واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران ابراهیم فروزش در گفتگو با مهر:
فیلمهای ویدیویی را به دیده تحقیر نبینیم/ فرصت شناسایی جوانان مستعد
ابراهیم فروزش کارگردان سینما معتقد است به هیچ وجه نباید با دیده تحقیر به فیلم های ویدیویی نگاه کرد زیرا آنها نیز میتوانند با شاخصهای سینمای حرفهای ساخته و عرضه شوند.
ابراهیم فروزش کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر که در محل برپایی دومین جشنواره فیلمهای ویدیویی «یاس» در شهر آمل حضور دارد، توضیح داد: جشنواره فیلم های ویدیویی به دلیل تصویری بودنش مخاطب خاص خود را دارد ضمن اینکه برگزاری این جشنواره برای مردم و سینماگران مغتنم است. کارگردان «زمانی برای دوست داشتن» با بیان اینکه جشنواره فیلم های ویدیویی می تواند بستر مناسبی برای فیلمسازان جوان باشد، گفت: فیلمسازان جوان با شور و علاقه فیلم می سازند و برای فیلم هایشان هزینه می کنند. آنها مطالعات زیادی در دانشگاه ها و دبیرستان ها دارند ضمن اینکه علاقمند هستند تا فیلمشان به نمایش درآید. این جشنواره ویترینی برای آثار ویدیویی است تا مورد داوری و تشویق قرار گیرند و این آیندهسازان فرهنگ دیده شوند. وی با اشاره به اینکه فیلمسازی حرفهای گران است، بیان کرد: جوانان علاقمند به فیلمسازی سرمایهشان به اندازه ای نیست تا از جیبشان برای ساخت فیلم ها هزینه کنند بنابراین یکی از کارکردهای جشنواره فیلمهای ویدیویی تهران باید حمایت از این جوانان باشد تا روی جوانان با استعداد سرمایهگذاری کرد. کارگردان «هامون و دریا» گفت: فیلمهای ویدیویی چیزی جدا از فیلم های انیمیشن، مستند و ... نیست ضمن اینکه در فیلم های ویدیویی هم تنوع ساختار وجود دارد و دقیقا همان فیلم هایی است که در سینما دیده می شود. به طور کلی می توان گفت در ایران 90 درصد آثار سینمایی با دوربین های ویدیویی حرفه ای گرفته می شود بنابراین جدا از فیلم های سینمایی نیست. وی با بیان اینکه امروز دنیا به سمت فیلم های ویدیویی می رود، توضیح داد: در تولید سینما آرام آرام نگاتیو فراموش می شود ضمن اینکه آثار برجسته با دوربین های حرفه ای گرفته می شود. در سینما هم با دوربین های ویدیویی کار می کنیم که برخی از آنها تبدیل به نگاتیو می شوند. کارگردان فیلم سینمایی «شیر تو شیر» ادامه داد: در سینما کسانی هستند که نمی توانند با دوربین های حرفه ای کار کنند و ناگزیرند از دوربین های دستی استفاده کنند و همین امر موجب پایین آمدن کیفیت فیلم ها می شود به همین دلیل است که عده ای تصور می کنند فیلم های ویدیویی از کیفیت پایینی برخوردار هستند ولی به هیچ وجه نباید با دیده تحقیر به فیلم های ویدیویی نگاه کرد زیرا آنها از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند. کارگردان «بچه های نفت» درباره بازار خارجی فیلمهای ویدیویی گفت: برای ارائه فیلمهای ویدیویی به خارج از مرزهای کشورمان ابتدا باید دید که آنها بیشتر طالب چه نوع فیلم هایی هستند. طبیعی است تاجرانی که در این زمینه کار می کنند فیلم هایی را می خرند که برایشان سود مالی داشته باشد و به مذاق آنها خوش باشد. وی ادامه داد: باید آثاری ارائه شود که مردم بپسندند و از نظر محتوایی، استحکام و تکنیک تاثیرگذار باشد زیرا در اینصورت در فروش فیلم تاثیرگذار است. به جرات می توان گفت فیلم های ویدیویی ما از فیلم های متوسط آنها بالاتر است اما با این حال مستلزم فعالیت های زیادی است. فروزش توضیح داد: متاسفانه نه تنها برای فیلم های ویدیویی بلکه برای فیلم های سینمایی مان که جایزه گرفتند هم بازار خوبی نداریم بنابراین مدیریت های مختلف باید فعالیت های خود را در این زمینه بالا ببرند. وی با بیان اینکه در کشور ما کپی رایت رعایت نمیشود، بیان کرد: نداشتن قانون کپی رایت به بخش فرهنگی کشور آسیب های زیادی می زند. فیلم ها به راحتی کپی می شوند و بدون اینکه هزینه ای برای آن پرداخت شود در اختیار همه قرار می گیرد متاسفانه تا زمانی که قانونی برای این مشکل وضع نشود این روند ادامه خواهد داشت. فروزش در پایان گفت: در خارج از ایران برای جلوگیری از این معضل مجازات های شدیدی وجود دارد. باید توجه داشت که کپی غیرمجاز ضربه شدیدی به تهیه کننده ای که تمام سرمایه اش را برای این کار گذاشته می زند و از نظر اخلاقی هم درست نیست.
۱۳۹۳/۶/۴ - ۱۰:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]