محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803349536
![نمایش مجدد: دستنوشته اخوان ثالث در دفتر یادداشت آیتالله خامنهای refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
دستنوشته اخوان ثالث در دفتر یادداشت آیتالله خامنهای
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
![اخوان ثالث,شاعر,رهبری,خامنهای اخوان ثالث,شاعر,رهبری,خامنهای](http://jamejamonline.ir/Media/Image/1393/06/06/635448248204389312.jpg)
دستنوشته اخوان ثالث در دفتر یادداشت آیتالله خامنهای بهمناسبت سالگرد درگذشت مهدی اخوان ثالث ــ شاعر معاصر ــ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR دستنوشته مرحوم اخوان را که در سال 1341 در دفتر یادداشت آیتالله خامنهای نوشته شده است، منتشر کرد.
صبوحی
ــ «در این شبگیر
کدامین جام و پیغام صبوحی مستتان کرده ست ای مرغان،
که چونین بر برهنه شاخه های این درختِ برده خوابش دور،
غریب افتاده از اقرانِ بستانش درین بیغوله مهجور،
قرار از دست داده، شاد می شنگید و می خوانید؟
خوشا، دیگر خوشا حال شما، امّا
سپهر پیر بدعهد است و بی مهر است، می دانید؟» ــ «کدامین جام و پیغام؟ اوه
بهار؛ آنجا نگه کن، با همین آفاق تنگ خانه تو باز هم آن کوهها پیداست.
شنل بر فینه شان دستارِ گردن گشته، جنبد جنبشِ بدرود.
زمستان گو بپوشد شهر را در سایه های تیره و سردش،
بهار آنجاست، ها آنک طلایه روشنش، چون شعله ای در دود.
بهار اینجاست، در دلهای ما، آوازهایِ ما
و پرواز پرستوها در آن دامانِ ابرآلود
هزاران کاروان از خوبتر پیغام و شیرین تر خبرپویان و گوش آشناجویان،
تو چشنفتی بجز بانگ خروس و خر
در این دهکور دور افتاده از معبر؟»
«چنین غمگین و هایاهای
کدامین سوک می گریاندت ای ابر شبگیران اسفندی؟
اگر دوریم اگر نزدیک
بیا با هم بگرییم، ای چو من تاریک.»
سروده شده در اسفند ماه 1339 در تهران
قطعه «صبوحی» به اسلوب جدید نیمائی سروده شده است و در قالب آزاد عروضی که مقید به قید «تساوی طولی مصرع ها» نیست. هر مصرعی مستقل از دیگری، چندتائی از افاعیل و ارکان بحر اصلی شعر (هزج سالم) را شامل شده. مطابق این اسلوب نیمائی در هر بحر از بحور متداول عروض که شعر سروده شود، مصرع ها بنا به خواست و بنا به حاجت سراینده شعر کوتاه و بلند اختیار شود، یعنی قبلاً قالبی معین و مشخص وجود ندارد که شاعر در آن قالب کلمه بریزد بلکه اختیار قوالب در هر قسمت به میل و بنا به اقتضای طبع و سیاق جمله بندی شاعر است، فی المثل مصرعی شامل پنج رکن است و مصرعی دیگر شامل یک یا دو رکن یا مزاحف یک رکن، و کمتر و بیشتر، و قس علی هذا و هلمّ جرّاً. اما در عین حال که شاعر در کار خواتیم و اختیار مقدار ارکان هر مصرع آزاد است، مقید به این هست که وزن و بحر را رعایت کند و شروع مصرع ها خارج آهنگ و اشتباهاً به بحر ناهماهنگ دیگری نرود و در همان بحر اصلی مختار باشد و در خواتیم مصرع ها با استفاده از قافیه و نیز زحاف اشباعی استقلال هر مصرع حفظ شود که شعر به شکل بحر طویل در نیاید، فی المثل در این قطعه «صبوحی» که در بحر هزج سالم نیمائی است وزن بند آخر شعر بر این گونه است.
«مفاعیلن مفاعیلات
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
مفاعیلن مفاعیلات
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلات»
و هکذا باقی مصراع ها که همه در بحر هزج سالم آزاد نیمائی است با «مفاعیلن» شروع می شود و به «مفاعیلات» (زحاف اشباعی) یا «مفاعیلان» یا «مفاعیلن» خاتمه می کند و حتی المقدور خواتیم مصرع ها زحاف اشباعی دارد یا لااقل در هرچند مصرعی یک خاتمه اشباعی دارد که شعر از حالت بحر طویلی خارج گردد. استقلال مصرع ها در عین حال به وسیله قوافی شعر نیز ضمانت می گردد (مطابق اسلوب قدیم). توضیح آنکه در این شیوه قوافی غالباً برای پایان بندی مصرع ها و نیز برای زینت شعر و تداعی و یادآوری به کار می آید و بیشتر در مختتم جملات شعری است، فی المثل در بند اول «دور» و «مهجور» و نیز «می خوانید» و «می دانید» قافیه دارند و در بند دوم «بدرود» و «دود» و «ابرآلود» (در پویان و جویان هم سجعی است) و «خر» و «معبر» و در بند سوم «نزدیک» و «تاریک» قافیه دارند. در سِفینه ها و دفترهائی ازین قبیل که دوستان و آشنایان یا دوستداران شعر من جمله نزد من هم می فرستند تا یادگاری در آنها بنگارم، غالباً اگر اهل شعر نو و اسالیب جدید باشند، غزل و رباعی می نویسم و ازین قبیل، اما اگر اهل شعر کهن باشند ازین گونه شعرهای جدید می نویسم، تا تنوعی به دفتر داده شده باشد. در دفتر شما حبیب شفیق آقای خامنئی که همین تازگی به افتخار [آشنائی] با آن عزیز نائل آمده ام از هر دو نوع نگاشتم و مختصر شرحی نیز در خصوص قالب این قطعه صبوحی برافزودم تا یادگار کامل تر باشد و بعضی ناآشنایان این شیوه که احیاناً این دفتر به دستشان می افتد به توضیحی نیاز نداشته باشند و دانسته باشند که شعر نو هم پر بی قاعده نیست و دشنام لایق بعضی «آثار خزعبل موسوم به نو» را بر آشنایان اهل نثار نکنند! این مختصر اشاره راجع به قالب و شکل ظاهری شعر بوده، در تعریف شعر حکما و ادبای قدیم گفته اند: «کلامی است مخیل و موزون و مقفی و متساوی» و وزن را «کیفیت ایجاد فقرات و نظمی در زمان و تقسیم زمان به فقراتی منظم» تعریف کرده اند و قافیه را «تشابه اواخر ادوار» گفته اند یا: «تکرار جزئی از قسمت اخیر مصرع ها به شرط اینکه بعین تکرار نشود که اگر بعینِ تکرار شد، آن ردیف است و قافیه پیش از آن است» در این اسلوب جدید نیمائی چون قید «تساوی» مصرع ها زده شده است بنابراین «دور» هم از آن شکل قدیم بیرون آمده است و به آن شیوه قدیم «تشابه اواخر ادوار» وجود ندارد و ازین رو قافیه هم شکل و شمایل تازه ای می یابد و بیشتر برای زینت کلام و تداعی جملات پیش و استقلال خواتیم مصرع ها می باشد، چنان که گذشت و اما از لحاظ معنی و محتوی این قطعه عبارت است از گفت وگوئی خیالی بین سراینده آن با مرغانی که بامداد پگاه، شبگیر، بر درخت گرم و شاد و شیرین آواز خوانی می کنند که: کدام جام صبوحی مستتان کرده است، در بند دوم مرغان جواب می دهند که ما را آمدن بهار مست کرده، افق خانه تو محدود است که هیچ جا را نمی بینی و هیچ خبری را نمی شنوی، بهار آنجاست و اینجا در دلهای ما و در بند سوم خطاب سراینده به ابر است که غمگین و سوگوار می گرید و می بارد و سراینده که از قیاس شادی مرغان با غمهای دائمی و بسیار خود دل شکسته مانده است، به او می گوید که بیا با هم گریه کنیم. و اینک یک رباعی:
گر زرّی و گر سیم زرانددودی، باش
گر بحری و گر نهری و گر رودی، باش
در این قفس شوم چه طاووس چه بوم
چون ره ابدی است، هر کجا بودی، باش به یادگار آشنائی در دفتر آقای خامنه ای
نوشته آمد در اسفند ماه 1341
در تهران ــ مهدی اخوان ثالث ــ
م. امید خراسانی.
![](http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/06/06/635448247016437040.jpg)
![](http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/06/06/635448247130601198.jpg)
![](http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/06/06/635448247224244443.jpg)
![](http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/06/06/635448247316788958.jpg)
پنج شنبه 06 شهریور 1393 12:25 بازدید:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
انتشار دستنوشته اخوان ثالث در دفتر یادداشت آیتالله خامنهای
انتشار دستنوشته اخوان ثالث در دفتر یادداشت آیتالله خامنهای فرهنگ > ادبیات - دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای دست نوشتهای را از زنده یاد مهدی اخوان ثالت شاعر معاصر منتشر کرده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین اخوانثالث م امید این یادداشت را در ساانتشار سندی منتشر نشده از سوی دفتر نشر آثار رهبر معظم انقلاب دستنوشته اخوان ثالث در دفتر یادداشت رهبر انقلاب/
انتشار سندی منتشر نشده از سوی دفتر نشر آثار رهبر معظم انقلابدستنوشته اخوان ثالث در دفتر یادداشت رهبر انقلاب به یادگار آشنایی در دفتر آقای خامنئیدستنوشته مرحوم اخوان در دفتر یادداشت آیتالله خامنهای به مناسبت سالگرد درگذشت مهدی اخوان ثالث -شاعر معاصر منتشر شد به گزارش خبرگزاریانتشار دست نوشته اخوان ثالث در دفتر یادداشت آیت الله خامنه ای
انتشار دست نوشته اخوان ثالث در دفتر یادداشت آیت الله خامنه ایتاریخ انتشار پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹ ۱۰ به مناسبت سالگرد درگذشت مهدی اخوان ثالث پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI IR دست نوشته این شاعر معاصر را که در سال ۱۳۴۱ در دفتر یادداشت آیت الله خامنه ای نوشته شده است منتشر کبه یادگار در دفتر حبیب شفیق آقای خامنهای!
فرهنگ و ادب ادیبات ایران دستنوشته اخوان ثالث خطاب به رهبر انقلاب به یادگار در دفتر حبیب شفیق آقای خامنهای پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری برای نخستین بار دستنوشتهای از مهدی اخوان ثالث خطاب به ایشان را منتشر کرد به گزارش خبرگزاری مهر به مناسبت سالگرد درگذشت مهدیآیتالله خامنهای در کنار پدر +عکس
آیتالله خامنهای در کنار پدر عکس آیت الله حاج سید جواد خامنه ای فرزند سید حسین خامنه ای پدر بزرگوار مقام معظم رهبری است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرگاران آیت الله حاج سید جواد خامنه ای فرزند سید حسین خامنه ای در سال 1313 قمری در خامنه متولد شد و بعد از سال ها زندگی درنظر آیتالله العظمی خامنهای در خصوص خریدو فروش چک و دفن اموات در قبور قدیمی
نظر آیتالله العظمی خامنهای در خصوص خریدو فروش چک و دفن اموات در قبور قدیمی حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به سئوالات مقلدان نظر فقهی خود را در خصوص چند مسئله شرعی از جمله خرید و فروش چک مدت دار دفن میت در قبر های قدیمی را اعلام کرده اند به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگارایادداشت رهبری در دفتر حرممعصومه(س)
یادداشت رهبری در دفتر حرممعصومه س یادداشتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دفتر یادبود آستانهٔ مقدسهٔ حضرت معصومه سلاماللهعلیها نوشتهاند منتشر شد ابنا در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI IR یادداشتی را که حضرت آیتالله العظمی خاپاسخگویی به 600 هزار سوال شرعی از سوی کارشناسان دفتر آیتالله مکارم شیرازی
پاسخگویی به 600 هزار سوال شرعی از سوی کارشناسان دفتر آیتالله مکارم شیرازی خبرگزاری رسا ـ مسؤول پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی از پاسخگویی به 600 هزار سوال شرعی از سوی کارشناسان دفتر این مرجع تقلید در ماه مبارک رمضان خبر داد حجت الاسلام وحید علیان نژادفراخوان بيمه آسيا براي دريافت الحاقيه بيمه شخص ثالث
۲۱ مرداد ۱۳۹۳ ۱۱ ۲۳ق ظ فراخوان بيمه آسيا براي دريافت الحاقيه بيمه شخص ثالث با توجه به ابلاغ رسمي افزايش ديه و حق بيمه شخص ثالث از بيمه گذاران بيمه آسيا دعوت ميشود تا ششم شهريور و پيش از آغاز ماه ذي القعده براي دريافت الحاقيه بيمه شخص ثالث به شعب و نمايندگي هاي بيمه آسيا مریادداشت رهبر انقلاب در دفتر حرم معصومه(س) + عکس
یادداشت رهبر انقلاب در دفتر حرم معصومه س عکس یادداشتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دفتر یادبود آستانهٔ مقدسهٔ حضرت معصومه سلاماللهعلیها نوشتهاند منتشر شد در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI IR یادداشتی را که حضرت آیتالله العظمدانلود برنامه اندروید دفترچه یادداشت Evernote v5.9.2
با کمک برنامه جالب Evernote دستگاه اندرویدتان را تبدیل به جعبه افکار خود کنید این نرم افزار آسان ترین راه برای به خاطر سپردن اطلاعات یا حتی لحظه های خوش است و در آن میتوانید عکس های خود را در برنامه وارد کرده و کنارشان یک خاطره بنویسید میتوانید تاریخ تولد دوستان خود را در آن وادانلود برنامه اندروید دفترچه یادداشت Evernote v5.8.5
با کمک برنامه جالب Evernote دستگاه اندرویدتان را تبدیل به جعبه افکار خود کنید این نرم افزار آسان ترین راه برای به خاطر سپردن اطلاعات یا حتی لحظه های خوش است و در آن میتوانید عکس های خود را در برنامه وارد کرده و کنارشان یک خاطره بنویسید میتوانید تاریخ تولد دوستان خود را در آن واآیتالله سیستانی مردم را به آرامش فراخواند
آیتالله سیستانی مردم را به آرامش فراخواند بین الملل > خاورمیانه - ایسنا نوشت مرجع شیعیان در عراق از مردم این کشور خواست تا برای جلوگیری از وقوع تنشهای بیشتر برای برگزاری تظاهرات به خیابانها نیایند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا شبکه خبری افراخوان آیتالله سیستانی برای مبارزه همهجانبه با داعش
فراخوان آیتالله سیستانی برای مبارزه همهجانبه با داعش نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه کربلا ضمن درخواست از جناح های سیاسی این کشور برای همکاری در فرایند تشکیل دولت جدید عراق بار دیگر همگان را به مبارزه با گروه تروریستی داعش فراخواند آفتاب ایرنا نوشت به گزاردستنوشته امام خامنهای برای شهید «باغبانی»
دستنوشته امام خامنهای برای شهید باغبانی دستنوشته امام خامنهای برای شهید هادی باغبانی در خبرگزاری تسنیم منتشر شد تسنیم عکس زیر دستنوشتهای است که امام خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در گرامیداشت یاد شهید هادی باغبانی که سال گذشته به دست تروریستهای تکفیری در سوریه بکتابی برای شناخت دیدگاههای تفسیری آیتالله خامنهای
کتابی برای شناخت دیدگاههای تفسیری آیتالله خامنهای خبرگزاری رسا ـ کتاب مبانی روش و قواعد تفسیری آیتالله خامنهای درباره دیدگاههای تفسیری رهبر معظم انقلاب از سوی انشارات نسیم انقلاب وابسته به انتشارات انقلاب اسلامی به انتشار رسیده است به گزارش خبرگزاری رسا کتبازنشر/ یادداشت میرشکاک در مرگ سیداحمد فردید؛ من آموزگار خود را از دست ندادهام
بازنشر یادداشت میرشکاک در مرگ سیداحمد فردید من آموزگار خود را از دست ندادهامیوسفعلی میرشکاک مینویسد با مرگ فردید من نه تنها آموزگار خود را از دست ندادم بلکه او را چندان در خود حی و حاضر میبینم که میخواهم از این پس در شعرهایم به نام او تخلص کنم به گزارش خبرنگار آیین و اندیش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها