واضح آرشیو وب فارسی:الف: در مسلخ عشق
بخش فرهنگی الف، 4 شهریور 1393
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۴
صلیب نخلنویسنده: سید علی موسوی گرمارودیدفتر نشر فرهنگ معاصر، چاپ چهارم ۱۳۹۲شمارگان ۳۰۰۰ نسخه۱۹۹ صفحه، ۹۵۰۰ تومانفروشگاه اینترنتی شهر کتاب، این کتاب را تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه میکند، در صورت تمایل اینجا کلیک کنید.***این درست که خاستگاه سنت داستانگویی در مدیوم رمان و داستان کوتاه، فرهنگ و ادبیات غرب بوده است، ولی ما نیز در ادبیات کهن کشورمان سنتهای روایی خودمان را (به نظم و نثر) داشتهایم. افزون بر این بهعنوان ایرانیانی مسلمان، در کتاب آسمانی خود نیز قصصی داریم که از منظر محتوا و فرم روایت منحصر به فرد هستند. در این مختصر قصد پرداختن به قصص قرآنی و ویژگیهای آن و نقاط اشتراک و افتراقش با قصص انسانی را نداریم، اما در این باب علی موسوی گرمارودی نوشته ای کوتاه اما خواندنی دارد که در ابتدای کتابِ صلیب نخل به عنوان مقدمه منتشر شده است.«صلیب نخل» چهارمین چاپ از کتابیست که در گذشته با نام «در مسلخ عشق» توسط همین ناشر دو بار منتشر شده بود و حالا بعد از یک نوبت چاپ توسط انجمن قلم (با عنوان صلیب نخل)، دوباره توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی به زیور چاپ آراسته شده است. این ناشر نیز برای چاپ چهارم کتاب از عنوان صلیب نخل استفاده کرده است. صرف نظر از عنوان کتاب، چاپ جدید مزیتی بارز به چاپهای قبلی دارد که حاصل تجدیدنظر و ویراست تازهای است که علی موسوی گرمارودی از آن ارائه داده است. همچنین مقالهای بهعنوان پیش گفتار به کتاب افزوده با عنوان «نگاهی به قصه در قرآن و تفاوت آن با قصه ما». این نوشته نکتهای کلیدی دارد که میتواند مدخل خوبی برای پرداختن به این کتاب باشد. گرمارودی بهدرستی با توجه به مستنداتی که از آیات و روایات استخراج کرده و قیاسی که میان قصههای قرآنی با قصههای بشری انجام داده، به این جمعبندی رسیده است که «وجه تفارق داستانهای قرآنی از قصههای بشری تقابل دانش و تخیل است».همچنین اشاره کرده است که محتوای قصههای قرآنی حق است و حقیقت، در حالی که محتوای قصههای بشری آمیخته است با تخیل. با این فرض باید گفت موسوی گرمارودی نیز قدم به راهی مشابه با قصههای قرآنی گذارده. او برای این منظور محتوایی واقعی را دستمایه داستانهای این مجموعه قرار داده و از آیات و روایات مذهبی بهعنوان منبع سود برده است.این کتاب از سیوهشت داستان کوتاه با مضامین مختلف مذهبی تشکیل شده است: جوانمردی و حمیت؛ مسابقه؛ در آغوش صحرا؛ بوی بهشت؛ شیر زن احد؛ گردنبند مروارید؛ سرسختی اباذر؛ شوق شهادت، جانشین پیامبر در پیشگاه قاضی، وفای به عهد، فداکاری و ژرفنگری، تشنگی و... از عناوین داستانهای این کتاب هستند. عنوان کتاب برگرفته از یکی از همین داستانهای کوتاه است. نویسنده در مورد برخی از داستان ها منابع مورد استفاده خود را به صورت پی نوشت مورد اشاره قرار داده است. «صلیب نخل» داستان به دار آویخته شدن میثم تمار در سومین سال حكومت یزیداست. به دستور یزید یاران علی و فرزندش حسین (ع) را از میان بردارد. یكی از این افراد میثم بود. رئیس شهربانی با یافتن میثم در قادسیه او را به كوفه و ازآنجا نزد عبید ا... بن زیاد، حاكم كوفه آورد. ابن زیاد خطاب به میثم میگوید: جان به در نخواهی برد. مگر از علی بد بگویی و بیزاریجویی. اما میثم از این كار امتناع میکند. تا سرانجام از دستها به دار آویخته میشود. پیكر میثم سه روز بردار مانده تا اینكه خرمافروشان، آن تندیس پایداری را از صلیب نخل پایین آورند. داستان جانشین پیامبر در پیشگاه قاضی روایت دزدیده شدن زره حضرت علی (ع) در هنگام خلافت ایشان است که باوجود قرار داشتن در جایگاه خلیفه مسلمین، برای اثبات و حق خود همانند یک شهروند عادی در کوفه نزد قاضی میرود.داستان در مسلخ عشق ماجرای دستگیری حجر بن عدی و سیزده تن از یاران اوست به جرم طرفداری از امیر المومنین کسانی که در طول مسیر بردن آنها به مسلخ قرار میشود هرکس ابراز ندامت کرده و از علی ابراز برائت کند و به او دشنام دهد آزاد شود...دیگر داستانهای این کتاب نیز به همین ترتیب برگرفته از داستانها و ماجراهای واقعی تاریخ اسلام هستند. نویسنده برای روایت این داستانها از زبانی ساده استفاده کرده و درمجموع داستانهایی خوشخوان و آموزنده را پیش وی مخاطبان کتاب گذاشته است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]