتفاقات میمون و مبارک در عرصه موسیقی توسط این استاد مسلم انجام شده است. حتی مدیریت بخشی از سیاستهای موسیقی از جمله شکل گیری و راه اندازی موسیقی پاپ در سازمان صدا و سیما توسط فریدون شهبازیان انجام گرفته که نتیجه بسیار خوبی داشت و ثمره کار وی خوانندگان خوبی بودند که توسط آنها موسیقی پاپ ایران به جریان افتاد. حتی خود من نیز جزو کسانی هستم که اگر ایشان قراردادی هم نمی نوشتند تصمیم داشته و دارم حتما از تجربیات ارزنده وی در عرصه مدیریت موسیقی کشور استفاده کنم. با این حال من با آقای شهبازیان صحبت کردم و در عین حال علاقه مندی خودم را برای رهبری استاد فرهاد فخرالدینی برای ارکستر ملی اعلام کردم و در مجموعه شورای مشورتی دفتر موسیقی هم به این نتیجه رسیدیم که از حضور ایشان در ارکستر ملی استفاده کنیم. اما به این نکته نیز واقف بودم توانایی هایی در فریدون شهبازیان هست که ما تمایل داشتیم از این توانایی ها استفاده کنیم به همین منظور ما آمادگی این را داریم ارکستر دیگری را با شکلی که وی تمایل به راه اندازی آن دارد در اختیار این هنرمند بگذاریم و استاد شهبازیان ارکستر دیگری را مدیریت کنند که خوشبختانه توافقات انجام گرفته و ما منتظر هستیم تا به محض حل مشکل بودجه شاهد تشکیل یک ارکستر با رهبری فریدون شهبازیان در دفتر موسیقی وزارت ارشاد باشیم. در مورد احکام دوستان باید به این مساله اشاره کنم که احکام توسط من به معاونت هنری وزارت ارشاد پیشنهاد شد. این احکام نوشته شده است و ما منتظر فرصتی هستیم که در یک مراسم رسمی آنها را به رهبران ارکستر ها ابلاغ کنیم. البته تصمیم گیری درباره این موضوع مصادف با ایام ماه مبارک رمضان و مقدمات برگزاری آزمون ارکسترها شد به همین خاطر مشغله فراوان به ما اجازه برگزاری یک مراسم رسمی را نداد، اما قرار است به زودی و طی یک مراسم رسمی هم استاد فرهاد فخرالدینی هم آقای صهبایی و هم دکتر حمید عسگری به عنوان رهبر کر ارکستر سمفونیک معرفی شوند. مطمئن باشید هیچ شبهه ای در این زمینه وجود ندارد و خود این بزرگان در این مدت در کنار ما بودند و همه کارها را به صورت مرتب انجام دادند و ما در این پروسه زمانی ما با کمال افتخار در خدمت آنها بوده و هستیم. *یکی از مهم ترین مسائلی که به هر ترتیب هر مدیر موسیقی وزارت ارشاد با آن روبه روست حل شدن مناقشات میان هنرمندان با خود، هنرمندان با دولت و دولت با هنرمندان است. بدون تردید این مناقشات با توجه به شرایط کلی که در عرصه فرهنگ و هنر با آن مواجه هستیم داستانی ادامه دار و فعلا بدون پایانی خواهد بود. شما به سهم خود تاکنون چه اقداماتی را نه برای حل شدن بلکه برای کمتر شدن این مناقشات انجام دادید؟ چون این فضای مه آلودی که در گذشته وجود داشت همچنان در بسیاری از بخش ها گریبان گیر جامعه هنری هست و علیرغم وعده های فرهنگی دولت یادهم ما تغییر محسوسی را مشاهده نکرده ایم.
- اگر منظور شما ارتباط بین هنرمندان و دفتر موسیقی به طور خاص است من معتقدم که اولا هر تغییری احتیاج به زمان دارد تا به تثبیت بینجامد همه ما باید حوصله و صبر داشته باشیم. بالاخره شما وقتی یک خانه جدید را خریداری می کنید باید آن خانه را رصد کنید و برای چیدن وسایل خود فکر کنید و بهترین جا را برای چیدن وسائل منزل طراحی کنید. طبیعتا مدیریت در عرصه فرهنگ و هنر خیلی سخت تر از مدیریت در عرصه های اقتصادی است چراکه ما با یک مولفه های بی ثبات و به اصطلاح مولفه های «در گذر» سر و کار داریم. به همین دلیل ما در عرصه های علوم اجتماعی عموما اصل کلی و اثبات شده ای نداریم و همیشه همه مسائل در حد یک موضوع خیلی نسبی باقی می مانند. در عرصه مدیریت هنری هم من به آن تئوری «هنر مدیریت هنری» اعتقاد دارم چراکه ما از یک طرفی ابزار و مصالحی چون هنرمندان با یک روحیه خاص و آرمانگرایانه را پیش روی خود داریم و از طرفی با حقایق و واقعیات درون دولت ها روبه رو هستیم که بسیار خشن، تند و قالبمدار هستند و می دانیم هنرمند قالبمدار نیست و از طرف دیگر ما با تقاضا های مردم روبه رو هستیم که تقاضاهایی با گوناگونی و سلایق مختلف است در نتیجه ایجاد تعادل بین این سه عنصر در عرصه مدیریت هنری کار بسیار پیچیده ای است. ما با سه مولفه کاملا متفاوت سر و کار داریم ولی در نهادی چون وزارت صنعت، معدن و تجارت یک طرف از مولفه شما صنعتگران هستند، طرف دوم مردم و طرف دیگر دولت. در این میان ارتباط مدیر حداقل در بحث تفاهمات بین دولت و صنعتگر مشخص است. اما در عرصه هنر و در مقابل هنرمندان این شکل مدیریت وجود ندارد. در مدیریت هنری شما نمی توانید به عنوان یک مدیر دولتی هر ساعتی که دلتان می خواهد با یک هنرمند قرار ملاقات بگذارید چرا که مدیر می داند هنرمند دیرتر از بقیه از خواب بلند می شود و معمولا شب ها به کار مشغول است. مدیر هنری باید بداند هنرمند روحیات خاص خود را دارد که آزادی مهمترین مولفه این نوع روحیه انسانی است. در حالیکه این روحیه در یک صنعتگر نیست. یک صنعتگر حداقل توافقات، بخشنامه و آیین نامه های دولتی را می پذیرد و اتفاقا انتظار ندارد که در آیین نامه ها شما خیلی احساسی برخورد کنید. *به طور حتم مثال آخر شما ماجرای پیش آمده برای آییننامه ابلاغی از سوی دفتر موسیقی است. که البته خودتان خلاف استدلال بالا عمل کرده و آییننامهای برخورد کردید. - در همین آیین نامه اخیری که من منتشر کرده بودم دوستان گله مند بودند که چرا شما گفتید «در صورت عدم رعایت آیین نامه با متخلفان برخور خواهد شد». من وظیفه حاکمیتی دارم که این گونه اعلام کنم و اصولا غیر از این هم که نباید کار دیگری انجام بدهم. اصولا وظیفه بخش نظارتی و ارزشیابی من این گونه است که با متخلفان با ابلاغ آیین نامه های اداری برخورد کنم. اگر چنین آیین نامه ای نیز صادر می شود مبتنی بر واقعیات کار من است اما دوستان می گویند که در آیین نامه باید تفسیر بیشتری می شد و ملایم تر می نوشتید، در حالیکه موضوع کار اقتضا می کند ملایمتی در کار نباشد. ما وقتی پروانه ای را صادر می کنیم باید با همین شدت برخورد باشد. ضمن اینکه آن فردی که تخلف کرده باید نگران باشد چراکه فردی اگر تخلفی نداشته باشد که نباید نگران باشد. در وزارت صنعت و معدن که موضوع مثال من است اگر چنین چیزی را بنویسید کسی دلخور نمی شود اما در عرصه هنر می بینید که ما با چه دلخوری هایی از سوی دوستان روبه رو هستیم. این موضوع یک نوع تعاملی است که باید به صورت مشترک میان هنرمندان و دولت وجود داشته باشد. هنرمندان نمی توانند انتظار داشته باشند که ما به عنوان مدیر دولتی همه خواسته های آنها را اجابت کنیم و این انتظار را داریم که آنها هم بعضی از خواسته های ما را رعایت کنند. اگر من به عنوان یک مدیر در منصبی قرار گرفتم باید دوستان باور کنند که اگر تصمیمی می گیرم تصمیمی مبتنی بر کار کارشناسی است لذا لزومی ندارد سریع همه جبهه گیری و فکر کنند کارشناستر از ما هستند. اگر دلایل کارشناسی و علمی موجه دارند ما حاضر به بحث در مورد آنها هستیم اما ماجرا به این گونه نیست که من به عنوان یک مدیر صرفا خودم تصمیم بگیرم. به هر حال من یک فرد دانشگاهی هستم و سیستم مدیریتی من مبتنی بر خرد جمعی و مشورت است لذا اگر تصمیمی گرفته می شود کار کارشناسی بسیار جدی روی آن صورت می گیرد. ما تصور می کنیم بخشی از این مناقشاتی که شما به آن اشاره می کنید حاصل این موضوع است که همه انتظار تحول زود هنگام دارند در حالیکه یک درخت باید کاشته شود، نگهداری شود، آبیاری شود و در زمان خود بارور شود. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم این درخت خیلی زود هنگام بارورشود. من فکر می کنم بخشی از اینها خواسته هایی است که هنرمندان یک مقدار زودهنگام درباره آن موضع گیری می کنند. ادامه دارد....
۱۳۹۳/۵/۳۱ - ۱۴:۳۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
گردهمایی هنرمندان موسیقی در ارسباران برگزارمی شود
شنبه 18 مرداد گردهمایی هنرمندان موسیقی در ارسباران برگزارمی شود نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با حضور هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی شنبه18 مرداد ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران دراین نشساکران مستند ساعت عمارت خورشید در محوطه فضای باز خانه هنرمندان ایران
اکران مستند ساعت عمارت خورشید در محوطه فضای باز خانه هنرمندان ایران فیلم مستند ساعت عمارت خورشید ساخته ارد زند پنجشنبه 23 مردادماه در محوطه فضای باز خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایراناکران مستند «ساعت عمارت خورشید» در فضای باز خانه هنرمندان
فرهنگ و هنر سینمای ایران اکران مستند ساعت عمارت خورشید در فضای باز خانه هنرمندان فیلم مستند ساعت عمارت خورشید ساخته ارد زند پنجشنبه 23 مردادماه در فضای باز خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید به گزارش خبرگزاری مهر فیلم مستند «ساعت عمارت خورشید» به تهیهنمایش «غذای بیرون» در فضای بیرون خانه هنرمندان
نمایش غذای بیرون در فضای بیرون خانه هنرمندانفیلم مستند غذای بیرون ساخته لقمان خالدی در فضای باز خانه هنرمندان ایران به نمایش در میآید به گزارش خبرگزاری فارس در ادامه نمایش فیلمهای مستند در فضای باز خانه هنرمندان ایران فیلم مستند غذای بیرون به کارگردانی لقمان خالدی پنجشنباکران فیلم مستند یال شمالی دماوند در فضای باز خانه هنرمندان
اکران فیلم مستند یال شمالی دماوند در فضای باز خانه هنرمندان فیلم مستند یال شمالی دماوند به کارگردانی و تهیهکنندگی یوسف سورنینیا پنج شنبه 16 مرداد در محوطه فضای باز خانه هنرمندان ایران نمایش داده خواهد شد به گزارشحوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگارانبه نقل از روابط عمومی خاکامران شیردل با حضور هنرمندان تقدیر شد/ نجات پیدا کردن 2 فیلم از نابودی
فرهنگ و هنر سینمای ایران کامران شیردل با حضور هنرمندان تقدیر شد نجات پیدا کردن 2 فیلم از نابودی مراسم تجليل از كامران شيردل پنجشنبه 23 مردادماه با حضور هنرمندانی چون محمود دولتآبادی آیدین آغداشلو و همایون اسعدیان و نمایش مستند اون شب که بارون اومد در خانه هنرمندان ايران برغذای بیرون در فضای باز خانه هنرمندان ایران
غذای بیرون در فضای باز خانه هنرمندان ایران فیلم مستند غذای بیرون در فضای باز خانه هنرمندان ایران به نمایش در میآید به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران در ادامه نمایش فیلمهای مستند در فضای باز خانه هنرمندان ایران فیلماکران مستند «ساعت عمارت خورشید» در محوطه فضای باز خانه هنرمندان
اکران مستند ساعت عمارت خورشید در محوطه فضای باز خانه هنرمندانفیلم مستند ساعت عمارت خورشید ساخته ارد زند پنجشنبه 23 مردادماه در محوطه فضای باز خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید به گزارش خبرگزاری فارس فیلم مستند ساعت عمارت خورشید به تهیهکنندگی و کارگردانی ارد زند امروزهنرمندان موسیقی، سینما و تئاتر یک کلیک کوچولو را پسندیدند
هنرمندان موسیقی سینما و تئاتر یک کلیک کوچولو را پسندیدند حدود 40 هنرمند موسیقی تئاتر و سینما از ابتدای اجرای نمایش یک کلیک کوچولو نوشته محمدرضا کوهستانی و کارگردانی احمد سلیمانی به سالن قشقایی آمدند به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی نمایشدر جلسه خوانش نمایشنامه «قطاری به مقصد رویا» فضای خوانش نمایشنامه باید علمیتر و همراه با مطالعه هنر
در جلسه خوانش نمایشنامه قطاری به مقصد رویافضای خوانش نمایشنامه باید علمیتر و همراه با مطالعه هنرمندان باشدیک منتقد تئاتر گفت فضای خوانش نمایشنامهها در مشهد باید علمیتر و همراه با مطالعه بیشتر هنرمندان بهویژه نویسندگان باشد تا از وضعیت سلیقهای نویسنده و مخاطب خارج شود به گزنمایشگاه نقاشی دیواری هنرمندان شازندی گشایش یافت
نمایشگاه نقاشی دیواری هنرمندان شازندی گشایش یافت اراک - ایرنا - نمایشگاه نقاشی دیواری با کاشی معرق با حضور 12 هنرمند و ارائه 30 اثر هنری روز چهارشنبه در شهر شازند گشایش یافت در هنر نقاشی دیواری با تکنیک کلاژ برای بیان مفهومی خاص از مصالح و مواد مختلف بر روی سطح دو بعدی با تکهدعوت علیرضا نادری از هنرمندان و اصحاب اندیشه
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰ ۰۵ علیرضا نادری نمایشنامهنویس کارگردان تئاتر و دبیر افتخاری برنامه هفت شب نمایشنامه خوانی در برج میلاد در آستانه برپایی این برنامه با نگارش یادداشتی همه هنرمندان اصحاب اندیشه منتقدان استادان دانشگاه و دانشجویان را برای حضور در این جلسات دعوت کرد بدیدگاه مرادخانی درباره لغو کنسرتها و کپی آثار هنرمندان
دیدگاه مرادخانی درباره لغو کنسرتها و کپی آثار هنرمندان معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع لغو کنسرت در شهرستانها کپی آثار هنرمندان تجسمی مساله بودجه تئاتر عروسکی و تئاتر رضوی همچنین موضوع صندق حمایت از هنرمندان سخن گفت به گزارش نامه نیوز به نقل از ایسنا علی م«تابور» در سینماتک خانه هنرمندان به نمایش در میآید
تابور در سینماتک خانه هنرمندان به نمایش در میآیدفیلم تابور که در عرصه های بین المللی حضور داشته در خانه هنرمندان به نمایش در میآید به گزارش خبرگزاری فارس پنجاه و نهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه 27 مرداد به نمایش فیلم سینمایی تابور به کارگردانی وحید وکیلیفعضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتوگو با فارس: نباید به فضای مجازی صرفا به عنوان تهدید نگاه کرد
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتوگو با فارس نباید به فضای مجازی صرفا به عنوان تهدید نگاه کردعضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت نباید به فضای مجازی صرفا به عنوان تهدید نگریسته شود چرا که جوانان ما در عرصه هنر فرهنگ و رسانه توانایی های بی شماری دارند و در صورت حمایت از آنهاتعطیلی خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر به مناسبت ایام شهادت
فرهنگ و هنر تئاتر تعطیلی خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر به مناسبت ایام شهادت سالنهای تماشاخانه ایرانشهر روز جمعه 31 مردادماه اجرا نخواهند داشت به گزارش خبرگزاری مهر بنابر بخشنامه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که روز چهارشنبه 29 مردادماه ابلاغ شده و مبتنی بر تعمروری بر نقاشی از نگاه هنرمندان گیلان
مروری بر نقاشی از نگاه هنرمندان گیلان نمایشگاه گروهی نقاشی از آثار هنرمندان گیلان از 22 مرداد در نگارخانه لاله برگزار شده است محمدحسین سعلبیفرد مدیر نگارخانه لاله در گفتگو با خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگارانگفت پس از پایان تعطیلات نگارخانه لاله این نگارخانه میزبان نمایشگاهی از-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها