تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 23 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852464313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روايتي متفاوت از زخم‌هاي جنگ


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: روايتي متفاوت از زخم‌هاي جنگ
حمدحسن لطيفي كه قبلاً تجربه ساخت سريال در خارج از مرزهاي ايران را داشته و...
نویسنده : رهام يعقوب‌زاده 
 محمدحسن لطيفي كه قبلاً تجربه ساخت سريال در خارج از مرزهاي ايران را داشته اين بار قدم در فيلم سينمايي پاريس تا پاريس مي‌گذارد تا قصه يك جانباز جنگ تحميلي را روايت كند كه براي درمان به فرانسه مي‌رود. قصه، بازخواني و روايتي ديگر از فيلم «از كرخه تا راين» ابراهيم حاتمي‌كياست كه به نوعي كشمكش دروني قهرمان قصه بين زمين و آسمان را در يك سفر آفاقي پي مي‌گيرد تا سفري انفسي را روايت كند. آنچه بستر و بهانه اين كش و قوس‌هاي دروني مي‌شود رابطه عاطفي قهرمان قصه با دخترش است. در اينجا نيز با شخصيت جانبازي مواجه هستيم كه دوران درمان را در يك كشور غريب مي‌گذراند. در اين فيلم بستر انتخابي براي اين دوران گذار، احياي رابطه جانباز با خواهرش ليلا است كه دور از خانواده در آلمان زندگي مي‌كند و زمينه‌اي فراهم مي‌شود، تا آنها اين فاصله چند ساله را در فرصتي كوتاه به نوعي جبران كنند، اما در فيلم لطيفي اين بستر به نوعي با عشق قديمي قهرمان به يك زن فرانسوي برجسته مي‌شود كه همچون گره‌اي باز نشده باقي‌مانده است.   گشايش اين گره در رابطه مرد با زني كه تنهايش گذاشته تا به وطن خود بازگردد و در جنگ شركت كند، در مسير دوران حاد درمان شكل مي‌گيرد. اگرچه پاريس تا پاريس در بستر يك ژانر دفاع مقدسي روايت مي‌شود اما كارگردان تلاش كرده تا زيست جهان متفاوت يك رزمنده را در دو بستر جبهه و شهر مورد بازخواني قرار دهد، آن هم در وسط پاريس و مهد مدرنيته. البته اين رويكرد و موقعيت را كه بيشتر به تراژدي نزديك است، مي‌توان در شخصيت‌هاي فيلم‌هاي حاتمي‌كيا جست‌وجو كرد. در «پاريس تا پاريس» لطيفي داستان را از اين موقعيت ترسيم كرده و به تصوير مي‌كشد. اين نگاه متفاوت را پيش از اين در «روز سوم» شاهد بوديم كه لطيفي آن را به يك فيلم متفاوت جنگي تبديل كرده بود.     به قول رخشان بني‌اعتماد آدم تجاوز دشمن و ورود او به خانه و زندگي خود را احساس مي‌كرد. در اينجا نيز فارغ از تعابير سياسي/ ايدلوژيك از جنگ و پيامد‌هاي آن مخاطب با حسين ياري به عنوان يك هموطن همذات‌پنداري و همدلي كرده و غربت او در وطن را با گوشت و پوست خود لمس مي‌كند. شايد سفر به پاريس و انتخاب كشوري بيگانه به عنوان لوكيشن و بستر جغرافيايي قصه در راستاي بازنمايي حسي و فرافكني رفتاري مخاطب صورت گرفته باشد تا درك غربت قهرمان‌هاي جنگ در زندگي شهري و روزمرگي‌هاي كشنده آن بهتر تبيين شود. ملموس‌تر و به دور از اغراق و شعارزدگي.   «پاريس تا پاريس» آسيب‌شناسي جنگ نيست، آسيب‌شناسي آدم‌هاي جنگ است كه به واسطه تجربه فضاي متفاوت از عادت‌ها و روزمرگي‌هاي زندگي به درك تجربه‌اي معنوي رسيدند كه حالا مادي‌گرايي جهان شهري آنها را آزار مي‌دهد. پاريس تا پاريس به نوعي روايت تنهايي آدم‌هاي جنگ و زخم‌هايي است كه روح آنها را در انزوا مي‌خورد و مي‌تراشد. نمايش اين واقعيت است كه هميشه در پايان هر جنگ كساني وجود دارند كه خواسته يا تصادفاً تأثيرات ماندگاري از آن گرفته‌اند. تأثيراتي كه معمولاً زندگي آينده خودشان و اطرافيانشان را دگرگون مي‌كند.     واقعيت اين است كه قياس از پاريس تا پاريس با از كرخه تا راين صرفاً بر مبناي شباهت ظاهري قصه است اما زمان تاريخي «پاريس تا پاريس» با آن فيلم فرق كرده و قطعاً اين تجربه متفاوت تاريخي شخصيت‌هاي اصلي دو فيلم را در دو موقعيت متفاوت قرار داده است. مقتضيات زمان و شرايط تاريخي را بايد به عنوان مؤلفه مهمي در پس زمينه درام در نظر گرفت. اين رويكرد در واقع همان لحاظ كردن تكست و كان‌تكست در بزرگنمايي و بازخواني قصه است كه كمك مي‌كند تا ما تمايزهاي مفهومي دو اثر مشابه را تشخيص بدهيم. فيلم «پاريس تا پاريس» داستان جانبازي شيميايي به نام اسماعيل حقيقت است.   او سال‌ها بعد از جنگ و مرگ همسرش بالاخره تصميم مي‌گيرد براي مداوا به پاريس برود و در اين سفر، دخترش و عروسك او را هم به همراه مي‌برد. او در پاريس دوستي به نام ايرج از دوران دانشجويي دارد. با شروع جنگ و بازگشت اسماعيل به تهران، ايرج با دوست مشتركشان كه دختري فرانسوي است و هنوز عشق اسماعيل را با خود دارد، ازدواج كرده و حالا آنها صاحب دو فرزند و خانه و شغل مهمي در بيمارستان هستند ايرج با اعتراض‌هاي همسرش در را به روي پدر و دختر باز نمي‌كند. دست تقدير، پدر و دختر را كه گرفتار دزد هم شده‌اند، از گوشه پارك به خانه يك ايراني باغيرت كه سال‌ها است در پاريس زندگي مي‌كند مي‌برد. بستري شدن اسماعيل در بيمارستان، با اتفاقاتي در بيرون همراه است. يلدا عروسكش را گم مي‌كند و آن را پيش يك خانواده ارتشي آسيب‌ديده از جنگ جهاني پيدا مي‌كند.   يلدا اين زوج كهنسال فرانسوي را به ياد دخترشان مي‌اندازد كه در جريان جنگ جهاني دوم كشته شده است. اين فيلم تمايز خود را با فيلم‌هاي ديگر سينماي دفاع مقدس از همين نگاه متفاوت دارد؛ نگاه صلح‌دوستانه‌اي كه به دنبال حقيقت و آرماني است كه در اين فيلم مورد تحسين قرار گرفته است. درواقع آرمان، وجه جدانشدني از هر جنگي است. طرفين جنگ آرمان‌هاي خودشان را دارند و در واقع پيروزي در هر جنگي بيشتر از آنكه به قدرت سلاح‌‌هاي جنگي هر كدام مربوط باشد، به پاي‌‌بنديشان به آرماني كه برايش مي‌جنگند، وابسته است.   پاريس تا پاريس تلاش مي‌كند تا بازنمايي آرمان‌ها و زيست جهان رزمندگان ما در بستر جهان غرب، انديشه‌هاي انساني و صلح‌دوستانه آنها را به نمايش گذاشته و تصوير واقعي آنها را به جهانيان نشان دهد. انتخاب چنين فيلمي براي پخش از شبكه جهاني سحر انتخابي هوشمندانه بود و از طريق زبان سينما و نمايش و درام كه زباني بين‌المللي و تأثيرگذار است جهانيان با واقعيت جنگ ما و آدم‌هايش و تفاوتشان با جنگ‌‌هاي ديگر آشنا شده و حتي با فلسفه جهاد در آيين و مذهب ما آشنا مي‌شوند. فلسفه‌اي كه در آن دفاع، مقدس است نه جنگ.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن