واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
آثاری برآمده از فرهنگ ایرانی تا دو روز پیش، نمایشگاهی از آثار دو هنرمند جوان سوگند نیکفرجام و زینب صیاد در گالری عقیلی برپا بود. در این نمایشگاه نقاشی که به مدت یک هفته برپا بود، شاهد ارائه آثاری بودیم که ورود استعدادهای جدید به عرصه هنر را نوید میداد.
بخش عمده این نمایشگاه به آثار نیک فرجام اختصاص داشت. این هنرمند جوان که در رشته گرافیک تحصیل می کند، تابلوهای نقاشی و کلاژهای خلاقانه خود را در قالب نخستین نمایشگاه انفرادی اش، به معرض تماشا گذاشته بود. نقاشی های او در سبک واقعگرایانه با آکرولیک کار شده بود. او کشیدن این نقاشی ها را از حدود دو سال قبل آغاز کرده بود. نیک فرجام در این باره به خبرنگار ما گفت: من نقاشی را به عنوان شغل نگاه نکردم. گرافیستم و کار اصلی من آن است. حتی پوستر نمایشگاه را خودم طراحی کردم، اما هرچه در کارهای گرافیک و تبلیغات اضطراب وجود دارد و هر چه کار با نرم افزار اعصاب خردکن است، برعکس در نقاشی آرامش وجود دارد. به همین دلیل به سمت نقاشی کشیده شدم. با این حال، نقاشی های این هنرمند ـ که نقاشی هایی فیگوراتیو و واقعگرا هستند ـ چندان مورد استقبال واقع نشده است. نقاش خود در این باره می گوید: دوست داشتم از عکس هایی که می گیرم نقاشی کنم، اما از آنجا که زندگی ها هر روز مدرن تر می شود به نظر می رسد نقاشی واقعگرا خیلی طرفدار ندارد. همه در مواجهه با نقاشی هایم فقط می گفتند کارها قشنگ است، ولی کمتر استقبال می کردند و حتی خیلی نتوانستم آن تابلوها را بفروشم. به نظر می رسد دیگر مردم از آویختن نقاشی های واقعگرا به دیوارهای خانه هایشان استقبال نمی کنند. اما بخش عمده و در واقع مهم ترین بخش نمایشگاه را کلاژهای نیک فرجام تشکیل می دهد. باید گفت برخلاف خامی موجود در نقاشی های او، کلاژهایش سرشار از خلاقیت است. او درباره پرداختن به کلاژ چنین توضیح می دهد: دوست داشتم سبکی را پیگیری کنم که متعلق به خودم و خاص خودم باشد. دوست داشتم هنری را پیگیری کنم که مشخصه من باشد؛ بنابراین با حس و حالم یک کار کلاژ براساس طرح ها و نشانه های آفریقایی انجام دادم که خیلی مورد استقبال قرار گرفت. این اولین کار کلاژ من بود که در آن براساس علاقه ام از رنگ های گرم آفریقایی استفاده کردم. او ادامه می دهد: با توجه به استقبال از اولین کار کلاژ سعی کردم آن را ادامه دهم. همین باعث شد زمستان سال گذشته کارهای کلاژ زیادی خلق کنم. کارهای بعدی هم با استقبال مواجه شد و خیلی ها به فروش رسید. نیک فرجام درباره مشخصه کلاژهایش می گوید: در این آثار بیشتر از طرح های ایرانی استفاده کردم. من کار دوخت و طراحی لباس را خیلی دوست دارم. سعی کردم در کارهایم از طرح های لباس های ایرانی در دوره های مختلف تاریخی مثل لباس های دوره ساسانیان الهام بگیرم. همیشه استفاده از نشانه های بومی و طرح های ایرانی در پس زمینه ذهنم بوده است؛ بنابراین تصمیم گرفتم از طرح هایی مثل بته جقه و پارچه هایی از جنس ترمه در کلاژها استفاده کنم. این هنرمند می افزاید: در کار دوم ترجیح دادم از طرح های فرش های ایرانی هم کمک بگیرم. بعد یک مشتری به من گفت کلاژی می خواهد که در آن از آینه استفاده شده است. بنابراین از آن پس در برخی کارها از آینه هم استفاده کردم. جز مهر و سفال و فرش و دیگر نشانه ها، ایرانی ها و مسلمانان عاشق چشم نظر هستند. همیشه دوست دارند چشم نظر در خانه شان باشد. من سعی کردم در کارهایم از چشم نظر هم استفاده کنم. نیک فرجام معتقد است، برداشت درستی نسبت به کلاژ وجود ندارد و خیلی از مردم تصور می کنند کلاژ بیشتر در پوسترسازی و تصویرگری معنی دارد. او می افزاید: حتی برخی دوستان ما که از خارج آمده بودند، در مواجهه با کلاژها تعجب می کردند. چون هنگام خلق این آثار از نگین و خمیر ویترای استفاده می کنم، کلاژها در شب و در تاریکی هم نورانی هستند و می درخشند. همین موضوع بر تعجب آنها بیشتر می افزود. این نقاش جوان که تشکر ویژه ای از خانواده و استادش اردوان منظم دارد، می خواهد از این به بعد بیشتر تمرکز خود را روی کارهای جدیدتر در زمینه کلاژ معطوف کند. در کنار آثار نیک فرجام، چند اثر هم از زینب صیاد در این نمایشگاه به دیوار آویخته شده بود. صیاد هنرمندی است که در شمال کشور سکونت دارد. شاید به همین دلیل است که طبیعت را در نقاشی های عمدتا آبرنگ او می شد بخوبی احساس کرد. آبرنگ هایی که بسیار پخته روی بوم نقش بسته شده بود. سجاد روشنی / گروه فرهنگ و هنر
یکشنبه 09 شهریور 1393 2:15 بازدید:0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]