تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836014836
غفلت از بازخوانی نوحههای قدیمی/ موسیقی عاشورا قلهنشین همه موسیقیهاست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی نشست نغمات و موسیقی عاشورایی
غفلت از بازخوانی نوحههای قدیمی/ موسیقی عاشورا قلهنشین همه موسیقیهاست
دومین نشست پژوهشی هنر و ادبیات عاشورایی با موضوع نغمات، الحان و موسیقی عاشورا توسط دفتر هنر و ادبیات عاشورایی مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری شنبه 15 شهریور ماه در تماشاخانه مهر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم امیر مرزبان كارشناس دفتر ادبیات و هنر عاشورایی مركز آفرینشهای ادبی حوزه هنری اظهار كرد: در جلسه اول، پیرامون كلیت ادبیات آیینی و عاشورایی سخن گفتیم و حالا قرار است موسیقی و الحان و پیوندی را كه با ادبیات دارد مورد بررسی قرار دهیم. البته در سرزمین ما موسیقی از ادبیات جدا نبوده است. محمدرضا سنگری مدرس و پژوهشگر نیز ضمن ارائه توضیحاتی درباره جایگاه نغمات عاشورایی در حوزه ادبیات و پیوند آن با موسیقی گفت: ما در موسیقی زندگی می کنیم ضمن اینکه بر این باورم این هنر ارزشمند پیوند نزدیکی با وجود ما دارد و هرکسی که خواننده درونش خوب بخواند بی تردید صدای صوتی اش هم خوب خواهد بود و موسیقی عاشورا نیز از این قاعده مستثنا نیست. مدیر دفتر ادبیات و هنر عاشورایی در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: آنقدر خوش خواندن و موسیقی مهم است كه خدا هم در دعوت به خواندن قرآن ما را به موسیقی و خواندن قرآن با ترتیل دعوت كرده است. وقتی موسیقی با ارزش ها گره بخورد، افق آنها را فرا می آورد و هنگامی كه قله نشین تاریخ ارزشها و حماسه ها عاشورا باشد، موسیقی كه در خدمت عاشورا قرار میگیرد قله نشین حوزه موسیقی خواهد بود. سنگری افزود: گاهی با خودم فكر میكنم كه چرا خداوند در قرآن هنگام صحبت از دادههای خودش كه همه هویت انسانی در پرتوی این سه ضلع مثلث شكل میگیرد، سمع را قبل از بصر و فواد مطرح كرده است؟ چرا گوش پیش از چشم مطرح میشود؟ این هندسه و این ترتیب كه در قرآن مطرح است، نشان دهنده نقش و جایگاه فوق العاده والای سمع نسبت به بصر نیست؟ وی با بیان این كه الان نمیخواهم به این سوال پاسخ دهم، گفت: اما می خواهم بگویم اگر بصر در انسان حذف شود هرگز معادل حذف سمع نخواهد بود. در پی از دست دادن گوش چیزهای دیگری را هم از دست خواهیم داد كه زبان پس از آن است اما اگر انسان چشمش را از دست بدهد در پی آن چیز دیگری را از دست نمی دهد. این جایگاه فوق العاده سمع و شنیدن را می رساند كه پیوند كاملا نزدیكی با بحث ما یعنی موسیقی و اكنون موسیقی عاشورایی دارد. این مدیرفرهنگی تاكید كرد: حقیقت این است كه ما در موسیقی زندگی می كنیم و در موسیقی می میریم. موسیقی پیوند نزدیكی با آوندها و لحظه ها و وجود ما دارد. ما دو دسته موسیقی داریم، یك دسته موسیقی پنهان كه بسیاری از آنها را نشنیده ایم و با آنها آشنا نیستیم. یك موسیقی كه در قرآن هم هست، موسیقی پنهان وجود خود انسان است، یك خواننده پنهان در درون ما وجود دارد و ما گاهی اوقات به این دلپذیرترین موسیقی درونی خودمان گوش نمی سپاریم. تنها كسانی آشنای زیباترین صداها و زیباترین سلوك ها و رفتارها هستند كه صدای درونشان را گوش بسپارند و خلوت هایی فراهم آورند كه این صداها را بشنوند. بسیاری از مواقع به این صدا گوش نمی دهیم در حالی كه سازمان وجود انسان و سازه اصلی وجود انسان را فراهم می كند. زمانی انتخاب درستی در دو راهی زندگی خواهیم داشت كه به موسیقی درونی مان گوش سپرده باشیم. این موسیقی، آوا نیست، در مفهوم كلام نیست اما آن را مخصوصا در لحظه های خلوت احساس می كنیم. یكی از این لحظه ها لحظه خواب است كه دیگر صداها كم كم خاموش می شوند، انسان به آرامشی می رسد و این صدا می جوشد و می روید و انسان را درگیر خودش می كند و گاهی حتی خواب هم اتفاق نمی افتد. سنگری همچنین با بیان این كه صدای خاموش دیگری هم كه از آن صحبت شده است صدای ذرات است، ادامه داد: نمی دانم روزی خواهد رسید كه صدای درگیری گلبولهای انسان را آن گاه كه بدن را پاس می دارند ضبط شود یا نه؟ ذرات عالم همه در حال گفتگو هستند. این صداها را هم گوشهای معمولی نمی شنوند. مدیر دفتر هنر و ادبیات عاشورایی حوزه هنری همچنین بیان كرد: صدای دیگری كه در روایاتمان داریم صدایی است كه دائم در هر روز با انسان سر و كار دارد. به گفته حضرت علی، خدا فرشته ای دارد كه هر روز صدا می زند بزایید برای مرگ، بسازید كه ویران خواهد شد. وی همچنین به صداهای طبیعت هم اشاره و تاكید كرد: اما صداهای آشكاری هم داریم و همین صداهایی است كه می شنویم. طبیعت سرشار از موسیقی است، صدای آب، صدای باد و ... كه اگر كسی سلوك عارفان بزرگ ما را بخواند، اصلا چیزی تحت عنوان سماع به دلیل همین صداهای پیدا و پنهان هستی است. صدای افتادن یك دلو در چاه می تواند عارف را شیدا كند و او را به شور و حالی بیندازد. سنگری با بیان این كه آنچه معمولا در حوزه موسیقی بیشتر از آن صحبت می كنیم صدای انسان است، گفت: منظور همین صدایی است كه پیوندی با آن صداها دارد یعنی اگر كسی خواننده درونش خوب بخواند بی تردید روی تارهای صوتی اش تاثیر خواهد گذاشت. به قول حافظ، كی شعر تر انگیزد خاطر كه حزین باشد. وقتی حال حزین داشته باشیم، كه حتی گاهی این حال حزین محصول لحظه هزینی است، نمی توانیم توقع خاصی داشته باشیم. وی در پایان تاكید كرد: آنقدر خوش خواندن و موسیقی مهم است كه خدا هم در دعوت به خواندن قرآن ما را به موسیقی و خواندن قرآن با ترتیل دعوت كرده است. وقتی موسیقی با ارزش ها گره بخورد، افق آنها را فرا می آورد و هنگامی كه قله نشین تاریخ ارزشها و حماسه ها عاشورا باشد، موسیقی كه در خدمت عاشورا قرار میگیرد قله نشین حوزه موسیقی خواهد بود. موسیقی از ابتدای پیدایش ادیان دوشادوش تعالیم دینی بوده است مهدی امین فروغی نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به ماهیت موسیقی و نظر فلاسفه در ارتباط با موسیقی و نقش آن در زندگی انسان ها به موضوع پیوند موسیقی و مذهب اشاره کرد و گفت: هنر موسیقی از ابتدای پیدایش ادیان دوشادوش تعالیم دینی حرکت کرده و به اعتقاد من مانند ساقدوشی بوده که مذاهب را به حجله گاه می برد. شما هرگاه صحبت از آیین، نیایش و پرستش می بینید موسیقی در آن جریان داشته است. وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به پیوند موسیقی در فرهنگ ها و ادیان به ویژه دین اسلامی گفت: ما در شیعه و باور اسلام با مفاهیمی در ارتباط هستیم که کلاه از سر کودک عقل می افتد. شما در این دین شریف با پاک ترین مفاهیم مواجه هستید بنابراین باید پاک ترین صداها را نیز در آن داشته باشید و این موسیقی است که باید با ناب ترین مفاهیم و اعتقادات ارتباط تنگاتنگی داشته باشد و بتواند این مفاهیم ارزشمند و قدسی را انتقال دهد به معنای دیگر اگر طهارت و قداست در موسیقی وجود نداشته باشد این هنر از همان اولین لحظه شکست می خورد. وی با بیان مصداق هایی پیرامون ارتباط مذهب و موسیقی تصریح کرد: کسی که برای مفاهیم مذهبی که موضوع عاشورا نیز جزئی از آنهاست موسیقی تولید می کند باید بداند که دل و روحش برگرفته از این مفاهیم باشد و این سوختگی را تجربه کرده باشد. ما در این عرصه باید به عصمت ملودی ها توجهی بسیار زیاد کنیم. موسیقی در ظلمات این عالم سحرگاه و مطلع شمس است امیرحسین مدرس خواننده دو آلبوم عاشورایی «ماه می» و «خورشید» هم در این نشست پژوهشی گفت: به عقیده من موسیقی در ظلمات این عالم سحرگاه و مطلع شمس است و غیر از این نمی توان نگاه دیگری به موسیقی داشت موسیقی در این عالم مانند خورشیدی است که روح و فطرت انسان را به اوج و تعالی می رساند و شاید این مهمترین ابزاری است که خداوند به عنوان یک موهبت در اختیار خلقش قرار داده است. وی بعد از اشاراتی که به ارزش هنر موسیقی تاکید داشت به تولید دو آلبوم ماه می و خورشید که طی سال های گذشته با موضوع عاشورا وارد بازار موسیقی شده است اشاره کرد و گفت: من بر این باور بودم که این نغمات آسمانی برای نسل جدید به ویژه در 20 سال گذشته نغماتی ناشناخته بوده است البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم کسانی که این نوحه ها را ساختند به طور طبیعی موسیقیدان نبودند اما نکته ای که باعث اعجاب است و در این عزیزان صدق می کند در این نکته نهفته است که واقعا نمی شود حدس زد که ملودی این نوحه های عاشورایی چه زمانی و از کجا تولید شده است. به عنوان نمونه نوحه «شب جانبازی مجاهدان امشب است» از همان ملودی هایی است که لااقل من نمی دانم خاستگاه آن کجاست گرچه دستگاه موسیقایی آن مشخص است و می توان شاعر آن را پیدا کرد اما اینکه ملودی و سبک آن از کجا بوده و حاصل ذوق جوشش چه کسی بوده بر ما معلوم نیست و این مؤید این نکته است که چنین نغماتی متکی به علم موسیقی نیست. رنگ غفلت بر نوحه های قدیمی این خواننده گفت: گنجینه ای از این ملودی های شریف در دست ما بوده که در این چند ساله رنگ غفلت بر آنها نشسته بود و من چون متولد منطقه ای از تهران هستم که به قول زنده یاد احمد دلجو فستیوال هیات ها بوده بنابراین آنها را با روح و جان خود می شنیدم و پیوند می دادم تا اینکه در دهه 80 تصمیم بر این شد که این میراث ارزشمند را احیا و بازخوانی کنیم. وی افزود: آنچه سهم بنده در این فضا شده بیش از 20 قطعه از نوحه های مختلف و مشهور و مداحان اهل بیت بوده که در قالب دو آلبوم موسیقایی ماه نی و خورشید در بازار موسیقی منتشر شد که البته بیشتر ملودی های آلبوم خورشید از سال های نزدیک تر انتخاب شده است. مدرس توضیح داد: در آلبوم اول ساختار موسیقی که برای نوحه ها و تنظیم ملودی ها بوده بدون هیچ تغییری بازخوانی شده و ما فقط در برخی از شعرها به لحاظ ضعف تالیفی که داشت مقدار بسیار کوچکی از آن را تغییر دادیم ضمن اینکه ساختار موسیقایی آلبوم اول بر مبنای موسیقی الکترونیک و افکتیو بوده که ما آن چنان از ساز اگوستیک استفاده نکردیم اما در آلبوم دوم که استاد امین تارخ به عنوان راوی نیز در آن حضور دارند ما با موسیقی مواجه هستیم که ساختار آن کاملا ارکسترال و براساس آنسامبل زهی بوده است. نوحه های امروزی را نفی نمی کنم اما... این هنرمند در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: اینکه گفته می شود نوحه ها و ملودی های قدیمی عاشورایی دارای اصالت ویژه ای است به این معنا نیست که آنچه در سال های اخیر توسط مداحان اهل بیت عرضه شده از دایره این اصالت خارج است اما من بر این باورم که می توان تشخیص داد که کدام از این نوحه ها در نوع کلام، شخصیت و ملودی دارای هویت ارزشمندتری هستند. ما به طور طبیعی وقتی موسیقی را گوش می دهیم و این موسیقی بر روح و جانمان تاثیر می گذارد می توانیم به خوب یا بد بودن آن موسیقی نیز دست پیدا کنیم. وی ادامه داد: ما به عنوان یک انسان می توانیم تشخیص دهیم که یک نوا و یا ملودی با حس ما چه می کند. اگر همین موسیقی با دل من کاری کند معلوم می شود که آن اثر در چه جایگاهی قرار دارد. آنچه که ما در گردآوری این دو مجموعه موسیقایی به آن توجه کردیم نوحه های شناخته شده سال های اخیر بوده که ملاک هایی را برای خودمان مدنظر قرار داده بودیم و اینکه کدام یک از آنها بر اثر دیگر ارجعیت دارد. این نشست با پرسش و پاسخ حاضران در جلسه ادامه پیدا کرد.
۱۳۹۳/۶/۱۶ - ۱۰:۳۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
محله قدیمی تهران رنگ موسیقی میگیرد/ افتتاحیه با علیزاده اختتامیه با قربانی
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی پنج روز تا اولین فستیوال موسیقی تهران محله قدیمی تهران رنگ موسیقی میگیرد افتتاحیه با علیزاده اختتامیه با قربانی گروههای منتخب موسیقی ایران در چارچوب برگزاری اولین فستیوال موسیقی تهران آثار برگزیده خود را در عمارت مسعودیه تهران برای علاقه مندامیلاد کیایی در نشست خبری ارکستر چکاوک موسیقی امروز ما بیمار است/ رسالت کاری ارکستر چکاوک اجرای آثار قدیمی است
میلاد کیایی در نشست خبری ارکستر چکاوکموسیقی امروز ما بیمار است رسالت کاری ارکستر چکاوک اجرای آثار قدیمی استمیلاد کیایی در نشست خبری ارکستر چکاوک گفت باید قبول کرد که موسیقی امروز ما بیمار است اما موسیقی گذشته برخلاف تصور از بین نرفته اما شاید در حال از بین رفتن باشد نشست خبریعاشورا حادثهای است که همه جهان را شیفته خود کرده است / داعش نحلهی جدید صهیونیستها در لباس اسلام است
در مراسم رونمایی از کتاب زینب فریاد فرمند بیان شد عاشورا حادثهای است که همه جهان را شیفته خود کرده است داعش نحلهی جدید صهیونیستها در لباس اسلام است بنابر صحبتهای اخیر سیاستمداران اسرائیل با مضمون اینکه جنگ را تمام کردیم تا به داعش کمک کنیم نحلهی جدید صهیونیستها در لبعاشورا واقعهای است که همه جهان را شیفته خود کرده است
در مراسم رونمایی از کتاب زینب فریاد فرمند بیان شد عاشورا واقعهای است که همه جهان را شیفته خود کرده است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت حماسهی عاشورا و زندگی ائمه علیهالسلام به گونهای است که نه تنها مسلمانان و شیعیان را شیفتهی خود کرده بلکه همهی آزادگان جهان به هر اندازههمه آزادگان جهان آمادگی دارند از عاشورا بنویسند
دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۳ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که حماسه عاشورا و زندگی معصومین ع همه آزادگان جهان را شیفته خود کرده است گفت همه آزادگان جهان آمادگی این را دارند که درباره واقعه عاشورا بنویسند و در تبلیغ مظلومیتی که در این حادثه تبلور یافته است کوشش کنندهمه اطلاعات جعبههاي سياه بازخواني شد |اخبار ایران و جهان
همه اطلاعات جعبههاي سياه بازخواني شد رئيس سازمان هواپيمايي كشوري از بازخواني با موفقيت همه اطلاعات جعبه هاي سياه هواپيما در هشتمين جلسه كميته بررسي سانحه هواپيماي آنتونف 140 خبرداد کد خبر ۴۳۱۷۳۵ تاریخ انتشار ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۵ - 03 September 2014 رئيس سازمان هواپيمايي كشوهمه اطلاعات جعبههای سیاه هواپیما ایران140 بازخوانی شد
چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۹ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از باز خوانی با موفقیت همه اطلاعات جعبه های سیاه هواپیما در هشتمین جلسه کمیته بررسی سانحه هواپیمای آنتونف 140خبرداد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علیرضا جهانگیریان گفت با تلاش و پیگیری مستمر کارشناسان داخلیهمه اطلاعات جعبههاي سياه هواپيما با موفقيت بازخواني شد
اقتصادی راه و مسکن همه اطلاعات جعبههاي سياه هواپيما با موفقيت بازخواني شد رئيس سازمان هواپيمايي كشوري از بازخواني با موفقيت همه اطلاعات جعبه هاي سياه هواپيما در هشتمين جلسه كميته بررسي سانحه هواپيماي آنتونف 140 خبرداد به گزارش خبرگزاری مهر عليرضا جهانگيريان گفت با تلاش و پيمسئول تشکلهای دینی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی خبر داد انتشار مجموعه نوحههای عاشورایی در آذربایجان غربی
مسئول تشکلهای دینی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی خبر دادانتشار مجموعه نوحههای عاشورایی در آذربایجان غربیمسئول تشکلهای دینی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت مجموعه نوحههای عاشورایی در آذربایجان غربی به زبان آذری انتشار یافت ارکان اسلامیتکالو امروز در گفتوگو با خبرنگار فارموسیقی جوان امروز تنها در خانواده های موزیسین نیست
گزارش پانا از نشست خبری جشنواره موسیقی جوان موسیقی جوان امروز تنها در خانواده های موزیسین نیست خبرگزاری پانا علی ترابی گفت شاید در زمانی موسیقی مخصوص خانوادههای موزیسین و اقشار مفرح جامعه بود اما امروز از 26 استان کشور در این جشنواره شرکتکننده خواهیم داشت ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريبا 8500تومان همه معصومین(ع) را زیارت کنید
با 8500تومان همه معصومین ع را زیارت کنید فرهنگ > کتاب - کتاب زیارت زیارتنامه کامل ائمه معصومین علیهم السلام و دیگر زیارات وارده از ایشان در انتشارات میراث اهل قلم و از مجموعه کتابهای دانشجویی طراحی و منتشر شد به گزارش خبرآنلاین «کتاب زیارت» زیارتبلیت فروشی کنسرتهای «جشنواره موسیقی تهران» آغاز شد
بلیت فروشی کنسرتهای جشنواره موسیقی تهران آغاز شدفروش بلیت کنسرتهای جشنواره موسیقی تهران که از 12 تا 17 شهریور ماه در عمارت مسعودیه تهران برگزار میشود آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس بلیت کنسرت های جشنواره موسیقی تهران از صبح امروز از طریق سایت خانه موسیقی و با همکاری سمیتوان در بیابانهای ایران هم کنسرت برپا کرد/ اماکن تاریخی را با موسیقی زنده کنیم
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی حسین علیزاده در گفتگو با مهر میتوان در بیابانهای ایران هم کنسرت برپا کرد اماکن تاریخی را با موسیقی زنده کنیم حسین علیزاده که نخستین فستیوال موسیقی تهران با اجرای او فردا شب در عمارت مسعودیه آغاز میشود بر این موضوع تاکید کرد که اماکن تاریخشهرام ناظری: 30 سال سکوت کردم/ همیشه زورشان به موسیقی میرسد
شهرام ناظری 30 سال سکوت کردم همیشه زورشان به موسیقی میرسد فرهنگ > موسیقی - شهرام ناظری تاکید کرد همواره زور نهادهای مختلف فقط به موسیقی رسیده است و همچنین تاسف خود را از متوقف شدن تدریس موسیقی در فرهنگسراها ابراز کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این خواننده موسیقآغاز فروش بلیت «جشنواره موسیقی تهران»
آغاز فروش بلیت جشنواره موسیقی تهران خبرگزاری پانا فروش بلیت کنسرت های جشنواره موسیقی تهران که از 12 تا 17 شهریور ماه در عمارت مسعودیه تهران برگزار می شود آغاز شد ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور ساعت 14 27 به گزارش سرویس فرهنگی پانا بلیت کنسرت های «جشنواره موسیقی تهران» ازیادداشت محمد خاتمی برای یک آلبوم موسیقی
یادداشت محمد خاتمی برای یک آلبوم موسیقی آلبوم موسیقی بر من گذشت به خوانندگی بابک بابایی روانه بازار موسیقی شد در این اثر که با موسیقی و تنظیم حسین اعتمادی و بر مبنای ملودیهایی از پیمان خازنی منتشر شده سیدمحمد خاتمی یادداشتی نگاشته است به گزارش نامه نیوز سیدمحمد خاتمی در اینبزرگان موسیقی نباید دنبال مجوز بدوند
بزرگان موسیقی نباید دنبال مجوز بدوند حسین علیزاده هنرمند پیشکسوت موسیقی معتقد است شرایط کنونی موسیقی در کشور با موسیقی خارجی ترکیب شده است خبرگزاری فارس هنرمند پیشکسوت موسیقی معتقد است شرایط کنونی موسیقی در کشور با موسیقی خارجی ترکیب شده است حسین علیزاده در نشست تخصصیاش با ه-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها