تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827349579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشم و چراغی که به حقارت افتاد!


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰




DSC_6942.jpg

تالاری که روز چشم و چراغ تئاتر ایران بود، حالا «به اوج حقارت افتاده» است. این جمله را در وصف تماشاخانه «سنگلج» می‌گویند؛ همان تماشاخانه‌ای که نام تئاتر ملی را یدک می‌کشد، همان تماشاخانه‌ای که خاطرات هنرمندانی چون عباس جوانمرد، جعفر والی، محمد علی کشاورز، علی نصیریان، محمود دولت آبادی، غلامحسین ساعدی، جمشید مشایخی و ... در آجرهایش نقش بسته و در خود جای داده است. اما زندگی همیشه بر یک مدار نمی‌چرخد. تماشاخانه‌ای که روزگاری رونق داشت و آرزوی هر هنرمندی بود، حالا مدتهاست بی مدیر رها شده است. هر چند اخلالی در روند اجرای نمایش‌ها ایجاد نشده است، اما مدیری نیست که دست نوازشی بر سر تماشاخانه پیر و رنجور بکشد و اگر مشکلی برای «سنگلج» یا گروهی که در آن اجرا می‌روند، پیش آمد، دلی بسوزاند و چاره‌ای بیندیشد...«سنگلج» تنهای تنها رها شده است و در میان هزار توی مشکلات تئاتری‌ها، دیگر کسی یادی از آن نمی‌کند. در ادامه گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره آخرین وضعیت این تماشاخانه قدیمی را می‌خوانیم: اهالی تئاتر روزهای خوش «سنگلج» را هم به یاد دارند، روزهایی که اتفاقا متعلق به سال‌های خیلی دور نیست چراکه این تماشاخانه تا همین یکی دو سال اخیر هم رونقی داشت و بر و بیایی، اما در یک سال گذشته کمتر روی آرامش دیده. بهار سال 92 بود که مدیریت مجموعه تئاتر شهر به اتابک نادری مدیر پیشین «سنگلج» سپرده شد تا او همانگونه که پیگیر امور«سنگلج» بود، به تئاتر شهر هم توجه داشته باشد. پس ازمدتی مدیریت«سنگلج» به پریسا مقتدی واگذار شد. مقتدی هم تلاش کرد رونقی به تالار ببخشد و برنامه‌های زیادی طراحی کرد؛ برنامه‌هایی که برخی از آنها حتی مطبوعاتی نشد چراکه باید به تصویب مدیر اداره کل هنرهای نمایشی می رسید. به هر حال، تئاتری‌ها انتظار داشتند تماشاخانه قدیمی، زندگی آرامش را ادامه بدهد اما این آرامش از نوعی دیگر، اتفاق افتاد. مدیریت مقتدی مدت کوتاهی دوام آورد.اتابک نادری مدیر تئاتر شهر بعد از اختلاف نظرهای فراوان با مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، عطای تئاتر شهر را به لقایش بخشید و از مدیریت قلب تپنده تئاتر ایران، کناره‌گیری کرد. مدیریت اداره کل هم چاره کار را در انتخاب پریسا مقتدی دید و این چنین بود که این مدیر که قبلا مدیر هماهنگی تئاتر شهر بود بار دیگر به این مجموعه بازگشت. تئاتر شهر بی مدیر نماند اما آنکه رها شد، تماشاخانه«سنگلج» بود که اتفاقا نام تئاتر ملی هم بر تارکش نقش بسته است. حسین طاهری برای انتخاب مدیر«سنگلج» وعده‌های بسیار داد که تا این لحظه هیچکدام عملی نشده است. در ادامه گفتگوی ایسنا را با سه تن از اهالی تئاتر می‌خوانید: انتخاب مدیر مانند ویار زن باردار است! بهزاد فراهانی به عنوان هنرمندی از نسل گذشته و از دغدغه‌مندان تئاتر ملی اظهار تاسف کرد که در این مملکت انتخاب مدیر مانند ویار زنان باردار، هوسانه است! او به ایسنا گفت: متاسفانه همیشه در انتخاب مدیر، نگاه سیاه و سفید و خودی و غیر خودی وجود دارد. مدیران بالا دستی هنرمندی را که منتقد باشد دوست ندارند او را غیر خودی می‌بینند وگرنه با وجود این همه افراد شایسته که در تئاتر داریم،نمی‌توانیم یک مدیر خوب و دلسوز و آشنا به تئاتر برای«سنگلج» پیدا کنیم؟! این هنرمند پیشکوست که نمایش«مریم و مرداویج» را در «سنگلج» اجرا کرده است، یادآور شد: اتابک نادری مدیر پیشین این تماشاخانه بخوبی و عاشقانه آن را اداره می‌کرد همچنانکه پریسا مقتدی هم که بعد از او این مسئولیت را بر عهده گرفت، مدیر خوب و توانمندی بود اما متاسفانه در بده بستان‌های کودکانه و رمزی در تئاتر، این دو مدیر را عوض کردند. فراهانی سپس مشکل بودجه را یکی دیگر از مشکلات مدیریت تئاتر برشمرد و توضیح داد: یکی از مشکلات مدیریت تئاتر، کمبود بودجه است. مجلس همواره به تئاتر به عنوان بچه حرامزاده نگاه کرده است زیراکه هنر تئاتر، خاشع و سر به زیر نیست بلکه هنر مقاومت است و تا زمانیکه نگاه سیاستگذاران نسبت به این هنر چنین باشد، حال و روز تئاتر ما مثل امروز خواهد بود. نگاه مدیران به «سنگلج» مانند سالنی درجه سه است! عظیم موسوی دیگر کارگردان تئاتر که به تازگی نمایش«اندر حکایت بلدیه اصفهان» را در «سنگلج» اجرا کرده است، با ابراز تاسف از شرایط فعلی این تماشاخانه به ایسنا گفت: سالنی که روزی چشم و چراغ تئاتر مملکت بود، امروز در اوج حقارت است، آنچناکه کارگردان‌های تئاتر حاضرند در کارگاه نمایش تئاتر شهر که 30 صندلی دارد، اجرا بگیرند اما به «سنگلج» نروند! او یادآور شد: از روز افتتاحیه نمایش‌مان تا آخرین روز اجرای‌مان هیچ مدیری در این سالن نبود. 5 روز از اجرای ما گذشته بود و روی سایت تماشاخانه همچنان برنامه اجرای قبلی وجود داشت! به ما گفته بودند روی پوسترمان شماره تلفن سالن را بزنیم اما ساعت کاری کارمندان سالن ساعت 4 عصر تمام می‌شد و هیچکس نبود تا جوابگوی تلفن باشد یا در گیشه بلیت بفروشد. موسوی که پیش از این هم نمایش‌های دیگری را در «سنگلج» اجرا کرده است، ادامه داد: کارگردانی که نمایشش را در «سنگلج» اجرا می‌کند باید بداند با کمترین هزینه، کمترین قرارداد و کمترین قیمت بلیت اجرا خواهد داشت و همه اینها به نگاه نادرست مدیریت برمی‌گردد چون با این سالن مانند یک سالن درجه سه رفتار می‌کنند! کارگردان نمایش«خواستگاری» تاکید کرد: این سالن نیازمند مدیری قوی است که برایش برنامه‌ریزی کند، نمایش ایرانی و هنرمندان این شاخه را بشناسد و هنرمندان شاخص این رشته را دعوت به کار کند. موسوی اضافه کرد: چند سال پیش من و امیر دژاکام و محمود استادمحمد شواری هنری «سنگلج» بودیم. ما یک و سال نیم بدون ریالی دستمزد کار کردیم و سرانجام از این شورا استعفا دادیم و همچنان این دین باقی است. این کارگردان تئاتر در پایان صحبتش خاطرنشان کرد: وقتی اداره کل هنرهای نمایشی به این سالن نام«تماشاخانه ملی» داده است، باید بیشتر درباره آن احساس مسئولیت کند.«سنگلج» تا دوره مدیریت اتابک نادری خوب اداره می‌شد و رونق بسیاری داشت به طوریکه به دلیل شلوغی سالن گاه تماشاگران پشت در می‌ماندند اما حالا هیچ کس نمی‌تواند روی این سالن حساب کند. تاسفی برای کل تئاتر ایران اما هدایت هاشمی به عنوان هنرمندی از نسل جوان تر که با بازی در نمایش«آخ اگه بارون بزنه» در این تماشاخانه حضور داشته است، وضعیت فعلی «سنگلج» را بسیار تاثربرانگیز دانست و افزود: این وضعیت برای کل تئاتر ایران مایه تاسف است چراکه این تماشاخانه، شناسنامه تئاتر ماست. او افزود: این سالن قدیمی‌ترین تئاتر ماست که هنوز سرپاست اما بدون مدیر رها شده و در حال حاضر گروه‌ها به هر قیمتی دارند اجرا می‌روند اما این به معنای روند روتین اجراها نیست. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن