محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832938830
به یادگار در دفتر حبیب شفیق آقای خامنهای!
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و ادب > ادیبات ایران دستنوشته اخوان ثالث خطاب به رهبر انقلاب؛
به یادگار در دفتر حبیب شفیق آقای خامنهای!
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری برای نخستین بار دستنوشتهای از مهدی اخوان ثالث خطاب به ایشان را منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت سالگرد درگذشت مهدی اخوان ثالث -شاعر معاصر- پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری دستنوشته مرحوم اخوان را که در سال ۱۳۴۱در دفتر یادداشت آیتالله خامنهای نوشته شده است را به شرح زیر معرفی کرد:
صبوحی
ـ «در این شبگیر
کدامین جام و پیغام صبوحی مستتان کردهست ای مرغان،
که چونین بر برهنه شاخههای این درختِ برده خوابش دور،
غریب افتاده از اقرانِ بستانش درین بیغوله مهجور،
قرار از دست داده، شاد میشنگید و میخوانید؟
خوشا، دیگر خوشا حال شما، امّا
سپهر پیر بد عهد است و بیمهر است، میدانید؟»
«کدامین جام و پیغام؟ اوه
بهار؛ آنجا نگه کن، با همین آفاق تنگ خانه تو باز هم آن کوهها پیداست.
شنل بر فینهشان دستارِ گردن گشته، جنبد جنبشِ بدرود.
زمستان گو بپوشد شهر را در سایههای تیره و سردش،
بهار آنجاست، ها آنک طلایهی روشنش، چون شعلهای در دود.
بهار اینجاست، در دلهای ما، آوازهایِ ما
و پرواز پرستوها در آن دامانِ ابر آلود
هزاران کاروان از خوبتر پیغام و شیرینتر خبر پویان و گوش آشنا جویان،
تو چشنفتی بجز بانگ خروس و خر
در این دهکور دور افتاده از معبر؟»
«چنین غمگین و هایاهای
کدامین سوک میگریاندت ای ابر شبگیران اسفندی؟
اگر دوریم اگر نزدیک
بیا با هم بگرییم، ای چو من تاریک.«
سروده شده در اسفند ماه ۱۳۳۹ در تهران قطعه «صبوحی» به اسلوب جدید نیمائی سروده شده است و در قالب آزاد عروضی که مقید به قید «تساوی طولی مصرعها» نیست. هر مصرعی مستقل از دیگری، چندتائی از افاعیل و ارکان بحر اصلی شعر (هزج سالم) را شامل شده. مطابق این اسلوب نیمائی در هر بحر از بحور متداول عروض که شعر سروده شود، مصرعها بنا بخواست و بنا به حاجت سراینده شعر کوتاه و بلند اختیار شود، یعنی قبلاً قالبی معین و مشخص وجود ندارد که شاعر در آن قالب کلمه بریزد بلکه اختیار قوالب در هر قسمت بمیل و بنا باقتضای طبع و سیاق جملهبندی شاعر است. فیالمثل مصرعی شامل پنج رکن است و مصرعی دیگر شامل یک یا دو رکن یا مزاحف یک رکن، و کمتر و بیشتر، و قس علیهذا و هلمّ جرّاً. اما در عین حال که شاعر در کار خواتیم و اختیار مقدار ارکان هر مصرع آزاد است، مقید باین هست که وزن و بحر را رعایت کند و شروع مصرعها خارج آهنگ و اشتباهاً به بحر ناهماهنگ دیگری نرود و در همان بحر اصلی مختار باشد و در خواتیم مصرعها با استفاده از قافیه و نیز زحاف اشباعی استقلال هر مصرع حفظ شود که شعر بشکل بحر طویل در نیاید. فیالمثل در این قطعه «صبوحی» که در بحر هزج سالم نیمائی است وزن بند آخر شعر بر اینگونه است »مفاعیلن مفاعیلات
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
مفاعیلن مفاعیلات
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلات«
و هکذا باقی مصراعها که همه در بحر هزج سالم آزاد نیمائی است با «مفاعیلن» شروع میشود و به «مفاعیلات» (زحاف اشباعی) یا «مفاعیلان» یا «مفاعیلن» خاتمه میکند و حتیالمقدور خواتیم مصرعها زحاف اشباعی دارد یا لااقل در هرچند مصرعی یک خاتمه اشباعی دارد که شعر از حالت بحر طویلی خارج گردد. استقلال مصرعها در عین حال بوسیله قوافی شعر نیز ضمانت میگردد (مطابق اسلوب قدیم). توضیح آنکه در این شیوه قوافی غالبا برای پایانبندی مصرعها و نیز برای زینت شعر و تداعی و یادآوری بکار میآید و بیشتر در مختتم جملات شعری است فیالمثل در بند اول «دور» و «مهجور» و نیز «میخوانید» و «میدانید» قافیه دارند و در بند دوم «بدرود» و «دود» و «ابرآلود» (در پویان و جویان هم سجعی است) و «خر» و «معبر» و در بند سوم «نزدیک» و «تاریک» قافیه دارند. در سِفینهها و دفترهائی ازین قبیل که دوستان و آشنایان یا دوستداران شعر منجمله نزد منهم میفرستند تا یادگاری در آنها بنگارم، غالبا اگر اهل شعر نو و اسالیب جدید باشند، غزل و رباعی مینویسم و ازین قبیل، اما اگر اهل شعر کهن باشند ازینگونه شعرهای جدید مینویسم، تا تنوعی بدفتر داده شده باشد در دفتر شما حبیب شفیق آقای خامنئی که همین تازگی بافتخار [آشنائی] با آن عزیز نائل آمدهام از هر دو نوع نگاشتم و مختصر شرحی نیز در خصوص قالب این قطعه صبوحی برافزودم تا یادگار کاملتر باشد و بعضی ناآشنایان این شیوه که احیاناً این دفتر بدستشان میافتد به توضیحی نیاز نداشته باشند و دانسته باشند که شعر نو هم پر بیقاعده نیست و دشنام لایق بعضی «آثار خزعبل موسوم به نو» را بر آشنایان اهل نثار نکنند! این مختصر اشاره راجع قالب و شکل ظاهری شعر بوده، در تعریف شعر حکما و ادبای قدیم گفتهاند: «کلامی است مخیل و موزون و مقفی و متساوی» و وزن را «کیفیت ایجاد فقرات و نظمی در زمان و تقسیم زمان به فقراتی منظم» تعریف کردهاند و قافیه را «تشابه اواخر ادوار» گفتهاند یا: «تکرار جزئی از قسمت اخیر مصرعها بشرط اینکه بعین تکرار نشود که اگر بعینِ تکرار شد، آن ردیف است و قافیه پیش از آن است» در این اسلوب جدید نیمائی چون قید «تساوی» مصرعها زده شده است بنابراین «دور» هم از آن شکل قدیم بیرون آمده است و بآن شیوه قدیم «تشابه اواخر ادوار» وجود ندارد و ازینرو قافیه هم شکل و شمایل تازهای مییابد و بیشتر برای زینت کلام و تداعی جملات پیش و استقلال خواتیم مصرعها میباشد، چنانکه گذشت و اما از لحاظ معنی و محتوی این قطعه عبارت است از گفتگوئی خیالی بین سراینده آن با مرغانی که بامداد پگاه، شبگیر، بر درخت گرم و شاد و شیرین آواز خوانی میکنند که: کدام جام صبوحی مستتان کرده است در بند دوم مرغان جواب میدهند که ما را آمدن بهار مست کرده، افق خانه تو محدود است که هیچ جا را نمیبینی و هیچ خبری را نمیشنوی، بهار آنجاست و اینجا در دلهای ما و در بند سوم خطاب سراینده به ابر است که غمگین و سوگوار میگرید و میبارد و سراینده که از قیاس شادی مرغان با غمهای دائمی و بسیار خود دل شکسته مانده است، باو میگوید که بیا با هم گریه کنیم. و اینک یک رباعی گر زرّی و گر سیم زرانددودی، باش
گر بحری و گر نهری و گر رودی، باش
در این قفس شوم چه طاووس چه بوم
چون ره ابدی است، هر کجا بودی، باش
بیادگار آشنائی در دفتر آقای خامنهای
نوشته آمد در اسفند ماه ۱۳۴۱
در تهران ـ مهدی اخوان ثالث ـ
م. امید خراسانی
۱۳۹۳/۶/۶ - ۱۲:۰۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]
صفحات پیشنهادی
انتشار سندی منتشر نشده از سوی دفتر نشر آثار رهبر معظم انقلاب دستنوشته اخوان ثالث در دفتر یادداشت رهبر انقلاب/
انتشار سندی منتشر نشده از سوی دفتر نشر آثار رهبر معظم انقلابدستنوشته اخوان ثالث در دفتر یادداشت رهبر انقلاب به یادگار آشنایی در دفتر آقای خامنئیدستنوشته مرحوم اخوان در دفتر یادداشت آیتالله خامنهای به مناسبت سالگرد درگذشت مهدی اخوان ثالث -شاعر معاصر منتشر شد به گزارش خبرگزاریامیدوارم سخنان آقای نجفقلی حبیبی از سر لغزش باشد نه اعتقاد
امیدوارم سخنان آقای نجفقلی حبیبی از سر لغزش باشد نه اعتقاد حجتالاسلام سید مهدی طباطبائی از اساتید برجسته اخلاق گفت گفتههای آقای نجفقلی حبیبی را به دور از انصاف و دیانت میدانم و امیدوارم این لغزش باشد نه اعتقاد و باور دینی که در آنجا وظیفه من و امثال ما نسبت به ایشان چیز دیگردر خانه «حبیب محبیان» چه خبر است؟
در خانه حبیب محبیان چه خبر است اینجا شهرک چهارصد دستگاه است شهرکی کوچک در رامسر جایی در مرکز شهر خیابان کاخ را که به سمت دریا بروید به شهرک میرسید در گزارشی به منزل حبیب محبیان در رامسر پرداختیم خبرگزاری ایسنا هفته نامه تماشاگران امروز در گزارشی از منزل حبیب محبیایادگارینویسی ایرانی از کبد بیمار تا دیوار چین
سهشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷ ۱۶ یادگاری نویسی یکی از نمادهای بیفکری نسبت به ارزشهای اجتماعی است که موجب تخریب آثار باستانی میشود به گزارش ایسنا نامه نیوز در این باره نوشت روزهای تعطیل اگر اهل سفر به مکانهای دیدنی ایران باشید حتما با یادگاریهایی که بدن بناهای تاریخی آثارگزارشی از خانه حبیب در رامسر
سهشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۸ در خانه حبیب محبیان چه خبر است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا هفته نامه تماشاگران امروز در گزارشی از منزل حبیب محبیان در رامسر نوشته است اینجا شهرک چهارصد دستگاه است شهرکی کوچک در رامسر جایی در مرکز شهر خیابان کاخ را که به سمت دریا برونجفقلی حبیبی در گفتوگو با فارس: سخنانم درباره بحث عاشورا ناقص ماند/ همه میدانند عزاداری امام حسین(ع) مهم است
نجفقلی حبیبی در گفتوگو با فارس سخنانم درباره بحث عاشورا ناقص ماند همه میدانند عزاداری امام حسین ع مهم استنجفقلی حبیبی درباره سخنان جنجالآفرین خود در برنامه دیروز امروز فردا با تأکید بر اهمیت عزاداری امام حسین ع گفت سخنان بنده در بحث از عاشورا ناقص ماند و از سخنان بنده برعکس عجیب یادگاری سه بازیگر معروف در کنسرت!!
عکس عجیب یادگاری سه بازیگر معروف در کنسرت هادی کاظمی و سیامک انصاری که از دوستان نزدیک هدایتی هستند از جمله اشخاص معروف حاضر در این کنسرت بودند چهارشنبه گذشته نخستین کنسرت محمدرضا هدایتی برگزار شد کنسرتی که توسط بازیگران معروف سینما و تلویزیون ستاره باران شد محمدرضا هدایبرای دومین بار در سال 93 آقای مشکیپوش از هوادرانش در پایتخت میزبانی میکند
برای دومین بار در سال 93آقای مشکیپوش از هوادرانش در پایتخت میزبانی میکندرضا صادقی خواننده پاپ برای دومین بار در سال 93 به روی صحنه میرود و گلچینی از آثارش را در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی اجرا میکند به گزارش خبرنگار موسیقی فارس رضا صادقی خواننده پاپ برای دومین بار در ساجزئیات مرحله دوم و سوم آزمون گروه کر دفتر موسیقی تشریح شد
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی جزئیات مرحله دوم و سوم آزمون گروه کر دفتر موسیقی تشریح شد رهبر گروه کر وزارت راشاد جزئیات مرحله دوم آزمون گروه کر دفتر موسیقی معاونت هنری را تشریح کرد به گزارش خبرگزاری مهر حمید عسگری که از طرف مدیر کل دفتر موسیقی به عنوان رهبر گروه کر انتخابآقای معاون «ندانستن عیب نیست نپرسیدن عیب است»
سهشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۶ ماجرا چیست معاون میراث فرهنگی کشور چرا پاسخ سؤالی عرصه و حریم شوش که چند ماه خبرنگاران مکرراً از او پرسیدهاند را نمیداند و اگر نمیداند چرا نمیپرسد که بداند به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این سوال شهرمدیر عامل انجمن سینمای جوانان عنوان کرد توجه به ارزشهای انقلاب در اولویت حمایت انجمن/ افزایش فعالیت دفترهای
مدیر عامل انجمن سینمای جوانان عنوان کردتوجه به ارزشهای انقلاب در اولویت حمایت انجمن افزایش فعالیت دفترهای مراکز استان به جای توسعه دفاتر شهرستانیمدیر عامل انجمن سینمای جوانان گفت با توجه به بضاعت انجمن امکان احداث دفاتر جدید در شهرهای نیازمند به امکانات سینمایی را ندارد و باتجلیلی که آقای آرتیست را غافلگیر کرد/ فرحبخش: خدا دهه شصتیها را نبخشدکه هاشمپور را خانهنشین کردند
تجلیلی که آقای آرتیست را غافلگیر کرد فرحبخش خدا دهه شصتیها را نبخشدکه هاشمپور را خانهنشین کردند فرهنگ > سینما - مهر نوشت عصر امروز یکشنبه دوم شهریور ماه از جمشید هاشمپور بازیگر مطرح سینمای اکشن و پلیسی ایران در پردیس سینمایی ملت با حضور عوامل فیلم سینمایینمایش همه چیز درباره آقای ف تا پایان هفته تمدید شد
به دلیل استقبال تماشاگران نمایش همه چیز درباره آقای ف تا پایان هفته تمدید شد نمایش همه چیز درباره آقای ف نوشته آرش عباسی و کار هادی عزیزی به دلیل استقبال تماشاگران تمدید شد به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی نمایش همه چیز درباره آقای ف این نمعکس یادگاری کودکان با «کُپل» و پسرش!
عکس یادگاری کودکان با کُپل و پسرش جشن فیلم شهر موشها 2 با حضور پرشور کودکان به همراه خانوادههایشان در برج میلاد تهران برگزار شد و این فیلم در میان استقبال حاضران به روی پرده رفت محوطه باز مقابل سالن همایشهای برج میلاد عصر روز گذشته چهارشنبه 29 مردادماه کاملا برای سرگرمعماد طالبزاده: فقط در موسیقی رسمی فعالیت خواهم کرد/نگاه مثبتی درباره مجوز به خواننده های زیرزمینی، در دفتر مو
عماد طالبزاده فقط در موسیقی رسمی فعالیت خواهم کرد نگاه مثبتی درباره مجوز به خواننده های زیرزمینی در دفتر موسیقی وجود دارد چند ماهی است که شنیده میشود عماد طالبزاده قصد ورود به عرصه رسمی موسیقی را دارد و پخش شدن صدای او در تیتراژ برنامه تلویزیونی خواب بلند در شبکه ۳ سیما اینجایزه جهان اسلام «تاج محل» به موزه جماران اهدا میشود/ دیدار با یادگار امام
فرهنگ و هنر سینمای ایران جایزه جهان اسلام تاج محل به موزه جماران اهدا میشود دیدار با یادگار امام دانش اقباشاوی کارگردان تاج محل جایزه طلایی بهترین فیلم جهان اسلام را که سال گذشته از جشنواره فیلم مالزی کسب کرده بود در مراسمی با میزبانی حجتالاسلام سیدحسن خمینی به موزه اماعکس: غافلگیری آقای آرتیست سینمای ایران
عکس غافلگیری آقای آرتیست سینمای ایران مراسم تجلیل از جمشید هاشم پور عصر دیروز یکشنبه با حضور هنرمندان و دست اندرکاران سینما در پردیس سینمایی ملت برگزار شد خبرگزاری مهر مراسم تجلیل از جمشید هاشم پور عصر دیروز یکشنبه با حضور هنرمندان و دست اندرکاران سینما در پردیس سینمایی ملت بر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها